Jump to content

Sytytysjärjestys


Recommended Posts

Varmistusta hakusessa. Eikös tulpanjohdot ole mun autossa väärin (kuvassa oleva) ja pitäisi olla tuon piirustuksen mukaisessa järjestyksessä? Elikäs ykkönen on taaimmainen (autonperään päin) oikealla puolella. Nyt siitä menee 3 tai 4 sylinterille. Voisiko tuo aiheuttaa kun pakoputki paukauttelee ku päästää kaasun ylös kiihdytyksen jälkeen? Vaihtelen tuplat ja johdot niin tiedän laittaa ne oikeisiin paikoihin eikä siihen missä nyt on.

IMG_20201022_190830.jpg

eb9ca3b31b9dde5b06b61652eaeeb256.jpg

Link to comment

Jos moottori käy nyt älä vaihda mitään johdon paikkaa,meinaa vaihdon jälkeen ei sit käy. Jos haluat vaihtaa johtojen paikkaa kannessa edellyttää se tuossa tapauksessa jakajan kääntämisen 90° myötäpäivään tai jakajan käyttöakselin kääntämistä jakajan alla moottorin sisällä. Jos käyttöakselin asentoa muutetaan jakajaa ei silloin käännetä vain pelkkää akselia. Mutta  jakajan akselin käännössä on purettava jakaja bensapumppu/bakeliitti/käyttötappi pois paikoiltaan jakajan käyttöakselin käännön mahdollistamiseksi. Ja käännettäessä jakajan käyttöakselia sitäkin on nostettava ylöspäin että pyörähtää.

Link to comment

Siis auto nyt käy ja toimii suht normaalisti? Älä silloin vaihda johtojen järjestystä. Muuten menee pieleen ja lakkaa käymästä. Virranjakajan käyttöakseli luultavasti jossain muussa asennossa kuin alunperin, siksi johdot ”väärässä” järjestyksessä.

 

Paukahtelu aiheutuu muualta.

 

Edit: Tutkija kerkis pari sekuntia aiemmin.. 😊

ps. Laturin remmi melkoisen löyhällä..

Edited by mikko k
Link to comment

Juuh käy ihan hyvin ja toimii niin normaalisti kun oman 2kk kokemuksella kupla voi toimia. Käynnistyy ja kulkee tasaisesti paitsi vähä nykii kakkosvaihteen kiihdytykset välillä. Paukahtelu toivottavasti lähtee pois kun on vaihtanut tulpat, johdot, säätänyt venttiilit ja tarkistanut ajoituksen.

 

Ps. Laturin remmi vaihdettu kuvan ottamisen jälkeen. Myyjä kyllä selitti että kuuluu olla noin löysällä 😅

Edited by Mahouney
Link to comment
7 hours ago, hpa said:

Imusarjojen tiiveyden tarkastaisin aluksi ja alipainekellon toiminnan, noin kuvan perusteella.Alipainekellolta kaasuttimelle olisi hyvä olla alkuperäistyyppinen metalliputki.

 

Pitäähän siinä olla pätkä letkua kuitenkin ja samanlainen riski siinäkin on että menee luttuun.

 

4 hours ago, arvuuttaja said:

Kuvan perusteella lähtee oikealle puolelle jotkut punaiset tarvike hiilikuitu johdot,

joten jos näin, niin osa syy voisi olla niissäkin..

 

En omilla haukansilmillä osannu erottaa onko noi hiili -vai kuparijohdot mutta minä vaihtaisin kaikki kerralla. Samalla reissulla ku ajelee mätänettiin niin ostaa starttispreitä tms. imuvuodon tutkimiseen.

Link to comment
27 minutes ago, Simon Templar said:

 

Pitäähän siinä olla pätkä letkua kuitenkin ja samanlainen riski siinäkin on että menee luttuun.

 

Metalliputken idea onkin, että siinä on kaasuttimen päässä mutka ylöspäin, ettei bensa niin helposti pääsisi sitä pitkin valumaan alipainekelloon pilaamaan kalvoa

Link to comment

Ok kiitoksia neuvoista!

 

Ostin auton viime kuussa ja ei ole mitään tietoa mitä koneelle tehty ennen sitä niin päätin että voisi päivittää vähä kaikkea kun ei tietoa osien iästä ja koska mitäkin on uusittu ja onko tehty oikein. Ensimmäinen kupla itsellä niin tämä on vähän oppimista.

 

Elikäs tälläistä settiä ajattelin: Tulpat (bosch WR78G), tulpanjohdot bosch, boschin sininen puola, kärjetön virranjakaja (olisiko tämä hyvä https://aircooled.fi/tuote/803/virranjakaja-034-alipaine-karjeton), metalliputki alipainekellolle, vaihdan bensansuodattimen uuteen ja vaihden sen paikkaa paineettomalle puolelle (olisiko hyvä laittaa se ennen konehuonetta vai mihin se yleensä laitetaan?) 

 

Sekä tietenki venttiilien säädöt, sekä öljyn vaihto yms perushuoltoa.

 

Tuleeko mieleen mitä muuta hyvä katsoa vaihtaa ennen ensi kesää?

Link to comment



Tulpat (bosch WR78G), kärjetön virranjakaja (olisiko tämä hyvä https://aircooled.fi/tuote/803/virranjakaja-034-alipaine-karjeton)


Nuo on erittäin hyvät tulpat mutta valmistus on loppunut eikä niitä ole enää saatavilla. Jos kuitenkin löydät niille ostopaikan niin saa kertoa täälläkin..

Itse en rahojani laittaisi tuohon virranjakajaan mutta jokainen tietysti tekee päätöksensä itse.. Tämä on hyvä virranjakaja jos haluaa kärjettömän: https://aircooled.fi/tuote/873/virranjakaja-123-vw-vwrv-alipaine


Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Link to comment

Tuon takia juuri kyselinkin että onko tuo hyvä jakaja. 😄 Mikä tuosta tekee huonon?

 

Tarviseeko tuo 123 virranjakaja tuon alipainekellon vielä tuohon kylkeen? Lukee että "vacuum option"...

 

Onko W8AC sitten hyvä tulppa? kun ei noita WR78G näköjään mistään löydy myynnistä.

Link to comment



Tarviseeko tuo 123 virranjakaja tuon alipainekellon vielä tuohon kylkeen? Lukee että "vacuum option"...


123 on täysin elektroninen jossa alipaine-ennakon säätö ja kierrosten mukaan tapahtuva ennakon säätö tapahtuu ohjelmallisesti, mitään mekaanista alipainekelloa ei siis tarvita. 123 on myös suojattu sen varalta jos sytytysvirta on kytketty mutta moottori ei käy, niin jakaja ei vaurioidu.


Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Link to comment



Tuon takia juuri kyselinkin että onko tuo hyvä jakaja. Mikä tuosta tekee huonon?


En nyt tiedä että huono tai hyvä, mutta itse en näe tuota sen parempana kuin kunnossa olevaa alkuperäistä virranjakajaa. Vakiomoottori pärjää kyllä hyvin alkuperäisellä virranjakajalla ja kärjilläkin, kunhan jakaja vaan on kunnossa ja toimii kuten kuuluukin.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Link to comment

Ok no omaan käyttöön ehkä sitten turhan kallis ja hightech. Kuitenkin tarkoitus pitää vakiona ja cruisailla vain. Itsellä vaan vähä turha himo ostaa aina parasta mahdollista tavaraa. Auto toimii kuitenkin omasta mielestä hyvin, niin ehkä jakaja on ok kunnossa. "Backfiren" syy toivottavasti löytyy näillä vinkeillä mitä täältä sain.

Link to comment
15 hours ago, Mahouney said:

Eli jos jätän sen noin ja laitan johdot vai samoihin paikoihin kun nyt on niin ei pitäisi olla mitään eroa siihen, että kääntäisin sen niinkuin piirroksessa on? 

 

Mä en nyt oikein ymmärtänyt tätä lausetta, mutta ei se mitään! Kerrataan selkeästi:

 

ÄLÄ vaihda johtojen paikkaa!! Jos vaihdat kaavion mukaiseksi, niin sytytys menee väärälle sylinterille. Seuraus siitä: Ei käy.

 

Ja bensansuodattimelle hyvä paikka on tankin alla.

Link to comment
7 minutes ago, mikko k said:

 

Mä en nyt oikein ymmärtänyt tätä lausetta, mutta ei se mitään! Kerrataan selkeästi:

 

ÄLÄ vaihda johtojen paikkaa!! Jos vaihdat kaavion mukaiseksi, niin sytytys menee väärälle sylinterille. Seuraus siitä: Ei käy.

 

Ja bensansuodattimelle hyvä paikka on tankin alla.

Älä välitä en minäkään enää ymmärrä tuota lausetta nyt kun uudestaan lukee, mutta joo en vaihda johtojen paikkaa. 😋

  • Like 1
Link to comment
1 minute ago, mikko k said:

Kuvassa jakajan vasemmalla puolella näkyvän imusarjan klemmarin paikka vaikuttaa potentiaaliselta imuvuodon paikalta. On kuin klemmari olisi liian oikealla kumin päällä eikä ehkä tiivistä?

Juu samaa katoin.. täytyykin tutkia kun menen seuraavaksi tallille.

  • Like 1
Link to comment
On 10/23/2020 at 2:30 PM, Mahouney said:

Ok no omaan käyttöön ehkä sitten turhan kallis ja hightech. 

 

Jos tuolla viittaat 123-jakajaan, niin voin sanoa että se on jokaisen euron arvoinen. Helppohoitoinen ja antaa lisää tehoa. Oma 1200 kuplani hyytyi aiemmin mäessä kuin mäessä, 123-jakajalla jaksaa nyt vetää mäet nätisti ylös. Edellyttäen, että puola, sytytysjohtimet ja tulpat ovat myös ajan tasalla.

  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...