Jump to content

Vähäpäästöisyys


Recommended Posts

Jos se kerta on 91 mallinen niin minä en kyselis mitään vaan menisin tämän "ohjeen" / tulkinnan voimin

 

Lainsäädäntö

Suomessa katalysaattoripakkoa käytännössä tarkoittavat, henkilöautojen bensiinimoottorien päästövaatimukset astuivat voimaan vuoden 1991 alussa, mutta katalysaattoriautoja tuli myyntiin jo vuonna 1990, koska niille myönnettiin ylimääräinen alennus autoverosta. Aivan viimeiset ilman katalysaattoria olleet uudet autot myytiin vuoden 1991 aikana, viimeisille eli varastoon jääneille myönnettiin erivapaus.

 

 

Edited by PZQ
Link to comment
On 2/16/2021 at 10:34 PM, Lasse said:

Siis toi ei näy trafin nettipalveluin ajoneuvotiedoista vaan pitää tilata jostakin jemmasta erikseenkö? 

INY-454 Rekisteritiedot.pdf

 

En tiedä mistä tilataan nykyään, mutta liitteenä lappunen joka on mulla aikoinaan olleesta autosta. Ko. auton tiedoissa ei näkynyt otteessa mitään merkintää katista tai vähäpäästöisyydestä, mutta teknisissä tiedoissa tuo merkintä oli. Ja kun siellä on tuo merkintä niin katsastuskonttorin laitteet hakee automaattisesti noudatettavat päästöarvot, ja voi olla hankala päästä niistä läpi ilman kattia. Joten suosittelisin tarkistamaan asian ennen katin poistoa..

Link to comment
Kulutus ja päästötiedot näkee traficomin sivuilta. Vanhemmissa autoissa kyseinen kohta puuttuu kokonaan.
kuva.thumb.png.9e64893d26a35a5ca160bd9748464571.png
Uudemmissa autoissa juuri näin. Tuon kyseisen BMW:n (1990) kohdalla niitä ei näy, mutta silti auto on merkitty vähäpäästöiseksi, joka kävi ilmi noista teknisistä tiedoista.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Link to comment

Kannattaa soittaa lähikonttorille ja pyytää katsomaan Liikennetietojärjestelmästä auton tiedot, onko ruudussa 'vähäpäästöinen' rasti tai ei. Asia ei muuten kovin helposti selvinne, tuo merkintä (jonka tulostus otteelle loppui joskus kauan sitten) ratkaisee.

  • Like 1
Link to comment

Tämä kuuluisa; Trafin Katastajan käsikirja sanoo näin: 01.11.1990 tai sen jälkeen Suomessa valmistetun tai maahantuodun taikka 1.5.1991 tai sen jälkeen tullivalvonnasta luovutetun tai toimitetun henkilöauton (muun kuin uuden ha-mallin ja henkilöauton, jonka kantavuus > 760 kg……jne) tuli olla vähäpäästöinen tai täyttää 70/220/EEC +89/458/EEC tai US – 83 tai 40 % päästöjä alentava katalysaattori (voimaantulosäännös 245/1990). Traficomin tietojärjestelmän laatu vaihtelee.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Trafi surutta valehtelee ja määrää konttorit toimimaan lain vastaisesti. Ei ole ensimmäinen eikä viimeinen kerta. Romutuspalkkion pimittäminen on viimeisin tempaus: Laki sen osalta on *täysin selvä* ja "epäselvyys" on täysin tekaistua, ettei vain tarvitsisi maksaa mitään. Mutta Trafiahan ei lait koske: Ellei laki miellytä, "tulkitaan" se oman mielen mukaan ja määrätään konttorit toimimaan niinkuin Trafi sanoo, lisenssinmenettämisen uhalla.

 

Hyvässä muistissa on myös kun Trafi "ohjeisti" merkitsemään kaikki omatoimisesti maahantuodut autot vähäpäästöisiksi jos niissä vain katalysaatori oli, ihan riippumatta siitä että ovatko ne vähäpäästöisiä vai eivät. Omalla kohdalla tällainen kusipäisyys on toteutettu jo 1987 käyttöönotettuun autoon, Trafin ohjeiden mukaisesti.

 

Mutta se pykälä: voimaantulosäännös 245/90 (1) sanoo:

 

"7.Muun kuin 4 tai 5 momentissa tarkoitetun henkilöauton tulee täyttää tämän asetuksen vaatimukset, jos se otetaan Suomessa ensi kertaa käyttöön 1 päivänä tammikuuta 1992 tai sen jälkeen."

 

Mutta sitten kun yritti löytää asetusta johon tuossa viitataan niin tulikin vesiperä, jäi täysin epäselväksi että mitä nuo momenttien 4 ja 5 autot ovat. Ei taida olla vahinko: Tuon muutoksen tekijällä itsellään tietenkin on ollut lakikirja nenän edessä kun pykälää kirjoitti.

 

Tätä on sitten jälkikäteen korjailtu sallimalla vähäpäästöiseksi merkityn auton muutoskatsastaminen ei-vähäpäästöiseksi jos se on vanhempi kuin tuo 1.1. 1992. Viranomaisen virhe, 1987 auto on vähäpäästöinen, koska se on sellaiseksi merkitty, vaikka koko vähäpäästöisyyttä ei ollut edes olemassa 1987, ei tietenkään itsestään korjaannu mihinkään.

 

No muuten ei olisi valittamista, mutta eipä auto mene vähäpäästöisen vuosikausia uudempiin rajoihin, kun ei ole sitä tehnyt uutenakaan. Pitäisi siis muutoskatsastaa eli maksaa, ei ole vielä kyennyt kun on muitakin ongelmia (jarrupääsylinteri jumissa).

 

Kaivelin myöskin selityksen siihen että miksi ei Trafia nappaa korjata: 2010 (mahdollisesti jo aiemmin) on kätevästi muutettu hallintomenettelylaista (2) yksi pikku kohta pykälästä 50: Ennen oli virheen sattuessa viranomaisen oma-aloitteisesti "'täytyy ratkaista uudelleen" ja nyt on että "voi ratkaista uudelleen". Minkäänlaista velvollisuutta tehdä niin ei ole ja jos valitat, niin päätöstä huononnetaan lisää, koska sekin kielto on poistettu. Ennen uusi ratkaisu sai olla vain muutoksenhakijaa suosiva. Tällä tavalla kansalaisilta oikeudet katoavat, pikkuhiljaa.

 

1) https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1990/19900245

2) https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030434

 

Merkintää vähäpäästöisyydestä ei  enää tulosteta otteelle, koska se alensi vaihtoautojen arvoa merkittävästi, joten automaahantuojat pyysivät sen hukkaamista. Trafi palvelee ensisijaisesti maahantuontikartellin taloudellsia etuja, joka käänteessä. Niin tässäkin.

 

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...