Jump to content

Pökkis pökkis pellin hitsaus..


Recommended Posts

Olen seurannut tuon Hepsterin kääpiö auton hitsauksia kun pellit hitsataan päittäin ilman päälle menoa. Jostain olen takavuosina kuullut, että hitsaus onnistuisi hienosti kun sauman alla liuttaisi kupariklönttiä ja migillä töröisi menemään. Näin saisi vakoon komian palkon..Onkohan asiassa perää???

Link to comment

En tiedä kuparista, mutta itse olen satunnaisesti käyttänyt telakalla paljon käytettyjä keraamisia tarralevyjä. On siis n. 30 cm pitkä pötkö jossa on tarralla yhteenliitettynä ehkä 20 kpl 3*3 cm keramiikka paloja. Kun tällaisen tarran liimaa tai muuten tukee peltien sauman alle, tulee saumasta harvinaisen hyvä.

Link to comment
Olen seurannut tuon Hepsterin kääpiö auton hitsauksia kun pellit hitsataan päittäin ilman päälle menoa. Jostain olen takavuosina kuullut, että hitsaus onnistuisi hienosti kun sauman alla liuttaisi kupariklönttiä ja migillä töröisi menemään. Näin saisi vakoon komian palkon..Onkohan asiassa perää???

 

Kyllä toimii. Eikä se tarvii olla klöntti. Paksuhko kuparipelti riittää, kunhan vaan virittää jonkun kahvan tapaisen. Ottaa lämpöä aikalailla.

Ja liuttaminen on ehkä vähän väärä termi. Kun eihän noita auton peltejä voi siihen tahtiin hitsata ettäkö kuparipalaa ei ehtis siirtää.

Link to comment

Juu varmasti toimii. Suurin ongelma lienee se että kuplassa harva pelti on täysin suora joka tarkoittaisi sitä että kuparin (tai alumiinin?) peltiä jotuisi muotoilemaan joka saumaa varten.

 

Epäilen myös että ei ehkä toimi yhtä hyvin peltiin jossa on no maalia (sisäpuolella) vaan parhaiten toimii uudis hitsausksissa jossa on uutta puhdasta peltiä? En tiedä kun en oo mikään ammattihitsaaja...

 

Ja kyllä noi saumat menee umpeen ihan ilman kuparipeltikikkaakin... ;-)

Link to comment
Guest Toheltaja

juu, saa heppaamaalla umpeen. ei noita kuitenkaan voi telakkasaumalla vetää... Mie oon täs usein tehny niin että heppaan maalista puhdistetut pellit vastakkain, vetäsen pistosahalla millisen railon molemmista läpi ja hitsaan siittä sitte kiinni. Tulee tasaista railoa läpi sauman sitte, eikä ole ihan niin hirvee sovittelu ku jättää pelteihin varaa sen verran notta alkuun menee pari senttiä päällekkäin.

Link to comment
En tiedä kuparista, mutta itse olen satunnaisesti käyttänyt telakalla paljon käytettyjä keraamisia tarralevyjä. On siis n. 30 cm pitkä pötkö jossa on tarralla yhteenliitettynä ehkä 20 kpl 3*3 cm keramiikka paloja. Kun tällaisen tarran liimaa tai muuten tukee peltien sauman alle, tulee saumasta harvinaisen hyvä.

 

Tuo mainitsemasi keraaminen juurituki on oiva keksintö. Itsekkin telakalla töissä ollessani tuli paljon käytettyä tuota. Auton hitsaus hommissa ei ole kokemusta juurituesta. Mutta uskoisn että ihan toimiva juttu kun löytää sopivan juurituen, mutta mitä telakalla tuli käytettyä niin uskoisin että ovat vähän liian suuria auton hitsaus hommiin.

Link to comment
Guest Hannu Mattila

Minä en ainakaan lähtis edes palkoa yrittään mihinkään auton pintapelteihin.

Ruususen konsti on kaikkein toimivin.

 

Sen huomaa kun on pari kertaa "ollu kiire" ja sitte koittanu taputella sitä kuumuudessa venynyttä ja vanunutta peltiä muotoonsa.

Vituttaa ihan tarpeeks..

 

Eli piste, jäähdytys, piste, jäähdytys, jne. jne.

Link to comment

Oma käytännön kokemus on ainakin että piste-jähdytys-piste-jähdytys-piste.. vääntyy pahemmin kuin piste-piste-piste-piste-piste-piste-piste-piste-piste-piste-piste-piste-piste-piste-piste-piste-piste-piste-piste-piste-piste-piste-piste-piste-piste-piste-piste-piste+vasaroiminen jäähdytyksen aikana...

 

Tietenkin pitää pistehitsata nopeasti jotta tuo eka ei ehdi jäähtyä liikaa jolloin se on vaikeampi vasaroida hyväksi...

 

Edit: Niin tuohon vielä että ekaks tietenkin pistehitsaan sauman n. 3 cm välein. Mieluiten lähes tiivis reuna reunaa vasten.. Ja sitten kun alan pistettämään tuon esim. 20cm pitkän sauman niin myös pistehitsaan tuon vanhan jo jäähtyneen pistehitsin. Muuten se ei kutisu/veny samalla tavalla kuin loput saumasta.

Link to comment
Guest Hannu Mattila
Oma käytännön kokemus on ainakin että piste-jähdytys-piste-jähdytys-piste.. vääntyy pahemmin

Hmm, johtuu varmaan meri-ilmastosta.. ;-)

 

Riippuu tietty millä jäähdyttää, itse hoidan sen paineilmalla.

 

Niin ja lisätään vielä, että toki tuohon vaikuttaa hitsattavien peltien paksuus.

Volkkarissa on hiukan paksumpaa ja "helpompaa" peltiä kuin noissa Japanilaisissa riisikupeissa..

Link to comment

Jäähdytyksellä minä taas tarkoitan että se jäähtyy omia aikojaan huoneen lämmössä kunnes se on kädellä koskettavan lämpöinen, vasaroiden sen verran että muoto säilyy.

 

Toisaalta kuten sanoin, en ole ammatti hitsaaja joka tekee kuten on oppinut ja parhaimmin osaa... :-)

 

Vähän kuten Kimalainen... Fyysikkojen mukaan sillä on liian pieni pintaala siivissä ruumiin painon suhteen jotta se ei fysikaalisesti voisi millään lentämään mutta kun Kimalainen ei osaa fysiikkaa se lentää joka tapauksessa... ;-)

Link to comment
Guest Hannu Mattila

No joo, puhuttiin näköjään vähän eri asiasta..

 

Kokeile joskus paineilmalla jäähdyttämistä, siten se hitsauspisteen lämpö ei ehdi levitä ja venyttää sitä peltiä.

Minä ainakin tykkään tehdä silleen..

Link to comment
No joo, puhuttiin näköjään vähän eri asiasta..

 

Kokeile joskus paineilmalla jäähdyttämistä, siten se hitsauspisteen lämpö ei ehdi levitä ja venyttää sitä peltiä.

Minä ainakin tykkään tehdä silleen..

 

Ei se tietävästi venytä lämmetessä vaan sauma kutistuu jäähdytessä?

Link to comment
Guest Hannu Mattila
No joo, puhuttiin näköjään vähän eri asiasta..

 

Kokeile joskus paineilmalla jäähdyttämistä, siten se hitsauspisteen lämpö ei ehdi levitä ja venyttää sitä peltiä.

Minä ainakin tykkään tehdä silleen..

 

Ei se tietävästi venytä lämmetessä vaan sauma kutistuu jäähdytessä?

Eiku niin tietysti, tuli ajatuskatko.. :-)

Link to comment

niin sen verran on pakko sanoa, että pidän itseäni koht.

ammattilaisena hitsaus- ja levytöistä kun en parka ole

muuta ammattia harjoittanut 17.v:een. lähinnä konepajoissa

tullut duunailtua, mutta myös telakoilla esim. mäntyluodossa,

ja en todellakaan voisi kuvitella käyttäväni keraamisia juuritukia

autohommissa. menisi todella pelleilyksi. voisi sanoa, että ohutpelti-

hommissa on turha lähteä pätemään, koska on niin oma lajinsa ja

eiköhän joka autoharrastaja huomaa kantapään kautta samat niksit ja

pulmakohdat melko nopeasti kun turaa laatu telwinillä autonsa peltejä.

tää ei oo millään pahalla, mutta oon niin monta "pätevää" kollegaa

kattellut ja kuunnellut, että vaikuttaa vaan pätemiseltä monen osalta.

eli ei muuta kuin karvia vaan kylmästi ja tehköön muut paremmin

jos osaa!

Link to comment

"kuparilusikka" on mulla toiminut hyvin. Helppo tehda itse, ottaa patkan kuparista vesijohtopuytkea ja paukuttaa toisen paan litteeksi, muotoillen sen sopivan muotoiseksi tyokohteeseen. Lusikan mallinen paa on osoittautunut hyodyllisimmaksi. Jos pidat putken riittavan pitkana, niin se ei edes toisesta paasta kerkia kuumeta liikaa, voi paljain kasin pidella kiinni. JOihinkin kohteisiin sellainen pitka keppi ei ylla, jolloin on oltava lyhyempi, ja sitten tarttee jo hanskoja kateen....

 

Jan

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...