Jump to content

Sea-Lapland, Art_Zin Äijäkirppu -64


Recommended Posts

Isketään tähän tarinaa kirpusta.

 

Kuume kirppuihin sytty varmaan joskus 2010, kun silloisella kimppatallilla kävi punainen kirppu ja pääsin vähän kokeileen.

Vihdoin tuli sauma alkaa katteleen jotain räppäilypeliä junakeulan rinnalle, kun ei tuo pakettiautolla pilistely jotenki jaksa innostaa... Yhtä laikka-avoakin tuli käytyä ajamassa, mutta myyjä ei raaskinu siitä luopua. Valtosella vuoden päivät myynnissä ollutta kirppua tuli kateltua ja Petterin kans viestejä vaihdettua, kunnes päästiin ainakin ostajaa miellyttävään lopputulokseen.

 

Ja koska Heinolasta on vähän liian hazardia lähtä ajeleen kirpulla Kemiin, niin eiku rekkakuljetusta sumplimaan.

 

Kuljetus Sjöberg tipautti kirpun tänään tontille ja aeae ku on makosaa. Levyt keulassa ja 1500 mosa paikallaan ja papereissa.

 

Ajatuksena siistiä sähköt, parsia kojelauta, vähän verhoiluja värkätä ja laittaa nelipulttiset sprintit alle pyörimään.

 

IMG-20210706-WA0006.thumb.jpeg.3063aebcc0b689358b07f07aa0f2bb27.jpeg

 

IMG-20210706-WA0011.thumb.jpg.738967eabd3f6ccd91842bf2deeb3aea.jpg

  • Like 4
Link to comment

Iltapillurallit kävin vielä kaasarin putsauksen, öljynvaihdon ja bensaletkujen vaihdon jälkeen kaupunnilla, vaan ei löytynyt sieltäkään tyhjäkäyntiä. Mutta muuten rokkaa hyvin 👌👍

 

20210706_215253.thumb.jpg.35a4bd28346722f12f0f1bfa8aa8158c.jpg

Edited by Art_Zi
  • Like 3
Link to comment

”Ja koska Heinolasta on vähän liian hazardia lähtä ajeleen kirpulla Kemiin”... Meinaatkos vain pientä pyöritystä tallin lähettyvillä jatkossakin? Muistan kun tavattiin kolme kirppua, jotka olivat reissulla Hollanti - Nordkapp - Hollanti... Kyllä ne pitemmätkin reissut onnistuvat kirpulla, kun on asennetta.

  • Like 1
Link to comment

Sehän on melkein suora tie ja alle 600 km. 😀  Aikoinaan kun ostin kirpun, niin ajoin sen Vantaalta Tampereelle. Silloin totesin ettei se ole mikään matkailuauto, eikä varsinkaan välitetyllä laatikolla. Muuten tuollaisella ajelu on hauskaa. Mitenkään ujo ei sitten voi olla, sen verran tuolla herättää huomiota ja tankatessa ihmiset kyselee mikä tuo on ja saako tuolla ajaa kadulla?

 

Onkos tämä joku myöhemmin maahan tuotu, kun ei ole lyhyttä mustaa kilpeä?

Edited by mikan
  • Like 1
Link to comment
59 minutes ago, Etelän Hetelmä said:

”Ja koska Heinolasta on vähän liian hazardia lähtä ajeleen kirpulla Kemiin”... Meinaatkos vain pientä pyöritystä tallin lähettyvillä jatkossakin? Muistan kun tavattiin kolme kirppua, jotka olivat reissulla Hollanti - Nordkapp - Hollanti... Kyllä ne pitemmätkin reissut onnistuvat kirpulla, kun on asennetta.

 

Kyllä tämä kirppu on hankitty ihan puhtaasti tähän Kemi-Tornio alueella pyörittelyyn. Pidemmät reissut mennään sitten junakeulalla 😁

Link to comment
1 hour ago, mikan said:

Onkos tämä joku myöhemmin maahan tuotu, kun ei ole lyhyttä mustaa kilpeä?

 

Ei oo kilvestä/historiasta hirveesti tietoa.

 

1996 muutoskatsastettu kirpuksi ja Valtosta ennen ollut Nordblingillä. 

Edited by Art_Zi
Link to comment

Aaaettä heti pääsi remonttihommiin 😝

 

Päiväseltään kävin ajelemassa ja tyhjäkäyntiä ettimässä, vaa ei löytyny. No kotipihhaan tultaessa öljyä löyty pieni läntti asfaltilta. Fullflown paluuletku alko tippaseen vähän reilummin, joten värilliset "paskaliittimet" ja teräspunosletkut kuikkaan ja paikallisesta hytikkaliikkeestä omasta mielestä parempaa tilalle.

IMG-20210707-WA0019.thumb.jpeg.89d4804f56310e46660e7c583a8b16ad.jpeg

 

Karavaanariki tuli fiilisteleen uutta tulokasta ja käytiin pikkumutkat kaupunnilla.

IMG-20210707-WA0018.thumb.jpg.3224258b02edb816eb7d75eea15a4996.jpg

 

Uus kaasutin pitäisi olla matkalla kohti Kemiä, kun ei nuita nykyisiä (2 vaihtoehtoa) saa putsaamallakaan rokkaamaan. Sitä odotellessa lipsutellaan liikennevaloissa kaasua...

Edited by Art_Zi
  • Like 5
Link to comment

Ja annetaan nyt positiivista palautetta (jota nykyään liian harvoin saa/tulee annettua) kaupankäynnistä P. Valtoselle, joka tarjoutui tilaamaan (ja maksamaan) tuon uuden kaasarin, kun tuo nykyinen heitti pelaamasta Heinolan päässä siirtovaiheessa. 👌

Edited by Art_Zi
  • Like 4
Link to comment

Kansallisarkistosta tipahti kantakortit ja alkuperäinen tunnus ollut GH-990. 

 

70-luvulla poistettu kilvistä pariinkin otteeseen ja tunnukset UJK-426 ja RJN-686 olleet silloin.

 

-82 vuodelta eka maininta, että ois kirppu ja silloin ollut tuo RJN-868 tunnus. Auto ollut silloin Kouvolassa V. Välimaa nimisellä henkilöllä. Liekkö hän tämän rakentanut...

 

Kansallisarkistosta löyty tietoa 1989 saakka ja Trafille laitoin vielä kyselyä, josko sieltä tulis lisäinfoa vuodesta -89 eteenpäin.

 

  • Like 1
Link to comment
14 minutes ago, Tutkija said:

Myös tuo R on ollut kymenläänin tunnus uudemmissa rekisterikilvissä. U on ollut uudenmaanlääni

 

Tää on ollu Kouvola-Loviisa-akselilla -60-80-luvulla. Alkuperänen tunnus tosiaan GH-990, vuodesta 64-74.

Sit 3 vuotta pois liikenteestä ja 77-79 kilvellä UJK-426 edelleen kuplana.

Sit vissiin taas 3 vuotta pois liikenteestä ja tehty kirpuks. Ja -82 kilpiin tunnuksella RJN-868. Ja ollu tolla tunnuksella ainaki vuoteen -89. Kansallisarkistossa tiedot tuohon -89 vuoteen saakka.

 

Trafilta oottelen vielä historiaa ja joku muutoskatsastus on tehty 1996, koska se näkyy Trafin sivuilla.

 

Vähän pähkityttää, ko tässä on pallonivelakseli, että onko lyhennysvaiheessa otettu uudemmasta etuosa...

Link to comment

Prosentit 0....ja alkuvuonna 64 tullu maahan...

 

Ens vuojen heinäkuun alusa kirppu konttorille ja heinäkuun puolivälissä junis 😝

 

Jännäsä on pittääkö käyttikselä ajella sit loppukesä 2022 😝😝

Edited by Art_Zi
Link to comment
23 minutes ago, Art_Zi said:

Prosentit 0....ja alkuvuonna 64 tullu maahan...

 

Ens vuojen heinäkuun alusa kirppu konttorille ja heinäkuun puolivälissä junis 😝

 

Jännäsä on pittääkö käyttikselä ajella sit loppukesä 2022 😝😝

Molemmille konttorilta hylky, sitten kasetti kovilla ja myyntiin menee molemmat :-)
Pikku scenario tuli vaan mieleen...

  • Haha 2
Link to comment
11 minutes ago, Art_Zi said:

 

Mitä ne kitisi? Ja millä perusteilla verrattuna aiempiin leimoihin?

Mun mielestä niillä ei oo mitään kitisemistä jos sitä on leimattu lähes vuosittain (ku en tarkkka katsastushistoriaa tiedä niin mun veikkaus)
Vaikka lainsäädäntö on muuttunut niin se Äijä on leimattu niillä lakipykälillä mitkä on ollut voimassa kultaisella kahdeksankytluvulla..

Eigän se voi niin mennä että jotain mitä tehty 80luvulla pitäs ruveta muuttaan 20luvulle, jos silloin ei ole prossia merkitty niin eikö se oo voi-voi eikä Ruuhkaleuan vika

Edited by Urbantoy
Link to comment

1966 vw, levyt joka nurkassa käsijarru levylle...ei oo kuulemma ollu 1966tommosia olemassakaan ja pitäis muutoskatsastaa. Samaten uretaanisia camber compensator osasia ja tais siinä jotain muutakin olla. Kovasti kumartelin ja lupasin hoitaa asian.

Link to comment
12 minutes ago, tolvana said:

1966 vw, levyt joka nurkassa käsijarru levylle...ei oo kuulemma ollu 1966tommosia olemassakaan ja pitäis muutoskatsastaa. Samaten uretaanisia camber compensator osasia ja tais siinä jotain muutakin olla. Kovasti kumartelin ja lupasin hoitaa asian.

 

Vaa eikös jarruja saa parantaa ilman muutoskatastusta?

Edited by Art_Zi
  • Like 1
Link to comment
 
Vaa eikös jarruja saa parantaa ilman muutoskatastusta?
Ei. Jarrumuutokset pitää muutoskatsastaa suurimmaksi osaksi. Prosentteja niistä ei muistaakseni mene.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

  • Like 1
Link to comment

Luulen, että suurin osa kirvoista on tehty 70/80-luvulla ja sen aikaisilla säännöksillä. Pitäis kaivaa tuon ajan pykälät ja katsoa milloin on voinut jarrut vaihtaa ilman muutoskatsastusta, vähän samaan tapaan kuin turbon ja ilokaasut sai ruuvata kiinni isompia kyselemättä. 🙂   Prosenttien osalta tuolloin oli kait tulkinta, että kun kuplasta on verot maksettu, niin homma on ok. Prosenttitaulukot ja 50, 35 ja 25 % säännöt tuli joskus myöhemmin.

  • Like 1
Link to comment

Noniin uus kaasari paikallaan ja kovaa ajoa 20km. Sen jälkeen katos kaikki sähöt liikennevaloissa. Toki starttinappi toimii, mutta muuten kaikki sähöt katos.

 

Virtalukon pohja? Vai jotain muuta? Kaikki sulakkeet on ehjät ja sähkö ei haise...

 

Edit. Akulta lähtevän johon liitin irti yhestä jakoliittimestä...taas mentäs, ellei ois otettu paria olutta vikaa ettiessä 😝

Edited by Art_Zi
Link to comment

Kaasarijumppaa tässäkin.

Paikallaan nyt siis tuollanen H30/31. Pääsuutin 120, tyhjäkäynti (eli taaempi) 50 ja power(?)jet (eli etummainen) 65.

 

Screenshot_20210713-222146_WhatsApp.thumb.jpg.977b2dfa58cfbf793e06b73a03a2c882.jpg

 

Kyykähtää jos kaasun lyö pohjaan kiihdyttäessä. Eli saanee liikaa bensaa? Hitaasti kiihdyttäessä toimii hyvin.

 

Ideoita, millä tuon kyykkäämisen sais pois? Pienentää tuota power(?)jettiä?

Link to comment
7 hours ago, Art_Zi said:

Ideoita, millä tuon kyykkäämisen sais pois? Pienentää tuota power(?)jettiä?

Antaako kiihdytyspumppu riittävästi bensaa? Sitä voi säätää. Kalvo pitää olla kunnossa. Jos ei tule ollenkaan, niin kuula tai molemmat kuulat on jumissa.

Onko virranjakajan perusennakko oikein. Nykybensoilla sais olla hitysen enemmän, kun alkuperäisisää ohjeissa neuvottu.

Toimiiko virranjakajan alipaine-ennakko? Jos on 009 jakaja, niin kyykkäämistä voi olla vaikea saada kokonaan pois, mutta kiihdytyspumpun rikastusta lisäämällä sitä saa pienennettyä. 

Link to comment

Kiihytyspumppu ruikkaa ok.

Ennakko pitää tarkastaa, mutta tuskin lienee pahasti pielessä, kun aiemmalla kaaaarilla rokkas ok, vaikkei siinä tyhjäkäyntiä ollutkaan.

Tämä siis kyykkää vauhdissa matalilta kierroksilta polkaistaessa. Paikallaan ei kyykkää, kun polkasee kaasua.

 

Kokeilin myös tyhjäkäyntiin 60, ei vaikutusta. 

 

Link to comment

Vaikka pumppu ruikkaa, kokeilisin kuitenkin säätää sitä suuremmalle. Paikallaa moottorilla ei ole kuormitusta ja silloin se jaksaa toimia vaikka seos olisi vähän laiha.

Vaikka sytkä olisi kohdallaan, voisi vähän lisätä ennakkoa ja kokeilla mitä vaikuttaa.

Link to comment

VW-Moottoripyörissä jossa ajetaan piiiitkillä välityksillä, ja isolla vaihteella lähdetään vetämään mutkista ulos vaihtamatta alas, niin silloin nyykähtää jos ennakoja ei ole tarpeeksi. Seosta saa lisätä kiusallisen (liian) paljon jotta saavuttaa saman hyödyn mitä muutaman asteen ennakon nousulla. Jos on toimiva alipaine ennakolla oleva hyvä jakaja ,niin sillä saa oikeanlaisesta kaasarista hyvät ennakot juuri siihen läpän aukasu kohtaan, mutta sitten pitäisi max. ennakon vielä pysyä aisoissa n. 30..max.35 eykk. Joskus on ollut helpompaa laittaa vaikka wbx jakaja ilman alipainekelloa ja säätää perusennakko 12..14 astettta ja silloin pelkällä keskipakoissäädöllä taisi juuri jäädä max. sinne 32..34  asteeseen. Mutta hienostunein tulos saadaan kiinteäkurkkuisella kaasarilla jos löytyy /tekee hyvällä alipaine/keskipakois jakajalla ,jossa tuo ennakon säätö vaan saadaan aisoihin. Laiha seos vaatii korkeammat ennakot, ja siksi hyvin (taloudellisesti) säädetty kaasari "nyykähtää" alhaalta kiihdyttäessä jos ennakot ko. kierroksilla on liian pienet.

Edited by Matti-Pekka
Link to comment

Laitoin tyhjäkäynniksi takas 50 ja poweriks 60. Pääsuuttimeen en koskenu.

Kokeilin jakajasta alipaineen ja se toimi kevyesti,joten vaihoin putken siihen ja laitoin letkun kiinni kaaaariin ja nyt pelaa 95% kyykkäämättä.

 

Entisellä kaasarilla ei oo ollu toi alipaine käytössä, mutta tää kaasari sitä näköjään kaipaa...

 

Nyt vaa kovvaa ajua.

Edited by Art_Zi
Link to comment
On 7/9/2021 at 10:59 AM, mikan said:

Luulen, että suurin osa kirvoista on tehty 70/80-luvulla ja sen aikaisilla säännöksillä. Pitäis kaivaa tuon ajan pykälät ja katsoa milloin on voinut jarrut vaihtaa ilman muutoskatsastusta, vähän samaan tapaan kuin turbon ja ilokaasut sai ruuvata kiinni isompia kyselemättä. 🙂   Prosenttien osalta tuolloin oli kait tulkinta, että kun kuplasta on verot maksettu, niin homma on ok. Prosenttitaulukot ja 50, 35 ja 25 % säännöt tuli joskus myöhemmin.

Jos nyt oman nuoruuden 316->325 bemarin kanssa prosenttien laskuista mitään jäänyt mieleen niin 2000 luvun alussa jarruista meni vielä prosentit ja tämä muuttui sitten jossainvaiheessa ettei jaurruista ja muista turvalaitteista enää mene prosentteja ~2010??. Mutta jos nyt prosentit 0 niin eikös se mene niin että jos autoon ruvetaan jotain muutoskatsastuksen alaista vielä muuttamaan niin prosentit lasketaan konttorilla uusiksi. Tietenkin todistaakseen mitä on alkuperäisestä autosta jäljellä olisi todella hienoa että tallella olisi alkuperäisestä muutoskatastuksesta jotain notuleja jäljellä mutta nämä taitaa olla aika harvinaista herkkua. Mutta se on selvää että jos katsuri rupeaa jotain prosenttijuttuja epäilemään niin melkein kannattaa keskeyttää katsastus ja käydä konsultoimassa jotain muuta konttoria.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...