Jump to content

Baja


Recommended Posts

On 2/22/2024 at 7:08 AM, Tanhis said:

Raskaanliikenteen päästöt aika olemattomia uusissa euro 6 autoissa. Mutta se kun ostat sen viikon kaksi kestävän kiinakikkareen kaupasta ja se tuodaan kontissa hartwall areenan kokoisella rahtilaivalla aasiasta niin siihen liittyykin jo oikeita päästöjä. Tietty ituhipit jotka sanoo että ei se kumminkaan ole muutakuin promillen luokkaa tästä minun i-puhelimen egologisesta bambukuoresta niin koko härvälin päästöt yhdellä matkalla hipoo pienten valtioiden vuotuisia päästöjä.

 

Jos ei ihan kokonaan aiheesta poikettaisi niin mitäköhän tuo puhallinkoppa näyttäisi jos nuo saumojen hiodut reunat hioisi aulumiinille.

No eipä se maailma pelastu kun ostaa jenkeistä osan joka on tehty brasiliassa. Ja Brassit ostanu raaka-aineet kiinasta. Väitän että kiinasta suoraan ostamalla saa ihan yhtä paskaa pienemmillä päästöillä, jos niitä nyt aletaan miettimään. Ja paljon puhuttu ja kehuttu made in trump on kyllä ollu ihan paskaa tähän asti, ainakin mulle osunu.

Link to comment
1 hour ago, metake said:

Voi olla että kuva hämää, mutta katsastusta varten ei tarvii ihan noin paljoa levittää. Sääntöjen mukaan rengas saa tulla lokasuojasta ulos, kunhan kulutuspinta on lokasuojan sisäpuolella.

Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla
 

 

Just näin. Jahka tuon ulkolaidan siistin niin kulutuspinta jää lokarin sisäpuolelle, vatupassilla mitattu kulutuspinnan reunasta. Jätän pikkuisen myös pelivaraa, kun tässä saattaa jossain vaiheessa olla leveämmätkin kumit alla. 

Link to comment
Posted (edited)

Viikko mennyt nysvätessä lokarin palasia toisiinsa kiinni. Hartsin kuivumista odotellessa olen useammankin kerran jo tuumaillut, että samassa ajassa olisi varmaan tehnyt vanerista jigin/muotin minkä päällä olisi pellistä naputellut jo monta lokaria 😂 

 

image.thumb.jpeg.84b084e7d94709d3007c736da0fbf5a7.jpeg

 

Tänään uskalsin lopulta ottaa peltisen tukirangan pois ja läträsin sisäpuolelle lasikuitumattoa. Annetaan kuivaa ja sitten pääsee hieromaan päältä muotoihin ja jonkun verran mahtaa vielä kuitumattoa sinnekkin mennä.

 

image.thumb.jpeg.0884e038fa4ee9f58e97129913632c21.jpeg

 

image.thumb.jpeg.79f12259eb35e61ab93b796b2e9dc8d4.jpeg

Edited by KimmoH
  • Like 4
Link to comment

Takalokareiden levitys alkaa olla loppusuoralla ja näyttää vahvasti siltä että niistä tulee oikein mainiot joten rohkaistuin aamulla silpomaan etulokarit. Ajovalot halusin säilyttää paikoillaan joten päädyin tällaiseen ratkaisuun. Seuraavaksi askarrellaan tukiranka ja jatketaan lasikuituhommia.

 

image.thumb.jpeg.15386e277fa07170d62ebd4c01f8a6da.jpeg

 

image.thumb.jpeg.c2014b090dde73bd6cc0aa3c81cba7fe.jpeg

 

image.thumb.jpeg.2102109e6423deea7b422628fcce83b5.jpeg

 

image.thumb.jpeg.7787eac07d69cb8e6ccc3be8352b4327.jpeg

 

image.thumb.jpeg.ed5829761067f67d2a59bd4301b4af76.jpeg

  • Like 2
Link to comment

Toiset tekee mitä osaa, toiset osaa tehdä mitä tahtoo. 💪 

Tähän koko sivustoon on jäänyt kyllä aika koukkuun, mutta varsinkin nyt tän Bajan matka valmiiksi on ollut tosi mielenkiintoista seurattavaa. 👍

 

Kiva seurata edistymistä kun ukko jaksaa painaa ja kuvia + tekstiä tulee tasaiseen. 

Kovaa hommaa, täältä isot peukut tekijälle ja tulevalle päristimelle. 😁👍

  • Like 3
Link to comment

BTW tuli mieleen että eikös korin levittämisessä ollut joku prosenttiluku tms. mikä määräsi max levityksen. Lähinnä siis tiedoksi jos ei ollut tiedossa.

 

On kyllä hyvän näköistä tekemistä ja selkeästi iso vaihde päällä.

Link to comment
55 minutes ago, Tanhis said:

BTW tuli mieleen että eikös korin levittämisessä ollut joku prosenttiluku tms. mikä määräsi max levityksen. Lähinnä siis tiedoksi jos ei ollut tiedossa.

 

On kyllä hyvän näköistä tekemistä ja selkeästi iso vaihde päällä.

200mm saa leventää, kantaviin rakenteisiin ei saa tehdä muutoksia.

Link to comment

Molemmin puolin lokarit tuettu muotoonsa ja kuitumattoa levitetty pariin otteeseen. Huomenna lokarit irti ja kuidutus jatkuu autosta irrallaan ja varovasti aletaan irroittelemaan tukipeltejä. 

 

image.thumb.jpeg.198aaacc1191d21a865a69e1d3630394.jpeg

 

image.thumb.jpeg.fd9f7fe840fa940e760443f1d3c85d56.jpeg

 

image.thumb.jpeg.36f6b9a4a11e043dbe0f04d309a3b434.jpeg

 

  • Like 4
Link to comment
Posted (edited)

Perjantain saldona lokarit irti kopasta, tukirankojen purku, alapuolelle kuidutus ja tovin kuivattelun jälkeen yläpuolen hionta ja lisää kuitua myös päälle. Tää meni jo huomattavasti nopeammin kuin takaloksujen kanssa, kun tiesi mitä tekee. Annetaan kuivahtaa ja sit takaisin koppaan kiinni niin saa laikata muodot kohdalleen.

 

image.thumb.jpeg.4e840e1b93c4baa1ef337f6f13a0d402.jpeg

 

image.thumb.jpeg.bfdb012a63e74b113a949b8cbd04fd77.jpeg

Edited by KimmoH
  • Like 1
Link to comment

Nyt ne alkais olla jo sinnepäin. Lokareiden levitys onnistui ihan kivasti mutta vielä saa varsinkin etulokareiden reunojen muotoja laikkailla ja saattaapi joutua vielä kuidullakin muotoilemaan. Nämä ei olleet lähtökohtaisestikkaan samanlaisia muodoiltaan. Ei olis alkuperäiseltä valmistajalta kovin suuria ponnistuksia vaatinut että olisi tehnyt molemmin puolin samanlaiset mutta aina ei voi voittaa...

 

image.thumb.jpeg.9983bc90726ccaa7226979591f681035.jpeg

 

image.thumb.jpeg.ef56d0840be90fc6824c2e5c45b673d9.jpeg

 

image.thumb.jpeg.898949f74ea33f323be6e37241de8840.jpeg

 

image.thumb.jpeg.c9a5565f7cd0bd520aebac085c50b8b0.jpeg

 

image.thumb.jpeg.7172c58d00b09e4130f0ded31191567c.jpeg

  • Like 19
Link to comment

Maanantai aamuyöstä heräsin sitten tuskissani 04:25 kun ei tuo oikeanpuolen etulokarin muoto miellyttänyt. Loksu irti, pahvista muotti ja pari-kolkyt milliä lisää tavaraa reuraan. 

 

image.thumb.jpeg.78b49e68273b5acf21840a28437ec48f.jpeg

 

image.thumb.jpeg.5b14444feac748878be266082691a372.jpeg

 

Loksu paikoilleen, rälläkällä korvakuulolta muotoihin ja vähän pakkelia perään. Katsotaan kelpaako hionnan jälkeen aamuyön Kimmolle...

 

image.thumb.jpeg.3d2335185ac90058cfdb0c7559c47c67.jpeg

  • Haha 3
Link to comment

ja tällä viikolla olen enimmäkseen levittänyt lokareihin pakkelia ja hionut sitä lattialle. Muutamaa kuitupaikkausta vielä huutaa, sitten väliväriä ja jatketaan hiomista. Jospa ne joku päivä valmistuu.

 

image.thumb.jpeg.03be340f32465f53ea42f052d95d029a.jpeg

 

image.thumb.jpeg.959ee3aebd7d17b594ee4a19f4cdb27d.jpeg

 

image.thumb.jpeg.e1d1a4d466e030bc76d231a1189e7026.jpeg

  • Like 8
Link to comment

Eihän se oikea etulokari antanut yörauhaa. Vähän piti sipaista reunasta pois 😅

 

image.thumb.jpeg.d8541749db5a3bfc01c31db1a5b540c8.jpeg

 

Takaloksujen kanssa pääsin jo siihen vaiheeseen että metsästetään pahimmat epätasaisuudet pois merkkivärillä. Huntu punaista ja vasteen kanssa hinkuttelua käsipelissä. 

 

image.thumb.jpeg.b50a8a14992b8d4a4df8dabb878834a0.jpeg

 

image.thumb.jpeg.6e68b366ff7dcee3fa627b5cc7457c31.jpeg

 

Sit muutamaan paikkaan pakkelia ja perjantai vietetään hiontahommissa. 

  • Like 1
Link to comment

Viikkolla vähän kuidutettu, pakkeloitu ja hiottu löytyneitä laiskoja paikkoja. Aamulla oli sitten taas aika suihkaista kierros epoksia pintaan. Ens viikolla taas hinkataan mutta jospa ne sitten alkaisi kelpaamaan.

 

 image.thumb.jpeg.9662791a4d39f0fd182ec68f2ff47899.jpeg

 

image.thumb.jpeg.52e4d277dc72bdd632820e4963dfee13.jpeg

 

image.thumb.jpeg.08cb178a33ddcf04fa3e56c58189bd57.jpeg

 

image.thumb.jpeg.e4e28781d41801fb3acd7dfadfb97738.jpeg

 

image.thumb.jpeg.4006714f5c0d1acd5aa1bfe908591415.jpeg

  • Like 7
Link to comment

Viikolla kaivelin vintiltä lisää maalattavia osia. Scooppi ja keulapala sai eilen epoksia pintaan ja ens viikolla hiotaan nää kuntoon. Maalin kuivuessa oli aikaa hieroa koria auringonpaisteessa. Löytyi läjä laiskojapaikkoja mitkä kaipasivat vielä hiontaa. Ei tuolla hämärässä tallissa vain oikeasti näe mitään. Onneksi ei tullut kipattua koria vielä maalarille. 

 

image.thumb.jpeg.b922863d087d5923d4e2b53b791506fe.jpeg

  • Like 2
Link to comment

Seuraavaksi vielä ajovalojen kehyksien ja lokareiden yhteensopivuuden testausta ja hipistelyä ennen hiontaväriä. Vilkutkin pitäisi vielä valita ja porata reiät. Vahvimpana vaihtoehtona on tällä hetkellä kuvassa näkyvä Fiatin vilkku. Sopivan siro ja mikä tärkeintä, hehkulampulla. Pientä pyöreää ledivilkkuakin mallailin mutta kun ei pysty lediä katsomaan, niin ei pysty. 

 

image.thumb.jpeg.981295e96efa86b591bf451ccf48b633.jpeg

 

Pakopuoltakin aloin suunnittelemaan. 411:sen lämmönvaihtimet teurastin ja näitä olisi tarkoitus hyödyntää jigin askartelussa minkä avulla saisi sitten pyöräytettyä putkiston vähän isommilla rööreillä. 

 

image.thumb.jpeg.0f419f2259450620eccb138246a8867e.jpeg

 

Jotain tällaista olisi haaveissa. Europeanmotorworks näitä valmiita joskus aikoinaan myi mutta ko. firmasta ei kukaan enää tunnu vastaavan mihinkään yhteydenottoihin joten tehdään sitten itse. 

 

image.jpeg.181d877324bc2f7bb1f56ce35d629b04.jpeg

 

  • Like 2
Link to comment
Posted (edited)
12 hours ago, -tipi- said:

Eikö noi Ladan sivuvilkut ole liian heikkotehoiset etuvilkuiksi? Vai meinaatko saada 21W polttimon niihin ujutettua?

 

Hmm, pitikös etuvilkut olla 21W ? Tosin tuohon kyllä pitäisi mennä heittämällä lasikantainen 21W lamppukin.

EDIT: en kyllä löytänyt mistään mitään muuta vaatimusta 1972 vuosimalliin kuin etusuuntavalojen värin .

Edited by KimmoH
Link to comment

Eipä taida ollakaan muuta 01.12.1957 -> , kuin jos on samassa valaisimessa, niin sillon on min. 15W (jos parkki on sen normi 5W). Joskus vaan katsuri jostain callook-vilkuista mulle huomautti, mutta varmaan suotta, kun ei ne ollu samassa valossa parkkien kans.

 

Quote

milloin suuntavalo sijoitettu samaan valaisimeen seisonta- tai takavalon kanssa, tehon oltava vähintään kolme kertaa ko. valon teho.

 

  • Like 1
Link to comment

Pitääpä käydä konttorilla vielä uudemman kerran. Pari viikkoa sitten kävin varmistelemassa muutamia juttuja ja luulin osaavani jo ulkoa katsastajan käsikirjan + Trafin pykälät mutta sitten meni pasmat sekaisin kun siellä nuori katsuri puhui aivan muuta eikä ehtinyt alkaa asiasta vääntämään. Eilen sitten tajusin katsurin käsikirjaa lukiessani että sehän lateli mulle uusien autojen vaatimuksia 😃

  • Haha 1
Link to comment

Ei tuo oikean puolen lokari edelleenkään miellyttänyt kun nyt sitä tuijottelin ajovalojen kehysten kanssa. Heitin mittanauhan nurkkaan ja vedin käsivaralla ja silmän ohjaamana palan pois reunasta. 

 

image.thumb.jpeg.e112e6b78feb5304d14285c1aa4a4e1b.jpeg

 

Noin puolet lähti siitä mitä siihen pieteetillä mittaa tuossa aiemmin kasvatin 😅 Sitten hiomalla loput ja nyt se alkaa jo näyttämään kohtuu samanlaiselta kuin vasenkin puoli.

 

image.thumb.jpeg.250324f0da286168e080aa3c23e01102.jpeg

 

  • Like 6
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...