Jump to content

Kuva-arvoitus (1965 Kuplan peräkansi)


Recommended Posts

Tänään Itäharjun ajoissa eräs vanhempi herrasmies tuli kysymään multa mitä vuosimallia Kupla on. Sanoin että 1965, johon vastasi että olet vaihtanut takaluukun. Tähän vastasin että joo siellä on VW1300 -lätkä vaikka auto on 1200, mutta pelti lienee originaali, niin mies sanoi että ei kun pelti ei ole oikea vuosimalliin 1965. Hänellä on kuulemma joku kupla samalta aikakaudelta ollut, ja tunnistaa pellit muodosta ja kuusvitosessa pitäisi pellin alaosan muodon olla erilainen kuin mulla. Tapahtumassa oli myös toinen 1965 Kupla, jossa kuulemma oikeanmuotoinen konepelli.

 

Muistelisin että joskus aiemminkin joku on tullut juttelemaan että takakansi on mulla erilainen kuin pitäisi. Pidin sitä silloin houreina, mutta nyt kun toistamiseen joku tuli asiasta juttelemaan ja vielä vanha kuplanomistaja, niin alkoi mietityttämään että voisiko olla että edellinen omistaja vaihtanut koko takakannen 1300 Kuplasta. Tähän asti olen ajatellut, että vain lätkä on tuunausmielessä vaihdettu. Sen verran taustaa, että auto ei ole ollut mikään kieropalkinto, vaan ollut melkein uudesta asti samalla naishenkilöllä, jonka sukulaiselta minä ostin auton keväällä 2003. Eli mikään osien tilkkutäkki ei ole kyseessä, vaan hyvinkin originaali Kupla, poislukien maalipinta, vauhtiraidat kylkien alaosassa ja se 1300 lätkä perässä.

 

Kävin sitten kurkkaamassa varikkoalueella olevan toisen 1965 Kuplan, jossa pitäisi olla se oikea kansi, ja otin siitä kuvan. Kyseinen auto on museorekisteröity, joten pitäisi kai olla oikeat osat paikallaan, toki mikäänhän ei museokärryissäkään sitä oikeasti takaa. 

 

En vain löydä kuvan kansista mitään muotoeroa.

 

Onko mua nyt trollattu, vai pitääkö lähteä optikolle? Minkäsvuotisia nuo kuvan konepellit muiden mielestä on?

20210822_131117.jpg

Edited by EVK
Link to comment
1 hour ago, metake said:

65 ja 66 konepellit on samanlaiset. 66 tuli 1300 merkki, kun tuli 1300 konekin. Onko sun kupla 65 mallivuotta olkatappietuakselilla, vai 66 mallia pallonivelakselilla?

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla
 

Juuri näin, 65 ja 66 samanlaiset pellit merkki vain eroa

Link to comment

Kävin vielä tsekkaamassa vertailuauton vuosimallin rekisteritunnuksen ja runkonumeron kautta. Runko on 115571... eli Thesambam mukaan auto on tammikuun 1965 tuotantoa.

 

Omani on 11593... eli toukokuun 1965 tuotantoa.

 

Toisaalta tällä ei nyt kauheasti ole väliä, kun pointti on että onko noissa kuvan kansissa oikeasti mitään muotoeroa niinkuin mulle väitettiin?

Link to comment

Ehkäpä jatkossakin kuittaan houreina ne jutut jos joku tulee väittämään mulla olevan väärän takaluukun.

 

Onko muuten tuossa paavin nenä -luukussakaan varsinaisen luukun pellissä eroa tuohon kuusvitoseen? Montako erilaista luukkupeltiä on 60-luvulla ollut käytössä jos ei huomioida pelliin puhkottujen tuuletusaukkojen, kilpivalon tötsän tai lukon eroa?

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...