Jump to content

Pallokeulan vaihteet ei mene päälle, edes sammuneena


Recommended Posts

Moro, nyt tuli todellinen mysteerivika johon saa ehdottaa mitä kannattaa tutkia.

 

Eli otin bussin lauantaina lämpimästä tallista lenkille, seisottuaan talven yli. Toimi kuin unelma, ei mitään vikaa kun ajoin n. 6-7 kilsaa. Jätin käsijarru päälle tyhjäkäynnille, ja muutaman minuutin päästä sammutin käsijarru päällä. Sitten n. vartti myöhemmin kun isäni yritti lähteä ajamaan niin mikään vaihteista ei mennyt enää silmään. Ja kun vaihdekeppi tuntui olevan vapaalla niin silti siellä tuntui olevan joku isompi vaihde päällä kun kytkinpoljinta nosti niin bussi yritti liikkua eteenpäin mutta ilman apukaasua sammui.

 

Ei auttanut vaihdekepin kolistelu, ei haissut kytkin missään välissä. Vaihdelaatikon pohja on kuiva. Vaihdekepin ja nokkakappaleen väli pelaa hyvin, ristikossa pieni välys. Kytkin poljin pelaa hyvin, kytkinvaijeri tarkistettu. Koitin vielä kolistella vaihdelaatikkoa ja nokkakappaletta kumivasaralla tuloksetta.

 

Nyt Pallokeula on nosturilla moottori irroitettuna, ja vaihdelaatikko irroitettuna, Nokkakappale avattu eikä sielläkään näy mitään silmiinpistävää. Vaihdelaatikko lattialla kun pyörittää akselin päästä niin vetarin posket liikkuu herkästi ja nätisti.

 

https://youtu.be/H6QxIrdsPM0

^tollasen videon löysin mikä olisi saattanut olla vikana (7minuutin kohdalla avaa nokkakappaleen ja siellä on vika). Mutta tuleeko muille muita ideoita mieleen ? huomenna käyn laskemassa laatikon öljyt siltä varalta että öljy helmeilis ja laatikko olisi täysin paskana. Ainakin tossa nokkakappaleen kuvassa vasemman reunimmainen vaihdevipu liikkuu käsivoimin ylös ja alas, muut ei liikkunut, pitää kokeilla varovasti vääntöraudalla, vai meneekö ne ennemmin sisäänpäin?

WhatsApp Image 2021-04-18 at 14.21.22.jpeg

WhatsApp Image 2021-04-18 at 22.29.53.jpeg

WhatsApp Image 2021-04-19 at 17.51.02.jpeg

WhatsApp Image 2021-04-19 at 17.51.03.jpeg

Link to comment

Ennenkuin hinasin kotiin niin tutkin ton vaihdekepin alapään, kyllä se oli omalla paikallaan kupissa ja tappi vakosessa. Mutta pitää sekin vielä tutkia uudestaan.

 

Tossa alla on kuvat nokkakappaleen numeroista ja ainut "vika" minkä nokkakappaleen sisältä löysin eli vaihteenvalitsin vipu jota hockey stick liikuttaa, siinä oli ylimmässä (kuvissa oikean reunimmainen) pykälä kulunut selkeästi mutta kyllä sillä sai vaihteen vielä käsin silmään sormi voimin. Eli en usko että tuo oli syy tähän oireeseen. Ja tuossa pystyasennossa kun kävin sormivoimin kaikki pykälät lävite niin ei mitään ongelmaa, kaikki kolahti nätisti silmään. Onko noista mikä muuten pakki? ja ulos vai sisään päin? Hockey stickin eli vaihteenvalitsin kepin kumipallo tuntui kovalta mutta välystä kuvissa näkyviin tankoon ei tuntunut.  Niin ja nokkakappaleen kotelossa ei merkkejä että tappi olisi kuluttanut koteloon itselleen koloa. Tukeutuu siis nähtävästi kotelon seinää vasten ettei tipahda paikoiltaan.

 

Nyt laitan uudet tiivisteet ja stefat ja puslat tilaukseen ja jos kellään ei tule mitään mieleen niin laitetaan läjään ja katsotaan jäikö vika päälle.

WhatsApp Image 2021-04-20 at 19.09.39.jpeg

WhatsApp Image 2021-04-20 at 19.09.39(1).jpeg

WhatsApp Image 2021-04-20 at 19.09.39(2).jpeg

Link to comment

Mulla tekee pallo samaa jos on huolimaton pakilta keppiä pois tuotaessa, jättää jonkin isomman vaihteen päälle. Aikansa kun vääntelee ja vie keppiä pakkilukon takaa rauhassa reilusta painaen vapaalle tilanne aukeaa ja taas saa miekkailla rauhassa. Jotenkin kohdennan vaivan keppiin ja kuulaan. Keppilinjan holkitkin ovat varmasti jo aika valmiit. Täytyy käyttää ekana keppi irti jos jotain löytyisi.

Lähetetty minun YAL-L21 laitteesta Tapatalkilla

Link to comment

Nyt on pallokeula jälleen kasassa, vaihdoin samalla muutaman vaihteensiirtokepin puslan, nokkakappaleen osaan juotettiin lisää metallia, ja nokkakappaleeseen uudet holkit ja päätypusla. Samalla vaihdoin kytkinakselin stefan ku kytkinkoppa oli sisältä öljyinen. Bussi kulkee jälleen ja vaihdekeppi on vähemmän soppakauha näillä parannuksilla. Vaihdoin sitten lopuksi vielä teboilin suosittelemat hypoid 75w90 GL4 öljyt sisään. Koeajo lenkillä vauhti kiipee 60km/h aika rivakasti sitten 4 vaihteella perinteiseen tyyliin kiihtyy Todella hitaasti. Kerran yritti temppuilla jotain 90+ vauhdissa tuntui niinkuin veto katkeis välillä sillein nytkähdellen. Hidastin vauhtia ja kävin pysähdyksissä ja lähdin takaisin päin niin sama ei uusiutunut. Toivottavasti oli vaan roskia kaasarissa tjn.?

Link to comment
14 hours ago, Kahviäijä said:

Koeajo lenkillä vauhti kiipee 60km/h aika rivakasti sitten 4 vaihteella perinteiseen tyyliin kiihtyy Todella hitaasti. Kerran yritti temppuilla jotain 90+ vauhdissa tuntui niinkuin veto katkeis välillä sillein nytkähdellen. Hidastin vauhtia ja kävin pysähdyksissä ja lähdin takaisin päin niin sama ei uusiutunut. Toivottavasti oli vaan roskia kaasarissa tjn.?

 

Jos tankin huohotus on tukossa niin voi tehdä tuota oiretta, kokeile ongelman ilmaantuessa avata tankin korkki.

 

Myös tankin pohjalla olevat roskat voi tukkia tankin sisällä bensalinjan lähdössä olevaa suodatinta, joka on sinänsä helppo mutta bensamäärästä riippuen vähemmän tai enemmän ärsyttävä avata ja putsata.

 

Kaasarin roskista pääsee yleensä suht helposti kun päästää kohokammion kyljestä isomman pultin / tulpan auki, ja käyttää kyljestä suuttimet ja puhaltaa kaasari-spraylla tai bräkleenillä suutinten kanavat ja kohokammion pohjan. Toinen perinteinen vaihtoehto on tarkoituksella tulvittaa kaasari korkeilla kierroksilla laittamalla hetkeksi kämmen ilmanputsarin tilalle kaasarin päälle.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...