Jump to content

-73 jon doe 1303s


Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Jotain pientä taas tänään, moottorin kytkennöille pieni peltirasia päälle räpläys-suojaksi.

Huolto-erottimelle kotelon teko.

Näkyviin johtoihin oranssia kutistesukkaa ja kaapeleiden niputtamista......

Ja muutama olut🙄

IMG_20220425_235848.jpg

IMG_20220425_235802.jpg

IMG_20220425_235656.jpg

IMG_20220425_235626.jpg

Edited by remykv
Link to comment

Tämä on mielenkiintoinen projekti. Postaile vain lisää kuvia kun projekti etenee. Olen hyvin vastaavaa kuplan sähköistystä miettinyt itsekin. En vain tiedä onko minussa tarpeeksi " sähkömiestä" siihen ryhtyä. Valmiita sähköistys paketteja toki löytyy mutta hinnat aika pilvissä.

  • Like 1
Link to comment
5 hours ago, Jani said:

Tämä on mielenkiintoinen projekti. Postaile vain lisää kuvia kun projekti etenee. Olen hyvin vastaavaa kuplan sähköistystä miettinyt itsekin. En vain tiedä onko minussa tarpeeksi " sähkömiestä" siihen ryhtyä. Valmiita sähköistys paketteja toki löytyy mutta hinnat aika pilvissä.

Jep, kyllä valmis sarjat on kaukana ulottumattomissa itselläkin

Link to comment
  • 1 month later...
15 hours ago, remykv said:

Prkl. tippui toinen takavalo enkä tiedä mistä voisi löytyä uusi.

Onko näiden savulasien kanssa että kannattaa vaihtaa molemmat että saa varmuudella samanlaiset.

 

Melkein on niiin: Värjäys tahtoo haalistua iän myötä ja uusi on näkyvästi tummempi. UV syö jopa Suomen korkeudella. Toki helpottaa jos pääsee kauppaan hypistelemään uutta ja on vanha mukana että voi verrata.

 

Ilmiö joka johti firman pakun ajovaloumpioiden vaihtoon jo 5v ikäisenä: Toiseen tuli kivi ja lasi riksräks särki, pantiin uusi ja sitten katottiin että eihän tämä vanha valaise enää mitään kun rinnalla oli uusi, piti vaihtaa sekin. "Yllättäen" kromattu muovi ei kestä ~10h päivittäistä käyttöä edes viittä vuotta.

 

Oli Paruzzin luettelo auki, sieltä saa, mutta sehän on ihan erinäköinen, pakko vaihtaa molemmat jos edes kelpaa:

https://www.paruzzi.com/fi/beetle/sahkoosat//00727

  • Like 1
Link to comment
4 hours ago, Kharon said:

 

Melkein on niiin: Värjäys tahtoo haalistua iän myötä ja uusi on näkyvästi tummempi. UV syö jopa Suomen korkeudella. Toki helpottaa jos pääsee kauppaan hypistelemään uutta ja on vanha mukana että voi verrata.

 

Ilmiö joka johti firman pakun ajovaloumpioiden vaihtoon jo 5v ikäisenä: Toiseen tuli kivi ja lasi riksräks särki, pantiin uusi ja sitten katottiin että eihän tämä vanha valaise enää mitään kun rinnalla oli uusi, piti vaihtaa sekin. "Yllättäen" kromattu muovi ei kestä ~10h päivittäistä käyttöä edes viittä vuotta.

 

Oli Paruzzin luettelo auki, sieltä saa, mutta sehän on ihan erinäköinen, pakko vaihtaa molemmat jos edes kelpaa:

https://www.paruzzi.com/fi/beetle/sahkoosat//00727

Joo, katselin jo suomen tarjonnan....nämä ei ole olleet aikaisemmIn paikallaan ja sen vuoksi tympäseekin

Edited by remykv
Link to comment
  • 2 weeks later...
41 minutes ago, remykv said:

Nyt kun aloin etuvaloja laittamaan paikalleen huomasin että pitkät valot uupuu kokonaan edes merkkivalo ei syty mittaristossa🤔

Meniköhän sulake/ releboxissa jotain väärin kun abikot lähtivät irti pohjasta.

 

Sanooko rele riksraks? Ettei olisi rele pimeänä/ohjaus hukassa?

  • Like 1
Link to comment
  • 2 weeks later...

Tänään kävi tarkastaja katsomassa ja mittaamassa kuplan ja lähti pöytäkirjan tekoon.

Seuraava etappi on katsastus mutta sitä ennen pitää selvittää kumma vinkuminen voimansiirrossa, vielä ei ole muuta selvillä kuin että ääni tulee nähtävästi kytkinakselin seudulta..syy on vielä epäselvä ja se kumpi ääntää vaihdelaatikko vai moottori🙁.

Edit..

Vikapa taisi löytyä, väliholkki oli karannut moottorinpuolipäästä ja hankasi vaihdelaatikon putkiholkkiin

IMG_20220726_155653.jpg

IMG_20220726_155631.jpg

Edited by remykv
Link to comment
  • 2 weeks later...

Kaikki kustannukset ei ole tiedossa, mutta luulen ettei kaukana 6500€ ole. 

Moottori,inverttteri,laturi,laatikko,akku+ ohjaus maksoi n.5000€

Seuraavaksi on tarkoituksena purkaa koko auto ja alkaa tekemään pellit ja pohja kuntoon, tästä on korjattu ainoastaan paikat mitkä jää pattereiden kiinnikkeiden alle,

Samalla saa kaapelit yms "kardaanitunnelin" sisään piiloon/suojaan 

  • Like 1
Link to comment

Tässä jonkunverran ajellut, testaillut missä ongelmaa ja minkälaista.

Pahin ongelma keulassa tuntuu olevan ilmeisesti simpukassa, keula kolisee mutta katsastusmieskään ei löytänyt itse nivelistä väljää.

Kannattaako/pystyykö simpukkaa korjaamaan vai joutuuko katselemaan uuden tai vaihtoehtoisen kamppeen

Link to comment
12 hours ago, remykv said:

Kannattaako/pystyykö simpukkaa korjaamaan vai joutuuko katselemaan uuden tai vaihtoehtoisen kamppeen

 

Säätöä siihen ainakin voi tehdä, säätöruuvi simpukan päällä. Simpukan ruuvi tahtoo kulua enemmän keskiasennossa että tiukkaamisen jälkeen pitää tarkistaa että ratti kääntyy reunaan asti molempiin suuntiin. Osia saa kyllä erikseenkin jos haluaa panna simpukan kokonaan osiksi.

 

Kannattavuudesta en osaa sanoa mitään, harrastamisen työtunti on joko kivaa tai kuluerä, riippuen katsomissuunnasta.

  • Like 1
Link to comment
2 hours ago, Kharon said:

 

Kannattavuudesta en osaa sanoa mitään, harrastamisen työtunti on joko kivaa tai kuluerä, riippuen katsomissuunnasta.

Ainahan harrastus on tietynlainen kuluerä, mutta kyllähän ajanviete menee etusijalle.

Jotkut ilmeisesti laittaneet hammastankojakin?

Link to comment
  • 2 months later...

Nyt alkaa olemaan kausi taputeltu ja kilometrejä kertyi loppukesästä n.3000km.

Pitäisi saada itseä niskasta kiinni, purkaa kori pohjan päältä ja alkaa hissuuhommiin, töiden puolesta vapaata on kyllä harrastuksiin mutta harmittaa lyödä muttereiksi kun toimikin niin hyvin.

(Oletus oli että painitaan jos minkä näköisten ongelmien parissa)

Talvella pitäisi saada koppa hitsattua, jarrut paremmaksi, ohjauksen kolinat kuriin, tekniikan sähköt saada piiloon, jäähdytys paremmaksi (rajoittaa latausta, ajossa toimii hyvin).

Kuplan omat sähköt toimii nyt täydellisesti ja se oli iso +

 

Eikä haittaa vaikka menisi vielä seuraavakin talvi tuuskatessa, aika näyttää....

Siinä pari pätkää

 

 

 

Edited by remykv
  • Like 8
Link to comment
1 hour ago, lasse haukkavuori said:

Hieno projekti. Tyhmä kysymys mutta onko tuossa niin kuin normi vaihdelaatikko Käytössä. Miten vaihtaminen tapahtuu? Hyvin näyttää liikkuvan. En tiennytkään että jos voimaa riittää niin mittari kelautuu tappiin asti. Paljonkos ajele yhdellä latauksella?

 

Oma laatikko on mutta ilman kytkintä, eli ei pysty liikkeessä vaihtamaan eikä ole tarpeen...

Vääntöä on paikaltaankin lähtemiseen 4 vaihteella jos tekee pitempiä siirtymiä, mutta 3 on hyvä kompromissi joka hommaan.

Range on jotain 100-150km ajotyylistä riippuen ja koviten rangea rokottaa nopeus, taajama-ajolla uskon että 200km ei ole mahdottomuus.

paras alue on 80-140kmh 4vaihteella, meno on kevyen tuntoista.

Edited by remykv
  • Like 1
Link to comment
On 11/10/2021 at 2:49 PM, Ketsa said:

Laitatko aftermarket ohjaimen vai siirrätkö kaiken leafista? Amerikassa oli tehty tölkki, jossa oli kaikki tarvittava tekniikka siiretty Leafistä ja toimi ok vaikka herjasi esim. Puuttuvia turvatyynyjä.

En voi kuin suositella tätä resolve-ev ohjainta, ohjeita noudattamalla kaikki toimii kuin ajatus.

Tinaushommia tuossa oli aivan kiitettävästi koska en halunnut tehdä abikoilla kuin aivan pakolliset väliaikaiset liitokset, nämäkin korvataan myöhemmässä vaiheessa oikeilla suojatuilla liittimillä.

Johtoa meni muutama sata metriä, harmittaa kun tästä työvaiheesta ei tullut otettua kuvia.

Link to comment
  • 2 months later...
  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...