Jump to content

Baja


Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Töissä saa leikkiä digi-digin kanssa ihan tarpeeksi, Bajaan tulee korkeintaan kärjetön sytytys "nykytekniikalla" 😁

 

Sivuprojektit on vähän syöneet työaikaa bajan suhteen. Pikkuisen on kuitenkin edistetty. Etuvalojen reikä lokarissa pitäisi olla jotain tällaista

 

image.thumb.jpeg.b2a76cb38662286c7ee323be4ca24060.jpeg

 

Noh, toiselle puolen edellinen seppä oli ehtinyt "harjoittelemaan" reiän tekemistä joten se on aivan päin peetä.

 

image.thumb.jpeg.8c473281fdab3e6485df95aa2d47581a.jpeg

 

Ei auttanut kuin ottaa kuituvehkeet kauniiseen käteen ja alkaa laminoimaan reikää umpeen jotta reiän voi sitten tehdä itse uudelleen. 

 

image.thumb.jpeg.90a88e16b71c7e3391581eeeeee3e700.jpeg

 

image.thumb.jpeg.1e5806e9a72b3f1c709c1cf4489b05be.jpeg

Link to comment
  • 3 weeks later...

Baja on saanut odotella rauhassa kelien lämpiämistä, niin pääsisi maalaushommiin. Ohjauksen toteutusta on tullut hieman tuumailtua ja poljinasetelman putsasin odottelemaan maalausta. Pari jousta ja uudet poljinkumit pitää vielä hankkia. 

 

image.thumb.jpeg.b330e8b26cf5f8d7c18b9db2dd999a58.jpeg

 

image.thumb.jpeg.18fe4ebb47c29152f054c2587c7cc6aa.jpeg

  • Like 1
Link to comment
  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Muut projektit ovat odotusvaiheessa, niin ehti aamulla vähän Bajaa edistämään. Nyt alkaa lampun pohjat istumaan molemmin puolin. Vielä kiinnitysruuveille reiät ja kokeilemaan miltä se näyttää umpioiden kanssa. 

 

image.thumb.jpeg.a0ac2656777430f93afc2016e72291ec.jpeg

 

image.thumb.jpeg.be70e2b64ccd21abb19b8cbc21345664.jpeg

 

image.thumb.jpeg.7e5403fbbc9e164d2207ae65adfd55e0.jpeg

  • Like 1
Link to comment

Ei mennyt ihan niinkuin Strömssössä. Taattua Empi laatua joten joutuu hieman säätämään ja tekemään omia ratkaisuja. Sisempi kromirinkula istuu joihinkin 7" H4 umpioihin, toisiin ei, liian piukka sovitus. Lisäksi 7" H4 umpio jää 5-10mm liian ulos jolloin ulompaa kromirinkulaa ei saa pyöräytettyä paikoilleen. Pitänee tilata pari kappaletta 7" sealed beameja vielä testiin ennenkuin alan isommalla kädellä muokkaamaan. 

 

Uloimman kromirinkulan yläpään kiinnitys on myös vähän sinnepäin. Joutuu tekemään oman kiinnitysklipsun jotta saa rinkulan istumaan oikeasti kohdalleen. Plan beenä on vielä orggis kromirinkulan käyttö, pikaisella kokeilulla sellaisenkin saa tuohon valonpohjan päälle kohtuu vaivalla pultattua. 

 

Hieman jänskättää myös mihin valot tulevat osoittamaan. Jahka saa alustan kasaan ja stansen kohdalleen niin täytyy kertaalleen kokeilla että valoissa riittää säädöt alaspäin ennenkuin alkaa lokareita hieromaan maaluskuntoon.

Link to comment
  • 2 months later...

Kesälomat lusittu ja nyt yritetään siirtyä ajoneuvojen ratista takaisin tallin puolelle. Kesän aikana tontille saapui yhdet 7" sealed beamit mitkä oli tarkoitettu H4 polttimoille. Näitä kehuttiin suoraksi vaihdokiksi sealed beameille. Jep jep, umpion takareunan kiinnikkeet olivat kyllä saman korkuiset kuin sealed beameissä mutta nähtävästi 7" halkaisija ei ole sama 7" kaikilla valmistajilla joten umpion ympärille ei kiinnitysrengasta saanut edes väkivalloin. 

 

Lopulta nöyrryin tilaamaan ihan rehelliset sealed beamit ja näihin sujahti EMPI:n kiinnitysrengas just ja just. Tuota ulointa kromirinkulaa tosin ei paikoilleen saa edelleenkään mukana toimitetuilla kiinnikkeillä. Pitää tehdä itse omat. Muutenkin EMPI:n lampunpohjien laatu hieman mietityttää. Onkohan EMPI merkillä koskaan valmistettu mitään oikeasti kunnollista ? 

 

image.thumb.jpeg.c84f71659e2bff8fde03a9f717b425b5.jpeg

Link to comment

Putosin hieman kärryiltä kun puhut sealed beamistä ja H4:sta samassa lauseessa, mutta ilmeisesti tarkoitat H4 yleismallin umpiota? Sealed beamissähän ei ole vaihdettavaa polttimoa.. Vai onko sulla VW:n (mm. Kupla) käyttämä H4 umpio, jossa erilainen kiinnitys?

Mulla on kyllä nuo tunnettujen valmistajien yleismalliset sopineet aina paikalleen, mutta yhden kerran tuli vastaan kiinalaiset joissa reunan muoto ja mitoitus oli jotain muuta kuin pitäisi olla.

Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla

Link to comment

Eli on siis olemassa tällaista "oikean" sealed beamin ja H4 umpion välimaastoon 

 

https://www.mecatechnic.com/en-GB/h4-bulb-sealed-beam-headlight-for-vw-usa-7-curved-version-with-position-light_VA17009.htm

 

Muuten identtinen aidon 7" sealed beamin kanssa mutta sinne sujahtaa H4 polttimo. Mitoiltaan yhtenevä sealed beamin kanssa mutta lasin halkaisija on karvan verran liian iso. Sama vika näissä missä on parkkivalolle paikka ja pelkällä H4 polttimolla varustetuissa. Kumpiakin tuli kokeiltua.

 

Mulla on vanhaa varastoa, jostain 80-90 luvun taitteesta, 7" H4 umpioita ja niissä on kehä taasen oikean kokoinen mutta umpion ohjurinastat korkeammat kuin aidoissa sealed beameissa. Uusissa H4 umpioissa taasen tuntuu järjestään olevan kehä liian iso ja ohjurinastat korkeammat kuin sealed beameissä. 

Link to comment




Eli on siis olemassa tällaista "oikean" sealed beamin ja H4 umpion välimaastoon 
 
https://www.mecatechnic.com/en-GB/h4-bulb-sealed-beam-headlight-for-vw-usa-7-curved-version-with-position-light_VA17009.htm


Nojuu, nyt selveni, siis ihan normaali 7" H4 umpio, samanlainen mitä esim. Motonet myy.

Kiinnitysnastojen korkeudellahan ei kauheasti ole väliä, kunhan kiinnitys ylettää kiinni, mutta halkaisija on tietysti oltava pienempi kuin reikä johon se menee.

Hellat on mulla ainakin sopineet kivasti paikalleen: https://m.motonet.fi/fi/tuote/484011/H4-Umpioparkki-7-HellaValeo

Mulla on myös yhdet Motonetin halpikset, joista on vaan hyvää sanottavaa, ja ovat itseasiassa hyvinkin saman näköiset kuin nuo linkittämäsi, oletan että ovat nämä: https://m.motonet.fi/fi/tuote/485142/H4-Umpioparkki-7-pyorea

Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla


Link to comment

Näiden EMPI:n pohjien kanssa tuo kiinnitysnastojen korkeus on kriittinen, ei saa olla yhtään liikaa tai muuten ei saa tuota ulkokehää paikoilleen. Nyt on sealed beameilläkin siinä ja siinä että saako ulkokehän paikoilleen. 

 

Mulla on tuossa hyllyssä muutamia muitakin umpioita, Motonetistäkin haettuja ja niilläkään ei tehnyt mitään näiden EMPI:n pohjien ja kiinnityshilppeiden kanssa. Viimeksi kun Motonetistä umpioita kyselin, niin kaikki oli litteällä lasilla ei kupumallisia :( 

 

Pitää nyt vielä testailla, saattaa vielä käydä niin että laminoin tuohon lokariin itse kunnolliset pohjat umpioille. Alkuperäinen kaunis ajatus oli selvitä helpolla ja käyttää valmista kuitulokariin suunniteltua pohjaa mutta pieleenhän tämä meni. Näitä EMPI:n pohjia jotkut jenkeissä kyllä ovat vaihtelevalla menestyksellä käyttäneet.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Postipate toi hi-angle heavy duty nivelet ja suojakumit isommalle liikeradalle. Nivelillä liikerataa saman verran mitä 930:sen possun nivelillä saisi eli 25 astetta. Vakio bussin nivelillä ei liikkuisi kuin 17 astetta. Kumit vaikuttavat hyviltä, kauppias (T3 Technique) lupaa viiden vuoden takuun. Saa nähdä pitääkö siirtyä näiden kumien käyttöön bussissakin, kun seuraavan kerran joutuu taas suojakumeja vaihtamaan. 

 

 

image.thumb.jpeg.c6280aee349347866a2e408b39e5d66d.jpeg

 

image.thumb.jpeg.778ba0a0c6bf40688f8b8496be8ae1e0.jpeg

 

  • Like 4
Link to comment
  • 2 weeks later...

Takaisin Bajan pariin. Niinhän siinä kävi kuten vähän pelkäsinkin. Valot sojottavat pitkin taivasta eikä säätövarat riitä sinnepäinkään pohjissa. Pohjia pitäisi tuoda yläreunasta jotain 40mm ulospäin että pääsisi edes osimoilleen hoodeille kun kori on muuten linjassaan.

 

Mahtaisikohan sittenkin olla se helpoin tie leipoa tuohon kuitulokariin peltilokarista orggislampunpohja vai pitäisikö vielä yrittää laikata tuo asennusaukko irti ja sitten laminoida se uuteen asentoon....

 

Ideoita otetaan vastaan, huonojakin 😅

 

image.thumb.jpeg.b08ff7f03c101e9a81acaffbbf1d0158.jpeg

Link to comment

Paloi käpy EMPIen kanssa. Tänään tontille laskeutui kuplan peltiset umpioiden pohjat ja jälleen uudet valot kiinnitysremeleineen. Nyt alkaa olla hyllyssä joka lähtöön umpioita, niin H4:sia kuin Sealed Beamejäkin 😅 Jospa tämä kuitenkin olisi se oikea tie. Laminoidaan peltiset pohjat tuonne kuitulokareiden sisään ja umpiot + kehät saa oikeasti tukevasti niihin kiinni. 

 

image.thumb.jpeg.840de3752408b813f7907ab9e303ab22.jpeg

 

Puukkosaha laulamaan ja reikä isommaksi

 

image.thumb.jpeg.01e412d88c217b1d8264a56fb7c8a188.jpeg

 

Sinne sujahtaa peltikuuppa ja säädetään se oikeaan kulmaan ja sitten lasikuitua perään.

 

image.thumb.jpeg.3272cc795957e9d567b0b487040e836e.jpeg

 

Mikään ei ole vielä oikeasti kiinni mutta jo näinkin pikasovituksella näyttää huimasti paremmalta kuin EMPIt.

 

image.thumb.jpeg.388b9d98a66b124350a21c5930df28eb.jpeg

 

image.thumb.jpeg.5dd48a2d2f45de8a9832e97aaf351f44.jpeg

 

Vähän syletti alkuun tuo umpion semi suora lasi mutta onneksi kivisuojat tuo vähän pyöreyttä.

 

image.thumb.jpeg.f4fe2c53a0f4212674de254b1e4051cf.jpeg

 

Vähän näissäkin umpioissa ja kiinnityspelleissä haiskahti kiinanpaska. Piti molemmin puolin reiittää uusiksi jotta sai umpion oikeasti suoraan. 

 

image.jpeg.218779617ab9bff2071e53fed9138ff8.jpeg

Edited by KimmoH
  • Like 7
Link to comment

Muutama ilta on nyt nykerretty pohjia paikoilleen. Peltiä olisi niin paljon helpompi heppailla kuin lasikuitua 😅 Kumpikin puoli on pitänyt kertaalleen leikata irti ja asemoida uudelleen. Mutta nyt alkaa olla kohdallaan ja valot näyttävät sinne minne pitääkin. Säätövarat riittävät nyt myös joka suuntaan. 

 

Muutamasta kohdasta lasikuidulla pohja kiinni, kaikenlaisia kikkoja hyväksi käyttäen. Tasainen pahvi umpion tilalla mistä sai mitattua tarkalleen kulman kohdalleen. 

 

image.thumb.jpeg.52c2aa84458b313358cb82d1ee657fd4.jpeg

 

Sitten koekäyttö ja seinää vasten ihmetellen onko valokuvio sinnepäinkään. 

 

image.thumb.jpeg.ea5a3c06a3d929698e88d24480e50900.jpeg

 

Ensimmäinen koko kierros vedetty kuidulla. Jätetään kuivumaan ja huomenna siistitään karvat. Sitten hakemaan muodot kohdalleen lampun kehyksille. Jahka ulkopuolen saa kuosiin niin sitten pitää levittää mattoa tuonne lokarin sisäpuolellekkin. 

 

image.thumb.jpeg.b93bf12c5546b220aa7d2f94cb249752.jpeg

 

Edited by KimmoH
  • Like 9
Link to comment

Hissukseen etenee. Pakkelia pyritään käyttämään mahdollisimman vähän joten askarrellaan kuidulla kehykset kohdalleen. 

 

image.thumb.jpeg.3a0edc2222a48280c5aaeb3fc9d011b6.jpeg

 

Yläreunat istuu jo sinnepäin. Tarkoitus on vielä vetää tuohon kehyksen ja lokarin väliin musta tiiviste/reunanauha.  

 

image.thumb.jpeg.23b4e6a01051eae416bffd0705f1e42a.jpeg

 

image.thumb.jpeg.6231a39bf19b1fd3f119e4947c85274c.jpeg

 

Alareunat kaipaa hieman täytettä...

 

image.thumb.jpeg.5006589d0a91499841f1544654fbbafa.jpeg

 

Tarpeeksi monta iltaa kun läträä hartsin ja maton kanssa, niin ne modot alkaa löytyä ja raot täyttyä.

 

image.thumb.jpeg.70ac46efc8983d3d3d5b1c64ef199d93.jpeg

 

Seuraavaksi hiontaa ja väliväriä pintaan...

 

  • Like 4
Link to comment
On 9/19/2023 at 6:57 PM, KimmoH said:

Möhkövilkut saavat lähteä lokareiden päältä. Vielä kun keksisi mihin vilkut piilottaisi. Jos umpion sisään mutta olikos se niin ettei parkki ja vilkku saisi olla sama vai oliko se niin ettei parkki saanut olla keltainen ?


Parkki ei saa olla keltainen.

Näin vanhassa kun ei vaadita mitään E-leimoja linsseistä, niin sen perusteella ei pitäisi olla mitään ongelmaa upottaa vilkkua ajovaloumpioon, mutta kannattaa tietysti varmistaa leimasedältä.

Joku pieni nännivilkku tuohon ajovalon alle, nokkapellin viereen?

Link to comment

Ei pysty ledeihin tai projektoreihin, näyttää aivan kauhealle omaan silmään, H4:nenkin on siinä rajoilla 😅 Jätin asian hautumaan, katsotaan jos vilkut saisi piilotettua kivasti etupuskuriin. 

 

Maalaus/hiontakoppi on taas toiminnassa ja eilen alkoi viimeiset peltien hieronnat ennen epoksia. Katto vielä puhtaaksi käsipelissä. 

 

image.thumb.jpeg.9a17ffe96b425dcfa8217c8bd9eb2268.jpeg

 

image.thumb.jpeg.64026940a3595b2dabda435f49b3eec9.jpeg

  • Like 2
Link to comment

Nyt se olis kauttaaltaan vedetty epoksilla ja kaikki saumat tiivistetty.

 

image.thumb.jpeg.a7f8526af88b752066acd4a4eddbec6b.jpeg

 

image.thumb.jpeg.6c72472bc3859e7201036d7d02ba4ea2.jpeg

 

Vähän kun jäi ruiskuun epoksia, niin ruiskuttelin sitten kaikenlaisia irto hilppeitäkin valmiiksi. 

 

image.thumb.jpeg.51057555edb432083380da6e2302c916.jpeg

 

Jos huomen iltana sais kiveniskumassat ruiskittua pohjaan ja lauantaina sitten kiiltävä musta päälle. 

Edited by KimmoH
  • Like 7
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...