Jump to content

-62 Kupla, Gulf Blue


Recommended Posts

1 hour ago, DOODAH said:

Kuvien penkit ja ovipahvit on just oikeat. Oikea on kattokin, mutta ottanut piippumiehen piipusta väriä. Harmaata hiirennahkaa alunperin. Ja toi jossa fenderskirtstit on mun vanha 63:nen ja siinä on värimalli astinlaudoille jotka sullakin kuuluu olla.

Onko IsoDee jo unohtanut nimen.. "Ja toi jossa fenderskirtstit" on edelleen Ykä, se perityy tyyliin "Isältä Poijalle"

Edited by Urbantoy
  • Haha 1
Link to comment
11 hours ago, metake said:

Kyllä se on -62 vuosimalliin ihan oikeanlainen sisusta. Katto on alunperin ollut vaalea, lähes valkoinen, ruskea on ajan tuomaa patinaa. Penkit alunperin musta-valkoista kangasta valkoisilla viinyylireunoilla/taustoilla. Ja harmaat lattiamatot.

 

Auts. "Patina" hämäsi pahasti. Etuseinän mattoja ei tosiaan ole lainkaan (pelkät äänieristehuovat) ja ne kumit, joita vielä oli, hapertuivat palasina käsiin kun otti kiinni, ne on uusittava kokonaan. Käsijarrun suojakumi kaikkein pahiten, se meni ihan silpuksi kun yritin ottaa sitä pois.

 

Saattaa kyllä olla että noista penkeistä/katosta ei enää tule vaaleita, näyttää tosiaan siltä että ensimmäinen omistaja on käryttänyt huolella ja väri on ihan vain tervaa.

 

Kiitämme vastaajia valaisusta, tämä ratkaisi kyllä väriongelman, mutta sitten päästäänkin siihen että miten nuo saadaan puhtaiksi ...

 

No, höyrypesuri on jo luvattu lainaksi ja sitten pesuimuria jatkoksi. Osa on varmasti auringon haalistamaa ja sillehän ei enää voi mitään, vrt. kauhukahva. Mutta jos suunnilleen oikeanväriset saisi, niin se olisi jo hienoa.

Edited by Kharon
Link to comment
10 hours ago, -tipi- said:

Näistä hiirennahkakattoverhoiluista on monesti karvat varisseet ajanmittaan lattialle ja jäljellä on vaan kankaan "runko". Saattaa höyrypesukin olla aika raju menetelmä.

 

Ahaa, no ilmankos. Pitää koittaa varovasti johonkin reunaan ensin. Toki josko karva on jo kadonnut niin uusintakunnossahan se on sitten jo muutenkin.

Link to comment

Oma veikkaus on että höyrypesurilla ja painehuuhtelulla saat vain enemmän epätasaisen väriseksi. Mutta jos tuo on ehjä ja budjetilla haluaa laittaa kuntoon niin voisihan sen sopivilla väreillä maalata/värjätä. Ja jos lopputulos ei ole haluttu niin ei varmaankaan menettänyt mitään kun kumminkin oli jo vaihtokunnossa.

Link to comment
4 hours ago, Tanhis said:

Oma veikkaus on että höyrypesurilla ja painehuuhtelulla saat vain enemmän epätasaisen väriseksi. Mutta jos tuo on ehjä ja budjetilla haluaa laittaa kuntoon niin voisihan sen sopivilla väreillä maalata/värjätä. Ja jos lopputulos ei ole haluttu niin ei varmaankaan menettänyt mitään kun kumminkin oli jo vaihtokunnossa.

Ajatus ei ole lainkaan huono, pannaan mietintämyssyyn.

 

Ehdin tässä välillä jo selvittää että tuolla kuviolla olevaa kangasta saa uutenakin, että jos haluaa oikein siistiä niin tekee penkit uusiksi. Aluksi nyt kuitenkin ajokuntoon että pääsee ajelemaan ja siihen tarvitaan ne jarrut.

Link to comment

Kansallisarkisto oli ripeänä ja tänään ploppasi postiin tiedot aiemmista omistajista sekä rekisteritunnuksista. Joskus kun on ollut ruuhkaa niin on voinut mennä puolikin vuotta.

 

Molempia on kolme ja kaikki 60-luvun puolelta, joka selittää rekisterilappujen määränkin, siihen aikaan läänistä toiseen muuttava auto piti rekisteröidä oikean läänin kilpiin. Tämä auto on uutena rekisteröity Ypäjälle (Forssan vieressä), sitten Poriin ja sitten Tampereelle, vastaavasti H-, E- ja H-kilvet.

 

Ensimmäinen omistaja ei pitänyt autoa kuin 4 vuotta, 62-66, seuraava vielä vähemmän, 66-69 ja sitten tämä jolta sen ostin, hiukan pidempään, 1969-2021.

  • Like 1
Link to comment
6 hours ago, Kharon said:

Kansallisarkisto oli ripeänä ja tänään ploppasi postiin tiedot aiemmista omistajista sekä rekisteritunnuksista. Joskus kun on ollut ruuhkaa niin on voinut mennä puolikin vuotta.

 

Molempia on kolme ja kaikki 60-luvun puolelta, joka selittää rekisterilappujen määränkin, siihen aikaan läänistä toiseen muuttava auto piti rekisteröidä oikean läänin kilpiin. Tämä auto on uutena rekisteröity Ypäjälle (Forssan vieressä), sitten Poriin ja sitten Tampereelle, vastaavasti H-, E- ja H-kilvet.

 

Ensimmäinen omistaja ei pitänyt autoa kuin 4 vuotta, 62-66, seuraava vielä vähemmän, 66-69 ja sitten tämä jolta sen ostin, hiukan pidempään, 1969-2021.

Sit vaan valkkaamaan kolmesta tunnuksesta itseään eniten miellyttävän.

Link to comment
6 hours ago, Tanhis said:

Sit vaan valkkaamaan kolmesta tunnuksesta itseään eniten miellyttävän.

 

Kyllä noista se "paras"  eli miellyttävin on jo autossa kiinni, ei tarvitse tehdä mitään. Sillälailla kävi hyvä tuuri.

Link to comment

Pannaas tännekin kun kaivelin käsijarrukahvan kumin irti autosta ja se tahtoi ihan kirjaimellisesti murentua käsiin.

 

Lasinhaurasta kamaa tuo yläosa, samalla kun lattiamattojen alla ollut helma oli ihan pehmeätä kumia, UV murhaa aika tehokkaasti.

 

Kuvaan kuuluu että tuollaisen uuden saa VW originaaliosana, noin paperilla, mutta "juuri nyt" on loppu kaikilta. Tulee kunhan VW saa aikaiseksi teettää uuden erän, joskus.

Mustaa saisi heti, mutta kun sen ei pitäisi olla musta .. sisäinen pussihousu kirkuu äänekkäästi moisesta kerettiläisyydestä.

 

Tilanne kyllä näyttää siltä että tuonvärisiä lattiamattojakaan ei saa mistään, joten mustaan on tyytyminen niidenkin kohdalla (WW/Paruzzi tarjoaa mustaa), silloin kahvan kumikin saapi olla musta.

 

P9132983.thumb.JPG.063f6b402f05f7e3bdd8da15abc27b0c.JPG

 

Edit: Lattiamatot kaivettu autosta ulos, aivan samassa kunnossa kuin tuokin: Lasinhaurasta peltiä, nuo on pakko uusia.

 

Edited by Kharon
  • Like 1
Link to comment
On 9/5/2021 at 8:33 PM, Kharon said:

Takajarrut näyttävät huimilta, mutta jopa jarrusylinteri purkautui ihan kiltisti kun sai ne vain irti autosta ja öljyttyä irrallisena. Jarruletkun pyöränpuoleinen pää irtosi, mutta korinpuoleinen vielä kiukuttelee, pitänee lämmittää. Ellei lähde niin yritetään T-liitoksesta ja tehdään uusi putki tuohonkin. Ei olisi ensimmäinen kerta.

 

Käsijarruvaijeri tietty oli ruostunut sekä pidikkeeseen että jarrukilpeen kiinni, mutta vasaralla ja tuurnalla suvaitsi irrota.  Samalla havaittu että vetarin suojakumi on sökö. No, tämä ei ollut yllätys.

 

Mutta nyt on typötyhjä jarrukilpi, seuraavaksi pääsee purkamaan toista puolta samalla kun tekee ostoslistaa.

 

P9052961.thumb.JPG.bc1c5255f05a6a015cdb2bf8c93c1231.JPG

 

Taas kerran näyttää olevan Jurid jarrukengät tälläisessä "vanhanajan alkuperäiskuntoisessa navettalöytö" volkkarissa, onko se vain sattumaa vai onko niitä Jurid tarvikeosia (?) vaan myyty tosi paljon aikanaan vai onko Jurid mahdollisesti ollut VW original osien valmistaja tai jopa ensiasennus jarru-osien toimittaja?

 

Link to comment
8 hours ago, Kharon said:

Pannaas tännekin kun kaivelin käsijarrukahvan kumin irti autosta ja se tahtoi ihan kirjaimellisesti murentua käsiin.

 

Lasinhaurasta kamaa tuo yläosa, samalla kun lattiamattojen alla ollut helma oli ihan pehmeätä kumia, UV murhaa aika tehokkaasti.

 

Kuvaan kuuluu että tuollaisen uuden saa VW originaaliosana, noin paperilla, mutta "juuri nyt" on loppu kaikilta. Tulee kunhan VW saa aikaiseksi teettää uuden erän, joskus.

Mustaa saisi heti, mutta kun sen ei pitäisi olla musta .. sisäinen pussihousu kirkuu äänekkäästi moisesta kerettiläisyydestä.

 

Tilanne kyllä näyttää siltä että tuonvärisiä lattiamattojakaan ei saa mistään, joten mustaan on tyytyminen niidenkin kohdalla (WW/Paruzzi tarjoaa mustaa), silloin kahvan kumikin saapi olla musta.

 

P9132983.thumb.JPG.063f6b402f05f7e3bdd8da15abc27b0c.JPG

Kunhan aircooled.fi joskus taas aukeaa, niin sieltä saa. Mikolla oli niitä ainakin vielä ennen lomien alkua. Ja empin harmaata käsijarrun pussia.

 

edit: ja näköjään csp:ltä saa harmaata...

edit2: ja näköjään myös suoraan wolfsburg westiltä...

Edited by Stidi
Link to comment
15 minutes ago, Stidi said:

Kunhan aircooled.fi joskus taas aukeaa, niin sieltä saa. Mikolla oli niitä ainakin vielä ennen lomien alkua. Ja empin harmaata käsijarrun pussia.

 

edit: ja näköjään csp:ltä saa harmaata...

edit2: ja näköjään myös suoraan wolfsburg westiltä...

 

No höh!

 

WW:ltä jotenkin en löydä kuin mustan: https://www.wolfsburgwest.com/cart/DetailsList.cfm?ID=111863341A

 

CSP:llä sama juttu: "Hand Brake Boot -'64 863 341 113A" löytyy (ei sanota väriä?) mutta toimitusaika >4 viikkoa.

Link to comment
31 minutes ago, vw_g1 said:

 

Taas kerran näyttää olevan Jurid jarrukengät tälläisessä "vanhanajan alkuperäiskuntoisessa navettalöytö" volkkarissa, onko se vain sattumaa vai onko niitä Jurid tarvikeosia (?) vaan myyty tosi paljon aikanaan vai onko Jurid mahdollisesti ollut VW original osien valmistaja tai jopa ensiasennus jarru-osien toimittaja?

 

Itsellä oli Kupla käyttöautona 84-91 ja kun menit hakemaan autotarvikkeesta jarruhihnoja, sait Juridit. Joka kerta. ;) Ei ole sattuma että niitä on.

 

VW siihen aikaan yritti kaikin voimin saada Kuplaa kuopattua historian hämärään ja ei todellakaan toimittanut siihen yhtään mitään. Päinvastoin, erityisesti USAssa haastoi  varaosatoimittajia oikeuteen Volkswagenin nimen tai logon käytöstä. Sitten nämä keksivät myydä Beetle- tai Bug- nimellä osia, ei tarvinnut viitata Volkswageniin lainkaan. Nykyinen linja VW:llä on 2000-luvun tuotoksia, kun joku pääkonttorissa viimein oivalsi että Kuplaa ei saa tapettua millään lailisilla keinoilla.

 

Toki siinä on sekin että harvallapa enää Kupla on käyttöautona, kun kohtelee sitä hyvin niin saapi myydä merkin uudempia tuotteita käyttöautoksi.

  • Like 1
Link to comment

Jotain pientä taas: Toinenkin takajarrusylinteri saatu osiksi ja putsattua, rasvattua ja takaisin kasaan.

Jarruletkujen kiinnitysjouset ovat  lillumassa sitruunahapossa ja putkia vähän jo paikallaankin, toisella puolella sylinteri, putki ja letku, vanhan letkun sisäpää vielä kiukuttelee eikä halunnut tänäänkään aueta, taitaa mennä lämmittämiseksi.

 

Toisella puolella letku ja putki on jo paikallaan, sylinteri vielä on tuossa pöydällä, jos huomenna saisi paikalleen

 

Toinen käsijarruvaijeri vaihdettu ja tokihan se sisäpää on nyt siellä kotelon pohjalla sitten, voi huoha. Milläs se kätevästi kalastetaan sieltä (rautalankasilmukka? magneetti? kalastelukoura?) vai pitääkö purkaa koko käsijarrukahva pois että siihen pääsee käsiksi?

 

Kun olisi ollut fiksu niin olisi pannut vetolangan siihen ... ihan niin fiksu en ollut. Pitää toiselle puolelle laittaa ennen kuin vetää sen pois.

 

Kun kuvia pitää olla niin pannaan takajarrusylinteri purettuna, se oli aika hurjan näköinen mutta putsattuna ei paljon uutta häpeä. Sylinterikin näytti ihan virheettömältä kun sitä oikein kunnon lampun valossa tirkistelin, ehkäpä se toimii. Ellei, niin vaihdetaan: Kun kaikki liitokset ovat juuri olleet auki ja suojattu kasauksen jälkeen, niin eipä ole iso vaiva vaihtaa. Kertaalleen vaihdettuja nämäkin jo olivat, ei ollut enää VW:n numeroita osissa. Sylinterissä oli iso "45", kuulostaako tutulta kellekään?

 

P9182984.thumb.JPG.0da7d1978ef90836c26792072e1dc299.JPG

 

Eniten nytkin menee aikaa siinä että taistelee ruosteisten liitosten kanssa, muuten tähänastiset hommat olisi varmaan tehnyt päivässä.

 

Automuseon swapista tuli mukaan yksi etuvalopaketti, tuosta ja vanhoista yhdistelemällä varmaan saadaan kaksi kelvollista tuikkua ja vähän ylimääräisiä osia.

Link to comment

Jarrusylinterit saatu paikalleen, helppo juttu.

 

Käsijarruvaijerien sisäpäät tuli kalasteltua kahvaan asti kiinni pienellä nyhräyksellä irroittamalla kahva autosta, sitten pääsi onkimaan vaijerien päät kotelosta.

 

Vaihdoin takapyörän laakerien stefat samalla kun ainakin toinen oli vuotanut ja siellä olikin yllätys, stefoissa oli VW:n leimat ja varaosanumerot. Edellinen omistaja ei niitä ollut vaihtanut, joten joka tapauksessa ehtaa 60-lukuista vuosikertatavaraa, elleivät peräti ensiasennusosat.

 

Olivat muuten niin tiukassa laakerikannessa että piti ajella tallille ja painaa prässillä ulos, ei kotikonstein lähtenyt, ei edes pienessä ruuvipenkissä.  Näytti vähän siltä että niihin oli vähän sipaistu tiivisteliimaa kasatessa ja siksi eivät irronneet.

 

P9202990.thumb.JPG.74512b54625c20e23a109e27f9f1755c.JPG

 

Sinänsä pieni öljyvuoto ei kovin haittaa, kun tuossahan on semmoinen hauska pyöreä kouru rummun sisällä, joka kerää öljyvuodon rummusta ulos. Pieni öljyvuoto ei näy kuin pölykapselin reiän vuotamisena.(kuva tulee kunhan muistan ottaa).

 

Käsijarrujen ulkopäätä asentessa muisti taas että  lukkopala on erinomaisen viheliäinen asentaa, ei se halua mennä reikäänsä mitenkään päin. Toisen jotenkin sain ja toista asentaessa sormet alkoivat krampata, tuli pakollinen tauko.

 

Jarruputket lootan vieressä olevasta T-palasta taaksepäin (ennen jarruletkuja) olivat aiempaa pikatarkastelua huonommassa kunnossa, taidan  vaihtaa molemmat, kun noita näemmä saa Motonetista valmiina ihan kohtuulliseen hintaan ja samalla toisen puolen jarruletkun sisäpään liitosta ei enää tarvitse edes yrittää auki, letku ja putki vain kuikkaan ja uudet tilalle.

 

Siinä se viikonloppu menikin kätevästi, eteni edes vähän. :)

 

"CFW" on puhdas hämäys, firman nimi nykyisin on Freudenberg Sealing Technologies: https://www.fst.com/

 

Edited by Kharon
  • Like 1
Link to comment
On 9/20/2021 at 8:17 PM, Kharon said:

Sinänsä pieni öljyvuoto ei kovin haittaa, kun tuossahan on semmoinen hauska pyöreä kouru rummun sisällä, joka kerää öljyvuodon rummusta ulos. Pieni öljyvuoto ei näy kuin pölykapselin reiän vuotamisena.(kuva tulee kunhan muistan ottaa).

 

Eihän se mikään ratkaisu ole, öljy kerää vähän pölyä itseensä niin alkaa reikä mennä tukkoon. Lähinnä sen puolesta hyvä keksintö että näkee rummun ulkopuolella että vuotaa.

Edited by Tanhis
Link to comment
13 hours ago, Tanhis said:

Eihän se mikään ratkaisu ole, öljy kerää vähän nestettä itseensä niin alkaa reikä mennä tukkoon. Lähinnä sen puolesta hyvä keksintö että näkee rummun ulkopuolella että vuotaa.

Juuri näin on käynyt, molemmat reiät tukossa ja rummussa öljyä. Pitää putsata.

 

Vaan nyt on uudet stefat paikallaan ja jarruputketkin vaihdettuna, vaan jotenkin kätevästi hukkasin jouset, joilla letkut ovat kiinni, johonkin. Vielä eilen illalla ne olivat nätisti putsattuina pöydän kulmalla. Hohhoi. Tää on niin tätä aina välillä. ;)

 

Kaipa ne kuitenkin tallilla sitten ovat, pitää etsiä uusi kierros.

Edited by Kharon
typot
Link to comment
4 hours ago, DOODAH said:

No ne on lillumassa siellä sitruunahapossa

Ajatus on hyvä mutta ei ne enää ole, muistan että pesin ja kuivasin ne ja nostin pinoon viedäkseni ne tallille. Sitten puuhasin jotain muuta ja ne katalasti katosivat johonkin, toivottavasti tallille kuitenkin. Tämä on kyllä tunnettu ilmiö: Kun silleen vaan päästää käsistään jotain niin se katoaa puolipysyvästi samantien, jopa työkalut tallilla, vaikka alue, jossa pyöritään niiden kanssa on suunnilleen 2*2m ja sileä lattia alla.  Toki osakasoja, muita työkaluja ja tarvikkeita yms. sellaisia on vähän siellä täällä.

 

Sit etitään että mihin hittoon se meni kun se just oli kädessä.

 

Kosminen ilmiö :o

Link to comment
42 minutes ago, Kharon said:

Ajatus on hyvä mutta ei ne enää ole, muistan että pesin ja kuivasin ne ja nostin pinoon viedäkseni ne tallille. Sitten puuhasin jotain muuta ja ne katalasti katosivat johonkin, toivottavasti tallille kuitenkin. Tämä on kyllä tunnettu ilmiö: Kun silleen vaan päästää käsistään jotain niin se katoaa puolipysyvästi samantien, jopa työkalut tallilla, vaikka alue, jossa pyöritään niiden kanssa on suunnilleen 2*2m ja sileä lattia alla.  Toki osakasoja, muita työkaluja ja tarvikkeita yms. sellaisia on vähän siellä täällä.

 

Sit etitään että mihin hittoon se meni kun se just oli kädessä.

 

Kosminen ilmiö :o

Juu parhaimpia on ne kun laittaa hyvään jemmaan ettei vaan tapahdu mitään ja sitten se jemma on niin hyvä ettei niitä sieltä niinvain löydetäkkään enää.

  • Like 2
Link to comment
11 hours ago, preA356 said:

Mulle tarttu tää lause päähän. Onko ne edes viety tallille vai onko ne nostettuna pinoon edelleen

 

pesin ja kuivasin ne ja nostin pinoon viedäkseni ne tallille

 

Nimim. Ajattelemisen aihetta

 

Kyllä.  Kotoa ei kyllä löytynyt enää, joten jossain(TM) ne olivat. Vaan tämä ongelma ratkesi onnellisesti, siellä ne olivat tallin hyllyssä muiden romppeiden alla. Ei se mitään, sain ne kaikki paikalleen ja nyt ovat takajarrut nipussa, jarrurummut ja kengät putsattuna ja liikkuvat osat rasvattuna kuumankestävällä rasvalla.

 

Vetarien kumit pitää vielä vaihtaa, sitten toinenkin etujarruletku ja sitten pääseekin jo säätämään&ilmaamaan jarruja. Saa nähdä mitä siitä tulee, laatikon yli menevä jarruputki jäi aika ylös. Melkein koria vasten kuitenkin, että ei ihan *niin* ylös: Joskus minulla on ollut sellainenkin, kaarella vaan suoraan laatikon yli T-haarasta letkun päähän. Juniksessa ilmaantui aika helposti silti, lieneekö helpompaa siinä?

Link to comment

Hyh, yöks ja prkl. Toinen vetoakselin kumi vaihdettu ja kyllä on ahterista tehdä. Ei auta, ei se itsestäänkään vaihdu. Bonuksena noin kuutiometri öljynsekaista hiekkaa joka paikassa, meni ensimmäiset puoli tuntia siihen että kaiveli kumin sisäpään näkyviin ja suunnilleen puhtaaksi. Tarkoitus kun oli että hiekka siirtyy lattialla olevaan vatiin eikä esim. vaihdelaatikon tai kumin sisään. Laatikko sentään oli tyhjä, kumin sisältä ei tullut kuin vajaa desi öljyä ja sain senkin kalasteltua vatiin.

 

Mutta alkuperäisyys paistaa täälläkin: 60-lukuiset klemmarit ja umpinainen kumi. Tuo näyttää ihan siltä että se on siihen tehtaalla aikanaan pantu ja sitten ei ole koskettu.

 

7mm räikkälenkki on muuten iloinen asia: Sisäpään klemmariin ei pääse ruuvi/klemmarimeisselillä oikein mistään käsiksi, lenkillä pääsee. Tätä kirosin jo siinä kohdassa kun yritin saada vanhaa klemmaria auki.

Link to comment

Samat kommentit vaihdosta kuin toisellekin puolelle, mutta onpa vaihdettu nyt toinenkin. Mikäli mahdollista niin vielä ahtaampi paikka, ikäänkuin laatikko ei olisi aivan keskelllä.

 

Mutta takapää alkaa olla nipussa, joten napsin vähän valokuvia välillä. Ekana se hauska öljynkeruukaukalo rummun sisällä.

P9252991.thumb.JPG.18bb3f265686170305fbd188e4c1f47c.JPG

 

 

Stefan alapuolella on kouru ja kourun alapäässä nokka joka tiputtaa öljyn juurikin tuohon rinkulaan, josta se nätisti siirtyy rummun ulkopuolelle. Kätevää. Vähemmän yllättäen molemmin puolin tuo öljynvalumisreikä oli tukossa, piti ruuvimeisselin kanssa tökkiä auki ja sitten rassata puhtaaksi piippurassilla ja bräkleenillä (sitä muuten kului kokolailla tässä hommassa).

 

P9252992.thumb.JPG.a4c7bc701338b0f10e9cd146d6d4efed.JPG

 

Tuommoinen siitä sitten tuli kun kasasi, tuo vaalea mössö on kuumankestävää vaseliinia. Vanhat hihnat olivat ihan OK näköiset putsattuna joten laitoin ne takaisin, katsotaan että miten toimivat.

 

Vilkkujen paikkaa  pohdittiin Karkkilan swapissa, mutta ei ollut kunnon kuvaa niin piti napata yksi, ja minun silmääni tuo näyttää ihan oikealta paikalta kapealle vilkulle. Se on melkein vilkun mitan edempänä kuin leveä vilkku.

 

P9252994.thumb.JPG.b508737fa39e12644d36fc5200d5fc3d.JPG

 

Verratkaapa  vaikka -65 esitteen kuvaan:

https://www.thesamba.com/vw/archives/lit/65beetle_italy/11.jpg

 

Tuosta aiemmasta tehtävälistasta unohtui että etujarrusylinteritkin on pakko avata ja huoltaa, vaikka ne vielä toimivatkin.

 

Link to comment



Vilkkujen paikkaa  pohdittiin Karkkilan swapissa, mutta ei ollut kunnon kuvaa niin piti napata yksi, ja minun silmääni tuo näyttää ihan oikealta paikalta kapealle vilkulle. Se on melkein vilkun mitan edempänä kuin leveä vilkku.
 
P9252994.thumb.JPG.b508737fa39e12644d36fc5200d5fc3d.JPG


Oikealta vaikuttaa.

Laitoitko laakeripesää kasatessa ison o-renkaan ja paperitiivisteen oikeaan järjestykseen?

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Link to comment
5 hours ago, metake said:


Oikealta vaikuttaa. emoji106.png

Laitoitko laakeripesää kasatessa ison o-renkaan ja paperitiivisteen oikeaan järjestykseen?

 

Hyvä juttu.

 

Tiivisteiden kanssa kävi moka, ei ollut kädessä kuin pelkkä stefa ja tehdas on tuossa kohdassa näemmä luottanut pelkkään o-renkaaseen. Ilmeisestikään se ei ole pitänyt kun siihen on se paperitiiviste lisätty. Pistin tiivisteliimaa, onpa edes jotain välissä. Katsotaan miten käy. 

 

Sellainen tässä on että tuon lyöntiavaimen voimalla napamutterin avaaminen on helppo juttu, joten jos/kun jotain menee pieleen, niin ei ole mikään suunnaton ähellys korjata. Varsinkin kun nyt sitten keksin että tämähän olisi kiva ainakin koeajaa ennen lumien tuloa, onhan tässä ainakin lokakuu aikaa vielä.

 

Link to comment

Siirryin sitten etujarruihin, toisella puolella toinen mäntä jumissa ja toisella puolella molemmat. Ensinmainittu ei ollut pahasti kiinni, toinen on vielä työn alla. Ensimmäinen on jo takaisin kasassakin, mutta laakereita pitää miettiä vielä, ne ovat saaneet lämpöä joskus, aavistuksen kellertäviä rullia löytyi ja mustaa (palanutta) vaseliinia. Eikä kyllä kuulostanut hyvältä kun pyöritteli, taitaa olla viisainta vaihtaa uudet. Tässä kohdassa helppoa kun keula on pukeilla eikä ole vielä säädetty mitään.

 

Vaan se hohhailu kun sain toisen rummun irti: Joku neropatti on pannut kuulalaakerit (!!) siihen.  Voi huoha. No, huomenna KK:sta kyselemään laakereita.  Joku himmiökuulalaakerisysteemikin kun sisäkoolit olivat erikseen. Irtosivat sentään navasta niin saa oikeanlaisia tilalle.

 

 

Link to comment
5 hours ago, metake said:

Se neropatti on ollut tehdas, eli kuulalaakerit etupyörissä on alkuperäiset, kartiorullalaakerit on vaihdettu sinne joskus myöhemmin.

No jopas :o

 

Kaikkea sitä näkee.  Tuo on varmaan vaihtunut jossain välissä rulliin niin että uudemmissa on rullat?  Itsellä oli '66 aiemmin ja siinä oli ainakin moiset. Sitä en tiedä oliko tehtaan jäljiltä, mutta ei se ollut kuin 110t ajettu että luulisi että on.

 

Vaan on se selkeästi toiminut, toisen puolen rullalaakeri pitää jo meteliä (liian tiukalle vedetty, hmph) mutta tämä ei vaikka on vanhempi, joten pannaan takaisin kasaan. Minulla kun näihin harrasterasseihin tulee muutama tuhat kilometriä vuoteen, niin tuo kestää vielä 20 vuotta kun putsaa ja laittaa uudet rasvat.

Link to comment

Joo -66 laakeri on jo muutenkin erilainen, eli ilmeisesti vaihtui juuri 65->66. Tarvikelaakerit vanhempiin on myös kartiorullalaakereita, joissa piilee taas yksi miina, nimittäin volkkarin asennusohjeen pyörännavan mutterin kiristys. Kiristys, siis se kuinka tiukalle mutteri kiristetään, on tarkoitettu kuulalaakerille eikä päde kartiorullalaakerille.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

  • Like 1
Link to comment
2 hours ago, metake said:

Joo -66 laakeri on jo muutenkin erilainen, eli ilmeisesti vaihtui juuri 65->66. Tarvikelaakerit vanhempiin on myös kartiorullalaakereita, joissa piilee taas yksi miina, nimittäin volkkarin asennusohjeen pyörännavan mutterin kiristys. Kiristys, siis se kuinka tiukalle mutteri kiristetään, on tarkoitettu kuulalaakerille eikä päde kartiorullalaakerille. emoji846.png

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla
 

 

Mites noi tiukkuuet eroaa?

Link to comment
 
Mites noi tiukkuuet eroaa?
Kuulalaakeri, eli alkuperäinen, jätetään ohjeen mukaan sellaiselle tiukkuudelle että aluslevyä saa liikuteltua. Rullalaakerille se on (yleensä) liian löysä, mutta sille ei mitään ohjetta ole vaan pitää luottaa kokemukseen.

Pyöränlaakerin kiristykseen on varmaan tuhat erilaista tapaa, mutta itse kiristän hieman liian tiukalle ja avaan kunnes rumpu pyörii herkästi, mutta kuitenkin hieman nahkeasti.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

  • Like 2
Link to comment
3 hours ago, metake said:

Joo -66 laakeri on jo muutenkin erilainen, eli ilmeisesti vaihtui juuri 65->66. Tarvikelaakerit vanhempiin on myös kartiorullalaakereita, joissa piilee taas yksi miina, nimittäin volkkarin asennusohjeen pyörännavan mutterin kiristys. Kiristys, siis se kuinka tiukalle mutteri kiristetään, on tarkoitettu kuulalaakerille eikä päde kartiorullalaakerille. emoji846.png

Jepp. Toisaalta hiukan löysä kartiorulla kyllä kestää paremmin verrattuna liian tiukkaan, se kuitenkin lämpenee ajossa. Tuolla Volkkarin ohjeella tulee vain liian löysä.

 

Ongelma tästä toki tulee silloin kun katsastusmies alkaa valittaa liian löysästä laakerista: Jos sen säätää niin tiukkaan että ei ole yhtään väljää pyörässä kylmänä niin se on liian tiukka kun se lämpenee. Mutta niinkuin metake sanoikin, täsmällinen ohje olisi (vaikkapa) newtonmetrimäärä laakeria kiristävälle mutterille (20 asteen lämpötilassa) mutta sellaista ei taida olla kellään. Hyvin pyörivä mutteri kun menee sorminkin kiristämällä sen verran tiukkaan että kartiolaakerin välys tipahtaa nollaan.

 

Mutta joka tapauksessa säätöä helpottaa pyörän laittaminen paikalleen: Varsinkin liika välys tulee paremmin esiin kuin pelkän rummun kanssa. Kun ei ole yhtään niin on ainakin lähellä oikeata.

Edited by Kharon
Link to comment

Pistin eilen illalla etujarrutkin kasaan ja arvoin laakereihin jonkunlaisen välyksen, katsotaan mitä tulee. Karkea hihnojenkin säätö on tehty, pitää säätää vielä uudestaan kunhan saa ilmattua ja vähän ajeltua että hihnat asettuvat kohdalleen ja saa rummuista hapettumat kuuseen.

 

Viimeksi kun oli vähän hapettuneet rummut niin tuli aika ärhäkkäät jarrut, hapettuma puraisikin hihnaan paljon paremmin kuin kiiltävä rumpu ja meinasin lyödä nenäni tuulilasiin. ;)

 

Pakoputkistossa on vuoto, tuokin pitää tukkia. Ainakin näyttäisi tulevan toisen alkukäyrän ja äänenvaimentimen liitoksesta, perinteinen kohta ja menee pelkällä pakoputkitahnalla tukkoon.

 

 

Link to comment

Säädin takajarrutkin ja olevinaan ilmasin joka nurkan. Jotain meni väärin kun pedaali menee silti lattiaan, voi öh. Muistin kiristää ilmausruuvitkin.

 

No, uusi kierros kunhan saa apurin polkemaan, näkee vähän että tuleeko nesteen mukana kuplia jos on vähän virtaustakin. Letku ja takaisku letkun päässä kyllä toimii jos ilmaa ei ole paljon, mutta kun itse polkee niin ei näe mitä tapahtuu.  Oikea takapyörä on aina vaikea putken mutkan takia.

 

Pakoputkivuotokin löytyi, siinähän se oli äänenvaimentimen ja putken liitoksessa josta oli tiiviste kadonnut. Tukittu pakoputkitahnalla, pannaan uusi tiiviste jos ei pysy.

Link to comment

Jarrupääsylinteri toimi hienosti ennen kuin aloitin. Niin hyvin että vaikka seisoi jarrun päällä niin ei se painunut yhtään mihinkään (eikä putkisto antanut periksi, sitä minä varsinaisesti testasin). Toimii nytkin, kyllä ilmatessa nestettä tulee läpi (eikä ilmaa), mutta ei vaan löydy jarruja.  Alkuviikosta saadaan apuri avuksi, katsotaan kahteen mieheen että liikkuvatko jarrukengät lainkaan kun painaa jarrua.

 

Tänään ilmattu 2 kierrosta pyörä kerrallaan, ei tule ilmaa, mutta ei ole jarrujakaan, vaikka kaikki hihnat on niin kiinni rummussa että rumpu ei pyöri. Ahistaa jo pahasti, voi ääh.

 

Pääsylinteriinhän tuo viittaisi, mutta miten sekin voi lopettaa toimimisen noin tehokkaasti kerralla. Plääh. En tiedä että olisko auttanut jos olisi purkanut pyörä kerrallaan ja ilmannut sitä mukaa kun saa takaisin kasaan. Ainakin tietäisi että missä pyörässä vika on.

 

Ei silti, käsijarrukahvakin tulee ylös asti, vaikka kaikki kengät ovat rummussa kiinni (rummut eivät enää pyöri) ja vaijerien säädöt ovat pohjassa, ainakin kierteen (~5cm) verran liian pitkä vaijeri, vaikka vuosimallilla tilattu Paruzzilta. Plääh. Bonuksena oli muuten perseestä asentaa uusi käsijarruvaijerin lukkopala, ne oli tehty vähän sinnepäin eikä sopinut ollenkaan reikäänsä.ilman muokkausta rautasahalla. Vertasin vanhaan ja 5mm leveämpi kieleke yläreunassa kuin oikeassa: Ei se voikaan mahtua.

 

Ei enää sitten yllätä yhtään että eivät vaijeritkaan ole oikean mittaisia. Tai vaijerin suojus on muutaman sentin liian lyhyt, sama lopputulos. Pakkohan nuo on ottaa vielä pois ja etsiä oikean mittaiset tilalle jostain muualta, noilla ei autoon tule käsijarrua saamaan.

 

Erilaisia jarruremontteja on tehty aika monta kuplaan/junikseen/pallikseen ja tämä on kyllä ylivoimaisesti kuppaisin tapaus, puhh. Mikään ei onnistu ja pitää tehdä moneen kertaan.

 

Äänenvaimentimen ja putken välinen klemmari+tiivistesetti löytyi laatikoista, pakoputkivuoto saatu tukittua. Joku sentään onnistui.

Link to comment

Mielestäni paras tapa ilmata jarrut on puhaltaa painetta jarrunestesäiliöön ja antaa paineen kuljettaa neste läpi. Poistuu kaikki ilmakuplat ja -lukot väliltä. Täytyy vain huolehtia, ettei säiliö pääse tyhjäksi. Nestettä kuluu. Tuohon on kehitelty kaupallisiakin ratkaisuja. Minä löysin säiliöön sopivan ylimääräisen korkin, johon laitoin venttiilin ja pumpulla ilmaa.

Toinen melko hyvä tapa on imeä ilmausreiästä. Siihen on paineilmalla toimivia työkaluja myytävänä, ainakin motonetissä on ollut.

Noilla molemmilla olen saanut aina ongelmallisetkin jarrut yksin ilmattua.

  • Like 2
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...