Jump to content

Mikä virranjakaja virimoottoriin?


Recommended Posts

Miulla ei oo vieläkään pahaa sanottavaa kärjettömästä 034-jakajasta https://aircooled.fi/tuote/803/virranjakaja-034-alipaine-karjeton mutta oon toki kuullut siitä muitakin mielipiteitä. Näitä Joensuussa käytössä useita, vakiopadoista vähän enemmänkin viritettyihin. On meillä toki 123:iakin eikä niistäkään pahaa sanottavaa, paitsi hinta.

 

Yksi kärjellinen versio oli ilmeisesti jotain eri erää tai eri alihankkijan valmistama (ei ollut varmaan edes AC:n myymä kun ei voi kaikkia muistaa), se ei ollut mekaanisesti niin uskottava sisuskaluiltaan eikä alipainekelloltaan (mm. ei niin tukeva kiinnitys) mutta toimi silti ihan hyvin.

Link to comment
8 minutes ago, NO H2O said:

Mulla on nyt hyllyssä kolme rikkinäistä kiinan 034 jakajaa...

 

Onko niissä mekaaninen vika vai kärjetön yksikkö rikki? Ja kestikö kuitenkin vuoden hankkimisesta että ei mennyt takuuseen? Miun oma 034 tai taitaa olla nyt päässyt 5 vuoden ikään, eikä se ollut ensimmäinen DWL:lle ostettu samanlainen, eikä ole vielä yhtään jouduttu palauttamaan tai vaihtamaan.

 

Sitä en kiistä etteikö varmasti niissäkin ole ollut ainakin joskus ihan hulluna laatuvaihtelua, kuten oli kaikissa kiinalähtöisissä vw-osissa taannoin. Just tuli samalla mieleen että yhdessä meille tullessa 034:ssa kansi ei istunut napakasti, mutta normi tarvikekansi istui hyvin, ts. runko oli siinäkin kunnossa.

Link to comment
5 minutes ago, DWL_Puavo said:

 

Onko niissä mekaaninen vika vai kärjetön yksikkö rikki? Ja kestikö kuitenkin vuoden hankkimisesta että ei mennyt takuuseen? Miun oma 034 tai taitaa olla nyt päässyt 5 vuoden ikään, eikä se ollut ensimmäinen DWL:lle ostettu samanlainen, eikä ole vielä yhtään jouduttu palauttamaan tai vaihtamaan.

 

Sitä en kiistä etteikö varmasti niissäkin ole ollut ainakin joskus ihan hulluna laatuvaihtelua, kuten oli kaikissa kiinalähtöisissä vw-osissa taannoin. Just tuli samalla mieleen että yhdessä meille tullessa 034:ssa kansi ei istunut napakasti, mutta normi tarvikekansi istui hyvin, ts. runko oli siinäkin kunnossa.

 

Mun PingPong:ista leikkas se akseli kiinni runkoon.. kahden metrin tangolla yhdistettynä avaimeen yritettiin vääntää sitä siitä mikä menee sinne lohkon sisällä olevaan hahloon ruuvipenkissä.. siitä akselista oli tullut yhtä puuta rungon kanssa.. 

Ja tuo oli noin kahden ja puolen tunnin käytön jälkeen

Edited by Urbantoy
Link to comment
1 minute ago, DWL_Puavo said:

 

Onko niissä mekaaninen vika vai kärjetön yksikkö rikki? Ja kestikö kuitenkin vuoden hankkimisesta että ei mennyt takuuseen? Miun oma 034 tai taitaa olla nyt päässyt 5 vuoden ikään, eikä se ollut ensimmäinen DWL:lle ostettu samanlainen, eikä ole vielä yhtään jouduttu palauttamaan tai vaihtamaan.

 

Sitä en kiistä etteikö varmasti niissäkin ole ollut ainakin joskus ihan hulluna laatuvaihtelua, kuten oli kaikissa kiinalähtöisissä vw-osissa taannoin. Just tuli samalla mieleen että yhdessä meille tullessa 034:ssa kansi ei istunut napakasti, mutta normi tarvikekansi istui hyvin, ts. runko oli siinäkin kunnossa.

 

Eivät ole kestäneet vuottakaan ajoa... 

 

Kaikki ovat kärjellisiä versioita kun noista kärjettömistä ei kovin hyviä kokemuksia ole....

 

Yksi oli itsellä kiinni muutaman viikon, laitoin aidon 034 takaisin kiinni. Kaveri sai takuuseen uuden ja se on kestänyt. Tämän viimeisimmän tilalle laitoin normijakajan mutta tälläkään kiinan jakajalla ei juurikaan ajettu kun ei pystynyt...

 

Tuntuu olevan ihan tuurissaan mitä saa

Link to comment
2 hours ago, Urbantoy said:

Mulla ois joutilaana MDS kaikilla herkuilla, sehän on kuulemma ihan ässä.. Sehän on kehuttu maasta taivaisiin tuolla ison veden takana

Löytyy kyllä parikin ylimääräistä MSD - satsia laatikosta, mutta nämä ovat kyllä ihan yliarvostettuja. Tehovinkkelistä katsoen Bosch 009 ja Boschin sininen puola antaa samat tehot kuin MSD (tämä on testattu penkissä). 

Näihin pikkumoottoreihin kelpaa kevyempikin ratkaisu. 

 

Link to comment
4 minutes ago, Mäki said:

Löytyy kyllä parikin ylimääräistä MSD - satsia laatikosta, mutta nämä ovat kyllä ihan yliarvostettuja. Tehovinkkelistä katsoen Bosch 009 ja Boschin sininen puola antaa samat tehot kuin MSD (tämä on testattu penkissä). 

Näihin pikkumoottoreihin kelpaa kevyempikin ratkaisu. 

 

Mutta eihän ne näytä miltään paikallaan, kyllä MSD on vaan nohevan näkönen parkissa ku suurimman osan ajasta luukku levällään on.. Ja puunauspinta-alaakin on, ja väriä ja piuhaa niin saatanasti ku sen sytkäboksin ahtaa sinne kone tilaa.. siinä on hyvä viisastella pakissa ku paapat kyselee että on makiaa

Link to comment
4 hours ago, Mäki said:

Löytyy kyllä parikin ylimääräistä MSD - satsia laatikosta, mutta nämä ovat kyllä ihan yliarvostettuja. Tehovinkkelistä katsoen Bosch 009 ja Boschin sininen puola antaa samat tehot kuin MSD (tämä on testattu penkissä). 

Näihin pikkumoottoreihin kelpaa kevyempikin ratkaisu. 

 

 

MSD kamojen edut tulee esiin vasta rankemmissa koneissa, joissa on korkeat puristussuhteet, puristuspaineet ja sytytettävää soppaa on paljon.

Itselläkin parikymmentä vuotta takaperin oli eräs kone joka ei edes luvannut käyntiin 009llä ja Boschin sinisellä. MSD kamoilla kone oli heti tulilla.

 

Kevyeen viritykseen 009+sininen on ok.

  • Like 1
Link to comment
8 minutes ago, Stidi said:

Mites 010?

 

Kävi tuokin mielessä... 

 

Tuossa rouvan 1385 padassa semmoinen jo hetken olikin ja sillä sai mukavan kiihtyvyyden mutta päädyin kuitenkin 034 jakajaan... 

 

Joutuu varmaan käymään nuo jakaja laatikot ajatuksen kanssa läpi 😎

Edited by NO H2O
typo
Link to comment
3 hours ago, mikko k said:

 

MSD kamojen edut tulee esiin vasta rankemmissa koneissa, joissa on korkeat puristussuhteet, puristuspaineet ja sytytettävää soppaa on paljon.

Itselläkin parikymmentä vuotta takaperin oli eräs kone joka ei edes luvannut käyntiin 009llä ja Boschin sinisellä. MSD kamoilla kone oli heti tulilla.

 

Kevyeen viritykseen 009+sininen on ok.

12,5:1, 2282 cc ja 242 hp penkissä. Ihan samalla tavalla pärähti käymään kummallakin jakajalla ja pumppubensalla. Kuulemma joku mäntsäläläinenkin heppu ajelee ihan jakajalla ja kaasareilla matalia kymppejä, joten kai se combo toimii?

  • Like 2
Link to comment
2 hours ago, arvuuttaja said:

Kovat on litratehot kasiventtiili kansissa.

Jokkiskuskit penkittää 1600 cc Golfin koneista 175-180 hp yhdellä tuplakaasarilla, joten en pidä tuota bokserin litratehoa kovinkaan hyvänä suorituksena. Jos ottaa vielä huomioon sen, että tuollainen jokkiskone maksaa alle 20% kuplan koneesta, niin pidän tuota kuplan teholukemaa ihan naurettavana

Link to comment

Yhteenvetona voi varmaan vetää, että mietoon virimoottoriin suositellaan seuraavia jakajia 123 (Åke),  kärjetön tai vakio 034 (Joensuu) tai Bosch 009 (Mikko). 

Isoon moottoriin MSD tai Hestec ja hukkakipinä (Mikko), MSD (Urbantoy) ja 009 (Mäki). 

Jokkiskoneeseen Brasilian 009 (Hytönen).

  • Haha 2
Link to comment
 
Olikos se tämä VJ 4 BR 25 Bosch:n jakaja nyt semmoinen 010 ennakko käyrällä oleva jakaja?
 
Btw... Hyviä ajatuksia tästä ketjusta on saanut 
Kuten Stidi jo totesikin, niin sama käyrä, mutta sen lisäksi se on sama jakaja.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

  • Like 2
Link to comment
18 hours ago, Mäki said:

Jokkiskuskit penkittää 1600 cc Golfin koneista 175-180 hp yhdellä tuplakaasarilla

Rivikone yhdellä yläpuolisella nokalla.?

Voihan tähän vetää vaikka TC 125 A koneen vertailun vuoksi ja noin 21vuotta sitten, 1641cc talvimestaruus vw:stä taisi irrota 170hv yksi reikä kansilla..

Link to comment
14 hours ago, arvuuttaja said:

Rivikone yhdellä yläpuolisella nokalla.?

Voihan tähän vetää vaikka TC 125 A koneen vertailun vuoksi ja noin 21vuotta sitten, 1641cc talvimestaruus vw:stä taisi irrota 170hv yksi reikä kansilla..

Sekaannun ihan suotta kskusteluun, mutta tuo maininta 125A koneesta herätti mielenkiintoni... Saattaa olla että sekoitan asioita , mutta laitoin tuollaisen Fiat 125A  koneen  (Twincam 1608 ccm. ) joskus -70..80 luvun vaihteessa  mun wanhan Simcan  lättäpää V8:n tilalle...no se olikin siinä sitten n. vuoteen 2006 asti kunnes tilalle tuli Fiatin 132C kone (samalla kun vaihdettiin automaatti aski) tuo 125A kone oli mulla varalla pitkään, mutta kun nuo Fiatin Twincamit ei tahdo tavan käytössä hajoomaan, niin laitoin tuon 125A koneen myyntiin...hyvä kun sai ilmotuksen naputeltua niin jo oli kaveri hakemassa konetta... mulle ei oikein selvinnyt miksi juuri tuo kone oli niin haluttu jossain roskisluokassa, mutta meni hätäseen. Siis taas mun kommentti ei koske aihetta lainkaan ..sori..

HPIM1479.JPG

Link to comment
3 hours ago, Matti-Pekka said:

Sekaannun ihan suotta kskusteluun, mutta tuo maininta 125A koneesta herätti mielenkiintoni... Saattaa olla että sekoitan asioita , mutta laitoin tuollaisen Fiat 125A  koneen  (Twincam 1608 ccm. ) joskus -70..80 luvun vaihteessa  mun wanhan Simcan  lättäpää V8:n tilalle...no se olikin siinä sitten n. vuoteen 2006 asti kunnes tilalle tuli Fiatin 132C kone (samalla kun vaihdettiin automaatti aski) tuo 125A kone oli mulla varalla pitkään, mutta kun nuo Fiatin Twincamit ei tahdo tavan käytössä hajoomaan, niin laitoin tuon 125A koneen myyntiin...hyvä kun sai ilmotuksen naputeltua niin jo oli kaveri hakemassa konetta... mulle ei oikein selvinnyt miksi juuri tuo kone oli niin haluttu jossain roskisluokassa, mutta meni hätäseen. Siis taas mun kommentti ei koske aihetta lainkaan ..sori..

HPIM1479.JPG

Alakerta,Pitkäiskukone ja max 1650 luokkaan,isku ja männänhalkaisija lähes samat ja muut tc hyvät puolet. Onhan tuo yksi maailman parhaista potentiaalisista 8v koneista virityskäyttöön. Siviiliaihiot moottoreista hinnat ollu jo kauan yli 1000e julkises myynnis. Katso youtubesta marnen haastattelu moottorin rakentamusesta jos nämä kiinnostaa. 

Edited by Racing
Link to comment
1 hour ago, Racing said:

Alakerta,Pitkäiskukone ja max 1650 luokkaan,isku ja männänhalkaisija lähes samat ja muut tc hyvät puolet. Onhan tuo yksi maailman parhaista potentiaalisista 8v koneista virityskäyttöön. Siviiliaihiot moottoreista hinnat ollu jo kauan yli 1000e julkises myynnis. Katso youtubesta marnen haastattelu moottorin rakentamusesta jos nämä kiinnostaa. 

No ihmekkös se meni kun laitoin 500 hinnaksi (siis täysin toimiva moottori suoraan ajosta irrotettu) pidin itse hintaa vähän kovana vanhasta koneesta. Kyllä minä luulen että näitä TC koneita on mun tarpeisiin jo tullut rakenneltua ihan kyllin. Taitaa ukosta jo loppua veto ennen kun saan nämä ajettua loppuun...ja varaosiakin on aikanaan hyvin haalittu jemmaan...

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...