Jump to content

Paikkojen kestävyys


Recommended Posts

Ajotyyli taitaa vaikuttaa enemmän kuin moottorin teho. Kyllä vakiotehollakin voi saada laatikon hajalle. Varmimmin hajoaa, kun on terävästi ottava kytkin, räväkät lähdöt asvaltilla ja huonosti tuettu vaihteisto, joka saa perän pomppimaan. Minä olen ajellut vakiolaatikolla noin 200hv moottorilla ilman ongelmia. Vaihteisto kunnolla tuettu, kennedy stage 1 asetelma, mutta "normaali" jousittamaton kytkinlevy. Kytkinlevy suojasi vaihteistoa luistamalla pikkasen kaikkein terävimmissä lähdöissä, mutta piti ajossa.

  • Like 1
Link to comment

Ripeä ja kestävä käyttöauto siis. Oletan, että puhutaan jostain 2 - 2,3 litrasesta tuplakaasareilla, jossa järkevän kokoiset kannet ja nokka-akseli "arkikäyttöön". 1303S:n lodju on pitkäperäinen ja kestävimmästä päästä. IRS ei lisäksi ole sellainen herkkä pomppuperä kuin swing. Järkevällä käytöllä kunnossa oleva laatikko kestää tuon moottorin väännön, olisko luokkaa 200 Nm?

  • Like 1
Link to comment

Sen mitä itse koeponnistanut, swingilaatikossa vetari oli heikoin lenkki. Perän pikkurattaiden hampaita (tai osia niistä) irtosi joskus aiemmin.

Itse laatikosta ei ole ainakaan vielä hajonnut mitään, toki vetarit nykyään karpiolaa ja lukkoperä vakion tilalla. Posket on myös vahvistettu, jos olen oikein ymmärtänyt pyrkii perä laatikon ulkopuolelle, tai ainakin hammasvälys menee pieleen vakioposkien antaessa periksi.

 

 Komppaan tuota ajotyyliä, toisilla hajoaa kaikki.

 

 

Edited by peruskallio
Link to comment
19 hours ago, mikan said:

Ripeä ja kestävä käyttöauto siis. Oletan, että puhutaan jostain 2 - 2,3 litrasesta tuplakaasareilla, jossa järkevän kokoiset kannet ja nokka-akseli "arkikäyttöön". 1303S:n lodju on pitkäperäinen ja kestävimmästä päästä. IRS ei lisäksi ole sellainen herkkä pomppuperä kuin swing. Järkevällä käytöllä kunnossa oleva laatikko kestää tuon moottorin väännön, olisko luokkaa 200 Nm?

Moottori saattaa kääntyä sähkön puolelle jos vaan järkevästi saa akut yms. Järjesteltyä paikoilleen.

Link to comment
17 hours ago, Tutkija said:

No muutaman vaihdelaatikon sisältä nähneenä tuo vaihteiston haikoin kohta on kolmosen ja nelosen tiheähampaiset välitykset jotka pettää ensimmäisenä jo hyvinkin pienillä tehoilla,alta 100kw.

Haen kestävää ratkaisua, tehon ei tarvitse olla +100Kw.

 

Link to comment
6 minutes ago, x-pj said:

Sähkömoottori on voimansiirrolle paljon haastavampi ratkaisu. Sähköllä vääntö tulee heti, eikä vasta kovemmilla kierroksilla, kuten perinteisessä polttomoottorissa. Tarvitaanko sähköautoon vaihteistoa?

En nyt ole kauheasti tutustunut sähköautojen sielunelämään mutta eiköhän tämä olisi kohtuu helposti säädettävissä oleva asia ettei moottorille lyödä laakista niinpaljon kuin johtoja pitkin kulkee.

Link to comment
26 minutes ago, mikan said:

Suomessa on kyllä kuplaankin laitettu sähkömoottori, mutta en muista että täällä volkkaripalstalla olisi tuosta juttua. Eikös sitä Tanhis lattiassa olevalla pedaalilla säädetä? :-D

Juu toimii kuin aivot ja puhe. Asiat voi möläyttää ulos isoon ääneen samantien tai sitten miettiä hetken että olikohan tässä järkeä mitä olen sanomassa ja sitten sanoa asia vähän hiljempaa.

Link to comment
1 hour ago, x-pj said:

Sähkömoottori on voimansiirrolle paljon haastavampi ratkaisu. Sähköllä vääntö tulee heti, eikä vasta kovemmilla kierroksilla, kuten perinteisessä polttomoottorissa. Tarvitaanko sähköautoon vaihteistoa?

Kyllä varmaan helpoin lähteä kuplan laatikon jatkeeksi laittamaan

Link to comment

EV Westi sivuilta ja youtube kanvalta löytyy mielestäni kaikki mitä kuplan sähköistyksestä tarvitsee tietää. Kaksivaihteiseksi muuttavat kuplan laatikon, kun se prepataan sähkökäyttöön. Tosin mitään järkeähän tuossa ei taloudellisesti ole, kuplan saa luotettavaksi hyvin paljon pienemmällä budjetilla, jos ei isoja tehoja olla hakemassa.

  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...