Jump to content

'75 Sumatra Green pallobussi


Recommended Posts

Tästä raadosta laitoinkin kuvan tuonne hankintaketjuun...

Taustatarinaa:

Olin hakemassa venettä talvisäilöstä ja muistin että siellä laanilla makaa yksi pallokeula, josta ei itsellä sen enempää tietoa ollut, joten ajattelin että kai sitä vois edes kurkata.
Siinä sitten saatiin vene kiinnitettyä Mercedeksen koukkuun ja piikissä olleet säilytysvuokrat kuitattua, niin kysäisin tiluksien omistajalta Palliksesta. Vastaus oli, että
"Tuollahan tuo edelleen makaa ja hävittää se pitäisi". Kysyin hinnan, joka oli varsin asiallinen ja ajattelin että otan muutaman kuvan ja tarjoan Pirkanmaan Volkkariharrastajille, 
josko sieltä löytyisi harrastava koti. Laitoin myös piruuttani kuvan kotiin, kun Palliksen hankintaa ollaan suunniteltu "jossain vaiheessa".

Pirkanmaan hörhöistä ei nyt heti löytynyt kiinnostusta, mutta kotoa tuli viesti "Muuttaako Minttu meille?". Tässä vaiheessa naurahdin asialle pienenä vitsinä.

Viikko siinä tuli sitten tätä emännän istuttamaa ajatusta kypsyteltyä ja sitten vähän pähkäiltiin että onkos meidän kylppäriremonttibudjetissa löysää yhden VW:n verran. Lopulta käytiin
tutustumassa tuotteeseen ja todettiin että kyllä siihen remppabudjettiin pitäis tämän mahtua.

Peltitöitähän tässä yksilössä on ihan riittävästi, mutta laitetaan lanka palamaan...

M-platen perusteella autosta löytyi seuraavat tiedot:

Quote

Model 221, nine-seater, seat arrangement 3-3-3
Model Year: 1975
Engine: Type1, single carburetor
Transmission: Manual transmission, 4-speed
Production date: 6.9.1974
Optional extras:
M A51 (ilmeisesti ainakin tehtaalla tankattu täydempään, ettei menovesi lopu siirtojen aikana)
M 008: Without battery
M 102: Rear-window heating
M 531: Harder rear torsion bars
Exterior: Body - Sumatra Green (L61B), Roof - Sumatra Green (L61B)
Interior: Leather Beige, Leatherette
Destination Country: Finland


Pisteosiltaan tämä näyttäisi jotakuinkin täydelliseltä ja rekisteristä on poistettu vuonna 1998.
Pitkän aikaa on seissyt perimätiedon mukaan jossain navetassa, nyt viitisen vuotta pihalla.

Avaimia ei autoon löytynyt, kun ne oli jääneet yhden ostajakandidaatin taskuun. Onneksi avainnumeron kun kaivoi kuskin ovenkahvasta, sai suutarilla teetettyä uudet tiirikat.

Kauheita päivityksia ei nyt seuraavaan vuoteen tähän todennäköisesti tule, kun pitää tehdä tallista yksi amerikkalainen liikenteeseen ensin, mutta kunhan auton saa omalle tontille, niin jotain kuvasaastetta on luvassa. Tarkoitus on kiikuttaa tämä mökille sisätiloihin odottamaan omaa vuoroansa.

Ja sitten muutama kuva ensikohtaamisesta:

_smaller.jpg

 

_smaller.jpg

_smaller.jpg

_smaller.jpg

_smaller.jpg

Edited by jrasi
  • Like 1
Link to comment
27 minutes ago, -tipi- said:

Hieno aihio. Kuulosta kyllä oudolta että ois laitettu enemmän bensaa, muttei akkua.

 

A51 Specifications for Great Britain
Collection of M-codes: M 020/061/085/187/194 (1978-1979)
  2x8 2 000 001 2x9 2 300 000
  020 Speedometer and odometer in Miles 211-274
 
     
  061 Type labelling of seat mounting and identification plate for England and Ireland        
  085 Filled in factory with double amount of petrol (used for driving on and off the train, for example)        
  187 Headlamps for left-hand traffic (for countries with left-hand traffic) 211-274, Countries with left-hand traffic
 
     
  194 Rear view mirror outer, left and right, convex 211-268
 

 Tuommosen listauksen löysin A51-koodista.

 

Akuttomuushan on saattanut olla taas jotain suomalais-ugrilaista verokikkailua

Link to comment

Bensakoodihan on 085, A51 yhdistelmäkoodi RHD-speksistä. Millä logiikalla poimit tuosta pelkän bensan? Autosi kohdalla, joka ei selkeästikään RHD ole, A51 voi olla ihan mitä tahansa muutakin. Varmaan joku "ilman renkaita" 😜

 

Akuttomuus oli tosiaan melko yleinen Suomi-koodi. Varmaan 3 markkaa säästetty veroissa kekkos-slovakialaisella Salama-akulla. Toimittikohan maahantuoja akut tehtaalle, vai miten autoja siirreltiin/akkuja välpättiin?

 

Link to comment

Joo, yhdistelmäkoodi, tuo bensaosuus oli ainoa mitä muistin ulkoa. Ja mietin kanssa että voihan se tarkoittaa jotain ihan muutakin, esim. vientimaan mukaan. Autossa kun on tehdasasenteisena (taas perimätiedon mukaan) eberi, vaikkei siitä ole mitään erityistä koodia.

Link to comment
  • 2 months later...

Vähän järkeilin käytettävissä olevia aika- ja raharesursseja ja totesin, että kaikkea ei vain saa tehtyä... Eli jenkkiprojekti sai lähteä, bussi pääsee siis jo talvella työn alle.


Käytiin juniorin kanssa raivaamassa viimeisetkin esteet ja samalla kokeilemassa, että pelaako teettämäni avaimet myös virtalukkoon ja takaluukkuun.
Virtalukkoon toimi, mutta takaluukun lukko pyöri tyhjää. Lukko jumissa ja/tai rikki... Kaikkia muita värkkejä otin mukaan, mutta mitään WD-40 tms ei tullut matkaan.

9BC5473D-5A99-4990-996B-8E190FE2DCFF.jpg

 

Sitten tuota pahiten pehmennyttä kylkeä tutkin enemmän... 

IMG_5112.heic?img=smaller
Lanka palaa, lanka palaa...

FF8637D2-14A9-45CE-9EF5-280D56AF6566.jpg
Suomalais-ugrilaista lommonkorjausta.

Tarina jatkuu syssymmällä. Täältä tähän.

Link to comment
  • 1 month later...

F328F3C7-394E-45FC-892A-5BC56BB19123.jpg

 

Niin vain sekin päivä koitti, että bussi nostettiin ylös ja trailerille.

Vähän koitti vastustaa, kun jokainen pyörä oli uponnut 20cm maahan, jarrut kanitti vastaan ja bussia on ilmeisesti joskus hinattu raidetangosta, joka taas aiheutti noin 45 asteen harituksen etupyöriin, raidetanko kun oli banaanina.

Ensin siis vedettiin autolla bussia vähän matkaa, että pyörät alkoivat pyörimään, sitten siirryttiin vinssaamaan trailerille. Kyytiin ei kuitenkaan meinannut nousta tuon em. harituksen takia, ryömin bussin alle, kiinnitin vaijeritaljan toisen pään takapään hinauslenkkiin ja toisen pään raidetankoon, sillä sai haritusta hieman pienemmäksi. Trailerilla sitten pääsi tunkilla työntämään raidetankoa vielä vähän suoremmaksi.

Viikonloppuna jos keli pysyy plussalla, olis tarkoitus kokeilla pesaista autoa ja tyhjentää sisältä ylimääräiset romut pois... Ei kukaan Tunturin kuntopyörää tarttis, tuota joka pilkistää liukuoven lasista?

  • Like 1
Link to comment
  • 9 months later...

IMG_8999.heic?img=smaller
Perjantaina vähän purettiin bussia. Nyt olisi tarkoitus purkaa kaikki ulkopuolinen pois ja korjata pitkittäiset runkopalkit, ne kun on hävinneet johonkin. Sitten kun pitkittäiset on ehjät, voi ruveta suunnittelemaan seuraavia askelmerkkejä. Todennäköisesti ovet ja luukut otetaan työn alle, jos ne tekisi pintamaalia lukuunottamatta valmiiksi, niin ei tartte niiden kanssa stressata, aikanaan kun koppa muuten alkaisi olemaan valmis.


 

 

IMG_8997.heic?img=smaller

Kekseliäälle ei ole näemmä mikään ongelma, jos on hankkinut liian lyhyen kytkinvaijerin…

  • Like 4
  • Haha 2
Link to comment

Suihkin eilen hyllyssä maanneen CRC Gasket Removerin tuohon kylkeen kokeeksi ja hyvinhän silläkin lähti maali.
Tarkoituksena etsiä että kuinka korkealle pitää peltiä vaihtaa. Jännästi tämä on kyllä ruostunut (tai jättänyt ruostumatta, niinkuin isäni asian ilmaisi), kun helma on kaarien välistä hävinnyt aikalailla kokonaan, mutta esimerkiksi takakaari on päitään lukuunottamatta ehjä, myös sisäpuolelta.


IMG_9061.heic?img=smaller

  • Like 3
Link to comment

Tuossa keskiviikkona kanssaharrastajat leukailivat, että "Mikä sai ryhtymään moiseen" ja "Siinä voi tulla vielä monta yllätystä matkan varrella"... Totesin että tän kanssa ei enää voi oikeastaan tulla kuin positiivisia yllätyksiä, tässä yksi:

IMG_5112.heic?img=smaller
Ostotilanteessa kuskin puolen kylki näytti tältä ja ajattelin, että tässä saa sitten vaihtaa varmaan kylkipokkauksesta alaspäin koko kyljen.

Eilen sitten illalla otin pikku hiontasession ja eipä tuo nyt niin pahalta näytäkään:
IMG_9088.heic?img=smaller

Ruskeat laikut on ruostetta, mutta aivan pinnassa, riittänee että antaa niille vähän teräsharjaa ja peittaa fosforihapolla, ellei innostu puhaltelemaan varovasti.

  • Like 1
Link to comment
  • 4 weeks later...

Viikonloppuna ei kiinnostanut mitään kauheaa pölyurakkaa ruveta touhuamaan, mutta jotain oheistoimintaa rokkenrollin kuuntelun ja mallasjuomien ohelle, joten siirsin bussia tallissa sen verran, että mahtuu repsikan puolellakin touhuamaan.
IMG_9358.heic?img=smaller
Penkit otin pois ja samalla uskaltauduin kurkkaamaan lattiamattojen alle. Kyllähän tämä tietysti vähän hengittää tuolta lattiastansakin ja kauniita suorasta pellistä tehtyjä paikkoja löytyy reunoilta... Aika näyttää, että paljonko käytetään vanhasta, vai pistetäänkö uutta. Eli irvistelläänkö tallissa vai internetissä.

On se kyllä kiva kun ovat siellä Volkswagenilla huomioineet takamatkustajat, kun jokaiselta riviltä löytyy tuhkis.
IMG_9357.heic?img=smaller

Ja jokaisessa kupissa on tietysti terveiset 90-luvulta.

  • Like 2
Link to comment
  • 1 month later...

Eilen pelonsekaisin tuntein päätin ottaa lasit pois ja kohdata kauheudet, jotka tiivisteiden alta löytyy...

IMG_9922.heic?img=smaller
IMG_9923.heic?img=smaller
IMG_9924.heic?img=smaller
IMG_9925.heic?img=smaller

Tuulilasin alle riittänee putsaus ja maalaus, jos oikein hifistellä haluaa, niin ehkä noihin alanurkkien tiivistehuulloksen saumakohtiin voi vähän tarjota peltiä.

IMG_9927.heic?img=smaller
IMG_9928.heic?img=smaller
Takalasissa sama homma, pienellä pääsi.

 

  • Like 3
Link to comment
  • 2 weeks later...

Tänään sai kabiinia purettua jo aika pitkälle, vähän tarvii lattiaa pidellä, mikä ei sinänsä ollut kyllä yllätys...

IMG_0107.heic?img=smaller
 

IMG_0108.heic?img=smaller

 

IMG_0109.heic?img=smaller

 

IMG_0110.heic?img=smaller

Repsikan lattiaa joku näköjään onkin jo pidellyt joskus.

Työkalupussukkakin löytyi penkin alapuoleisesta kotelosta. 

IMG_0106.heic?img=smaller

Orggistunkki, Toyotan rengasavain, neuvostoliittolainen lenkkiavain, kirves... Mitä näitä nyt palliksen kanssa seikkaillessa tarvii.

  • Like 5
Link to comment

Tänään järjestin kavereille vähän happihyppelyä, kun käytiin 68teevee:n pihasta hakemassa vähän deliverystä jäänyttä raatoa pois. Toisen romu on toisen jne...
IMG_0135.heic?img=smaller

IMG_0137.heic?img=smaller

Huomenna täytyy antaa puukkosahaa ja ottaa tarpeelliset osat talteen, loppu sulattoon.

Kunnostuskelpoiset runkoaisat ja lattiapeltiä tuosta ainakin saa...

Link to comment

Mitenkäs sitä isänpäivänä muuten itteään viihdyttäisi, kuin huudattaisi puukkosahaa... Näemmä valehtelin, että olis jo heti seuraavana päivänä silputtu tämä, mutta nää on näitä.

IMG_0204.heic?img=smaller
Tuommonen läjä lähdössä sulattoon

IMG_0203.heic?img=smaller
Näistä vielä saa jotain.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Josko kohta olis enempi tilaa touhuilla tämän kanssa, kun penkit lähtee huomenna rättimaakarille. Ei sillä, että niillä kiire olis, mutta saapahan pois omasta tallista ja rättimaakarin tuntien kiire näiden kanssa kuitenkin tulee.

Taas huomasi, että MB s203 on ainoa auto, mitä maailmassa tarvitaan, kyllä tuonne vielä saunakamppeet ja urheilujuomat mahtuu kyytiin.
IMG_0310.heic?img=smaller

IMG_0309.heic?img=smaller

 

IMG_0308.heic?img=smaller

Link to comment
1 minute ago, Paadre said:

Teillä kävi vähän tuuria ku oli keskipenkkikin mukana, ei oo ihan halba mualimalla sekään nykyään.

 

Meinaatko raapasta kernit jakkaroihin vai oliko vielä villimpi visio?

Vähän villimpää, mutta ei sentään plyyssiä ja enkelintukkaa, niinkuin naapuri ehdotti... Semmoset OEM+ -suunnitelmat tässä olis, mutta katotaan paljonko muuttuvat matkan varrella.

Vaikutti kyllä ostopäätökseen, että tuo oli noilta pisteosiltaan lähes täydellinen.

Link to comment
36 minutes ago, jrasi said:

Vähän villimpää, mutta ei sentään plyyssiä ja enkelintukkaa, niinkuin naapuri ehdotti... Semmoset OEM+ -suunnitelmat tässä olis, mutta katotaan paljonko muuttuvat matkan varrella.

Vaikutti kyllä ostopäätökseen, että tuo oli noilta pisteosiltaan lähes täydellinen.

 

Äläs ny, semmonen kunnon plyyysHi olisi vallan komee.😬 Ymmärrän hyvin, mä valkkasin kuplaan hiukan samalla ajatuksella materiaalit. 

 

Kieltämättä helpottaa rakentamista kun ei tartte kaikki osia haalia.

Link to comment
  • 8 months later...

Käytiin hakemassa vähän korjauspalaa...

Tällainen kuvankaunis, paperiton ja riisuttu kombi lojui harrastajakaverin sukulaisten nurkissa, tästä pääsee käyttöön muutama pisteosa (mm. splash pan polkimien alle, rattiputken muovit ja siisti kojelauta), runkopalkit näyttivät kohtuullisilta, samoin torsioputket ja doglegit, ne ainakin silppuan käyttöön/jatkojalostukseen.

Jos on mielessä puhkoa umpikylki, niin tästä joutaisi ikkunat karmeineen. Samoin keulapelti vaikutti kohtuullisen kovalta.

IMG_2841.heic?img=smaller
IMG_2838.heic?img=smaller
 

Link to comment
  • 4 months later...

Nyt kun Kupla odottelee osia (ja kevättä), sekä käyttövessoihin sai leimat, oli aika siirtyä tämän kimppuun.

IMG_3877.heic?img=smaller

Loputkin sisustan rippeet pois ja lakkasi haisemasta sille 90-luvun peruskoululle ja Iso-Britannialle, kun pääsi homeisesta kattoverhoilusta ja sen takana levänneistä eristeistä eroon.

Aluksi lattia vaikutti siltä, että kunhan sahaa edellisten sepittäjien turaukset pois, ollaan selvillä vesillä...

...aluksi...

 

...kunnes otin laikan käteen.

IMG_3890.heic?img=smaller

Irti laikattu palanen takaisin dekoratiivisista syistä.

IMG_3891.heic?img=smaller

Sesam aukene!
 

Eli kaikki vanhat mädät on jätetty alle.

IMG_3893.heic?img=smaller
Joka paikasta ei oltu (onneksi) edes hitsattu, kun oli säästelty verhoiluja.

IMG_3894.heic?img=smaller

Tässä kohtaa jo alkoi olla selvää, että lattia menee kokonaan uusiksi.

IMG_3895.heic?img=smallerIMG_3896.heic?img=smallerIMG_3897.heic?img=smaller

 

Toisella reunalla näyttää tältä.

 

IMG_3901.heic?img=smaller
Eilen sitten vähän sahailtiin. Periaatteessa ainakin osan vaakapalkeista voisi säästää, kun vain tekisi päät uusiksi, 

mutta kun ei ole mitään mittaa, mihin helma pitäisi rakentaa, eikä nuo palkit nyt niin kaliita ole.

 

IMG_3899.heic?img=smaller

Lämpökanavan on joku seppä tehnyt Uponorista, villottanut ja koteloinut kattopellillä...

 

Ja kuten kuvasta näkyy, allekirjoittaneella vähän lipesi saha ja täytyy siirtäjätangolle antaa hieman miggiliimaa.

  • Like 1
Link to comment

Hämärässä, vanhan raksalampun valossa turaaminen on hieman raskasta, kun se lamppu on aina väärässä kulmassa tai putoaa, kun vähän käsi heilahtaa.

 

Kaverilta tuli sitten vinkki, että mitä raksalla nykyään käytetään.


IMG_3936.heic?img=smallerIMG_3937.heic?img=smallerIMG_3938.heic?img=smaller
6m raksaledinauhaa nippusiteillä kattoon ja jo alkoi näkyä.

 

 

Sitten tuli taas edistettyä.
IMG_3945.heic?img=smaller

https://suljin.kuvat.fi/kuvat/VW Type2/Projektia/2023/IMG_3945.heic
Täytyy vähän jäykistellä, ettei lossaa koko romu, kun alkaa noita runkopalkkeja vaihtamaan.

IMG_3946.heic?img=smaller
https://suljin.kuvat.fi/kuvat/VW Type2/Projektia/2023/IMG_3946.heic


Seuraavaksi pitkittäisjäykistettä keskelle ja ehkä joku poikittainenkin vielä varmuuden vuoksi c-pilareiden väliin.
Sitten täytyy varaosapalliksen runko raahata talliin ja alkaa vaihtamaan pitkittäisiä.

https://suljin.kuvat.fi/kuvat/VW Type2/Projektia/2023/IMG_3946.heic

Edited by jrasi
  • Like 5
Link to comment
  • 1 month later...

Ja sitten taas sahattiin... Nyt ei sahata enempää, ennenkuin on uutta jo paikallaan
IMG_4245.heic?img=medium

 

Jonkin verran tässä tuli kyllä taas kyseenalaistettua omia valintoja, mutta ei auta, kuin tehdä.

IMG_4286.heic?img=medium

IMG_4287.heic?img=medium
Ensimmäinen korjauspala paistettu kiinni! Otin varaosarungosta, pakko tehdä kahdessa palassa, kun ei uskalla repiä vääntösauvaa pihalle tällä hetkellä.

IMG_4301.heic?img=mediumIMG_4311.heic?img=medium
Kaverilta lainasin lidliläistä plasmaa ja leikkelin aihioita rungon korjauspaloihin.

IMG_4313.heic?img=smaller

Kyllä niistä nyt jonkin näköiset tulee, täytyy vaan sahata vielä aukko asennusta varten, että saa pujotettua paikalleen.
Ja sitten sovituksen jälkeen saa hitsata kunnolla kiinni.

  • Like 7
Link to comment
  • 1 month later...

IMG_4594.heic?img=medium

 

Runko alkaa olla matkustamon osalta pikkuhiljaa iskussa, runkopalkit otin varaosa-autosta ja poikittaispalkit ostin ihan uusina Serial-Kombilta.  Vähän saumojen siistimistä, torsioputkille vahvikekaulukset ja alapuolelle muutama soiro. Mutta uskalsi jo nostaa pukeille. Tämän viikon jos tätä runkoa vielä laittelis ja sitten saa bussi huilata kuukauden tai kaksi, kun täytyy Kuplakin saada ajoon.

Kaveri tuossa soitteli, että onko mitään irto-osaa menossa puhallukseen, kun oli viemässä oman projektinsa osia. Tähän lähtöön en kerennyt, kuin varaosa-auton etuakselin heittämään kyytiin, mutta aika jees:
10070cff-4122-4af8-9ae8-4144f21df039.jpg990de332-93d5-4bb2-b509-f47bb8baa444.jpg

 

Pohjaanlyöntikumien paikat vaatii pikku fiksiä, päätyihin pari pientä palaa ja jos nyt varmuuden vuoksi paistaisi tuohon säätöpalat kiinni, kun akseli on irrallaan. Tarkoitus ei ole näillä näkymin ruveta madaltelemaan, mutta eipä niistä haittaakaan ole.

 

Puhalluksessa kävi Kangasalla, Vatialan Korroosionestolaitoksella, sinne menee vielä takaisin puhallukseen ja maalaukseen, kunhan hitsaushommat on valmiit. Samoin muut alustan kilkkeet. Pirkanmaalaisille harrastajille uskallan kehua, että on kyllä harrastajaystävällistä hinnoittelua.

  • Like 3
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...