Jump to content

CT konetta Kuplaan


MU

Recommended Posts

Eräänlaisena ikuisuusprojektina mulla on -56 ovaali joka edistyy milloin enemmän, milloin vähemmän. Viimeiset pari vuotta on ollut semmoinen vaihe että uskoisin auton vielä jonain päivänä valmistuvan. Sen johdosta on alettava miettimään vähän tekniikkapuoltakin. Mulle päätyi joku vuosi sitten erään auton ja osakasan mukana CT koodilla oleva kampikammio (jatkossa lohko 😄) jonka pohjalta olisi tarkoitus ovaalin kone niputtaa. CT konetta käytettiin tölkissä ilmeisesti vuosina 1980-82 eli kyseessä on eräänlainen evoluution huipentuma 😆. Suurimpana erona kuplan koneisiin on varmaan jäähdytyspuhallus joka oli typ3 ja 4 tyyliin koneen takana, ei päällä. Lisäksi koneessa oli hydraulinostajat ja lohkon valussa öljynsuodatinjalka.

Minun lohkoon oli jo onneksi tehty muutamat koneistukset valmiiksi. Runkolinja oli ajettu ekaan ylikokoon ja sylintereiden aukot oli koneistettu 90,5/92 kokoon. Lisäksi nostajien pesät oli holkitettu koville typ1 nostajille sopiviksi. Hydraulinostimet ovat siis halkaisialtaan isommat. Tiettävästi tämäkin lohko on Heinolanhurjan käsien kautta kulkenut, muistaako Petteri?

Yksi iso ero kuplan lohkoon verrattuna on että öljynjäähdyttimen paikka on noin 6-7cm taaempana, ja nythän on tarkoitus käyttää kuplan puhallinkoppaa. Tämä pitäisi ratketa sillä että käyttää jäähdyttimen ja jalan välissä alumiinikappaletta jolla jäähdytin kiinnittyy alunperin lohkoon, tölkki käytössä siis, siinähän jäähdytin on vaakatasossa. Puhallinkopan kanssa tulee tietysti leikkaa ja liimaa askaretta. Lohkon takaosasta saa sitten siivota pois noita jäähdytyspuhaltimen kiinnityskorvakkeita. Paitsi että nyt näyttää koneesta tulevan ruiskukone niin ajattelin että jos jotakin noista korvakkeista pystyisi käyttämään trikkeripyörän anturin kiinnikkeenä. Se selviää kun saan osia lisää tontille.

Pistäkäähän kommenttia jos on kokemuksia/vinkkejä kyseisestä lohkosta, tai vaikka ei olisikaan. Ja loppuun vähän kuvia.

IMG_20201212_135018.jpg

IMG_20201212_134831.jpg

IMG_20201212_134600.jpg

IMG_20201212_144221.jpg

  • Like 1
Link to comment

Lohnon katossa tekstit mun (0.50/21) merkkaama.  Tulpista (fe) päätellen joku 10-15v sitten mulla ollu. Kannattaa aukasta tuo pikkulaakerin "korkki" myös. Samaten nokka linjan kalvaminen lohkosta olis suositus listalla.

 

Sylinterin alla oleva texti ei oo mun. En oo noita holkittanu, eli seuraavien omistajien tuotosta.

 

 

Edited by P_Valtonen
  • Like 1
Link to comment

Joo, nää vaatii aina oman aikansa. Olen jo vähän aikaa vastannut kyselyihin "milloin auto valmistuu", että menee ainakin pari vuotta. Ja samalla vastauksella jatketaan toistaiseksi 😄

Link to comment

Täälläkin pitäis tuo ct kone saada vihdoin mopoon kiinni..mutta kun nää koneet ei vaan tahdo millään hajota ,että saisi vaihdettua uutta tilalle. Micalilta ostin joskun hänellä mopossa olleen 1300 kuplan koneen, jonka itse kaiketi arpakoneena osti..ajeli sillä käsittääkseni avaamatta , en tiedä kuinka paljon, ja minä ostin sen koneen vaan rungon sovite koneeksi...no vaihdoin siihen sitten halvan 1600 pyttysarjan ja ajoin sillä avaamatta 34 000km , ja myin sen yhdelle harrastajalle jolle tein vw sotamopon...tämä heppu on nyt ajanut sillä koneella jo kaksi vuotta  tekemättä siihen muuta kun öljynvaihdot...Tämä harrastaja halusi jo vuosi takaperin että teen hänelle uuden moottorin jonka voi sitten vaihtaa kun tuo ikiliikkuja väsyy...no se uusi kone on vaan varastoituna kun ei tuo vanha kone meinaa loppua ollenkaan..Sama itsellä tuon CT:n kanssa se piti laittaa jo ajat sitten kiinni, mutta kun ei tää nykyinen anna mitään aihetta isompaan huoltoon, eli pitää vaan nyt vaihtaa tuo ihan huvikseen tilalle....aika hyviä kone aihioita tehty jo Hitlerin aikaan..

DSCN2732.JPG

  • Like 2
Link to comment

Yksi koneistus mikä ainakin vielä pitää suorittaa on lohkoon ja välikappaleeseen syvennys tiivisterengasta varten.

Matti-Pekka, minkä valmistajan tönärien suojaputket sulla on?

CT koneessahan on isommat reiät lohkossa suojaputkille.

IMG_20201212_142931.jpg

IMG_20201212_143006.jpg

  • Like 1
Link to comment

Terve.

No mä en oikeen tiedä, kun olen vähän sellainen "romujooseppi" että tulee osteltua romppeilta ja mistälie näitä tarvikkeita...luulen että ostin nuo Tampereelta jossain parkkihallissa olleesta vw rompetapahtumasta..tai sitten palstalta,nuohan ei suoraan tähän wbx tyyppiseen käy, joten sorvasin tuohon lohkonpuoleen alumiinista isomman jatkokauluksen suojaputkeen  ja käytin sitten wbx koneen tiivisterengasta lohkon puolella...en muista , teikö näihin , mutta joihinkin vastaaviin sorvasin vielä 1...1.5 mm O-renkaille urat tiivisteiksi putkien limisaumaan . Kaikki on vähän tämmöstä kotikutoista ryssimistä...

  • Like 1
Link to comment

Tarvikemallin puhallinkoppa saapui ja sitä hieman muokkasin. Öljynjäähdyttimen jalalle tein suojapellitystä, ihan vaan ulkonäöllisistä syistä. Jäähdytykseen tolla ei ole merkitystä. Kitin kanssa sitten viimeistelyt tuohon. Otin tuon kopan ilman letkulähtöjä lämmönvaihtimille, kun en näistä tarvikekoppien lähdöistä oikein tykkää. Vanhasta pakoputkesta sitten mieluiset putket. Ulkonäkö edellä 😁 Sit olis vielä doghausin levennys nelkun jäähdyttimelle. Onkohan alkuperäisissä kopissa sisäpuolella jonkinlainen "huuli" ohjaamassa ilmaa lämmönvaihtimille vai ihan vaan reikä kopan seinässä? 

IMG_20201219_124049.jpg

IMG_20201219_151949.jpg

IMG_20201219_161917.jpg

  • Like 3
Link to comment

Pienen kaapparin tein kopan sisäpintaan. Jää nähtäväksi tuleeko kabiiniin ilmaa mutta kaikki ilma mikä tulee on enemmän kuin Variantissa missä ei ole lämppäriä olenkaan 😄

IMG_20201220_121253.jpg

IMG_20201220_170824.jpg

Link to comment

Motivaatiokuva 😁 Ei tule kylläkään nämä imusarjat. Tulevat imarit siirtävät toivottavasti läppärunkoja kaposemmalle ja alemmas niin on jotain toiveita saada paketti ovaalin persuksiin. 

IMG_20201227_151705.jpg

  • Like 9
Link to comment

Puhallinpyörän ja kopan istuvuus ei ollut ihan kohdillaan. Pellistä tuommoinen kaulus peittämään rakoa. Vähän samaa ideaa kuin siinä alkuperäisessä velocity ringissä, vai mikä lie... 

IMG_20210101_104317.jpg

IMG_20210101_123924.jpg

Link to comment
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Joo, varressa oli aiemmin 44, nyt pari kesää 45. Oikee tyytyväinen olen niihin ollut, vetää hyvin jo alhaalta lähtien. Mutta tän ovaalin koneen kohdalla ajattelin hakea vielä enemmän alhaalta vääntävää konetta. Huomannut että se arkiajo kuitenkin enimmäkseen alle 4tonnin kurvailua. Eikä tilavuuttakaan tule ihan varren koneen luokkaa, 78x90,5 on tästä tulossa. Josko se sinne 6 tonnin pintaan vetäisi, se riittää.

  • Like 1
Link to comment

Hyvä projekti. Yhden tuollaisen pythonin kopion samanlaisilla "ohjeilla" oxyyn tehneenä voin sanoa että olihan työmaa. Tosin tein myös kollektorin, johon kului varmaan puolet ajasta. Tuon näköisen tekeminen nyt vielä menee, mutta jos yrittää tehdä madollisimman lyhyillä ja saman pituisilla primääreillä niin saa muutaman illan hyvin kulumaan🙂

Link to comment

 Kun nyt vaan saisi takahelman taakse kaikki mahtumaan. Pienet pituuserot ei tässä tapauksessa haitanne. Lisähaastetta antaa vielä se että haluan pakoputken ulostulon keskelle takahelmaa. Saattaahan se olla nämä putket löytyy myöhemmin Kuusakosken lavalta.

Link to comment
1 hour ago, VW-63 said:

Miksi tuon mallinen pakosarja jos ulostulo tulee keskelle?

Siis ulostulo tämmönen, pari vuotta sitten jo tehty😄 Tuon ja kollektorin väliin yritän saada pari vaimentajaa ja mahdollisimman näkymättömiin. 

Screenshot_20210227_204258.jpg

  • Like 5
Link to comment
39 minutes ago, Tutkija said:

Taitaa olla vain hahmoituskuva miten voi tehdä. Luulen et noist kävelykepeistä tulee sellainen kuin tekijä haluaa 😊

Mä luulen et siitä tulee just semmonen kun nyt sattuu tulemaan, mun haluilla ei oo merkitystä 😆 

  • Like 1
Link to comment
  • 11 months later...

Tämä moottoriprojekti ollut vähän jäissä kun on tullut tuota koria hierottua maalauskuntoon. Maalarin kanssa on diili tehty ja jos vaikka ens kuun aikana sais värin pintaan. Kansia aloin vähän siistimään sillä vaikka ns. valmiit kannet ovatkin niin onhan näissä aina sanomista. Suurimmat hommat kanavissa seetien juuressa, koneistusten jäljiltä. Muuten lähinnä valujälkien siivoilua. Lohkoa vähän avarrettu, nyt pyörii kankien kanssakin. Puhallinkoppa sai pohjavärin pienten paklailujen jälkeen. Kun trikkeri pyörä valmistuu saa viedä kampurapaketin tasapainotukseen.

IMG_20220213_121340.jpg

IMG_20220213_121353.jpg

IMG_20220212_134307.jpg

  • Like 9
Link to comment
  • 6 months later...

Hiljaista on edelleen moottori puolella. Sen verran käytin tyhjää moottoria paikoillaan että näin kaiken tarvittavan hilkkeen mahtuvan konehuoneeseen. Kaasuvivusto aiheuttaa vähän päänvaivaa, mulla on csp:n bellcrank vivusto mutta se ei kyllä tänne perän puolelle mahdu. Kokeilen josko se menisi puhallinkopan etupuolelle. Tai sitten hommattava joku Logmechin vaijerikaasu. 

IMG_20220904_140913.jpg

  • Like 8
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...