Jump to content

Universaali chili ketju


Recommended Posts

Irrotetaampa tuolta grillaus ketjusta omakseen ilmajäähy-chilien kasvatus ;)

 

Hihasta ravistellen ja fiilispohjalta valikoitui seuraavat lajikkeet kasvihuoneeseen tälle kesälle.

 

Starflame, keltainen, tuliset ohutseinämäiset hedelmät, korkeus noin 150cm. Tulisuus noin 40 000 - 50 000 Scovilleä.

 

IMG_5533.thumb.jpeg.99fcc6f32a8b651eb4181e8e147e7bdb.jpeg

 

Loco, pienet hedelmät ovat pitkänomaiset ja väri vaihtuu liilasta kirkkaan punaiseen hedelmän kypsyessä. Tulisuus keskimäärin 24 000 Scovilleä.

 

IMG_5532.thumb.jpeg.e65cfc88ab08ede524a41c83f3969876.jpeg

 

Habanero Chocolate, pienet, suklaanruskeat, muodoltaan lyhtymäiset hedelmät. Korkeus noin 120-150cm. Tulisuus jopa 500 000 Scovilleä.

 

IMG_5531.thumb.jpeg.41e8c9135a0cb0f68c45c7f668c33ed9.jpeg

 

Apache, 30-35cm korkea, tuottaa jatkuvasti voimakkaanmakuisia 3-5cm pitkiä hedelmiä. Tulisuus noin 50 000 - 80 000 Scovilleä.

 

IMG_5530.thumb.jpeg.f6b70485758c6b974cbca884b5d2906b.jpeg

Link to comment

Tämä chilileikki on mulle ihan uutta mutta viime syksynä jäi mielenkiinto elämään ku lukasin niistä grillaustopikissä.. oon vielä niin nyebie tässä että vielä enlähtennä siemenistä asti tolskaan niitä eli oikasin ku törmäilin taimiin Liiterissä.. siitä pari mukaan, mitään hajua ei ole mitä ne on ku tietty hätäpäissään (vai oisko muuten vaan päissään) tuli pakettikääreet paiskottua kiertoon.. 

Mutta ens vuonna se saattaapi olla edessä siemennysleikki ku akvaarion pystytys tuleva viikonloppuna.. 

 

IMG_20210514_164407.jpg

IMG_20210514_164356.jpg

IMG_20210514_164419.jpg

Edited by Urbantoy
  • Like 1
Link to comment

Mulla on kasvamassa tuollaisia taimia. Ovat siirtymässä kasvihuoneeseen kun on varmasti tarpeeksi lämmintä. Lajike on Carolina Reaper. Sen scoville-keskiarvo on 1,6 miljoonaa ja suurimmillaan 2,2 miljoonaa. Jos nuo jotain tuottavat niin en vielä tiedä, voiko sitä käyttää muuhunkin kuin joukkotuhoaseena.

Chili Carolina Reaper.jpg

  • Like 2
  • Haha 2
Link to comment
1 hour ago, MESIKÄMMEN said:

Mulla on kasvamassa tuollaisia taimia. Ovat siirtymässä kasvihuoneeseen kun on varmasti tarpeeksi lämmintä. Lajike on Carolina Reaper. Sen scoville-keskiarvo on 1,6 miljoonaa ja suurimmillaan 2,2 miljoonaa. Jos nuo jotain tuottavat niin en vielä tiedä, voiko sitä käyttää muuhunkin kuin joukkotuhoaseena.

Chili Carolina Reaper.jpg

 

No jos tuon saisi jotenkin suuta nielua korventaen syötyä niin miltäpä mahtaa tuntua seuraavana päivänä exit- osastolla 🤔

  • Haha 1
Link to comment
2 hours ago, wp said:

 

No jos tuon saisi jotenkin suuta nielua korventaen syötyä niin miltäpä mahtaa tuntua seuraavana päivänä exit- osastolla 🤔

Korvennusta kokemuksesta voin sanoa, perärööri oli tulessa vaikka paskantamisen pitäs olla nautinto, ei ollut.. 

Ja sekin määrä oli sekoitettu siihen makkaran sekaan mitä myydään Carolina Reaper lätkällä.. Melekosta evästä oli

Edited by Urbantoy
Link to comment

Tuttuja "kavereita" näköjään löytyy muiltakin. Apache ja Loco on molemmat hyvänmakuisia vaikka sellaisenaan salaatissa. Birds Eye hieman liian 'kuuma' mun makuun sellaisenaan mutta esim. wokissa aivan huippu hyvä. Aloittelijoille suosittelen esim. Cayennea. Helppo ja satoisa. Keisarin chileistä en osaa sanoa mikä on mutta vois olla vaikkapa Aji Cristal

 image.jpeg.48098c37b96ff595fb272cc7e3e4a2f1.jpeg

'Oma Loco

 

HotLoco.png.669ff9504e335f03fe3440d6785c3f33.png

 

Haba Choco,  Haba Orange, Haba Yellow Marugo, Carolina R , Hot Lemon, ja monta muuta pikku veijaria miehittää ikkunalautaa.

Kohta osa muuttaa lasi (muovi) taloon.

Link to comment
16 hours ago, MESIKÄMMEN said:

Mulla on kasvamassa tuollaisia taimia. Ovat siirtymässä kasvihuoneeseen kun on varmasti tarpeeksi lämmintä. Lajike on Carolina Reaper. Sen scoville-keskiarvo on 1,6 miljoonaa ja suurimmillaan 2,2 miljoonaa. Jos nuo jotain tuottavat niin en vielä tiedä, voiko sitä käyttää muuhunkin kuin joukkotuhoaseena.

 

Ja määku luulin että toi mun Chocolate olisi tiukkaa tavaraa. Tuossahan pitää olla kokovartalo kumipuku ja nasse naamalla kun Caroliinaa käsittelee 😄 

 

Link to comment
On 5/15/2021 at 7:16 AM, Kurre said:

Tuttuja "kavereita" näköjään löytyy muiltakin. Apache ja Loco on molemmat hyvänmakuisia vaikka sellaisenaan salaatissa. Birds Eye hieman liian 'kuuma' mun makuun sellaisenaan mutta esim. wokissa aivan huippu hyvä. Aloittelijoille suosittelen esim. Cayennea. Helppo ja satoisa. Keisarin chileistä en osaa sanoa mikä on mutta vois olla vaikkapa Aji Cristal

 image.jpeg.48098c37b96ff595fb272cc7e3e4a2f1.jpeg

'Oma Loco

 

 

 

Haba Choco,  Haba Orange, Haba Yellow Marugo, Carolina R , Hot Lemon, ja monta muuta pikku veijaria miehittää ikkunalautaa.

Kohta osa muuttaa lasi (muovi) taloon.

 

Mistä Kurre noita "miedompien" kuten Apache ja Loco siemeniä oot hommannut.. Ku ei nyt hirveesti tartteis tota peräröörin kirvelyä testailla.. Miedommat ois omaan makuun..
Täällä kun on nyt kokeneempiä chilivärkkääjiä, niin urpo kysyy voiko chilin siemenet ottaa talteen ja sitten niistä kevättalvella ruveta siementään?

Link to comment

Mä oon ostanut monestakin eri paikasta. Fatalii on yks hyvä paikka ostaa siemeniä. Sieltä saa myös vinkkejä.

Chilistä voi kerätä siemenet ja kylvää ja mikäli kyseessä ei ole hybridi saa samanlaisia myös sadoksi. Kunhan muistaa, ettei tule ristipölytystä. Siis jos leikkii pörriäistä, käyttää samaa pumpulipuikkoa vain saman lajin kasveihin. Netti on pullollaan tietoa ja suomeksikin löytyy paljon. Etsi vaikka chilivaari. Mullakin on joitakin siemeniä ja voin niitä postitella jos kiinnostusta on. Toistakymmentä lajia oon kasvattanut ja montaa eri siementä on tallessa. Niille en kyllä anna mitään itävyys takuuta. Tälle kesälle en kyllä uskalla luvata, että kerkee satoa saamaan jos nyt kylvää.

Oho tulipa pitkää tajunnan virtaa.

Kysyä saa, vastaan ja neuvon jos osaan.

 

Link to comment

_medium.jpg

Jos kerran lähdetään suurvaltojen tapaan nokittelemaan joukkotuhoaseilla, niin Fatalii Gourmet Jigsaw Chocolatea on tulossa, virallista mittausta ei ole tehty, mutta odotettavissa on että vie päänahan tuolta Moruga Scorpionilta. 

Lisäksi on tulossa:
Bhut Jolokia
Trinidad Scorpion
Habanero Caribbean Red
Rocoto Turbo Pube
Sugar Rush Rojo
Aji Cristal
Chiluagle Nero
Cayenne Long Slim
Erotica
Mad Hatter
Penis Pepper
Jamaican Bell

Viime vuonna chilit kasvoivat kuistilla ja kauhea kirvainvaasio tappoi kaikki. 

  • Like 2
Link to comment

Niihän tässä tänäkin vuonna kävi, että melkein heti kun kasvit sain kasvihuoneeseen niin yöt kylmenivät. Aina sitä aloittaa optimistina ilman lisälämmitystä ja viimeistään viikon sisällä istutuksista joutuu virittelemään pakkasvahdit paikoilleen 😄 Samalla huomasin että yksi yli 10 vuotta käytössä ollut pakkasvahti oli saanut Tukesilta noottia jo 2011 turvallisuudestaan. Siitä olisi näköjään ollut mahdollista saada näpeilleen jo monet kerrat mutta eipä osunut mun näppeihin. Kaivoin varastosta vähän tuoreemman pakkasvahdin ja se saa nyt tuossa nököttää varmaan juhannukselle saakka. 

 

IMG_5865.thumb.jpeg.cad4d46052c6c81b384c9344abda97be.jpeg

Link to comment
6 hours ago, Kurre said:

 

Onko sulla lasitalossa lämmitintä missään vaiheessa kevättä?

Hyvältä näyttää.

Ei oo lämmitintä, mutta paikka on niin aurinkoinen, että heti kun aurinko nousee, alkaa myös lämmöt nousemaan. Eikä meillä yöllä niin kylmiä nyt ole ollutkaan. Toistaiseksin ovat ainakin kestäneet.

  • Like 1
Link to comment
  • 3 weeks later...

Starflame kasvaa kauheaa vauhtia. Piti pölliä rouvan pionin tuet jo pensaan ympärille ettei kippaa nurin kun alkaa enemmän hedelmää pukkaamaan.

 

IMG_6029.thumb.jpeg.546c31506b003caece53beb45f2fc6d8.jpeg

 

Loco on puskenut jo toistakymmentä violettiä hedelmää, odotellaan että muuttuvat punaiseksi ja sitten maistelemaan.

 

IMG_6028.thumb.jpeg.28406ad1110a27ef9ad44538030502d4.jpeg

  • Like 1
Link to comment
  • 1 month later...

Viime viikolla pääsi maistelemaan. Starflamessa (keltainen) oli potkua ihan kivasti ja maistui hyvälle. Tuli tuo yksi pötkö syötyä jauhelihapihvin kaverina. Pelkiltään pukkasi hikeä mutta muun sapuskan kanssa meni tuosta vain. Apache (punainen) oli lähempänä normi paprikaa muttei maistunut oikeastaan miltään. 

 

 IMG_7095.thumb.jpeg.c1f18bdffd3a1b130f893c4e229a598a.jpeg

  • Like 1
Link to comment
  • 1 month later...

Aji cristallia on jo jokunen mennyt hampurilaisessa ja tacoissa, samoin cayennea on jokunen käytetty.

 

Viikonloppuna nappasin pizzan päälle yhden habanero caribbean redin, juuri sopivasti potkua omaan makuun.

C42508C6-BAC5-440B-BBC9-234E44BAF5E7.jpeg

Link to comment

Viikonloppuna täytynee varmaan tyhjätä kasvihuonetta. Keltaiset Starflamet alkaa olla kaikki kypsyneet ja muutaman purkin näistä keittelin jo paholaisenhilloakin. 

 

IMG_7821.jpeg.5b7ba4832a98943677498ccff2a0dbf7.jpeg

 

Choco Habanerotkin taitavat olla jo kypsiä. Vielä kun uskaltaisi maistaa 😂

 

IMG_7818.jpeg.7afba143f0938b89ba859ac2744f4cf5.jpeg

 

Locolle ja Apachelle pitäisi vielä keksiä jotain käyttöä. Kumpikaan ei ainakaan makunsa puolesta kauheasti säväyttänyt kun tuossa loppu kesästä näitä maistelin.

 

IMG_7819.jpeg.e0acab8b90318d94d10be86483cecfa4.jpeg

 

 

Apache 

 

IMG_7817.jpeg.c19ccb27bd3c5c9dff0b66f9b5663dc2.jpeg

  • Like 1
Link to comment
7 hours ago, KimmoH said:

 

Locolle ja Apachelle pitäisi vielä keksiä jotain käyttöä. Kumpikaan ei ainakaan makunsa puolesta kauheasti säväyttänyt kun tuossa loppu kesästä näitä maistelin.

 

 

Apache menee ohuina siivuina salaatin seassa jos tekee esim. burritoja

 

Hieno sato. Chocon kanssa saa olla varovainen. Itse mietin käyttöä Haba Orangelle.

  • Like 1
Link to comment

Oho, olipas Apache tekeytynyt. Nappasin yhden pikkurillin kokoisen ja palastelin salaatin sekaan. Näihinhän oli tullut potkua ihan kivasti ja makua sitten kesän ekojen maisteluiden. Paskakin salaatti meni nyt heittämällä alas, kun oli vähän potkua mukana 🤣

  • Like 1
Link to comment

Satoa pukkasi taas niin runsaasti että useamman litran olen jo paholaisenhilloa tehnyt Starflamesta. Toimii! Apachea ja Locoa kokeilin pikkelöidä ja siihenhän nämä lajikkeet passasivat hienosti (1dl etikkaa, 1dl vettä, 1tl suolaa, 1tl sokeria kiehautetaan ja kaadetaan päälle purkkiin). Näitä voi heitellä salaatin, tacojen, tortilloiden, jne. väliin eikä tarvitse kaupan mauttomia jalapeenoja popsia.

 

IMG_7981.jpg.69b37bb0abca4affc4647e52996c3004.jpg

 

IMG_7983.jpg.65ff0317ac66c870b5e04d225fbd7208.jpg

  • Like 2
Link to comment
1 hour ago, KimmoH said:

Satoa pukkasi taas niin runsaasti että useamman litran olen jo paholaisenhilloa tehnyt Starflamesta. Toimii! Apachea ja Locoa kokeilin pikkelöidä ja siihenhän nämä lajikkeet passasivat hienosti (1dl etikkaa, 1dl vettä, 1tl suolaa, 1tl sokeria kiehautetaan ja kaadetaan päälle purkkiin). Näitä voi heitellä salaatin, tacojen, tortilloiden, jne. väliin eikä tarvitse kaupan mauttomia jalapeenoja popsia.


Miten pitkään tuo sun hyvältä näyttävä hilloke muuten säilyy?

Link to comment

Paholaisenhillo menee ainakin kuukausia eli koko talven pärjää. Pikkelöidyt pitäisi säilyä jääkaapissa kuukauden pari, ainakin. Yleensä tavara liikkuu ääntä kohden niin nopeasti ettei pilaantuminen ole ollut ongelma.

Edited by KimmoH
  • Like 1
Link to comment
Just now, Kurre said:

 

Perinteisesti noi hillokkeet ei pitkään säily. Niinku ei säily marinoidut valkosipulinkynnetkään.

 

;-)

 

Kantsisko noita kuivattaa/pakastaa sitten ja jos haluaa tehdä hillokettta niin käyttää sitä mukaa ku tarvii.. Tää on mulle pikkusen uutta leikkiä, netistä varmaan löytyy ohjetta jos minkälaista, mutta helpompi kysyä niiltä jotka näitä on tehnyt ja kompuroinut asian suhteen ennen mua

Link to comment
1 minute ago, Urbantoy said:

Kantsisko noita kuivattaa/pakastaa sitten ja jos haluaa tehdä hillokettta niin käyttää sitä mukaa ku tarvii.. Tää on mulle pikkusen uutta leikkiä, netistä varmaan löytyy ohjetta jos minkälaista, mutta helpompi kysyä niiltä jotka näitä on tehnyt ja kompuroinut asian suhteen ennen mua

Kyllä se hilloke säilyy lukitussa jääkaapissa, jossa on kaks isoa miestä vartioimassa, useita kuukausia. Puhtaus purkeissa ja kaikessa muussakin on tosi tärkeää.

Mietippä miten pitkään se mummon mansikkahillo säily, ku mummo sitä vahti haukansilmillään.

 

Miten pitkään popkornit säilyy pussin avaamisen jälkeen  ;-)

Link to comment
2 minutes ago, Kurre said:

Kyllä se hilloke säilyy lukitussa jääkaapissa, jossa on kaks isoa miestä vartioimassa, useita kuukausia. Puhtaus purkeissa ja kaikessa muussakin on tosi tärkeää.

Mietippä miten pitkään se mummon mansikkahillo säily, ku mummo sitä vahti haukansilmillään.

 

Miten pitkään popkornit säilyy pussin avaamisen jälkeen  ;-)

Joo justiinsa Kurre, sori tämä Monkey ei taas tajunnut yhtään mitä kirjoitit.. Nyt ku luin uudestaan sun edellisen viestin tajunnanvirrassa ihan selkeästi oli havaittavissa tajuamista, ei huonosti.. Pahoitteluni

  • Like 1
Link to comment
  • 2 weeks later...

Aamulla tyhjäsin kasvihuoneen talvea varten ja vaikka kuun alussa kuvittelin poimineeni viimeisen sadon, niin olihan siellä kypsynyt taas vajaa kulhollinen naposteltavaa. 

 

IMG_8164.thumb.jpeg.b6642ce924610325560341e1e3362a35.jpeg

 

Näihin "pikkelöityihin" olen nyt tykästynyt joten askartelin yhden purkin lisää aamun saaliista.

 

IMG_8172.thumb.jpeg.88b9f75491908ac138a499814143137d.jpeg

 

Kasvihuone on nyt putsattu ja täytetty pihakalusteilla. Talvi saa sen puolesta tulla ja toukokuussa palataan taas chilien äärelle. Sekä paholaisenhilloa että chilisiivuja on nyt talven grillailuihin riittävästi jemmassa. 

 

Link to comment

Mikähän lie...Prisman puska. 

Nyt lähtee testiin tortillaan pilkottuna. Loppuja varten pitänee hommata kuivuri ja tehä rouheeksi, ku pikkelöinti ei uppoa ommaan makkuun.

20210918_162451.thumb.jpg.825d7599d59a7eb8f80169de8e698fa4.jpg

 

20210918_162731.thumb.jpg.1670f299d2e71133379c6f59cd934b9d.jpg

 

Äkkiseltään maistettuna potkua omaan makuun ihan nokko 😁😁

Edited by Art_Zi
  • Like 1
Link to comment
  • 3 weeks later...

Kasvihuone tyhjätty, sato jäi vähän pienemmäksi, kun koko kesä tuli remontoitua kylppäriä ja tähän harrastukseen ei ihan kauheasti kerennyt paneutumaan. Rocotot jäi vielä, kun niillä tuntui olevan hommat kesken.

 

Seuraavaksi arvotaan, että mitkä menee hilloksi, mitkä etikkaan ja mitkä kuivataan…

A3BE8F2B-CB92-4972-8B29-CF66D09E69B8.jpeg

  • Like 2
Link to comment
  • 7 months later...
  • 4 weeks later...
22 minutes ago, Kurre said:

Vähän kesti ton kasvihuoneen kasaamisessa, mutta nyt chilit asuu siellä.

Vaimo halus pöydän sinne, että voidaan siemailla kuohuvaa satoa odotellessa.

Chilit_kasvihuoneessa.png

 

Meillä saattaa tulla eteen nykyisen kasvihuoneen uusinta, mistä tämä kaarimalli hankittu?

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...