Jump to content

´74 1303S "Blackie"


Recommended Posts

Otsikon mukainen Kupla tuli hommattua jo itseasiassa pari kesää sitten. Pitkän aikaa tuli ajeltua, tekemättä mitään isompia muutoksia. Viime keväänä tuli kolisteltua uusi väri pintaan, eli mattamusta. Alunperin auto oli "kullan" värinen, ruosteläikillä sekä ilmakuplilla varustettuna. Värihän jakoi mielipiteitä kovasti, mutta itselleni autoa väsään, joten saa kelvata. Listat tempaisin kirkkaanpunaiseksi, että tulee hieman detaljeja.

Tekniikkapuolelle ei ole tehty muuta kuin käärmenpesäputkisto, muutoin kyseessä on vakio 1600cc jättipannu. Tulevaisuudessa tarkoitus ainakin päivittää kytkin ja hieman katsella, josko tuonne koneeseen jotain kevyttä piristystä saisi..

 

 

FB_IMG_1590519369094.thumb.jpg.88abc82a2784659076855c94e2601951.jpg


Ensimmäinen katsastus meni kohtuudella läpi, mutta tänä vuonna tulikin sitten erittäin kattava vikalista, ajokiellon kera.🥳

 

Vikalistalta löytyy:

 

Takapyörän laakerit (molemminpuolin)

Takajarrut

Etutolppa korkannut  *korjattu

Takavalot tummennettu  *korjattu

Töötti ei toimi

Yleistä v*ttuilua auton ulkonäöstä.  *nevermind

 

Tästä sain sellaisen motivaatiopiikin, että ajoin auton tallille ja jätin sinne pariksi kuukaudeksi. Viikko sitten ajelin sitten auton kotiin autotalliin, josko olisi helpompaa saada intoa mennä Kuplan kimppuun. Ja onhan tässä nyt hieman päässyt jo aloittelemaan, joskin täysin sellaisella hommalla joka ei leimaan liity. 

 

Eli lasikuitulokareiden asennuksella. Sattui tulemaan hyvällä hinnalla ja kohtuu kunnolla vastaan moiset, ei auttanut muu kuin hakea ja alkaa mallailemaan.

 

Samalla myös raapasin hiomakoneella irtotöhnää ja pintaruosteita pois, ja nykäisin Ferrexiä pintaan. Pysyypähän ehjät pellit vastaisuudessakin ehjänä, hieman pidempään.

 

20201213_102731.thumb.jpg.9f8e1fb5dfd473d2b23cab7bdbff3e89.jpgIMG_20201213_110909_159.thumb.jpg.5ec45d6d27d4da4b2d8753a8ef6d7504.jpg

 

Tarkoitus olisi muutenkin autoa rakentaa Rallycross-lookin mukaan, mutta ehkä nyt asialistalla kuitenkin pyrin pitämään katsastusta koskevien vikojen korjaamisen, parantaahan nuo tietenkin myös turvallisuuttakin.

 

 

Pyrin päivittelemään tänne tekstiä ja kuvia sitä mukaa kun jotain saan turattua auton kanssa.😎  (Kuvien koot mitä sattuu, pyrin perehtymään niiden latailuun tulevaisuudessa)

 

 

Sammy🚗

Edited by SammyL555
Link to comment
11 minutes ago, JaakkoS said:

Hah..tälläiseltä näytti kun minulta lähti.

35463507_1744005442362454_3663219160566988800_o-5.jpg

Nähnyt tämän kuvan ennenkin. Nyt vain rupesin tutkimaan, niin nuo helmapellin rypyt näkyy jo tuossakin. Ajattelin että peräkoukulla ja sen käytöllä on suora yhteys noihin rupuihin, vaan enpä tiedä 😁

Link to comment
1 hour ago, DOODAH said:

Rallycross kuulostaa oikeelle. Slottivanteet ja isompaa siipee. Ja sitten kulkupuoli kohdilleen.

 

Vanteet hakusessa, Slotit tai Revolutionit olisi oikein kivat. Mut katsotaan nyt, toistaseks mennään varmaan noilla Mangelseilla..

 

Kulkupuoleen pääsee syventymään kun kori jne on saatu kondikseen 😁

Link to comment

Tänään tuli toinenkin toiseltakin puolelta hiottua irtolikaa ja pintaruosteita pois, ja Ferrexiä tilalle. Samalla myös mallailin etulokarin paikalleen.

Pakko sanoa, että kyllä alkaa jo tässä kohta miellyttämään omaa silmää, vaikka lokarit on vain sylkäisty nyt paikalleen, ilman pesua ja maalausta tms. 😍

 

Auto pakitettu tallin uumeniin, ja tarkoitus nyt sitten pultata lokarit pois, sekä myös takahelmasta tulee irroitettavan mallinen. Helpottaa tulevaisuudessa sitten koneen irroittamisen jne suhteen, ja voihan sillä kesällä päästellä menemään vaikka sitten ilmankin helmaa.

 

Samalla myös tarkoitus purkaa jarrut ja muut systeemit, vaihtaa uudet laakerit sekä jarrukengät molemminpuolin. Sekä muita nippeleitä tarvittaessa mitkä ovat vaihdon tarpeessa.


Ohessa pari fiilistelykuvaa:


20201214_152234.thumb.jpg.d120b5a528afa4d20b569892ffc8c69b.jpg

 

Tällä kuvalla yritin hahmottaa että kuinka paljon leveys tulee muuttumaan, about..

 

20201214_152326.thumb.jpg.0d8b05223482ed1b53bd3232ce0e6541.jpg

Edited by SammyL555
Kuvat.
Link to comment

Tänään sai taas itsestään sen verran irti, että aamusta menin irroittelemaan takalokareita, sekä jännäämään mitä niiden alta löytyy.

Yllätyksekseni oli melkolailla yhtä ehjää peltiä alla kuin edessäkin, joten kevyt hionta ja Ferrex taakse myös. Kuituloksut istui kohtuu näppärästi paikalleen, paria reikää joutuu hieman siirtämään pulteille, mutta muutoin olen tyytyväinen.

 

Taakse tarvitsee alkuun hommata reippaat speiserit, ellei sitten löydy sopuhintaan leveämpiä vanteita. Nuo 5,5" on auttamatta pienet, luulen että 8" alkaisi olemaan lähempänä sopivaa. Lokarit ovat olleet tosiaan vanhemmassa Kuplassa, joten kokoa pienempiin takavaloihin on nyt totuttelu. Vaan eipä nuo niin pöllön näköiset ole, mitä alkuun kuvittelin. Harmaa/punaiset linssit vaan päälle niin hyvin istuvat.👌

 

Nyt kun lokareiden istuvuus on kutakuinkin tsekattu, seuraavaksi niiden kohtalona on hionta sekä maalaus. Pari pientä halkeamaa pitää myös entisöidä. 

 

Työlistalla seuraavana noin yleisesti onkin sitten takapään laakerit, sekä jarrut. Ja takahelman mulkkaaminen irroitettavaksi. (En nähnyt äkkiseltään pistehitsejä missään, pitää jatkaa etsintöjä). Sekä muistaessani tilasin vaihdevälinlyhentimen, sen voisi myös ruuvailla paikalleen. 😎

 

Ohessa pari kuvaa kun lokarin roiskasin paikalleen:

 

IMG-20201216-WA0014.thumb.jpeg.631b6a6b96599f6e8046a05eabb5cb7e.jpeg

 

 

20201216_114452.thumb.jpg.c9692eb8b532b6448bdc36595d3d3d76.jpg

Link to comment

Noniin, muutama päivä meni nenää kaivaessa, kunnes sain sitten taas intoa konttailla autotalliin Kuplan kimppuun.

 

Ryhdyin irroittelemaan takahelmaa, pistehitsejä en tahtonut löytää mistään. Pitää katsoa josko sitten rälläköis vaan palan irti, sillä näytti olevan kohtuu pehmyttä "peltiä" varsinkin pelkääjän puolella.

 

IMG-20201220-WA0007.thumb.jpeg.24a252957ac72a5f2063c0d2bbd6de26.jpeg

 

Ostoslistalle pitää laittaa muutenkin uusi helmapelti (onko näitä kuitusia, ja jos on niin kuinka kestävät lämpöä?) kun nykyinen on klommoja täys ja näköjään mätäkin. Uuden pellin myötä myös lokareille tulee luonnollisesti sitten kiinnityspaikat, mutta mietin että kun paikalle tulee lasikuituiset loksut, niin kuinka tuon takahelman saisi järkevästi tehtyä irroitettavaksi, jos laitan vain 4 pultilla lokareihin kiinni, ni voisin kuvitella että takahelma heiluu ja resonoi aikalailla? Vai jätänkö koko helman laittamatta ja annan olla avonaisena. 😄

 

Luultavasti myös Kemppi-liimalle tulee hieman töitä, puskurikoteloiden alla kuitenkin vaikuttaisi olevan jämäkkää peltiä. Eli mitä taaemmaksi menee, sitä pehmeemmäksi pelti muuttuu.

 

Samalla myös huomasin, että moottorille pitää antaa tanakka liuotinpesu, ja vähän katsoa mistä öljyä valuttelee. Olen ymmärtänyt kyllä, että jos Kupla ei merkkaa yhtään, ei koneessa ole öljyä ollenkaan, mutta tää koneen alapuoli on vähän rivon näköinen vaikka ei ulospäin näykkään. Ennen kevään ajoja toki tarkotus vaihtaa kaikki öljyt ja systeemit.

 

IMG-20201220-WA0004.thumb.jpeg.fec636040bd93c605428aa928132aa55.jpeg

 

Kuvassa näkyvälle putken hitsaus-saumalle ei tarvitse antaa arvosanaa, lämmönvaihtimet kun ei ole käytössä. 😛

 

 

Tämmöistä pientä askaretta tällä kertaa, poikkeuksellisen kauan kestikin että alkoi löytymään haperoa pintaa, vaan ei tästäkään löydöstä yöunet menneet, kyseessä ei ole kuitenkaan 2000-luvun auto. Eikä edes  80-luvun.

 

Takalaakereiden saapumista odottelen, sitten pääsee tutkimaan takapään sielunmaisemaa muutenkin.

Link to comment
11 minutes ago, mikko k said:

Takahelma kannattaa laittaa ja samoin kaikki koneen ympärillä olevat pellit. Ne estää konetta kierrättämästä kuumaa ilmaa takaisin jäähdytykseen.

 

Sun pakoputken heittäisin roskiin, sen verran huonon mallinen.


Mikäs tuossa putkessa mättää? Tässä kyllä plärännyt erilaisia vaihtoehtoja putkeksi, Stinger tuon mallikuvan mukaisesti ei ole vaihtoehto.. Tuntuu vaan että putkistojakin on miljoonaa erilaista, että mikä olisi järkevä. Äänien suhteen ei ole ylärajaa, joskaan ei ny tarvitsisi koko kylää saada raikamaan.

Link to comment
1 hour ago, SammyL555 said:


Mikäs tuossa putkessa mättää? Tässä kyllä plärännyt erilaisia vaihtoehtoja putkeksi, Stinger tuon mallikuvan mukaisesti ei ole vaihtoehto.. Tuntuu vaan että putkistojakin on miljoonaa erilaista, että mikä olisi järkevä. Äänien suhteen ei ole ylärajaa, joskaan ei ny tarvitsisi koko kylää saada raikamaan.

 

Ns. kollektoristahan tuo on ihan tukossa. Stingeriä ei kauaa viitsi katuautossa kuunnella. Muuten jokin kuvantapainen ja äänenvaimennin siihen.

  • Like 1
Link to comment
On 12/22/2020 at 9:44 PM, HSuomi said:

Vaimentamaton stingeri on maan mainio putki kadulle, varsinkin jos koneessa on hiukan löylyä. Päät kääntyy, mutta voi myös ajaa hiljaisesti pintakaasulla.

 

Onko Stingereitä montaakin eri mittaa? Iha tolkuttoman pitkää en mielelläni ruuvaisi paikalleen..🥴

 

Pyhien aikana edistyminen ollut pientä, osia sen sijaan tuli tilailtua. Jarrupaloja asennussarjoineen, lokareiden tiivisteet jne. Sekä tärkeimpänä billet-tyyppinen vaihdekepinnuppi  😄

Link to comment
On 12/25/2020 at 2:12 PM, SammyL555 said:

 

Onko Stingereitä montaakin eri mittaa? Iha tolkuttoman pitkää en mielelläni ruuvaisi paikalleen..🥴

 

Pyhien aikana edistyminen ollut pientä, osia sen sijaan tuli tilailtua. Jarrupaloja asennussarjoineen, lokareiden tiivisteet jne. Sekä tärkeimpänä billet-tyyppinen vaihdekepinnuppi  😄

On stingereitä montaa eri pituutta, mutta ne lyhyet näyttää siltä kun olisivat just nousseet avannosta ylös.

  • Haha 1
Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Noniin, aikaa on kulunut ja vesikin virtaa Vantaanjoessa.

Projekti on jossain määrin edistynytkin.

Tuosta katsastusmiehen käteen antamasta vikalistasta on mukavasti vikoja poistettu:

Takapään laakerit
Jarruhilppeet taakse
Takavalot vaihtui lokareiden myötä, ei ole spraylla tuhrittu

 

Lisäksi etuvalojen asennustyöt meneillään, oma show asennella umpiot lasikuitulokareihin. Lisäksi tarvii töötti vielä viritellä toimintaan. Oletettavasti jarrut tarvitsee vielä kertaalleen mennä läpi, poljin menee melko pohjaan vaikkakin jarrut toimii. Varuiksi hakea toiselle puolelle myös uusi jarrusylinteri ja ilmata systeemi uudelleen.

Pientä maalaushommaa ainakin lokareiden suhteen, sekä leveämmät vanteet renkaineen alle. 

Toivottavasti katsurilla olisi edes kohtuullisen kiva päivä takana kun laahustan tällä seuraavan kerran paikalle.

 

Yksi kysymyskin heräsi, nimittäin tuo takahelma on nyt pois, pysyvästi. Onko katsastusmiehellä tähän ratkaisuun mahdollisesti jokin eriävä mielipide? Tarkoitus on siistiä terävät saumat ja kulmat pois, sekä tehdä tukirauta lokareiden väliin, mahdollisimman alas. Tämä samalla estää jalkojen polttamisen välittömästi pakosarjan kanssa.

 

Pari räpsyä..


 

1460717940_WhatsAppImage2021-03-31at21_03_48.thumb.jpeg.25d67d37dd80a8de2d143074b630e02d.jpeg

Quote

 

 

166094088_10222914428662288_1200360469899668898_n.jpg

  • Like 1
Link to comment
  • 3 months later...

Hieman tässä meni aikaa, ennen tätä päivitystä..

 

Auto on siis tälle kesälle valmistunut. Blackie saatiin leimakuntoon, tosin piti käydä vielä uusintanäytöllä, kun takaa puuttui jarrut kokonaan. Ne korjaantui jarruputkien kiristyksellä ja ilmauksella. 😎  Huomioiksi jäi parkkivalojen puute sekä töötti. Nämä tehdään kun jaksetaan, kahden vuoden leima nyt kuitenkin on papereissa.

 

Kuten tuli visioitua, perä jäi hieman avonaisemmaksi, kuin vakiona. Johtuen läpimädästä helmapellistä, ja ajatuksesta alunperinkin että takaosa saisi olla hieman aggressiivisempi. Lasikuitulokareita tukemaan taakse kuitenkin tuli alumiininen latta, tekee lokareihin mukavan pienen ja sopivan jännityksen. Lokarit ei lepata tuulessa eivätkä juuri resonoikkaan. Joskin mahdolliset resonoinnit häviävät tehokkaasti, käärmeenpesässä ollut äänenvaimennin siirrettiin hyllyyn ja tilalle tuli vain reippaan kokoinen ulostulos, Motonetin tuning-hyllystä.

Mielestäni äänet ovat sopivat (sisälle), jopa pidemmät matkat menee ainakin toistaiseksi, ilman että tinnitys iskee.

 

Keväiset ajelut alkoivat jälleen kytkimen ja vaihdelaatikon erikoisella yhteistyöllä. Tuntuma on sellainen, ettei kytkin irroita ilman reipasta välikaasua, ja pihasta lähtiessä pakin sai rusahtamatta paikalleen, kun käytti 3.vaihteella ekana. Nyt sitten kun kilometrejä on tullut enemmän ja vähemmän, vaihteisto ja kytkin toimii taas normaalisti. Tästä johtuen tulevan talven työlistalle menee kytkimen vaihto, samalla katsoa jos koneeseen päivittäisi hieman tiivisteitä.

 

Renkaiksi löytyivät klassikot, eli kromiset Mangelsit. Takana leveyttä 8" ja edessä 6.5". Sopivat mielestäni auton tyyliin kuin nenä päähän.

 

Samalla ensi talven työlistalle menee myös lokareiden läpikäynti, lähinnä kuidutusta. Samaan syssyyn autoon uusi väri päälle, ja happamien kohtien korjausta.

 

Nämä tehtävät ovat siis mielessä, jos tekniikan puolesta ei kesän aikana tapahdu mitään dramaattista.. 😄


Lisäksi olisi vähä kysyttävääkin: Käykö esimerkiksi MK1-2-3 Golfien etupenkit millaisella työmäärällä Kuplaan? Ja onko porukka asennellut muista autoista penkkejä Kupliin, ja jos niin millaisia?

 

 

Tällä lookilla keväästä syksyyn:

 

 

213725702_10223546051572466_4255052385230572202_n.jpg

Edited by SammyL555
  • Like 1
Link to comment
  • 2 weeks later...

Penkeistä että möhkökuplassa on ainakin samantyyppinen kiinnitys penkille kuin Golffissakin, ainakin ykkösversiossa: Edessä yksi piste ja takana yksi molemmin puolin, muovinpala penkin ja kiskon välissä.

 

Mittoja kummastakaan minulla ei ole, mutta sehän selviä mittanauhalla heti kun löytää vanhan Golffin jostain.  Kiskojen lisäksi on hyvä katsoa että ei tule liian leveitä penkkejä, Kupla on sisältä kokolailla kapeampi kuin Golf (ja samasta syystä voipi hyvin olla että kiinnityspisteet ovat reilusti leveämmällä).

Link to comment
  • 3 months later...

Päivitystä näin ajokauden päättyessä.

 

Blackiellä tuli ajeltua 95% huolettomasti koko kesä, tuo 5% tuli satunnaisista käyntihäiriöistä sekä kytkimen toiminnasta.

 

Tulevalle talvelle on jo tullut työlista tehtyä, katsoo että saako kaiken tehtyä. Mutta eipähän tarvitse nenää kaivaa.

 

-Koneen irroitus

-Kykimen vaihto

-Uusi kaasari

-Koneen availua ja tutkailua, tiivisteitä yms vaihtoon

-Uudet umpiot eteen

-Uusien sähköjen vetoa

-Alusta/vanteet

-Mittariston rakentelua

-Sisutaan jotain pientä

 

Tarvii vähä priorisoida ja tehdä yksi homma kerrallaan. Ei tule vapun alla itku silmään.. 😄

 

Kuva talvisäilöön menosta.

 

IMG_20211023_120900__01__01.thumb.jpg.dfc72ad13807fd6e46887d5df6b7a605.jpg

Edited by SammyL555
  • Like 1
Link to comment
  • 11 months later...

Niin se kesä meni että hujahti. Kilometrejä taisi kertyä Kuplaan max.200km. Viime talvelle kaavaillut jutut jäi pitkälti tekemättä, ja tänä kesänä sitten kytkimen toiminta muuttui sellaiseksi, että ajot loppui ennen aikojaan. Auto meni heinäkuussa talliin, ja jäi odottamaan että tekijälle löytyy aikaa ja motivaatiota.
 

Nyt sitten vihdoin näyttäisi siltä, että Blackielle on aikaa antaa huomiota.

Ohjelmassa olisi:

- Koneen irroitus
- Kytkimen vaihto
- Tiivisteiden vaihtelua
- Korin maalaus (päältä/sisältä)

- Verhoilun fiksailu

- Uutta valoa jne, sähköjen tsekkaus

 

Näyttäisi taas pitkältä työlistalta, mutta pitkästä aikaa tuntuisi olevan oikeasti aikaa ja motivaatiota alkaa puuhailemaan. Tavoitteena olisi päästä Vappuna leimalle.🤐

 

Muutama kuvatus:

 

 

WhatsApp-Kuva 2022-10-15 klo 11.16.31.jpg

WhatsApp-Kuva 2022-10-15 klo 17.21.43.jpg

kuplan konehuone.jpg

  • Like 3
Link to comment
  • 6 months later...

Vappu lähestyy, projekti etenee. Nopeutetusti. 😄

Niinhän se meni kuten ennenkin, syksyllä raavitaan raamatullinen hommia mitkä pitää tehdä, ja kaksi viikkoa ennen vappua ruksitaan ''turhat'' hommat yli ja tehdään pakolliset. No, mutta eilen ajeltu tallin pihalla ekat metrit uudella kytkimellä, ja tuntui toimivan. Ainoa on että tyhjäkäyntiä ei ole eikä löydy, täytyy vielä tutkailla sitä.

 

Tähän mennessä tehtyä:

 

Pohjaan mätäpaikka
Korin lokasuojien hionta, ferrex & spraymassa.

Lattian maalaus sisäpuolelta

Konehuoneen maalaus / kevyt siistiminen
Uusi kytkin kaikkineen romuineen

Kaasuvaijerin vaihto

Penkkien plyyssien ylimaalaus tummemmaksi

Ajovalot & vilkut vaihtuivat uusiin

 

Ilman apukäsiä olisi varmasti osa näistäkin tekemättä, joten kumarruksia kavereillekkin! 

 

Tämän ajokauden jälkeen olisi hahmotelmissa tiputtaa kone uudelleen pois, tarkastella kunto ja vaihdella tarvittaessa osia, vähintään tiivisteet. Lisäksi sorsat veks ja j-putket tilalle. Mutta tälle kaudelle nyt vielä tosiaan kaasarin säätö/putsaus, uudet takarenkaat sekä tuoreet liemet lootaan ja koneeseen ja (toivottavasti) vain paljon kilometrejä.

 

Oheen parit räpsyt:


 

kuplaloksu.jpg

kuplakone.jpg

kuplakylki.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...