Jump to content

T1 50 vuotta metsässä


Recommended Posts

Näyttäis olevan joku putki työnnettynä alle ja siihen kuormaliina kiinni? Hyvinkö nousi kyytiin, eikä kärsinyt pahasti (jos sillä nyt tuossa enää paljon on väliä)? Kiinnostaa, kun on tiedossa yksi hieman vastaava tapaus, muistaakseni vuoden 61 bussi joka makaa mahallaan maassa.

Link to comment

Tuolla alla on sellaiset puunrangat. Toki ne upposi rakenteisiin hieman. Nuo ikkunat vaikuttavat alkuperäisiltä, aukkojen reunoissa on sellaiset sisennykset. Sisällä on jäljellä joitakin verhoilujäänteitä ja yhden sohvapenkin jäännökset. Valmistenumero on 135062

Link to comment

Ei ole alkuperäinen bussi, vaan umpparista puhkottu, kuten Harrastaja0070 yllä mainitsi. Kombeissa ja Kleinareissa ei ole noita takatilan tuuletusritilöitä, eivätkä ikkunat ole pintapellin tasalla, vaan omissa upotuksissaan. Kuvassa näkyviä alumiinisisennyksiä on näkynyt kuuskytluvulla puhkotuissa raadoissa.

 

Runkonumero on konehuoneessa oikealla, jossa pitäisi olla tyyppikilpikin. Ei siitä tyyppikilvestä hirveästi kyllä selviä, yleensä valmistusajankohtaa ei ole siihen meistetty. Tämän ikäsessä ei ole vielä M-koodikilpeä väliseinässä pelkääjänpenkin takana. Näyttäisi olevan kesäkuun 1955 viimeisinä päivinä tehty.

Edited by -tipi-
Link to comment

Väliseinän numero on tämän lähteen mukaan korinumero, jolla ei tee mitään. 

 

Quote

Before October, 1958, there was no M-code plate but a body number was stamped behind the front seat.  Although the body numbers are sequential, it is basically useless. 

 

Tässä kuvassa näkyy mistä löytyy tyyppikilpi ja runkonumero konetilasta:

 

chassisplate_1957.jpg

Link to comment

Joo Tipi tässä asian ytimessä. Tuo korinumba on aina pienempi tietysti kun on ensin tehty Wolfsburgissa. Näitä aitoja Wolfburg-barnijälkeisiä juniksia on säilynyt vaan vähän Suomessa. 

Tämäkin umppari on siis elokuussa '55  lomiltapaluun jälkeen ja tehty vielä osin pre '55 korin elementeillä kun Wolfburgissa ei muuta ollut. Keväällä (maaliskuussa) '56 tuotanto siirtyi Hannoveriin. 

Edited by harrastaja0070
Link to comment

”Wolfburg-barnijälkeisiä juniksia”, kuulostaa hienolta. Kiitos kaikesta informaatiosta. Kertokaapa sitten kun selvästi löytyy tietoa, että onko tällä jotakin arvoa? Innostus itsellä oli ostaa ja haetuttaa talteen, jotta voin sanoa omistaneeni tuollaisen jäänteet. Kunnostamiseen ei ole mahdollisuutta, liekö kenelläkään.

Link to comment

Arvo lähinnä 'katsojan silmässä' on aika vaativa projekti. Moni kerää, mut harva tekee tuollaisesta enää kulkupeliä eikä ehkä kannatakaan kun vielä kohtuunkuntoisiakin projekteja löytyy. Toivotaan, että joku tekijä löytyy. Itse väsäsäsin ajoon viime keväästä loppukesään '55 avolavan. Oli aika savotta sekin kyllä. Onnea uudelle mahdolliselle tekijälle joka tapauksessa 🙂

Link to comment

Vaikka noissa ikkunoissa onkin upotukset niin ei silti ole orkkikset. Olisikohan niin että wiima tms. paja on aikaisemmin vääntänyt pellin suoralle lasille sopivaksi ja sitten kun tajuttu että lasi taipuu helpommin kuin pelti niin jätettu tuollaiset korin muokkaukset tekemättä ja on tehty vain suoraan peltiin reikä. Ja tosiaan tehtaalla ikkunoiduissa on myös sisäpuolella pelti ikkuna-aukkojen ympärillä. Ja on todella harvinaista että ikkuna juniksessa olisi tuuletusritilät kabiiniin mutta sellaisiakin on käsityksen mukaan tehtaalta ulos tullut.

 

Ja mitä tälläisen hintaan tulee niin sanoisin että kun omat kulut pienellä vaivanpalkalla otat pois niin se on luultavasti aika lähellä tälläisen kauppahintaa. Mutta väittäisin että vähän hankala tästä nelinumeroista summaa olisi saada, mutta toisaaltaan olen aikaisemminkin ollut väärässä.

Link to comment
On 1/8/2021 at 5:10 PM, tolvana said:

Mikään ei oo mahdoton tehtäväksi jos pinkka on kunnossa. Rottakuosisena katsastusmiehen painajaisena tuon kunnostus on luokkaa 10-15k€

 

Tulemme klassilliseen kysymykseen. Mitä muuta peruskorjauksessa tai entisöinnissä tarvitaan lähtökohdaksi kuin tyyppikilpi? Mutta hienoa, että on tallessa nyt!

Link to comment
On 1/11/2021 at 8:38 AM, kerkko said:

 

Tulemme klassilliseen kysymykseen. Mitä muuta peruskorjauksessa tai entisöinnissä tarvitaan lähtökohdaksi kuin tyyppikilpi? Mutta hienoa, että on tallessa nyt!

 

Runkonumero taitaa olla se kriittisin, pelkällä tyyppikilvellä ei tee paljon mitään kun se on vaan niitattu kiinni. Kun runkonumero on noinkin huonosti näkyvä, niin melkein pitäisi kiikuttaa koko raato konttorille, pyytää uusi runkonmero johonkin ehjään  kohtaan ja konttorilta paperi että se on virallista työtä eikä ihan itse tehty.

 

Sen kaveriksi Kansallisarkistosta historiatiedot että voipi osoittaa että se on joskus ollut Suomen rekisterissä. Samalla selviää vanha kilpi. Helpottaa elämää paljon (=vähentää byrokratiaa) jos on viimeiseltä rekisteriin merkityltä omistajalta luovutustodistus

 

Junis on siitä hyvä peli että melkein mitä vaan saa uustuotantona, joten paljon muuta ei sitten tarvitsekaan. Rahaa ja aikaa, molempia palaa paljon.

 

Mitä enemmän osaa itse tehdä, sitä vähemmän tarvitsee rahaa ja päinvastoin: Peltihän ei maksa mitään tässä kohdassa, se on se pellin vääntäminen oikeaan muotoon joka maksaa/kestää.

 

Juniksen pellit ovat suurelta osin aika yksinkertaisia,  joten itse tekevän kuluksi jää lähinnä hitsauksen kulut. Siis peltivalmiiseen koriin. Sitten pääsee etsimään tekniikkaa ja sähköosia, se on ihan oma osastonsa.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...