Jump to content

Tekijää rapsakan juniksen peltitöille?


Recommended Posts

53 minutes ago, mikko k said:

Paalausta mun mielestä odottaa..

Nyt kyllä oon samaa mieltä. Kyllä tulee halvemmaksi ostaa valmis auto, sellaisen saa noin 25-30000e.

Tuon hitsaus työt, maalaus, sisusta yms. on paljon kalliimpi teettää tuosta. Toki jos itse tekee niin sitten, mutta ei sekään halvaksi tule ja omat tunnit on ilmaiset. Toki jokainen tekee miten haluaa ja mistä haluaa. 

Link to comment
43 minutes ago, lasse haukkavuori said:

Jännä et eka kommentti on, että paaliin. Ehkä et lukenut kunnolla. RAHAA on, työtä  on paljon. Ehkä jjoku autopeltikorjaamo vois näin korona aikana pitää pari ukkoa töissä parsimassa tuota kasaan mieluummin kun laittaa luukut kiinni tai lomauttaa. 

 

Näin kyllä että rahaa on. Kerroin vain oman mielipiteeni.

 

Sähän voit ottaa tuosta työmaan. Olitko jo yhteydessä?

Link to comment

Ja sit vielä valitaan, ettei Suomessa oo töitä. Tossa olis töitä useammallekin ukolle ja pitkäks aikaa. Ja jos pelkkien peltitöiden lisäks tehdään jotain muuta kuten tekniikka, verhoilut ja niin edelleen, niin työn tekijät vaan lisääntyy.

Täytyy nostaa hattua, että joku teettää tälläisestäkin toimivan paketin.

  • Like 1
Link to comment

Kiitos vastauksista. Joo tiedossa oli, että julmettu työmaa. Tunnesidekään ei ole ihan vahvin mahdollinen, ei ole papan vanha vaan lapsuudenkodin naapurin ukon vanha.

 

Yksi vinkki tuli myös privana. Mielelläni kuulisin kyllä tekijöiden arvioita työmäärästä. Itselläni ei ole muutamaa tuhatta tuntia tähän upottaa, mutta euroja voisi löytyä. En ole kyllä juurikaan katsellut mihin rahaan hyväkuntoisia on myynnissä, kai sekin pitää tehdä.

 

Lisäksi en aikonut mitenkään entisöidä tätä, vaan saa jäädä karun näköiseksi, kunhan on teknisesti hyvä ja turvallinen. Polttomoottori vaihtuisi sähköauton tekniikkaan.

Link to comment

Kannattais hitsata muutama profiili tukemaan koria niin, että pysyy muodossaan. Sitten grillissä hiekkapuhallus ja katsoo mitä jää jäljelle. Helpompi sen jälkeen arvioida työn määrää, kun näkee pitääkö kaikki runkopalkit vaihtaa jne.

  • Like 1
Link to comment

5ke kun varailet peltiosiin ja toiset 5ke hitsarille niin niillä pääsee jo kohtalaiseen alkuun.

Sitten 5-10 ke muuhun että pääsee ekoille testiajoille.

 

Toki jos joutilas innostunut naputtelee korjauspeltejä suorasta ja hitsailee harrastusmielessä etusasti kasaan niin voi päästä halvemmallakin.

 

Sanoisin että parinkympin ajojunis voi olla varteenotettava vaihtoehto.

Edited by Kemin Karavaanari
Link to comment

Laitetaas nyt omakin lusikka soppaan.

 

Tuosta jos autoa rupeaa teettämään edes vähän sinnepäin niin siinä on aika nopeasti 15k€ kulutettu ja lopputuloksena on junis umppari missä ei ole sinäänsä mitään erikoista. Ja just täällä oli juttua kun nuhruisessa maalipinnassa olevaa katsastus/ajokuntoista junista ei meinannut saada 15k€ kaupaksi tässä maassa.

 

Eli jos ei tosiaan suuria tunnesiteitä ole autoon niin etsi parempi lähtökohta. Esim. silloin tällöin ollut myynnissä miltei peltivalmiita juniksen koppia minkä voisi miltei suoraan kiikuttaa maalarille huomattavasti halvemmalla mitä tämä tulisi teetettynä maksamaan samaan kuntoon saatettuna.

Link to comment

Pakko sanoa että tässä suunnitelmassa ei ole järjen hiventäkään. Olisi eri asia jos lotossa voittanut auton omistaja olisi esim syntynyt/saanut alkunsa/menettänyt poikuutensa ko vaunussa ja tunneside siksi ylivoimainen eikä myöskään keksi miljoonilleen muutakaan käyttöä. Ei nämä mitään satavuotiaita Bugatteja kuitenkaan ole.

  • Like 2
Link to comment

Itse lähtisin tuollaiseen projektisuunnitelmaa tekemään siten, että ynnäilisin nettikauppojen sivustoilta yhteen kaikki mahdolliset saamaksissa olevat korjauspellit ja tekisin niistä jonkinlaisen esityksen, jota voisi sitten käydä lävitse mahdollisen tekijäkanditaatin kanssa. Noista sitten varmaan muodostuisi jonkinlainen käsitys kustannuksista. Oma veikkaus olisi, että aikaisemmin esitetty 5k€ pelteihin ja 5k€ työhön ei tule riittämään, vaan vaatii 1,5 - 2,0 välillä olevan kertoimen.

  • Like 1
Link to comment

Täytynee nyt tosiaan hommata tuollainen grilli ja käyttää tuo puhalluksessa ja katsoa mitä jäljelle jää, sekä käydä KlassikFabin katalogit läpi.

 

Kerran jo kauan sitten myinkin tuon Saksaan, mutta ostaja ei sitten ikinä sitä hakenut. Rahat kyllä sain.

 

Raha nyt ei tosiaan ole isoin ongelma, on sitä kymppitonneja hullumpiinkin hommiin laitettu. Saa mulle myös tarjota parempia aihioita sähköjuniksen toteuttamiseen.

Link to comment

Kun tästä on tulossa sähköllä kulkeva junakeula, niin ei ehkä olisi hullumpi ajatus tehdä ensin kokonaan uudet runkopalkit joihin kiinnittäisi akselit. Näin olisi helpompi rakentaa "kaksoislattia", jonne tulisi akut jostain vanhasta Leafista. Sen jälkeen korin ruosteet kuntoon ja kiinni rungon päälle. Joskus on myös siirretty pallokeulan "runko" kokonaisena junikseen, mutta eipä hyväkuntoisia varmaan helpolla löydy luovuttaja-autoksi. Aika hardcore projekti, mutta uniikki ja toivottavasti sähköjunis toteutuu tavalla tai toisella...

Link to comment
36 minutes ago, lasse haukkavuori said:

Vielä mieipidettä tähän lisää. Tosiaankin kyseisestä pelistä on suunnitteilla sähköversio kirjoittajan mukaan. Onko sulla Heikki J jo pidempää suunnittelua sähköistyksestä. Järkeväähän tuo aihio siihen on käyttää kun ulkopeltejä saa uusia ja alusta ratkaisut menee kaikki uusiksi

 

 

En tiedä mitä tarkoitat pidemmällä suunnittelulla, mutta tässä on nyt tällä hetkellä kaksi muuta aihiota aluillaan ja tätä junista valmistelen sitten siihen päälle. Teslan moottoreita on nyt kaksi kappaletta olemassa ja yksi Teslan akku purettuna moduuleiksi. Loppu on sitten elektroniikkabokseja, kaapeleita ja softaa noin niinkuin karkeasti sanottuna, korin kannalta oleellisimmat on moottorin kannakkeet, vetarit ja akkujen kiinnitys. Siitä ei ole vielä yksityiskohtaista suunnitelmaa juniksen osalta.

 

Alkuperäinen haave oli pitää kori mahd. alkuperäisenä, mutta tämän yksilön osalta toki on radikaalitkin muutokset mahdollisia ja ehkä jopa järkeviä. Ehkä jos oikein hullutellaan, niin nelivedon tekeminen (toinen moottori eteen).

Edited by Heikki J.
  • Like 3
Link to comment
On 10/21/2020 at 6:28 PM, Heikki J. said:

En tiedä mitä tarkoitat pidemmällä suunnittelulla, mutta tässä on nyt tällä hetkellä kaksi muuta aihiota aluillaan ja tätä junista valmistelen sitten siihen päälle. Teslan moottoreita on nyt kaksi kappaletta olemassa ja yksi Teslan akku purettuna moduuleiksi. Loppu on sitten elektroniikkabokseja, kaapeleita ja softaa noin niinkuin karkeasti sanottuna, korin kannalta oleellisimmat on moottorin kannakkeet, vetarit ja akkujen kiinnitys. Siitä ei ole vielä yksityiskohtaista suunnitelmaa juniksen osalta.

 

Alkuperäinen haave oli pitää kori mahd. alkuperäisenä, mutta tämän yksilön osalta toki on radikaalitkin muutokset mahdollisia ja ehkä jopa järkeviä. Ehkä jos oikein hullutellaan, niin nelivedon tekeminen (toinen moottori eteen).

Mielenkiintoinen projeki. Kilpiin saaminen voi olla mielenkiintoista. Toivottavasi tuo alkaa tuosta syntymään ja päästään seuraamaan tuolla projektiosiossa. Ne tekee, jotka osaa ja ne jotka ei osaa opettavat, he ketkä eivät osaa opettaa , konsultoivat ja ne ketkä eivät osaa konsultoida, alkavat terveyskeskuslääkäreiksi.   

Toiset tekee mitä osaa, toiset mitä haluaa

  • Like 1
Link to comment

Eiköhän tää tästä jossain kohtaa, muutama muu projekti ensin alta pois, mutta siinä sivussa pitää nyt päättää mihin aihioon tekee. 

 

Ei tullut kyllä mieleen mitata kuinka leveä junis on helmasta helmaan, mutta tuollaisenaan tuon koko paketin upottaminen taitaa olla hankalaa. Toisessa aihiossa mihin tuo on menossa tuli eteen myös helman pituus, akku oli 20cm pidempi helmasta kuin auto 😅

DSCF0212.JPG

IMG_20201014_094359.jpg

IMG_20201009_130739.jpg

  • Like 3
Link to comment

Tuolla harsitaan vaikeitakin projekteja kasaan: https://www.rmw.lv/startpage/en/

 

Kun mainitaan Teslan moottorit ni silloin mulla menee kukkahattu päähän ja alan kyselemään, että mites tuo laitos on tarkoitus pitää tiellä ja pysäyttää - jos aiotaan kuitenkin pitäytyä kastenin ajo-omituisuuksissa? Konsultoisin Traficomia ennen kuin mahdollisesti vain arvokkaan tilataideteoksen työmaa laitetaan alkuun

  • Like 1
Link to comment
2 hours ago, SePi said:

Tuolla harsitaan vaikeitakin projekteja kasaan: https://www.rmw.lv/startpage/en/

 

Kun mainitaan Teslan moottorit ni silloin mulla menee kukkahattu päähän ja alan kyselemään, että mites tuo laitos on tarkoitus pitää tiellä ja pysäyttää - jos aiotaan kuitenkin pitäytyä kastenin ajo-omituisuuksissa? Konsultoisin Traficomia ennen kuin mahdollisesti vain arvokkaan tilataideteoksen työmaa laitetaan alkuun

Eiköhän niille ajo-ominaisuuksille tarvitse joka tapauksessa tehdä jotain, kun massaakin tulee lisää. Eikä sitä voimaa ole pakko kokonaan ulosmitata, jos alkaa liikaa jännittää.

Link to comment
  • 2 weeks later...

En nyt halua dissata yhtään mielenkiintoista projektia, mutta millä vitulla tämmönen saadaan kilpiin Suomessa.. Ja joo en ole kahlannut kaikkia säännöksiä läpi enkä osais tehdä hakemusta.. Tulis semmonen sotku että joku siitä joko herneen vetäs nokkaan jos härtslaakia ei sais enne sitä..

Edited by Urbantoy
  • Like 1
Link to comment

Sikäli kuin olen oikein ymmärtänyt ja vaikka se hullulta kuulostaa, ei sähkökonversioilla ole tehorajoja. Ja vaikka olisikin, on sähkömoottorissa helppo rajoittaa. Paino se varmaan on se haastepaikka. Toki poikkeuslupa Trafiltakaan ei ole poissuljettu, kokemusta on yhdestä etuveto->nelivetokonversiosta.

 

Meillä itseasiassa on toisena aihiona lavatölkki. 

  • Like 1
Link to comment
16 minutes ago, Heikki J. said:

Sikäli kuin olen oikein ymmärtänyt ja vaikka se hullulta kuulostaa, ei sähkökonversioilla ole tehorajoja. Ja vaikka olisikin, on sähkömoottorissa helppo rajoittaa. Paino se varmaan on se haastepaikka. Toki poikkeuslupa Trafiltakaan ei ole poissuljettu, kokemusta on yhdestä etuveto->nelivetokonversiosta.

 

Meillä itseasiassa on toisena aihiona lavatölkki. 

Plajonko tämmönen konversio kustantaa.. siis ajokuntoiseen.. 

Link to comment
7 hours ago, Heikki J. said:

Sikäli kuin olen oikein ymmärtänyt ja vaikka se hullulta kuulostaa, ei sähkökonversioilla ole tehorajoja. Ja vaikka olisikin, on sähkömoottorissa helppo rajoittaa. Paino se varmaan on se haastepaikka. Toki poikkeuslupa Trafiltakaan ei ole poissuljettu, kokemusta on yhdestä etuveto->nelivetokonversiosta.

 

Meillä itseasiassa on toisena aihiona lavatölkki. 

 

Moottorin tehojen laskeminen jollain menetelmällä alkuperäisestä ei ole sallittua. Eli et voi laittaa 400hv mosaa autoon ja väittää "joo tossa on kuristin imupuolella eikä tosta lähe ku 60hv".

Link to comment
2 hours ago, Simon Templar said:

 

Moottorin tehojen laskeminen jollain menetelmällä alkuperäisestä ei ole sallittua. Eli et voi laittaa 400hv mosaa autoon ja väittää "joo tossa on kuristin imupuolella eikä tosta lähe ku 60hv".

Tuo on kyllä tiedossa. Omavalmisteena voi saada muutoksen tehtyä polttomoottorissa. Eli ottaa tehokkaan moottorin ja muuttaa sitä riittävästi, että se menee omavalmisteeksi. Ja kuten sanoin, sähkömoottoreiden kohdalla on eri säännökset. Kyllä tuohon keinot keksitään - jos ei muuten, niin poikkeusluvalla.

 

Quote

Mielenkiintoisia hommia meneillään. Koitin soitella Heikki tuosta Golfin moottorista, jos vaikka olisi myynnissä. 

Rallyen tekniikka on minun veljeni, eikä sitä ainakaan aiemmin tänä vuonna myynyt kun sitä kyseltiin.

 

Link to comment
7 hours ago, Mäki said:

Entä tuo Jetta, onko myynnissä? Siitä taitaa olla juttua teidän nettisivuilla?

No periaatteessahan kaikki on aina myynnissä. Tuossa on 1.8t 20v swappi + Haldex-konversio kesken. Taka-akseli hitsattu ja kone + kardaani paikallaan. Vetarit puuttuu takaa ja pakoputki + coolerin asennus putkineen tekemättä. Ja toki sähköt myös tekemättä.

Link to comment
7 hours ago, Simon Templar said:

Mistä nuo sähkömoottorin vaihdon laillistamat säännöt löytyvät?

En pysty tuohon nyt antamaan aukotonta vastausta. N. vuosi sitten kun tätä selvittelin,  niin tilanne oli sellainen, että pykälissä puhuttiin vain iskutilavuuden kasvattamisesta yms. ja sähkömoottorillahan iskutilavuus ei kasva. Tilanne myös elää koko ajan, koska nimenomaan näihin sähkökonversioihin valmistellaan uutta lainsäädäntöä ja todennäköisesti minun projektini ei ole valmis ennen kuin nämä uudet säännökset ovat voimassa. 

 

https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/file/Auton ja sen perävaunun rakenteen muuttaminen ja kaasukonversioiden soveltaminen T-luokalle.pdf

 

 

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...