Jump to content

simmi levyjä liian vähän -> runkolaakerin kiinnitys ongel


Guest pedros

Recommended Posts

Elikkäs oli simmilevyjä liian vähän vauhtipyörän takana (t-2 1600cc) ja oli hakkautunut runkolaakerin kiinnitystapin reikä sekä laakerissa että lohkossa isommaksi. Mitä lohkolle kannattaisi/pitäisi tehdä vai voiko tehdä mitään?

 

~pete

Link to comment
Guest ritariässä

laakerin reijällä ei niin väliä, uusiksi mene joka tapauksessa. kannattaa viel tarkista missä mitassa kyseisen laakeripukin leveys on eli hakkasko senkin paskaksi jne... kunnostettavissa tai pahimmillaan lohko roskiskamaa.

Link to comment
  • 1 month later...
Guest Keiteleen Kone

Jos lukkotapin reikä on uudelleen poraustarpeessa on lohko yleensä aarporattava uudelleen ja reiän paikka muutettava.

Runko , lohko std-2.50 akseli std-1.50 ja kiertokangen laakerit std-1.50 löytyvät Keiteleen Koneesta.

Link to comment
  • 8 months later...

Tähän jatkoksi kysymyksiä:

 

Kuinka piukassa noiden laakerin "lukitustappien" tulee runkolaakeripukeissa istua? Omassa rojektikoneessa ovat melko hyvin kiinni, eli eivät yksikään putoa lattialle vaikka lohkonpuoliskon kääntää nurinpäin. Kuitenkin noista pari heiluu hiukan paikallaan. Onko vaarallista, eli meneekö porahommiksi?

Link to comment

Ja heti perään vastaus. Varoitus! Sisältää hardcore-spekulointia, viisaammat oikaisevat:

 

Oikein tarkkaan kun asiaa työajalla päissään pohtii niin tulipa mieleen että eihän tuolla kohdistustapilla ole kait muuta virkaa kuin naittaa laakerin öljyreikä kohdilleen, kunnossa olevassa koneessa siis.

 

Kunnossa olevat runkolaakerithan istuvat sen verran tiukassa momenttiin juntattujen lohkonpuoliskoiden välissä että eivät kovin herkästi paikaltaan liiku. Eli liekö tuon lukkotapin pääasiallinen käyttötarkoitus vaikeuttaa virheellistä asennusta? Jos runkolaakeri "isosta kyydistä" leipoo kiinni, ei tuollainen muutaman millin raudanpalanen siinä konkurssissa paljoa auta.

Link to comment
  • 1 month later...

En viitsinyt avata uutta aihetta koska kysymykseni liittyy aika lähelle tätä.Eli korjautin vastap.akselin jolloin vauhtip.liitospinnasta lähti tavaraa sen verran että sopiva välys tulee yhdellä simmillä.Eli,voinko jättää sen niin vai pitääkö ottaa vauhtip.tahi laakerista pois että kolme simmiä tulee käyttöön?

Link to comment
En viitsinyt avata uutta aihetta koska kysymykseni liittyy aika lähelle tätä.Eli korjautin vastap.akselin jolloin vauhtip.liitospinnasta lähti tavaraa sen verran että sopiva välys tulee yhdellä simmillä.Eli,voinko jättää sen niin vai pitääkö ottaa vauhtip.tahi laakerista pois että kolme simmiä tulee käyttöön?

 

simmilevyja tarvitaan useampi, silla ne toimivat tavallaan laakerina kun jokaisen valissa on ohut oljyfilmi. Yksi simmi voi karvahtaa siella aika pian. Painetta niihin ei kohdistu hirmuisia maaria kuin kytkinta painettaessa.

 

Jan

Link to comment
  • 2 years later...
Kuinka piukassa noiden laakerin "lukitustappien" tulee runkolaakeripukeissa istua? Omassa rojektikoneessa ovat melko hyvin kiinni, eli eivät yksikään putoa lattialle vaikka lohkonpuoliskon kääntää nurinpäin. Kuitenkin noista pari heiluu hiukan paikallaan. Onko vaarallista, eli meneekö porahommiksi?

 

Oisko tähän jotain sivistynyttä vastausta vai onko asia niin kuin Jumus itse pähkäili? How to rebuild your Vlokswagen Air-cooled engine -opus ei osannut sanoa mitään. Vauhtipyörän päässä olevan runkolaakerin lukitustapin reikä on hieman väljä omassa lohkossani...

Link to comment
Kuinka piukassa noiden laakerin "lukitustappien" tulee runkolaakeripukeissa istua? Omassa rojektikoneessa ovat melko hyvin kiinni, eli eivät yksikään putoa lattialle vaikka lohkonpuoliskon kääntää nurinpäin. Kuitenkin noista pari heiluu hiukan paikallaan. Onko vaarallista, eli meneekö porahommiksi?

 

Oisko tähän jotain sivistynyttä vastausta vai onko asia niin kuin Jumus itse pähkäili? How to rebuild your Vlokswagen Air-cooled engine -opus ei osannut sanoa mitään. Vauhtipyörän päässä olevan runkolaakerin lukitustapin reikä on hieman väljä omassa lohkossani...

 

 

Kyl se aika tiukka pitais olla. Sormin irrotettavissa tappi kuitenkin saa olla. Jos reika on menny soikeaksi niin poraa se isommaksi ja laita isompi tappi, laakeriin vastaavasti isompi reika. Tapiksi kay sopivan napakan kokoinen porantera, katkaiset siita pienen patkan. Mittoja loytyy joka lahtoon :)

Link to comment

Kiitos vastauksesta. Lohkon rei'ät näkyvät olevan n. 5mm ja Mahlen laakereissa olevat vastareiät 5,5mm - 5,8mm eli eihän siitä tule tiukkaa kiinnitystä vaikka lohkon reiät olisivatkin kunnossa.

 

http://www.thesamba.com/vw/forum/archiv ... 236--.html

 

Sambassa on muutama samaa mieltä Jumuksen kanssa, notta tapit olisivat vain laakerin oikein asettamista varten. Kuulostaa järkevälle.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...