Jump to content

Akun siirto eteen


Recommended Posts

Onkos kellään palstalaisista kokemusta kuplan akun siirtämisestä etutavaratilaan vararenkaan paikalle? Teknisesti tuohan on ihan simppeli tehdä mutta miten paljon vaikuttaa normi olkatappikeulan toimivuuteen? Akku painaa noin 20 kg, ja kun se tulee etuakselin eteen niin varmastihan tuo vaikuttaa ajoominaisuuksiin . Iskunvaimentimet täytyy ainakin päivittää ym. Itse en pääse nyt sitäkään testaamaan kuinka paljon suuri painonlisäys keulaan ja jousiin vaikuttaa. 

Link to comment
4 hours ago, 68teevee said:

Onkos kellään palstalaisista kokemusta kuplan akun siirtämisestä etutavaratilaan vararenkaan paikalle? Teknisesti tuohan on ihan simppeli tehdä mutta miten paljon vaikuttaa normi olkatappikeulan toimivuuteen? Akku painaa noin 20 kg, ja kun se tulee etuakselin eteen niin varmastihan tuo vaikuttaa ajoominaisuuksiin . Iskunvaimentimet täytyy ainakin päivittää ym. Itse en pääse nyt sitäkään testaamaan kuinka paljon suuri painonlisäys keulaan ja jousiin vaikuttaa. 

 

Akun paino siis korvaa vararenkaan painon (joka on?). Eipä tuota varmaan siellä ratin takana edes huomaa.

Link to comment

Porsche 356:ssa on akku etuakselin edessä ja olkatappikeula vanhemmissa on rakenteeltaan pitkälti sama (akseli kiinteästi korissa kiinni, ei irrotettava kuten kuplassa) kuin  kuplan vastaava. 356:n akkukotelo on epäoptimaalisesti se matalin asia keulassa, mikä luokin sitten toisenlaisia haasteita. Itse laitoin 356:n alle 10kg akun jotta saisi keulasta massaa pois maavaran vuoksi, mutta välillä kiinni oli myös isompi akku. En kyllä voi sanoa huomanneeni eroa ajo-ominaisuuksiin.

 

Edit: kuva internetistä viitteeksi

 

356-cont-8.jpeg.b4111b0d2ffa02bdff8f0c0871c667ad.jpeg

Edited by aki
  • Like 1
Link to comment

Itse pitäisin 68teeveen autossa alun orkkispaikan seudulla, jotta kaapeli startille pysyisi lyhyenä. Ja jos ajo-ominaisuuksia haluaa virtuaalisesti parantaa ennen ensimmäistä testiajoa, niin orkkispaikalla akku on akselien välissä = hyvä. Mahdollista perän lisääntynyttä painoa kompensoisin ensin jäykemmillä takavääntösauvoilla ja vasta ihan lopuksi miettisin 6 kg sammuttimen sijoituspaikkaa... 🙂

Link to comment
8 hours ago, Ketsa said:

Ja splitissähän on vakiona jäykät vääntösauvat, 944 turbo audista löytyy IRS pituisena ja taisi jossain ovaleissakin olla jotain erikoista. Ja 20 vuotta sitten noi oli vielä halpojakin 😁

Ovalissa ja paksutolpassa on vähän paksummat (24mm) kuin myöhemmissä (22 mm), mutta ne on samalla pidemmät. Splitin sauvat on 25 mm.

  • Like 1
Link to comment
14 hours ago, x-pj said:

Ovalissa ja paksutolpassa on vähän paksummat (24mm) kuin myöhemmissä (22 mm), mutta ne on samalla pidemmät. Splitin sauvat on 25 mm.

1200 paksummat kuin 1300 koska ei vakausjousta.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...