Jump to content

Lisälämmittimen asennus


Recommended Posts

Niin no riippuu aikapaljo lämmittimestä ja myös sen tehosta miten kannattaa asentaa. Ja myös siittä mitä siltä lämmittimeltä odottaa. Eli lähinnä että haluaako että lämmitin korvaa sorsat vai pelkkänä lisänä. Myös lämmittimen teho omalta osaltaan vaikuttaa siihen miten sen asentaa. Ja omalta osaltaan myös jopa auton vuosimalli.

Edited by Tanhis
Link to comment
12 hours ago, Kaipaa said:

Ostin tuollaisen lämmittimen (ei salkkumalli) ebaysta, miten olette tuollaisen asentaneet kuplaan, kuvat asennuksista olisi hienot (varapyörä olisi hyvä mahtua mukaan nokkapellin alle)? 

En ole Kiinan lämmitintä asentanut, mutta minulla on eberi kuplan etutavaratilassa. Laitoin sen poikittain tavaratilan takaosaan. Tankin takapuolelle ja johtosuojan etupuolelle. Siitä saa helposti ohjattua lämpimän ilman sinne minne haluaa. Vaikka suoraan etupenkin jalkatilaan ja/tai tuulilasille. Pakoputki tulee etupyörän pyöräkäteloon. Puhallusilman otin etupenkin jalkatilasta ja polttimen raitisilman etutavaratilasta. 

Link to comment
5 minutes ago, x-pj said:

En ole Kiinan lämmitintä asentanut, mutta minulla on eberi kuplan etutavaratilassa. Laitoin sen poikittain tavaratilan takaosaan. Tankin takapuolelle ja johtosuojan etupuolelle. Siitä saa helposti ohjattua lämpimän ilman sinne minne haluaa. Vaikka suoraan etupenkin jalkatilaan ja/tai tuulilasille. Pakoputki tulee etupyörän pyöräkäteloon. Puhallusilman otin etupenkin jalkatilasta ja polttimen raitisilman etutavaratilasta. 

Totta, ei kait tuolla lämmittimen merkillä sinänsä ole merkitystä, mutta olisi hienoa nähdä miten noita on asennettu paikoilleen. Ei sinulla ole laittaa kuvia asennuksesta, ja veitkö pakoputken alas asti lattiatasoon vai vaan jonnekin etupyörän vierelle?!

Link to comment

Ei ole kuvia enkä pääse nyt ottamaan, eikä niistä oikein mitään näkisikään, kun itse lämmitin on edessä. Joku teline lämmittimelle pitää väsätä, koska putket (ilma ja pako) tulee lämmittimen alapuolelta. Mulla tuli teline lämmittimen muka. Ainakin webaston lämmittimiin on myytävänä asennustelineitä. Sellaisesta voisi olla apua, jos tuo kiinalainen on tarkka ”webaston kopio”.  Mulla pakoputki tulee noin 5 cm pyöräkotelon puolelle. Mulla on ko. lämmittimen oma, kovaa putkea oleva, pakoputki, joka oli juuri sen mittainen. Nykyisin käytetään joustavaa putkea. Sellaisen varmaan vetäisin lattiatasoon asti.

Link to comment

Eipä siinä mitään, jossakin keskusteluketjussa (johon saatoin ottaa osaa itsekin) oli juttua ja kuvia näiden asenteluista (saattoi ehkä olla facebookin puolella), mutta kun en enää muista missä ja hakusanoillani en löydä, mutta jospa niitä löytyisi tähän ketjuun

Link to comment

tässä joku kuva, ei näistä varmaan paljoa iloa ole. Autosa mm. flippikeula, mutta kun kuvia kaivattiin niin tässä oma asennus.  Kuvat vuodelta 2010, ei ole tullut enenpää otettua ja laitteessa on suojapellit nyt päällä. webaston alle vääntelin pellistä telineen ja pakoputki menee repsikan pyöräkoteloon auton pohjan tasolle.

IMG_0147.JPG

IMG_0148.JPG

Edited by peruskallio
Link to comment

Hieno on tuokin asennus, näitä olisi hienoa nähdä lisää👍

 

Miten tuota otsikkoa saa muutettua, laittaisi tuon "Kiinan lämmittimen asennus" ihan perusmuotoon "Lämmittimen asennus", kuten sanottua, näitä asennuksia olisi hieno nähdä lisää!

Link to comment
17 minutes ago, Kaipaa said:

Hieno on tuokin asennus, näitä olisi hienoa nähdä lisää👍

 

Miten tuota otsikkoa saa muutettua, laittaisi tuon "Kiinan lämmittimen asennus" ihan perusmuotoon "Lämmittimen asennus", kuten sanottua, näitä asennuksia olisi hieno nähdä lisää!

Mene ekaan postaukseen. Oikeassa yläkulmassa on kolme pistettä. Sitä likkaamalla löytyy edit-toiminto, jossa pääset muutamaan otsikon mieleiseksi.

Link to comment
  • Kaipaa changed the title to Lisälämmittimen asennus
12 minutes ago, Esa67 said:

Tämmöinen lämppäri asennus täällä. Ilmaputket laitettu omille paikoilleen sivuille ja jalkatilaan tehty lisäksi yhdelle putkelle paikka. Löytyy livenä Kuopiossa jos haluat tulla katsomaan.

IMG_20210921_161351.jpg

IMG_20210921_161155.jpg

Nyt on kompaktin näköinen asennus, pitää katsoa joku sopiva aika niin voisihan tuota vilkaista lähempääkin. Tuo on siis tankkausputken päällä, ja mites pakoputki on asennettu??

Link to comment

Mikä on tuon tuulilasille puhaltavan suuttimen letkun koko, 32mm ja mistä lähikaupasta sitä saa, Motonet, Biltema yms (kyllä, varmaankin saa Paruzzi yms)???

 

Saa olla kokonaan alumiiniakin, ei välttämättä tarvitse olla tuota pahvi/alumiiniletkua

IMG_20210922_191631.jpg

Link to comment

Nyt kyselet vaikeita, 11 vuotta sitten tuon kanssa pelasin.

 

ne muistikuvat mitä on niin tein ensin muovista tuon haaroittimen ja putket. Ne sulivat. Haitariputkea oli muovinenkin, imuriletkua muistitti mutta vähän pienenpää.

 

sitten vahingosta viisastuneena alumiinia sorviin ja uusi yritys.

Luultavasti ostin korjakumista tarpeet molempiin, mutta en ole varma. Ainakin muoviputki oli korjakumista peräisin. Halkaisija on luokkaa 40mm, tosiaan pellit päällä niin en pääse mittaan. Vähän isompaa se oli kuin autossa olevat peltiputken päät mihin kiinnitetty. Klemmareilla pysyvät paikallaan.

 

edit. Oliskohan se jotain tälläistä

https://www.korjakumi.fi/tuote/ilmastointiletku-alu-1072581

Edited by peruskallio
Link to comment
46 minutes ago, pahanapuhallin said:

Kaverin asennus 02:seen

 

20210922_183603.thumb.jpg.0b4dd6df3851b8ba277f4f14160baff0.jpg

Siisti, jännästä paikasta menee lämmittimen pakoputki....

 

Yritin etsiä tuota alumiinipahviletkua joka vie lämmintä ilmaa kanavista tuulilasille, ja jos koko on 32mm niin ainakaan biltemasta tai motonetista sitä en löytänyt. Korjakumin luettelossa on tuon kokoista letkua...

Edited by Kaipaa
Link to comment

Omassa pystärissä tommonen asennus. Toi T-pala taisi tulla kitin mukana. Alkuun vähän haistelin, että käryääkö täydellä teholla vai ei, mutta sittemmin kyllä tullut siihen tulokseen, että ei tuota tarvii kuin puolellateholla max käyttää.

AEACF8DD-0AC7-4886-8B7D-57B91F87088E.jpeg

641F1BB2-A73A-451B-A2E4-11AA2AFD68A6.jpeg

7F0A73C4-8EA5-411E-A632-2CDC6071F908.jpeg

0D5A33F2-809F-4C19-805F-12D17D18B40C.jpeg

Edited by Ketsa
Link to comment
23 hours ago, Ketsa said:

Omassa pystärissä tommonen asennus. Toi T-pala taisi tulla kitin mukana. Alkuun vähän haistelin, että käryääkö täydellä teholla vai ei, mutta sittemmin kyllä tullut siihen tulokseen, että ei tuota tarvii kuin puolellateholla max käyttää.

AEACF8DD-0AC7-4886-8B7D-57B91F87088E.jpeg

641F1BB2-A73A-451B-A2E4-11AA2AFD68A6.jpeg

7F0A73C4-8EA5-411E-A632-2CDC6071F908.jpeg

Hieno asennus, mistä ostit lisää noita letkuja ja pakoputkea kun mukana olleet letkut on aika lyhyitä ja onko tuo ikkunoille menevät letkut sitä 32mm pahvialumiiniletkua (mistä?)?

Link to comment
2 hours ago, Kaipaa said:

Hieno asennus, mistä ostit lisää noita letkuja ja pakoputkea kun mukana olleet letkut on aika lyhyitä ja onko tuo ikkunoille menevät letkut sitä 32mm pahvialumiiniletkua (mistä?)?

Itse ostin jokunen vuosi sitten n. 32 mm alumiiniletkua Wurthilta tai Areksesta. Ainakin paksutolpassa tuulilasille (kulmiin) menevät letkut ovat n. 40 mm halkaisijaltaan. Uusin ko. pahvialumiiniletkut ja ostin senkin jommastakummasta em. paikasta Kemistä. Haulla "PAP ilmaletku" löytyy netistä ko. letkua useilla halkaisijoilla, löytyneekö sitten oikeaa.

Edited by Paksu-Tolppa
Link to comment
11 hours ago, Kaipaa said:

Hieno asennus, mistä ostit lisää noita letkuja ja pakoputkea kun mukana olleet letkut on aika lyhyitä ja onko tuo ikkunoille menevät letkut sitä 32mm pahvialumiiniletkua (mistä?)?


ikkunalle menevät ovat ulkomitaltaan 38mm ja kiinnitetty hahlo+klemmari tyylillä ikkunan suulakkeeseen.

 

Tässä sarjassa tuli tuon pituiset pako- ja imuputket mukana.

Link to comment
On 9/23/2021 at 9:09 PM, Ketsa said:

Omassa pystärissä tommonen asennus. Toi T-pala taisi tulla kitin mukana. Alkuun vähän haistelin, että käryääkö täydellä teholla vai ei, mutta sittemmin kyllä tullut siihen tulokseen, että ei tuota tarvii kuin puolellateholla max käyttää.

AEACF8DD-0AC7-4886-8B7D-57B91F87088E.jpeg

641F1BB2-A73A-451B-A2E4-11AA2AFD68A6.jpeg

7F0A73C4-8EA5-411E-A632-2CDC6071F908.jpeg

0D5A33F2-809F-4C19-805F-12D17D18B40C.jpeg

Sinä teit omat jalat tuolle ja jätit mukana olleen kiinnityspellin pois?? Lämmitin on pultattu etutilan kylkipellistä läpi??

Screenshot_2021-09-25-14-32-50-469_com.android.chrome.jpg

Link to comment
On 9/20/2021 at 9:49 PM, Kaipaa said:

Miten pakoputki viety ulos ja miten lämmin ilma jaettu sisääntuloon??

Pakoputki pyöräkoteloon ja tulot tuulilasille nurkkiin ja yksi reikä tehty polkimien yläpuolelle josta puhaltaa polkimille ja siinä suuntaava suulake (jonka voi myös sulkea.

Link to comment
6 hours ago, Kaipaa said:

Sinä teit omat jalat tuolle ja jätit mukana olleen kiinnityspellin pois?? Lämmitin on pultattu etutilan kylkipellistä läpi??

Screenshot_2021-09-25-14-32-50-469_com.android.chrome.jpg


Kanttasin ”jalat” siihen sarjan mukana tulleeseen peltiin. Oli just riittävästi marskua, jotta lämmitintä sai sen verran irti korista, jotta lämpimän puolen putki menee bensaankin täyttöputken yli. Koitan saada otettua tuosta kuvan jossain vaiheessa.

 

Kivasti pitää ohjaamon lämpöisenä, mutta kosteutta tiivistyy tuulilasille, jos ei ole tupakki-ikkuna raollaan. Pitäisi jonkinlainen poistoilma-aukko virittää jonkin (puolikuuton pystäri).

Link to comment
1 hour ago, Ketsa said:


Kanttasin ”jalat” siihen sarjan mukana tulleeseen peltiin. Oli just riittävästi marskua, jotta lämmitintä sai sen verran irti korista, jotta lämpimän puolen putki menee bensaankin täyttöputken yli. Koitan saada otettua tuosta kuvan jossain vaiheessa.

 

Kivasti pitää ohjaamon lämpöisenä, mutta kosteutta tiivistyy tuulilasille, jos ei ole tupakki-ikkuna raollaan. Pitäisi jonkinlainen poistoilma-aukko virittää jonkin (puolikuuton pystäri).

Laita vaan kuva, näkee sitten minkälainen ratkaisu sinulla on. Miten ikkunalle riittää ilma kun sanoit että kosteus tiivistyy ikkunoihin, vai meneekö kaikki ilma jalkatilaa??

Link to comment

Sellainen varoituksen sana että tuulilasille puhalluksessa kannattaa olla maltillinen. Kaksi kuplaa tiedän joista on tuulilasi saatu halki bensalämppärillä. Liikaa kuumaa lian kylmällä ilmalla.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Link to comment
2 hours ago, metake said:

Sellainen varoituksen sana että tuulilasille puhalluksessa kannattaa olla maltillinen. Kaksi kuplaa tiedän joista on tuulilasi saatu halki bensalämppärillä. Liikaa kuumaa lian kylmällä ilmalla.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla
 

Se kannattaa ohjata eberin puhallus samaan räppänään kuin raitisilmapuhaltimen kanavat ja käyttää molempia yhtä aikaa niin ilma viilenee sopivasti.

 

Kuplassahan tuo poisto kabiinista on aika onneton, eli rööki-ikkuna saa olla auki koko ajan tai ilmavirta tyrehtyy lähes kokonaan.

Link to comment
55 minutes ago, Lasse said:

Se kannattaa ohjata eberin puhallus samaan räppänään kuin raitisilmapuhaltimen kanavat ja käyttää molempia yhtä aikaa niin ilma viilenee sopivasti.

 

Kuplassahan tuo poisto kabiinista on aika onneton, eli rööki-ikkuna saa olla auki koko ajan tai ilmavirta tyrehtyy lähes kokonaan.

Entäs jos ohjaisi lämmittimen puhalluksen pelkästään vaan jaloille ja kuivaisi tuulilasia rätillä sen minkä on tarve jos se ei kuiva kun tupakki-ikkuna on auki (minulla omia lämmönvaihtimia ei voi käyttää)?? Tai, talvellahan tuo ei saata toimia jos on pakkasta, kosteus jäätyy kylmään tuulilasiin...

Edited by Kaipaa
Link to comment

Huurteenpoisto tuululasille on myös katsastusvaatimus, vaikka siihen ei aina "kesäautoissa" puututa.

Onko takapenkin alla liian ahdas paikka lämmittimelle? Sieltä voisi puhaltaa ilman notmaalia/alkeperäistä reittiä pitkin etujalkatilaan ja tuulilasielle. Siinä ilmakin ehtisi hiukan jäähtyä (ainakin kovilla pakkasilla) ennen tuulilasia.

  • Like 1
Link to comment

Vähän vaikeasti kuvattava kohde, mutta eiköhän toteutus noista selviä. 30 mm on tuon ”jalan” pituus.

 

Puhallus on mielestäni tuulilasille just passeli, ehkä pikkaisen kovempi kuin mitä maantienopeuskierroksilla orkkis kunnossa oleva lämmönvaihdinsysteemi antaa.

 

Luxus malleissa tietysti on kojelauta täynnä reikiä mihin putkia tuupata, mutta tässä ei ole kuin nuo kulmaröörit.

0AAE7F2C-2D76-4E39-88A3-F8AC79DA8602.jpeg

ACCDE02A-1F9E-4541-BE9A-DF474696C31C.jpeg

Link to comment
12 hours ago, Ketsa said:

Vähän vaikeasti kuvattava kohde, mutta eiköhän toteutus noista selviä. 30 mm on tuon ”jalan” pituus.

 

Puhallus on mielestäni tuulilasille just passeli, ehkä pikkaisen kovempi kuin mitä maantienopeuskierroksilla orkkis kunnossa oleva lämmönvaihdinsysteemi antaa.

 

Luxus malleissa tietysti on kojelauta täynnä reikiä mihin putkia tuupata, mutta tässä ei ole kuin nuo kulmaröörit.

0AAE7F2C-2D76-4E39-88A3-F8AC79DA8602.jpeg

ACCDE02A-1F9E-4541-BE9A-DF474696C31C.jpeg

Tuo voisi olla hyvä juttu modifioida telinettä, tai jos tekisi paksummasta pellistä ihan 4 erillistä jalkaa tuolla mallilla taivuteltuna, että saisi lämmitintä enemmän irti pellistä. Ajatuksena on, että paloilma ja polttoaine syötetään etukontin kautta, eli pitäisi mahtua kääntymään lämmittimen alla se 90 astetta....

Link to comment
18 minutes ago, Kaipaa said:

Tuo voisi olla hyvä juttu modifioida telinettä, tai jos tekisi paksummasta pellistä ihan 4 erillistä jalkaa tuolla mallilla taivuteltuna, että saisi lämmitintä enemmän irti pellistä. Ajatuksena on, että paloilma ja polttoaine syötetään etukontin kautta, eli pitäisi mahtua kääntymään lämmittimen alla se 90 astetta....

Kulmaputkesta vois olla apua. Vaikka kyllä sekin tilaa vaatii. Webasto Heater 22mm Exhaust elbow

Link to comment

Alkuperäisissä Eberin ilmajäähyvolkkareiden asennusohjeessa mainitaan, että palotilan ilmanotto ja pakoputki pitää mennä samaan ilmanpaineeseen. Eli ei pitäis ottaa imuilmaa etukontista, ettei sinne tule liikaa alipainetta, ja palotapahtuma häiriinny. Toki pitää varmistaa muutenkin kontin hyvä ilmanvaihto, jos sieltä imee ilman lämmityspuhallukselle.

 

  • Like 1
Link to comment
2 hours ago, -tipi- said:

Alkuperäisissä Eberin ilmajäähyvolkkareiden asennusohjeessa mainitaan, että palotilan ilmanotto ja pakoputki pitää mennä samaan ilmanpaineeseen. Eli ei pitäis ottaa imuilmaa etukontista, ettei sinne tule liikaa alipainetta, ja palotapahtuma häiriinny. Toki pitää varmistaa muutenkin kontin hyvä ilmanvaihto, jos sieltä imee ilman lämmityspuhallukselle.

 

Ja kuvauksenmukaisesti itselläni olleessa kolkissa se olikin asennettu. Jalkatilassa oli kaksi putkea.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...