Jump to content

-62 Kupla, Gulf Blue


Recommended Posts

Tuolta vinkkiä ilmaamiseen sivulta 6.

https://volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/30083-57-ovaali/page/6/

 

Alla olevalla vinkillä löyty ovaaliin jarrut ja ehdottomasti paras tapa yksin ilmaamiseen:

Kirkasta ohutta letkua 3-4 metriä ja taka ilmausruuvista kierto takas säiliöön ja säiliön puoleiseen päähän letkuun fillarin venttiili...ja venttili klemmarilla kiinni letkuun, niin pysyy.

  • Like 1
Link to comment
  • 2 weeks later...
On 9/29/2021 at 10:24 PM, Art_Zi said:

Kirkasta ohutta letkua 3-4 metriä ja taka ilmausruuvista kierto takas säiliöön ja säiliön puoleiseen päähän letkuun fillarin venttiili...ja venttili klemmarilla kiinni letkuun, niin pysyy.

Hoho, onpas idea. Kiitos, pitää kokeilla kunhan ehtii.

 

Eli ensin kauppaan etsimään sitä letkua.

 

  • Like 1
Link to comment
On 9/29/2021 at 10:11 PM, x-pj said:

Toinen melko hyvä tapa on imeä ilmausreiästä. Siihen on paineilmalla toimivia työkaluja myytävänä, ainakin motonetissä on ollut.

Tämä onkin tiedossa, puuttuu vain se paineilma.

 

Säiliön paineistamiseen riittää varapyörästä saatava paine oikein hyvin.

 

Haulla löytyi myös kommentti siitä että etusylintereihin jää helposti ilmaa kun ne ovat pystyssä ja ilmausruuvi keskellä (onpas taas ollut idea). Sylinteri irti, rautalangalla nippuun ja ilmaus niin että ilmausruuvi on ylöspäin niin tulee ilmat pois.

 

https://volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/30083-57-ovaali/page/6/?tab=comments#comment-260781

 

Kun poljin menee kevyesti lattiaan asti niin tämä voisi olla syy, putket ovat niin pieniä että niihin ei suurta ilmamäärää mahdu ja pitäisi saada vain vähän sienimäinen poljin.

Link to comment

Etusylinterit otettu irti, käännetty vaakatasoon niin että ilmausruuvi on ylimpänä ja toisesta (uusi sylinteri) saatiinkin kokolailla paljon ilmaa pois, toisesta ei, joka vähän viittaisi siihen että siellä ei ollut ilmaa alunperinkään.

 

Tai sitten se ei halua tulla ulos, sillä edellenkään ei ole jarruja, voi höh.

 

Taidan seuraavaksi yrittää takaperoista ilmausta takajarruille: T-haarasta putki löysälle ja ruutalla nestettä ilmausruuvista sisään, saa ainakin laatikon yli menevän osuuden ilmattua. Sitä tässä nyt seuraavaksi epäillään ja että polkemalla ei saa virtausta niin paljoa että ylimpään kohtaan jäänyt ilmapatja tulee pois.

 

Sottaista touhua, hyhhyh.

Link to comment
On 10/15/2021 at 11:01 AM, jrasi said:

Joskushan ehjä, mutta vanha pääsylkkä saattaa korkata ilmatessa, kun painat polkimen pohjaan. Tiivisteet osuu sylinterissä ns. käyttämättömälle alueelle ja korkkaa siinä. Been there, done that.

 

Hyvä pointti, Pitää siis kuitenkin purkaa se pääsylinteri.  Näkee ainakin että missä kunnossa kumit ovat.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Pakko olla pääsylinteri, voi pöh. Könysin eilen auton alla sen verran että sain toisen etuputken ja takaputken tulpattua umpeen eikä mitään vaikutusta polkimen liikkeeseen. Siinä kohdassa on pakko uskoa että jotain siellä pääsylinterissä nyt on vialla ja on siis purettava pois.

 

Putket näyttivät aika kamalilta, kunnes älysin että se on kotelosuoja-ainetta ja putkiliitokset  pääsylinteristä aukesivatkin ihan noin vain. Nostamme hattua edellisille omistajille.

Link to comment
On 11/4/2021 at 9:47 PM, Kharon said:

Putket näyttivät aika kamalilta, kunnes älysin että se on kotelosuoja-ainetta ja putkiliitokset  pääsylinteristä aukesivatkin ihan noin vain. Nostamme hattua edellisille omistajille.

 

Korjaus tähän: Aukesi kyllä pääsylinteristä mutta yksi jarruputki silti poikki. No, se on oikean etupyörän putki, ei ole paha vaihtaa. Pitänee vaihtaa vasenkin, se on semmoinen 15cm nysä muutenkin.

 

Purin siis koko pääsylinterin irti autosta ja jarruvalokytkin on sen verran tiukassa että ei halua sovinnolla lähteä, pitää huomenissa paukuttaa sitä vähän vasaralla. Näin puolenyön jälkeen ei enää kehtaa kolistella.

 

Kun jarruvalokytkin on kiinni niin liikkuvat osat ovat vielä sylinterissä, eiväthän ne sieltä halua tulla kuin työntämällä kytkimen reiästä.

 

Mutta kirotun kummallista joka tapauksessa: miten tuo muka ei nyt toimi, häh!

Link to comment

Jarruvalokytkin sitten päätti että en irtoa, joten sahasin sen kuuseen että saan tuon kokonaan osiksi ja sieltähän sitten alkoi löytyä ruosteröpöä sen verran että ei ihme ettei synny painetta. Kokolailla syvällä sylinterissä kuitenkin että ennen purkua vielä jarruja oli, nyt kun sitten yritti ilmata niin liikerata kasvoi niin paljon että kumit raapivat jo ruosteisiin.

 

Tuohon ei oikein auta enää kuin uusi sylinteri joten tilasin sellaisen. Tai oikeammin, kyselin että milloin paruzzilta löytyisi Aten 19,05mm sylinteriä, hyllyssä lun ei ollut kuin kakkoslaatua ja sitä ei ole kukaan uskaltanut suositella. Hintaerokin on luokkaa kymppi, niin ei mitään järkeä säästää tuossa kohdassa. 

 

Kun ei ole kummoista paniikkia saada autoa liikenteeseen, niin voipi odotella. Nypräilee odotellessa eteenkin uudet jarruputket.

 

 

Link to comment
58 minutes ago, metake said:

Mä olen kahteen vaihtanut, ei sitä muutosta tehdaskaan turhan takia tehnyt.

Joo, sitä en epäile. Poljinvoimaa pienemmäksi ja erityisesti kevyellä kuljettajalla se on etu.

 

Mutta kevythän se on polkea tuon juniksen jarruihin verrattuna ja kun elopainoakin on niin tämä ei niin ole ongelma. :)

Link to comment

Jarruosia odotellessa pähkin vähän tarkemmin etuvilkkuasiaa ja kylläpä tuossa on nyt modernisoitu autoa asentelemalla uudemman mallin etuvilkut. Positio on kuitenkin sama kuin ennenkin joten tämän modernisoinnin pakittaminen takaisin ei ole iso juttu, jos viitsisi ostaa uudet vilkut ja asennella ne.

 

Tuosta näkyy hyvin että miten vilkku on vilkun mitan sivulistaa edempänä ja siis kapean vilkun kohdassa, leveä vilkku on käytännössä lokarin päällä, ylimmässä kohdassa:

 

http://kharon.suomiforum.com/www/kupla2/P9252994.JPG

 

Vaan kuka nyt uusia kun ei ole museointi tekeillä. Rompetorilta löytyi vilkun osia, mutta kokonaista vilkun pohjaa ei löytynyt, vaan löytyi se tärkein osa eli se jossa pultit ovat kiinni, lampun pidike puuttui. No, ei kun vanhasta se irti ja kiinni uuteen. Tokihan halvoista pohjista oli 3/4 pulteista poikki, niin piti tehdä nekin uusiksi. Pääsi harrastamaan.Kuvassa hauskasti näkyy juuri se yksi jolle ei tarvinnut tehdä mitään.

 

http://kharon.suomiforum.com/www/kupla2/PB143059.JPG

 

Salama söi syvyyden kuvasta, mutta siinä se nyt möllöttää, uudessa pohjassa.  Vasemmalla näkyy että millainen reikä jäi luovuttajaan.

 

Vähän pitää maalipintaa hieroa että vanhan tiivisteen jäljet häviävät maalista, mutta muuten  tarvitsee enää pultata tuo autoon, kytkeä johdot ja asennella lasi ja kromikoppa paikalleen.

 

Rompetorilta löytyi myös ajovalo ja foorumilta ajovalojen kehykset ja muita osia. Noista ja autossa kiinni olleista valoista kun pyörittelee aikansa niin saattaa saada kaksi ihan siistiä valaisinta aidoilla BOSCH-laseilla. Auton mukana kun ei tullut kuin yksi, toinen oli nimetön klooni. Hyviä heijastimia ei ole kuin yksi, pitää noista huonoista koittaa arpoa joku vähiten huono sen kaveriksi. Toki uusia saisi ~70e hintaan mutta kesäauton 6V valot niin tarvitseeko niin nähdäkään mitään, Tarkoitus ainakin on että tuolla ei pimeällä ajella, sitä (6V valot+ syksyn pimeät) tuli harrasteltua jo 80-luvulla kiintiö täyteen.

 

Hauskasti rapisi valoja purkaessa tummanruskeaa liusketta syliin ja hetken ihmettelyn jälkeen älysin että lasin ja kromikehyksen välinen tiiviste on ollut alunperin liimattuna kiinni ja sain siis aitoa tehtaan tiivisteliimaa lamppujen mukana. Tuommoista en ollut ennen nähnytkään. 

 

Link to comment

Etuvilkut ruuvailtu paikalleen kun paketti tiivisteineen tuli ja nehän näyttävät oikein hyviltä, vaikka kuorissa vähän kromirokkoa onkin, vaan eipä ole autokaan mikään museopeli. Ainakaan vielä, katsotaan jos joskus olisi. Ruostehommia ei ole paljoa, mutta sisustusta pitäisi vaihtaa aika paljon, lattia ja katto ainakin. Sisäpahvit ovat kokolailla OK ja penkit saa korjattua.

 

Penkit ovat vaijerilla kiiinni ja siis kokolailla kiinteät, pitää könytä jalkatilassa ihmettelemässä että mikähän viritys tämä nyt sitten on. Sinänsä Ihan Itse(TM) tehtyjä virityksiä on aika vähän tullut vastaan, tämä penkin kiinnitys ja ryyppyvaijeri autossa, jossa ei sellaista kuuluisi olla, ovat suurimmasta päästä. Bensaputki on varmaan ruostunut puhki jossain kohdassa  kun ihan itse vetäisty sellainen kulkee auton läpi, mutta sitä ei varmaan voi viritykseksi laskea, keskitunnelin sisällä kulkevaan bensaputkeen on aika vaikea päästä käsiksi.

(kuvia tulossa, tänään vielä tallille)

 

Samassa paketissa oli jarrupääsylinteri, pitäisi tuokin asennella, jos vaikka löytyisi jarruja tai jotain.Päästään takaisin aiempaan 'ilmataan jarrut' -vaiheeseen. Jotain maalintapaista uuden sylinterin päälle piti laittaa kun siinä ei tehtaan (ate) jäljiltä ollut mitään. Toki hyvällä todennäköisyydellä käy niin että asentaessa osa maalista katoaa mutta on edes jotain.

 

Paruzzin jarruputkimateriaali on näemmä terästä, tuo ei ihan noin vain taivukaan. Vielä kun on vasemman etujarrun putki niin se on sellainen 10cm nysä.  Motonetin jarruputket ovat cu-ni -putkia, noita on paljon helpompi taivutella eivätkä tietty ruostu.

 

Ajovalokuuppiin saatu vedenpoistokumit, ei ollut vanhoista enää mitään jäljellä ja kuuppahan päästää vettä sisään vaikka kuinka kun siinä on vaan iso reikä pohjassa, pyöräkotelossa kun on. Se kyllä näkyikin, hiekkaa kuupan pohjalla.

 

 

Link to comment

Hohhoi. Yritin asennella uutta jarrupääsylinteriä paikalleen ja havaitsin että tähän tarvitsee joko apuvälineitä tai avustajan, ei siitä yksinään tullut mitään. Pultinkannat ovat kabiinin puolella ja sylinteri ei itsestään pysy reiässä, asentele siinä pultteja sitten. Jatkuu kunnes saadaan avustaja paikalle.

 

Kamerakin jäi kotio, ei saatu kuvia.

 

Sain kuitenkin ajovalot jotenkin kasaan ja takaisin autoon. Mistä tuli mieleen että mistähän saisi heijastimen kiinnityksessä olevia kuminpätkiä, vanhat ovat jo niin vanhat että murenevat käsiin?

 

Kokonaisia heijastimia kyllä saisi, kumeineen, mutta maksaa vähän liikaa tähän kohtaan.

Link to comment
1 hour ago, Kharon said:

Sain kuitenkin ajovalot jotenkin kasaan ja takaisin autoon. Mistä tuli mieleen että mistähän saisi heijastimen kiinnityksessä olevia kuminpätkiä, vanhat ovat jo niin vanhat että murenevat käsiin?

 

Bensaletkun pätkiä oon käyttäny.

  • Like 1
Link to comment
2 hours ago, -tipi- said:

 

Bensaletkun pätkiä oon käyttäny.

Viimeksi taisin tilata aircooledin kautta mutta uskallan ilman tarkastusta sanomaan että paruzzilta löytyy varmasti. Samalla kannattaa vaihtaa myös lasin ympärillä oleva tiiviste kun se on saletisti myös haperona kuin lokarin ja valonkin välinen tiiviste.

Edited by Tanhis
Link to comment
6 hours ago, pahanapuhallin said:

Tuossa on vain kaksi ja vähän turhiakin osia. Toki kolmella setillä saa katettua kaikki kuusi kumia, mutta 18e kolmesta kuminpätkästä kyllä närästää. Ruuvit sun muuthan minulla jo on että ei tarvitse.

 

Mutta ajatus bensaletkusta on kyllä hyvä, pitää etsiä ~8mm letkua pätkä.

 

13 hours ago, NO H2O said:

Muista holkit napoleonin hatun sisällä 😎

 

Joo, juuri tästä syystä pultit ovat vielä paikallaan, muuten nuo holkit putoavat ties minne ja sitten niitä saakin etsiä.

 

Link to comment
10 hours ago, Kharon said:

Tuossa on vain kaksi ja vähän turhiakin osia. Toki kolmella setillä saa katettua kaikki kuusi kumia, mutta 18e kolmesta kuminpätkästä kyllä närästää. Ruuvit sun muuthan minulla jo on että ei tarvitse.

 

Mutta ajatus bensaletkusta on kyllä hyvä, pitää etsiä ~8mm letkua pätkä.

 

 

Joo, juuri tästä syystä pultit ovat vielä paikallaan, muuten nuo holkit putoavat ties minne ja sitten niitä saakin etsiä.

 

 

https://www.wolfsburgwest.com/cart/DetailsList.cfm?ID=111941147

 

Jaa paruzzilta ei löytynytkään tätä settiä.

Link to comment
On 11/25/2021 at 12:00 PM, Tanhis said:

 

https://www.wolfsburgwest.com/cart/DetailsList.cfm?ID=111941147

 

Jaa paruzzilta ei löytynytkään tätä settiä.

 

Hohoo, kiitos. Nyt taas tuntee itsensä tyhmäksi kun ei muistanut WW:stä katsoa. Huimat 3 taalaa, mutta panenpa vielä paremmaksi:

 

https://www.serial-kombi.com/en-GB/split-bus-headlights-and-indicators-headlight-rubber-mount-on-adjusting-screw-1950-7/1967-pack-of-6-n310967

 

WW:stä kun tilaa niin rahti on helposti posketon ja kestää kauan koska USA, Ranskasta tulee merkittävästi halvemmalla ja ALVillinen hinta jo valmiiksi joten 4e ei ole paljon.

 

Pikasilmäyksellä näyttää siltä että Serial Kombilla on vähän kaikkea WW-tavaraa pakuihin, joten otin sitten bensahanan vaijerin kaveriksi. Rahtikulut koko setille 12e.

 

Pelkät kumit olisivat toki tulleet samalla hinnalla, mutta ei kyennyt siihen että 4e osista maksaa 12e rahtia.

Edited by Kharon
  • Like 1
Link to comment

Itse olen pitkään suosinut Serial-Kombia bussi tarpeissa ja varsinkin tuon brittien brexin perseilyn jälkeen. Ranskasta tavara tulee viikossa omalle tontille järkevillä postikuluilla. Toinen hyvä mesta Ranskassa on https://www.mecatechnic.com , sieltä löytyy sitten muihinkin kuin busseihin osaa. Nopeat toimitukset kotipihaan järkevillä postikuluilla. 

Edited by KimmoH
  • Like 1
Link to comment

Eilen nysväilty pääsylinterin kanssa ja tietenkin toinen holkki putosi jonnekin korin sisään eikä mitään magneettikaluja mukana. Höh

 

Paikallistettu se on, heti reiän alapuolella lattialla että ei ole kaukana, mutta siihen saa kiinni tasan yhden sormen, ei se oikein sillä tavalla tule pois, pitää olla magneetti.

 

Mutta näyttää siltä että pääsylinterin voisi saada paikalleen puupalikan avustamana, se istuu aika tukevasti reiässään kun sen vain saa siihen. Vaan ensin se holkki pitää kalastaa pois.

 

Otin samalla kuvan etuvilkusta, tuosta tuli ihan kelvollinen uuden tiivisteen kanssa vaikka kuorissa vähän kromirokkoa jo onkin ... täsmää muihin kromiosiin hyvin.

 

Maalille ei ole vielä tehty mitään että siihen nähden on  toiveita saada siitä jotenkin kiiltävä.

 

PB283066.thumb.JPG.013f182b96b1c754900a11d0924968ad.JPG

Edited by Kharon
  • Like 1
Link to comment

Sen verran kävin tallilla että kalastin holkin pois lattialta, magneetin avulla tuli aika vaivatta ja samalla pultit&holkit sitruunahappoon, ruosteessa olivat. Ei tosin pahasti, että eiköhän tuosta päivän liotuksella selviä.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Eilen sitten menin uusilla aatteilla varustettuna pääsylinterin kimppuun ja kyllä se sitten meni paikalleen kun aikansa ähelsi.

 

Piikillä reikä kokolailla kohdalleen ja pölkyllä tuenta niin sai toisen pultin ilman holkkia paikalleen ja sitten helpottuikin jo kovasti kun se ei karannut edeltä ja muutenkin pysyi suunnilleen linjassa.

 

Sitten toinen pultti holkkeineen ja kiristystä että saa toiseenkin vaihdettua holkin paikalleen. Ei kyllä ihan helposti halunnut onnistua, parisen tuntia meni.

 

Nyt vasta havaitsin että säiliöltä pääsylinterille tuleva putki onkin putkea vain ~50cm pääsylinteristä, loppu on letkua. Voi höh. Ilmankos se uusi putki näytti niin lyhyeltä.

 

Tavan pensaletku ei kyllä jarrunestettä kestä, mikähän kestäisi?

Edited by Kharon
typofix
Link to comment
On 12/15/2021 at 9:34 PM, tolvana said:

Kun kotimaiset vw pajat myy ooeeämmää muutamalla eurolla niin miksi yyberpussihousu edes miettii korvaavia tuotteita?

Tämä kysymys siis sinkosi jo ennenkuin en ehditty edes katsoa mitä on tyrkyllä, heti tallilta tultua.

 

Näemmä 7mm letku ja noita ei joka kaupassa olekaan kun vakiokoot on 6 ja 8mm, pitää kuitenkin tilata, Paruzzi pyytää moisesta kaik 4,5e, hinta ei tässä ole mikään jarru.

 

Kaikkea muutakin pitäisi tilata niin siinähän se tulee samalla.

 

Sen verran könysin auton alla ja sisällä että jos haluaisi hyvän niin pitäisi sekä jarru- että bensalinja vaihtaa kokonaan keskitunnelin sisältä ja sinne ei taida päästä tarpeeksi käsiksi muuten kuin laikkaamalla se pohjan puolelta auki?

 

Josko näin, niin saa odotella sitä että tehdään entisöinti koko autolle jossain vaiheessa.

 

Bensalinja menee jo nyt sisällä eikä ole kaukana että jarrulinjan saa vetää sen viereen.

Edited by Kharon
Link to comment
4 hours ago, metake said:

Jarrulinja ei kulje keskitunnelissa vaan sen vasemmassa sivussa ulkopuolella.

 

Haa. Siinähän näkyi putkilinja kun ropasin sitä pääsylinteriä ja jotenkin ajattelin että se on pensaputki. Tälleen sitä menee halpaan.

 

Mutta taitaa olla niin että ei ole niin suuria reikiä että saa jarruputken liittimineen läpi (siinä missä vaikkapa juniksessa on), vaan pitää olla suora putki johon tehdään pää (ja hela) asennuksen jälkeen?

 

Tämä osuus on hiukka hämärä, ei ole tarvinnut aiemmin ropata ja edellisestä Kuplastakin on parikymmentä vuotta jo. Mutta pitää könytä lampun kanssa sisällä, kun kerran putki on siellä niin kyllä se löytyy jostain.

 

2 hours ago, portu said:

Jos on jarrut vanhat, vaihtaisin kaikki putket ja letkut, helpoin homma ilmata yms. ku kaikki uutta. Se rungon putki on pahin vaihtaa ja sekään ei kauhean paha. Eikä maksa ees paljoa koko show.

Sit on hyvät kaikki.

 

Kaikki muut putket ja letkut onkin vaihdettu. Pääsylinteri, yksi pyöräsylinteri ja kengät. Eipä paljoa ole vanhaa jäljellä. Hintakysymyshän tämä toki ei ole, ~2m valmiiksi tehty Cu-Ni jarruputki maksoi muutaman kympin.

Link to comment
On 12/17/2021 at 9:53 PM, metake said:

On siellä molemmissa päissä riittävän isot reiät jotta mahtuu putki päineen ja liittimineen läpi.
 

 

Oivallista, kiitoksia. Ja kumitulpat läpivienteinä, muistakin nähneeni sellaisen kaasupedaalin vieressä seinässä.

Link to comment
  • 4 weeks later...

Kaikkea pientä taas.

 

Pöpö iski (ei kuitenkaan korona, tästä selvisi helpolla) ja piti juniksellekin tehdä jotain, niin tämä vähän seisoi.  Pitkän  jarruputken mitta etsitty varaosaluettelosta (~220cm) ja käyty hakemassa uusi tilalle sekä etsitty sisältä reiät joista sen kuuluisi mennä ulos.  Vanha putki on vielä paikallaan, taitaa olla helpoin purkaa paloina pois. Pitää vain ensin puhaltaa tyhjäksi niin ei ole jarrunestettä pitkin lattiaa.

 

KK:sta löyty musta käsijarrukahvan kumi, vanha kun meni murusiksi irroittaessa niin jotain piti saada tilalle. Tuolla pärjää kunnes joskus löytää oikeanvärisen ... tai edes selviää että mikä se oikea väri on.

Link to comment

Hiukka edistystä välillä: Sain vanhan pitkän jarruputken pois autosta ja uuden tilalle, se menikin paljon helpommin kuin uskoin. Kumit tietenkin ihan muusina, pitää uusia. Vanha putki irtosi etupäästä nätisti holkista, takapäässä holkki kiinni putkessa niin hyvin että putki kierteellä siinä kohdassa kun lopulta irtosi. Ei mennyt kuitenkaan poikki että ei se hirmu huono vielä ollut. Onpa nyt uusi kuitenkin.

 

Sensijaan oikean etupyörän putken saaminen jarrupääsylinteriin kiinni tuotti ärräpäitä ja ähellystä, taivutteli miten vaan niin ikinä ei ollut putken kulma juuri kohdallaan, joten holkki ei mennyt kierteelleen, eikä tietty sylinterin nurjalle puolelle nähnytkään mistään mitenkään. Toista tuntia ähelsin sen kanssa ennenkuin sattui putki oikeaan kulmaan ja sain holkin kiinni. Piti jo irroittaa se jarruletkustakin että saa pyöritellä.

 

No, sen kun sai niin sitten ei enää ollutkaan ongelmia, putket kasaan ja mutteritervaa liitoksiin.

 

Jarrunestesäiliön otin irti putsausta varten kun siellä oli jotain epämääräistä mustaa mujua sisällä ja letkunpätkä säiliöstä putkeen näytti erittäin epäillyttävältä, pitää uusia.

 

Yhteenvetona todetaan että jarruihin jäi jarrunestesäiliö, 3 pyöräsylinteriä (purettuna ja tarkastettuna), rummut ja nippu pikkuosia rumpujen sisään, muuten on kaikki uutta.

Edited by Kharon
  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...