Jump to content

Baja


Recommended Posts

Yksivuotiaana mulla oli Matchbox/Hotwheels Baja ja se tipahti mummolan kaivoon. 80-luvulla säästin pitkään rahaa, kun ärrän mainoslehtisessä oli letkuohjattava Baja. No, rahat kun sain kasaan ja ärrälle menin niin eihän siellä ollut enää kuin poliisi Mersuja hyllyssä. Siitä saakka asia on hieman kaihertanut ja tänään tontille tuli lääkettä tautiin 😄

 

Lähdetään siitä pikku hiljaa nykertämään mieleistä. Takapää pitäisi varmaan irssittää ja tekniikaksi tulee 2L nelkku + 091 aski. 

 

IMG_6048.thumb.jpeg.4a2f662bed793d3b3a93f860dd85b9d6.jpegIMG_6046.thumb.jpeg.9d76734d4d915427fc9520bb5b484a4a.jpegIMG_6044.thumb.jpeg.c4623757d27756533dcc1e333fa33fee.jpegIMG_6041.thumb.jpeg.5fa04eb59f6c013dcd14e6435380b87d.jpeg

Edited by KimmoH
  • Like 21
Link to comment

Koppa alkaisi olla kohtapuolin valmis hiekkapuhallukseen, ratin jos vielä nyppäisi irti ennen suhistelua. Pitikin mennä myymään grilli pois kun pallukan aikoinaan sain valmiiksi. Nyt olen tuumaillut, että kippaanko "ghetto" tyyliin kyljelleen vai hankinko taas grillin....

 

IMG_6180.thumb.jpeg.f43212e48b1a10cd31fc960e47ed3c52.jpeg

 

Yllättävän kovapeltinen yksilö. Bitumimattojen alta löytyi ihan priimaakin maalipintaa. Suurin työ mahtaa olla edellisen sepän korotuksen siistiminen. Oikein kunnollisia ruostevaurioita en ole vielä löytänyt.

 

IMG_6187.thumb.jpeg.ceffc5e8ee7074b4dc6cb9c54ec14e16.jpeg

 

IRS kamat taisi löytyä ihan lähitienoilta ja siirtynevät syksymmällä omaan talliin. 091:nen odottelee jo malttamattomana paikoilleen pääsyä 😄

 

IMG_6049.thumb.jpeg.f6fb673e37d04394bfb30e1d4b72c851.jpeg

 

Edited by KimmoH
  • Like 4
Link to comment
  • 1 month later...

Eka sadepäivä koko kesälle joten nyt ehti kaksien päiväunien välissä tätäkin edistämään. Iskarit pois edestä ja takaa huudon/rälläkän/kaasun avulla.

 

IMG_7583.thumb.jpeg.30cb83d2466ef94dda003e69eef83882.jpeg

 

IMG_7585.thumb.jpeg.11808bf2193d8c864dc7a726f6698cb1.jpeg

 

Ohjausakselin rälläköin pois. Täytynee askarrella parempi tilalle joskus aikanaan. 

 

IMG_7584.thumb.jpeg.c100e188a2921370403a535a47133fe1.jpeg

 

 

Link to comment

Eilen askartelin tuolla toisessa threadissa suositellun VW 676 työkalun ja tässä samalla taisi kirkastua jatkosuunnitelmatkin. Jos sitä ensin irssittäisi perän ja vasta sitten kiikuttaisi koko läjän puhallukseen.

 

C04A2470-D50A-41DF-8E28-AFA107618F7A.thumb.jpeg.2d67392857f94825b63f6955b7ce01db.jpeg

 

Nätisti liikkuu koppa tallissa ja perä on niin kevyt että sen jaksaa yksinkin nostaa käsivoimin ilmaan.

 

990AAE0F-F8ED-4174-98B2-154762688F36.thumb.jpeg.434634c25157546880e137f519fe7628.jpeg

 

 

BDB05559-0060-491F-941E-DD6ED875385A.thumb.jpeg.36fa7f6c31cd946a93e48f0bbed4a380.jpeg

  • Like 5
Link to comment
  • 2 weeks later...

Sunnuntain ohjelmassa oli IRS tukivarsien irroittelua ja nyt olisi nämäkin omassa tallissa. Hiekkaa pintaan seuraavaksi. Osaako kukaan sanoa lonkalta mitkä vetarit tai minkä pituiset vetarit 091 lootan ja näiden napojen väliin mahtavat passata ?

 

IMG_7801.thumb.jpeg.49df90a432a70ba2738db847fd0c7ab6.jpeg

 

Keulan osalta alusta ei ole edennyt kuin Thingin camber säätömutikoiden puhalluksella 😄

 

IMG_7798.thumb.jpeg.5185e465adc61c34eb1def159bb6d127.jpeg

Link to comment



Osaako kukaan sanoa lonkalta mitkä vetarit tai minkä pituiset vetarit 091 lootan ja näiden napojen väliin mahtavat passata ?


Mikä se on tuossa lootassa se etu, tai mistä se ajatus lähti, ettet käytä kuplan irs-lootaa kun se sopis suoraan paikalle ilman kikkailuja..?

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Link to comment
15 hours ago, metake said:

Mikä se on tuossa lootassa se etu, tai mistä se ajatus lähti, ettet käytä kuplan irs-lootaa kun se sopis suoraan paikalle ilman kikkailuja..?
 

 

Noko mä haluun 😄 

 

17 hours ago, Urbantoy said:

Ens sunnuntaina ois kotimatka Kimmolla menossa tällähetkellä KKPstä.. Tullooko sinne koko keskisuomen revohka?

 

 

Omalta osalta on tullut painettua cancelia loppuvuoden tapahtumien suhteen. Näyttää koronaluvut sellaisilta että kun nyt tänne saakka on selvitty terveenä, niin pysyn loppuvuoden visusti omalla tontilla vaikka pari piikkiä on jo käsivarteen saatuna.  

Link to comment
On 8/15/2021 at 1:39 PM, KimmoH said:

Sunnuntain ohjelmassa oli IRS tukivarsien irroittelua ja nyt olisi nämäkin omassa tallissa. Hiekkaa pintaan seuraavaksi. Osaako kukaan sanoa lonkalta mitkä vetarit tai minkä pituiset vetarit 091 lootan ja näiden napojen väliin mahtavat passata ?

 

IMG_7801.thumb.jpeg.49df90a432a70ba2738db847fd0c7ab6.jpeg

 

Keulan osalta alusta ei ole edennyt kuin Thingin camber säätömutikoiden puhalluksella 😄

 

IMG_7798.thumb.jpeg.5185e465adc61c34eb1def159bb6d127.jpeg

Eikös tuu nivelien kaa ongelmia? Kuplassa taitaa olla pienemmät nivelet ku palliksessa, toki voin olla väärässä. 

Link to comment
14 hours ago, portu said:

Eikös tuu nivelien kaa ongelmia? Kuplassa taitaa olla pienemmät nivelet ku palliksessa, toki voin olla väärässä. 

 

Palliksen nivelet on tosiaan pykälää isommat kuin kuplan mutta tähän "ongelmaan" on useampiakin eri ratkaisuja olemassa. Katsotaan mikä valikoituu omaan käyttöön tässä talven aikana. Lisäksi on vielä nivelien liikerata mitä täytyy hieman tarkastella, palliksenkin nivel taitaa olla siinä ja tässä että riittääkö liikevara mutta eiköhän tähänkin joku ratkaisu löydy. 

Link to comment
8 minutes ago, Urbantoy said:

https://www.csp-shop.com/en/rear-axle/cv-joint-501-331-211hd-27087b.html
noissa riittä liike.. mutta saatavuus on mitä on.. 

 

EDIT: ainiin  mutta käykö ne 091seen.. ei taida käydä.. sori sähläys

 

Näistäkin saanee askarreltua, vaihtoehtoja toteutukselle on useampia. Ei äkkiseltään osunut silmään miten monta astetta tuo nivel sallii mutta 930 possun nivelillä/vetareilla pitäisi ainakin onnistua ja liikevarojen riittää tässä mun tapauksessa. 

Link to comment
19 minutes ago, mikan said:

Ensin Hebsterin Geländewagen ja nyt tämä sun Baja. Tontitus on varmaan pois muodista. :-)   Aloin miettimään, että kuinka isot renkaat saa laittaa tämän hetkisillä lakipykälillä?

 

Vastavirtaan uiminen on kivempaa ;) Ei tähän kauhean isoja saa mutta tarpeeksi isot kuitenkin.

  • Like 1
Link to comment
30 minutes ago, mikan said:

Ensin Hebsterin Geländewagen ja nyt tämä sun Baja. Tontitus on varmaan pois muodista. :-)   Aloin miettimään, että kuinka isot renkaat saa laittaa tämän hetkisillä lakipykälillä?

Vaihdoin omassa tölkissä 14" -> 16". Se ainakin vaati muutoskatsastuksen. Leveyttäkään ei kovin montaa senttiä saa olla enempää. Eli ainakin kaksi tuumaa lisää halkaisijaa on jo yli sallitun.

 

Edit. tämä oli siis 2017.

Edited by Hanttapuli
Link to comment
Ensin Hebsterin Geländewagen ja nyt tämä sun Baja. Tontitus on varmaan pois muodista. :-)   Aloin miettimään, että kuinka isot renkaat saa laittaa tämän hetkisillä lakipykälillä?
15% saa kasvattaa halkaisijaa ja leveyttä 105 mm tai 50% (suurempi on määräävä).

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Link to comment

Joo just noin, eli 2021 pykälissä lukee: 

 

Vanteiden vaihdon seurauksena ajoneuvon kunkin akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 millimetriä alkuperäiseen verrattuna, ellei ajoneuvon valmistaja muuta ilmoita. Vanteiden on oltava pyörännapoihin ja akselimassoille sopivat. Ajoneuvoon ei saa asentaa vanteita, joissa on soikeat, eri jakoympyröille sopivat pultinreiät. Ajoneuvon pyörännavan ja vanteen väliin saa asentaa vain ajoneuvon tai vanteen valmistajan tarkoittamia sovituskappaleita.
Renkaan ulkohalkaisijalla tarkoitetaan STRO:n tai ETRTO -normien rengasnormin mukaista kyseiselle rengaskoolle ilmoitettua normaalihalkaisijaa. Renkaan ulkohalkaisijaa saa muuttaa ajoneuvon valmistajan ilmoittamaan suurimpaan renkaaseen verrattuna enintään 15 prosenttia. Muutettaessa renkaan ulkohalkaisijaa, on mahdolliset nopeudenrajoitin ja ajopiirturi kalibroitava sekä nopeusmittarin näyttämä tarvittaessa korjattava.
Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä renkaan leveyden muuttaminen ajoneuvon valmistelijan ilmoittamaan leveimpään renkaaseen nähden enintään 50 prosenttia tai 105 millimetriä suuremman arvoista ollessa määräävä.

 

165R15 halkaisija on STRO-taulukon mukaan 646 mm. Joten maksimi olisi sitten 743 mm. Tuohon rajaan osuisi vaikka 255/65-16 ja 255/70-15. :-)

Edited by mikan
Link to comment

Perän osien nuoleskelu puhtaaksi alkoi eilen. Sieltä paskan ja ruosteen keskeltä löytyy ihan käyttökelpoista tavaraa ;)

 

IMG_7812.thumb.jpeg.311ef6f68106584f9432a6b51fc21272.jpeg

 

Talliin ilmestyi hieman rautaa, katsotaan syntyykö näistä visioiden mukainen kaatolaite puhallusta ja pohjan nysväystä varten....

 

IMG_7810.thumb.jpeg.394c240d429f364e046d71b8f0d42763.jpeg

 

ja näillä hilataan keulaa ylemmäs joustojen kärsimättä, Thingin olat ja tukivarret. Jos sais perjantaina pullautettua vanhat nivelet irti niin pääsisi näitäkin puhdistelemaan.

 

IMG_7815.thumb.jpeg.f4f7e42d54326d09d48c33581e7d8544.jpeg

Edited by KimmoH
  • Like 4
Link to comment
14 hours ago, Sakke said:

Paljonko nämä thingin osat nostaa verrattuna vakioihin?

 

Kutakuinkin saman verran mitä droppiolat laskisivat. Tarkat mitat selvinnevät kun nuo joskus saan paikoilleen pultattua mutta samalla korkeudella tulee uimaan kuin vakio Thing.

Link to comment

Thingin hilut putsattu, seuraavaksi maalia ja uusia palloniveliä paikoilleen.

 

IMG_7875.thumb.jpeg.4a372d34db757a96b2ad96546edaa372.jpeg

 

IMG_7849.thumb.jpeg.f226e380e9fc5a386e00b71e206af5a6.jpeg

 

Samalla putsailin yhdet nelkun pakosarjanlaipatkin, kai se on itse alettava putkistoa vääntämään että saa mieluisen.

 

Kuplan kippaus/liikuttelu teline on edennyt sen verran että koppaa makaa varastopyörien päällä ja sitä pystyy liikuttelemaan tallissa helposti. Laitetaan kuvia sitten kun koko roska kääntyy nätisti molemmille kyljilleen 😉 

 

 

Link to comment

Kippausteline valmistuikin ihan varkain ja se jopa toimii vaikka mitat ravistelin hihasta sitä mukaa kun askartelin! Takapäässä bolt-on malli suoraan VW 676 "työkaluun" niin säästin renkaissa ja edessä etuakselistoa matkiva malli. 

 

IMG_7895.thumb.jpeg.585b0ecb4b612d2854ec9cc744adb055.jpeg

 

IMG_7897.thumb.jpeg.2bfcf4d152bfa6077daf9fe73699e4e4.jpeg

 

Pysyy pystyssäkin ilman tukiakin mutta pitää jotkut pultattavat tuet vielä tehdä ettei vahingossa kippaa päälle kun uppoutuu hitsuu hommiin.

 

IMG_7896.thumb.jpeg.8ba6e3ab185513564139ea63d0622f12.jpeg

 

Renkaiden varassa saa näppärästi pukattua sitten tallin nurkkaan kun tekee mieli tehdä jotain muuta.

 

IMG_7898.thumb.jpeg.9b31bb6b172c28e3c10fd5e3ef7d86f1.jpeg

 

sitten voisikin alkaa sopimaan puhaltajaa tontille aurinkoisen kelin kera...

 

  • Like 5
Link to comment

Thingin olat ja tukivarret olis nyt maalissa ja siirtyivät hyllyyn odottelemaan nivelien asennusta. 

 

IMG_8078.thumb.jpeg.e4b439decf71d538882c74ffcb68af89.jpeg

 

Koppaa päästään toivon mukaan parin viikon päästä puhaltamaan puhtaaksi joten sillä välin ehtii touhuta muuta. Bussiin alunperin suunniteltu kone palasiksi ja bussin jäähypelleille "bajatus". Vielä puhallinkopalle käsittelyä ja sitten maalia pintaan.

 

IMG_8089.thumb.jpeg.b4ee72ce0ec3639cc3de766ec8de44bc.jpeg

 

IMG_8090.thumb.jpeg.d9c3253fb512de239a7d67040045535e.jpeg

 

IMG_8091.thumb.jpeg.0c5853551f2fd2675b91c0486b412404.jpeg

 

IMG_8092.thumb.jpeg.36931420514c237a3d7c6de7c2dda19f.jpeg

 

  • Like 1
Link to comment

Ens viikko paskotaan taas hiekkaa kun pöhistelin yhden ruman puhallinkopan puhtaaksi alkuillasta. Päivällä kävin pulverimaalamossa näkemässä värejä ja ens viikolla kelkon osat sinne värjättäväksi. 

 

IMG_8106.thumb.jpeg.33ecbe98e2ba55b3a60ad99282bb6449.jpeg

 

Jupsulle kiitos tästä puuttuvasta palasesta. Saa korjattua tuon rattiakselin reiän keulasta orggis kuosiin. Tipautin yöksi fosforihappoon niin saa huomen illalla suhauttaa puhtaaksi puhalluskaapissa. 

 

IMG_8105.thumb.jpeg.ec73e5e091f259a83662b9724c708d4e.jpeg

  • Like 1
Link to comment

Pulverimaalista hyviä kokemuksia, vaikka näyttää hiukan röpöiseltä niin lika ei tartu ja lähtee kokolailla helposti pesemällä irti.

 

Toki minulla ei kuumia osia ollutkaan maalattuna vaan vanteet. Myös kova ja paksu maali, pysyy ikuisesti kun ei kolhi millään kovalla.

Link to comment

Aina tyylikkäät Mangelsit tarttui eilen matkaan. Ainut ongelma näissä taitaa vain olla että ovat 14 tuumaiset eli ainakin kumien ja levyjarrujen kanssa saattaa joutua pähkäilemään vai onko tiedossa levyjarrusettejä mitkä mahtuisivat tällaisissa 14 tuumaisissa elämään ? Noh, jos eivät alle jää niin ovat ainakin hyvät verrokit sitten kun pääsee aikanaan suunnittelemaan rengastuksia tarkemmin. 

 

IMG_8292.thumb.jpeg.e410c15c4556d042ecba540ddba7a000.jpeg

  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...