Jump to content

Mystinen B-valo


Recommended Posts

Vm. 1972 Kleinbus (levyt edessä, rummut takana, alipainekäyttöinen jarrutehostin), jota on jo pidemmän aikaa (vuosia) kiusannut jarrujen varoitusvalon palaminen aina, kun jarrua painaa. Jarrut sinänsä toimivat hyvin (katsastajan mielestä), eikä vuotojakaan ole havaittavissa (eikä nestettä ole tarvinnut lisätä). Jonkinlaista sähköistä vikaa olen epäillyt, mutten ole onnistunut paikallistamaan sitä. Jarruvalokytkimet ovat 3-napaiset, ja varoitusvalo 4-napainen. Jarruvalot itsessään toimivat.

 

Onkohan kenelläkään kokemusta tällaisesta viasta?

 

Risto

Link to comment
5 minutes ago, ristosu said:

Vm. 1972 Kleinbus (levyt edessä, rummut takana, alipainekäyttöinen jarrutehostin), jota on jo pidemmän aikaa (vuosia) kiusannut jarrujen varoitusvalon palaminen aina, kun jarrua painaa. Jarrut sinänsä toimivat hyvin (katsastajan mielestä), eikä vuotojakaan ole havaittavissa (eikä nestettä ole tarvinnut lisätä). Jonkinlaista sähköistä vikaa olen epäillyt, mutten ole onnistunut paikallistamaan sitä. Jarruvalokytkimet ovat 3-napaiset, ja varoitusvalo 4-napainen. Jarruvalot itsessään toimivat.

 

Onkohan kenelläkään kokemusta tällaisesta viasta?

 

Risto

 

Onko se valo siinä oikeassa alakulmassa kojetaulua missä mittärit kiinni.. 
Mulla se ei ole koskaan palanut, mulla varmaa ei mee edes sinne johtoa.. vedä se johto veks.. kyllä sä huomaat jos jarruissa häikkää, noissa tuon ajan antureissa varmaan enemmän soosausta.. 

Edited by Urbantoy
Link to comment

Kävin auton alla irrottamassa anturien liittimet vuorotellen, yksi kerrallaan, ja kun jarrua painaa, jarruvalot syttyvät (kun virrat ovat päällä).

Sitten painoin jarrua ja mittaamalla (vastus) totesin, että anturit kyllä katkaisevat sen varoitusvalolle menevän signaalin.

Link to comment

Nyt mittasin tuota jännitettä tuossa punaisessa piuhassa, joka tulee antureilta varoitusvalolle, ja se nousee 0,01 V:iin, kun painaa jarrua (virrat päällä, moottori ei). Samalla se varoitusvalo kirkastuu silminnähden.

Sitten irrotin sen johdon varoitusvalosta (kiitos neuvosta), nyt toimii 🙂

Edited by ristosu
Lisäys
  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...