Jump to content

Sammuu mutkassa ja jarruttaessa


Recommended Posts

Kovemmassa jarrutuksessa ja tiukassa kurvissa sammuu. Ei lähde heti käyntiin mutta 10 sekunnin päästä lähtee aina. Mikähän vois olla?

Oma työhypoteesi on semmonen että uimurikammiosta läikähtää bensaa (RE85) kurkkuun ja moottori tukehtuu. Eli voiko 1600 vakiokaasarin kansi olla vääntynyt tms., vai voiskohan jostain muustakin välistä vuotaa?

Link to comment

Minulla sammuili auto mystisesti jarrutuksissa ja joissain muissakin ajotilanteissa. Vika johtui löysällä olevasta tyhjäkäyntisolenoidista, joka ei aina saanut maakontaktia. Sammuminen ei liittynyt jarrutukseen vaan siihen, että nosti jalan pois kaasulta. Auto käynnistyi heti kytkimen nostolla, jos vauhtia oli sen verran, että sai mäkistartin.

Link to comment
7 hours ago, tolvana said:

Polttoaineen pinnankorkeus kohokammiossa on väärä.

Nii eli liian korkea olisi? Kai se olisi mahdollista, moottori toimii kyllä muuten tosi hyvin nyt.

 

Sähkövikaa en oikein saa sovitettua oireisiin. Moottori sammuu vaikka on veto päällä, ja auto pysähtyy (sammuu samalla tavallla myös tyhjäkäynnillä). Ei lähde heti startillakaan käyntiin mutta 10 sekunnin päästä lähtee. Tämä viive olis outo jos olis sähkövika.

Tosiaan muuten toimii 100% mutta kovaa jarrutusta ja tiukkaa kurvia ei kestä.

Link to comment

Jos se kierroksilla sammuu kun saunalyhty niin ei se polttoainevialta kuulosta. Ellei kaasuttimessa olisi vettä joka lopettaisi polttoaineen tulon myös kierroksilla yhtäkkiä..mutta veikkaisin nyt sytytyshäiriötä . Jos valot ja muut sähköt kumminkin pelaa vaikka kone stumppaa, niin ajele marketin parkkiselle tiukkaa ympyrää eri suuntaan ja vaikka srobo lamppu kaverille takapenkille että näkee loppuuko välke samalla kun menokin.

Link to comment
59 minutes ago, Tanhis said:

Onko kyseessä pallis jarrutehostimella. Jarrutuksessa sammuminen voisi tässä tapauksessa johtua imuvuodosta. Mutta ei tosiaan selitä kurvivikaa.

Auto on jarrutehostimella mutta ei se yhtään tunnu imuvuotovialta (tuttu takavuosilta). Kaikista oudointa on että ei lähde heti sammuttuaan millään käyntiin, olen kokeillut kaikki variaatiot (starttaus kaasuun koskematta, kauheella pumppaamisella, kaasu pohjassa jne.). Mikään ei auta mutta hetken päästä sitten hörähtää kerralla käyntiin. Virranjakaja on joku 034 kärjetön, voisikohan semmosen sisuksista löytyä joku viiveellinen vika? (joka alkaa heilautuksesta, ei koskaan tasaisessa ajossa...).

Tuon viiveen takia olen enemmän epäillyt polttoaineeseen liittyvää.

 

Aamulla sammui kun kiihdytin reippaahkosti pakilla ylämäkeen, aika pitkään meni ennen kuin sain uudestaan käyntiin (minuutti tms.).  Kokeilin sitten laittaa yhteen tulpan johtoon koelampun joka välkkyy kipinästä, laitoin myös action-kameran kuvaamaan sitä konehuoneeseen. Lienee ennalta arvattavaa ettei minkäänlainen kurvailu eikä jarruttelu saanut vikaa ilmaantumaan koeajon aikana 😅

Link to comment
26 minutes ago, multanen said:

Auto on jarrutehostimella mutta ei se yhtään tunnu imuvuotovialta (tuttu takavuosilta). Kaikista oudointa on että ei lähde heti sammuttuaan millään käyntiin, olen kokeillut kaikki variaatiot (starttaus kaasuun koskematta, kauheella pumppaamisella, kaasu pohjassa jne.). Mikään ei auta mutta hetken päästä sitten hörähtää kerralla käyntiin. Virranjakaja on joku 034 kärjetön, voisikohan semmosen sisuksista löytyä joku viiveellinen vika? (joka alkaa heilautuksesta, ei koskaan tasaisessa ajossa...).

Tuon viiveen takia olen enemmän epäillyt polttoaineeseen liittyvää.

 

Aamulla sammui kun kiihdytin reippaahkosti pakilla ylämäkeen, aika pitkään meni ennen kuin sain uudestaan käyntiin (minuutti tms.).  Kokeilin sitten laittaa yhteen tulpan johtoon koelampun joka välkkyy kipinästä, laitoin myös action-kameran kuvaamaan sitä konehuoneeseen. Lienee ennalta arvattavaa ettei minkäänlainen kurvailu eikä jarruttelu saanut vikaa ilmaantumaan koeajon aikana 😅

Konkka ja puola on yleensä viivevikoja. Tietty kaasarin solenoidikin voisi ehkä oireilla viiveellä mutta tästä huolimatta auto pitäisi lähteä käymään.

Link to comment
16 minutes ago, Tanhis said:

Konkka ja puola on yleensä viivevikoja. Tietty kaasarin solenoidikin voisi ehkä oireilla viiveellä mutta tästä huolimatta auto pitäisi lähteä käymään.

Konkkaahan tässä ei ole kun on kärjetön. Mutta puolassa on kait öljyä sisällä, voisihan siellä syntyä joku ilmiö (esim. vettä pohjalla 🤪 ).

Solenoidi ei taida vaikuttaa kun tämä pysähtyy vaikka olisi vaihde päällä ja kaasu reilusti painettuna.

Link to comment
2 hours ago, multanen said:

Konkkaahan tässä ei ole kun on kärjetön. Mutta puolassa on kait öljyä sisällä, voisihan siellä syntyä joku ilmiö (esim. vettä pohjalla 🤪 ).

Solenoidi ei taida vaikuttaa kun tämä pysähtyy vaikka olisi vaihde päällä ja kaasu reilusti painettuna.

Konkka ei muutenkaa korjaannu itsekseen , se on joko rikki tai ehjä, rikkinäinen puola saatttaa lämmetessä pätkästä, ja jäähtyessä taas vörkkkii, mutta siihen ei vaikuta kurvailu eikä jarrutus. Jos sinne nyt tulee edelleen kipinä heti kun kone tilttaa (eikä kumminkaan käynnisty) niin sitten on mielenkiintoinen vika. Mutta kyllä nää viat yleensä aina löytyy kun pääsee vain tutkimaan.

Link to comment

Minulla aiheutti löysä puolalta lähtevän johdon abiko-liitin mystistä nykimistä. Sitä esiintyi vain maantiellä kovemmissa nopeuksissa tai voi olla, että kevyellä kuormalla en sitä huomannut. Jätti vain satunnaisesti yksittäisiä kipinöitä väliin. Johto pysyi paikoillaan, mutta liittimen puristusvoima oli heikko. Vaikea löytää, mutta helppo korjata.

Link to comment

Ihan vaan heittona tähän tällänen out of the box. Jos sattuu autonavaimen kanssa oleen puolikiloa muitakin avaimia roikkumassa niin ne pois ja testaamaan. Vois aiheuttaa jonkinsortin ongelmaa kuluneessa virtalukonpohjassa ja sitä kautta katkaista sytytystä tiukassa käännössä ja jarrutuksessa (kiihdyttäessä paino kääntää avainta kohti startti asentoa, mikä voisi selittää sen ettei pätki kiihdyttäessä). 

Sammumisen jälkeen statti viive selittyis sillä että saa aina sytkän katketessa raakaa huikkaa ja vaatii vähän tuuletusta ennen kun käynnistyy uudelleen. 

 

Tuskin näin mutta ainakin helppo testata jos siinä nipussa on niitä muita avaimia tai biljardipallo.

 

 

Lisäys:

 

Jos RE85 muutos on tuore eikä koskaan vielä toiminut moitteetta niin vikaa kannattaa lähteä hakemaan säädöistä. Vastaavaa oli itsella RE85 kasvukipuina pict34 kanssa joskus reilu 10v sitten. En ikäväksenikään muista millä asian aikanaan ratkaisin mutta kaasrin säädöillä ja muokkauksella kuitenkin.

 

Edited by vesav
Link to comment
1 hour ago, vesav said:

Ihan vaan heittona tähän tällänen out of the box. Jos sattuu autonavaimen kanssa oleen puolikiloa muitakin avaimia roikkumassa niin ne pois ja testaamaan. Vois aiheuttaa jonkinsortin ongelmaa kuluneessa virtalukonpohjassa ja sitä kautta katkaista sytytystä tiukassa käännössä ja jarrutuksessa (kiihdyttäessä paino kääntää avainta kohti startti asentoa, mikä voisi selittää sen ettei pätki kiihdyttäessä). 

Sammumisen jälkeen statti viive selittyis sillä että saa aina sytkän katketessa raakaa huikkaa ja vaatii vähän tuuletusta ennen kun käynnistyy uudelleen. 

 

Muistelen että jollain oli joskus just tuommonen avaimenperävika. Tässä ei ole painavat avaimet, mutta tuli nyt mieleen yksi juttu: Vaihdoin virtalukon pohjan melko hiljattain (sammumisvikaa esiintyi jo siihen aikaan). Vaihdoin sen takia että ei antanut enää sytytysvirtaa starttauksen aikana. Liekö sattuma, vai voisko olla että tekee oikosulkua jostain. Sytytysvirrassahan ei ole sulaketta?

Pitääkin kokeilla miten käynnistyy jos katkaisee sytytysvirran lennosta ja yrittää sen jälkeen startata, että selittyykö "viive" ihan sillä.

Link to comment
  • 3 weeks later...
On 8/20/2021 at 12:05 AM, multanen said:

Kovemmassa jarrutuksessa ja tiukassa kurvissa sammuu. Ei lähde heti käyntiin mutta 10 sekunnin päästä lähtee aina. Mikähän vois olla?

Oma työhypoteesi on semmonen että uimurikammiosta läikähtää bensaa (RE85) kurkkuun ja moottori tukehtuu. Eli voiko 1600 vakiokaasarin kansi olla vääntynyt tms., vai voiskohan jostain muustakin välistä vuotaa?

Mulla juonitteli saman tyylisesti mutta tiukka kurvi piti olla vasemmalle, lopulta ei toiminut enää oikein mitenkään ja syyksi paljastui rikkinäinen kaasuttimen tiiviste.

Tai ainakaan en ole samaan ongelmaan törmännyt enää

Link to comment
  • 2 months later...

Nonniin vika on selvinnyt ja se oli puola.

Käänsin puolan puolihuvikseni pystyyn niin että johdot on suoraan alas päin ja kuinka ollakaan ei enää sammunut kaarteessa... Muuten kyllä sammahteli melkein joka reissulla, käynnistyi hetken kuluttua. Ostin sitten uuden puolan ja vika hävisi. Mittasin vanhan puolan ja vastus sytytysjohdosta maahan oli ääretön.

Eli varmaankin puolan sisällä on katkos lähellä suurjännitekäämin maapäätä. Tästä katkoksesta pieni kipinä on lyönyt maahan samaan aikaan kuin tulpan kipinä ja näin moottori on voinut toimia. Sopivassa kaarteessa puolan sisällä oleva öljy on tavoittanut tämän pienen kipinän ja "sammuttanut" sen. Hetken kuluttua öljy on valunut pois ja moottorin on saanut taas käyntiin.

  • Like 3
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...