Jump to content

Karmann Ghia 1962


Recommended Posts

Ihan nyt ekana vinkkinä voisin sanoa että heivaa toi sähköjohto pois ja laita sopiva naru uraan. Toi ml on sen verran jäykkää ja sopivasti kun vetää jotain reunaa vasten niin on kuori rikki ja sitten vedät lasia paikalle pelkän kuparin kanssa.

 

Mitä sitten tulee muihin vinkkeihin niin..

-Lasiin kannattaa laittaa kohdistusmerkit niin että on varmasti keskellä koria sivuttaissuunnassa ja sama merkki vielä korinkin puolelle toiset autot ronkelimpia lasin keskitykselle kuin toiset.

-Se naru esim. saumausnaru rautakaupasta kannattaa rasvata rengasrasvalla tai muulla kumia vahingoittamattomilla rasvalla esim molykote 111 ennen uraan pujotusta ja ei se urankaan kevyt rasvaus haittaa lasin asennusta.

-Aloitus alhaalta keskeltä on ainakin itsellä toiminut hyvin.

-Mitä tulee lasin painamiseen ulkopuolelta niin maltti on valttia jos ei pikku painamisella mene niin parempi aloittaa alusta kuin painaa liikaa ja rikkoa lasi.

-Tietyissä asennuksissa esim päästään taitettu tylsät reunat omaava talttapäinen ruuvimeisseli voi olla hyvä apu kampeamaan tiivistettä mutta yleensä tämä vasta oikeasti hankalien asennusten kanssa.

  • Like 1
Link to comment

Kiitos vinkeistä. Tuo sähköjohto on tuossa c-listan vetämiseksi paikalleen, ja sillä se menikin. Pitää sitten koriin asennettaessa katsoa muuta. 

 

EDIT: saumausnarua on näköjään 2, 3, 4 ja 5-millistä. Olisko tuo 3-millinen soppeli? Vai onko välii?

Edited by Jyrki Toivanen
Link to comment
25 minutes ago, Jyrki Toivanen said:

Kiitos vinkeistä. Tuo sähköjohto on tuossa c-listan vetämiseksi paikalleen, ja sillä se menikin. Pitää sitten koriin asennettaessa katsoa muuta. 

 

EDIT: saumausnarua on näköjään 2, 3, 4 ja 5-millistä. Olisko tuo 3-millinen soppeli? Vai onko välii?

Paksu naru on parempi kuin ohut. Ohut alkaa helposti repiä tiivistettä. Liukasteet helpottaa asennusta, mutta jäävät sinne väliin. Liikkuva lasi voi alkaa vikistä. Fairy-vesi on hyvä liukaste. Haihtuu ajankanssa pois.

Link to comment

Kuplan kanssa asennuksessa itsekki käytin jotain sähköjohtoa, toimi oikein hyvin fairyn ruiskuttelun kanssa, tuota saippuavettä ei kannata kyllä säästellä ja lisäilee sopivasti ku homma etenee.
Silloin asensin tiivisteen lasiin ensin kuivana, menihän se mutta helpottaisi autoon asennusta jos molemmat eläisi tiivisteessä vielä eikä jäisi jännityksiä mihinkään.

Edited by SamiO
Link to comment
1 hour ago, x-pj said:

Paksu naru on parempi kuin ohut. Ohut alkaa helposti repiä tiivistettä. Liukasteet helpottaa asennusta, mutta jäävät sinne väliin. Liikkuva lasi voi alkaa vikistä. Fairy-vesi on hyvä liukaste. Haihtuu ajankanssa pois.

Tästä fairy tai rengasrasvasta ollut sen verran keskustelua aikaisemminkin että en lähde suuremmin tappelemaan.

Fairyvesi voi jäädä jopa kuukauksiksi muhimaan kopan ja tiivisteen väliin mutta jos maalipinta ehjä niin sen ei pitäisi ottaa itseensä siittä.

Taasen rasvoissa voi olla silikonia mikä voi aiheuttaa ongelmia kun autoa ruvetaan maalaamaan uudestaan ja tosiaan voi se lasi teoriassa siellä ruveta liikkumaankin mutta ei ole toistaiseksi omalle kohdalle sattunut. Toisaaltaan pysyvästi välissä oleva paksu rasva voi myös edesauttaa tiivisteeen tiiveyttä.

Sitten jotkut ovat myös käyttäneet vahamaista kotelomassaa ja jossain vaiheessa myös tehdasasennuksista löytynt jotain massaa tms. tiivisteen ja kopan välistä.

  • Like 1
Link to comment

Häh, tämänkö piti olla jotenkin vaikea homma? Kromilistan kiinnittäminen oli hieman työläämpää, mutta lasin asentaminen koriin oli nopsaan tehty. Ulkopuolen huullos jäi tosin ensin piiloon, mutta sain sen muovipuikolla kaivettua suhtkoht helposti sieltä. Salaisuutena saattaa olla se, että nämä uustuotantolasit taitavat olla millin pari pienempiä, kuin mun alkuperäinen, alle -66-lasi - jostain muistan lukeneeni. Lasihan kai pieneni silloin hieman kun tiiviste muuttui T-listalliseksi. Eli mulla on C-listatiiviste ja ehkä pienempi lasi. No tuskimpa se tuosta tielle tippuu, tukevastihan se tuntuu tuossa olevan. Kuvassa näkyy maalirajat, koska ruotsinpoika on maalannut auton tiivisteet paikallan viimeksi. Pitää jollain meikkailla noita piiloon vielä.

Mutta siinäpä tuo nyt koko talven jännäkakkaamani lasi paikallaan. Vielä kun sais iskarit eteen (tilasinkohan kuukausi sitten), niin pääsis vappuna ajelemaan.

 

 

 

 

20220418_183124.jpg

Edited by Jyrki Toivanen
  • Like 2
Link to comment

Heh joo, siinä on muka tuollainen lisäjousi, jonka ajatuksena on painaa pyyhkijä paremmin tuulilasille, koska varren oma juuressa oleva jousi ei sitä jostain syystä tee. Ilmeisesti kekseliäs ruotsalainen on ajatellut, että tuo toimii, mutta eihän se mitään paina mihkään, koska tuo rautalanka ei kuitenkaan pysty taivuttamaan tuota pyyhkijänvartta. Eli yhtä tyhjän kanssa, mutta mielenkiintoisen näköinen kieltämättä.

Link to comment
2 hours ago, Jyrki Toivanen said:

Heh joo, siinä on muka tuollainen lisäjousi, jonka ajatuksena on painaa pyyhkijä paremmin tuulilasille, koska varren oma juuressa oleva jousi ei sitä jostain syystä tee.

 

Kuoleentunut jousi, minulla on myös. Siihen ei oikein auta kuin uusi jousi. Ainakin vanhemmissa koko varsi on purettava joten jousenkin saa vaihdettua kunhan vaan etsii jousikaupasta oikeanlaisen jousen siihen.

  • Like 1
Link to comment

Laittelin pari pienenpientä prikkaa jousen jatkeeksi, niin johan painaa pyyhkijän lasille.

Muttamutta. Oli vihdoin aika käynnistää moottori. Ei vaan tuntunut nostavan pensaa kaasarille. Itse asiassa ei pumpullekaan. Oli mokoma ihan kuiva. Hyllyssä oli sitten kaksi erimittaista pumpun käyttötankoa. Mähän vaihdoin motin 1600-kuutioiseksi ja nakkasin siihen 1200:sen pumpun. En muista minkä akselin siihen pistin. Niin että mistä tiedän pitääkö tuohon olla pitkä vai lyhyt akseli? Pumppu on noita pyöreäkantisia 60-luvun alun pumppuja. 

Link to comment
1 hour ago, Jyrki Toivanen said:

Laittelin pari pienenpientä prikkaa jousen jatkeeksi, niin johan painaa pyyhkijän lasille.

Muttamutta. Oli vihdoin aika käynnistää moottori. Ei vaan tuntunut nostavan pensaa kaasarille. Itse asiassa ei pumpullekaan. Oli mokoma ihan kuiva. Hyllyssä oli sitten kaksi erimittaista pumpun käyttötankoa. Mähän vaihdoin motin 1600-kuutioiseksi ja nakkasin siihen 1200:sen pumpun. En muista minkä akselin siihen pistin. Niin että mistä tiedän pitääkö tuohon olla pitkä vai lyhyt akseli? Pumppu on noita pyöreäkantisia 60-luvun alun pumppuja. 

Pitkä käyttötanko kun lyhyt tuli käyttöön vasta vaihtovirtalaturien kanssa käytetyissä pumpuissa 70-luvulla

Link to comment
4 hours ago, Jyrki Toivanen said:

Laittelin pari pienenpientä prikkaa jousen jatkeeksi, niin johan painaa pyyhkijän lasille.

Muttamutta. Oli vihdoin aika käynnistää moottori. Ei vaan tuntunut nostavan pensaa kaasarille. Itse asiassa ei pumpullekaan. Oli mokoma ihan kuiva. Hyllyssä oli sitten kaksi erimittaista pumpun käyttötankoa. Mähän vaihdoin motin 1600-kuutioiseksi ja nakkasin siihen 1200:sen pumpun. En muista minkä akselin siihen pistin. Niin että mistä tiedän pitääkö tuohon olla pitkä vai lyhyt akseli? Pumppu on noita pyöreäkantisia 60-luvun alun pumppuja. 

Joskus jopa tunkannut keulan ylös että saanut pumpulle asti ainetta. Tietty käyttötanko täytyy olla oikeanpituinen. Sitten kun ilmalukon saanut pois ongelma ei ole uusinut.

  • Like 1
Link to comment

Joitain volkkareita ois saanu sahata käyntiin maailman tappiin siinä onnistumatta. Mutta heti kun antaa pikku huikan kaasarin kurkusta ja kone hörähtänyt käyntiin niin aina on kaikki toiminut ongelmitta. 

 

Nykyään annan aina talven jäljiltä huikan niin ei tarvi starttia kuormittaa. Eri asia tieten jos väkisin haluaa konetta pyörittää esim öljynpaineiden nostamiseksi.

  • Like 3
Link to comment

Sama proseduuri täällä, ensin veivataan kuiviltaan että saadaan öljynpainetta aikaiseksi ja sitten korkillinen tai pari huikkaa suoraan kaasuttimen kurkusta sisään.

 

Tätä on mietitty että mikä se ongelma on ja ainakin toistaiseksi teoria on sellainen että startti pyörittää konetta sen verran hitaasti että pensapumpun tuotto menee kaasuttimen kautta suoraan koneeseen ja seos jää niin laihaksi ettei se riitä käynnistämiseen kun bensan pinta kaasuttimessa on mallia 'tilkka pohjalla'. Huikalla tai parilla saa koneeseen kierroksia niin paljon että saa kaasuttimen täyteen ja sittenhän se jo toimiikin kiltisti.

 

Vahva veikkaus on että uimurikammion täyttäminen  ohi bensapumpun voisi myös auttaa. Huikka on vaan helpompi.

Link to comment

Kiitos taas jeesistä. Tarkistin ensin pumpun - käyttötanko oli oikeanmittainen. Sitten nostin keulaa ylös ja annoin kaasariin huikkaa. Sittenpä se lähtikin ihmeemmin sahaamatta. Pumppu vaan roiskutti bensaa ihan kunnolla kalvon kohdalta, mutta se oli äkkiä vaihdettu ehjään, kun oli noita pumppuja hyllyssä. Tämähän on kohta ajelukunnossa. 😀

  • Like 2
Link to comment

Juu, just olinkin noita rengaskokovertailuja tässä lähdössä tekemään. Kävin ekan pikku lenkin ajamassa. Huomiot:

- Jarrut pitää säätää -> helppo

- Moottori välillä kakistaa, kun lähtee paikaltaan -> pitäis olla helppo

- Ohjaus ei palauta kunnolla -> aurauksen säätö kohdilleen? Olin kyllä säätävinäni, mutta se nyt on kotikonstein semmosta

- Kuvien korkeudella 155/80 otti lokarin reunaan, kun ajoin kaartaen kanttivien yli pihaan tullessa

    -> rengaskoko? 145/65 näyttää surkealta. Onko 145/80:stä apua yhtään, kun nyt on paikallaan orkkisvanne,  joka tulee vaihtumaan 4,5 tuumaa leveisiin 356-kopsuihin, joiden ET tuo kumia ulospäin? Pitänee kai nostaa  keulaa hieman, ja koklata 145/80-kumia? Vai mitenkähän tuo Tipin mainitsema 165/65 käyttäytyisi? Tutkailenpa noita taulukoita. 

     

  Autossahan on 2 tuumaa kavennettu akseli ja droppiolat, eli leveydeltän aikalailla +-0  orkkiskamoihin verrattuna, suurinpiirtein.

 

 

 

20220425_184404.jpg

 

20220425_184329.jpg

 

20220425_184209.jpg

Edited by Jyrki Toivanen
  • Like 3
Link to comment
1 hour ago, Jyrki Toivanen said:

- Ohjaus ei palauta kunnolla -> aurauksen säätö kohdilleen? Olin kyllä säätävinäni, mutta se nyt on kotikonstein semmosta

 Onko simpukka ollut keskiasennossa kun aurausta on säädetty? Mikäli ei niin ohjausgeometria ei ole niinkuin sen pitäisi...

Link to comment
13 minutes ago, -tipi- said:

80-sarjalaisissa minkäänlaisia mutka-ajo-ominaisuuksia ole, hiekkatiepalloja.

Ei näillä vehkeillä mutkissa kovaa tarvitse ajaa 😉. 135/80 rengas profiili on melko tarkkaan saman korkuinen kuin 165/65 renkaassa. Leveä rengas on tietysti paljon tukevampi.

Link to comment
4 hours ago, Tanhis said:

BTW onko kellään kokemusta 165/65 kumista 4,5" vanteella. Lähinnä siis kuinka pullukka on sivusuunnassa

 

On. Siis pullukka. Näyttää aika vahvasti donitsilta, mutta kyllä sillä ajaa voi, ei siinä mitään. Minulla Kuplassa oli.

Link to comment
16 hours ago, x-pj said:

Kuplassa käytin edessä 135/80 rengasta. Se on noin 3 cm korkeampi kuin 145/65.

Minulla on Karmannissa myös, kun 145/80 otti madallatussa aavistuksen kiinni akselistoon kuorma päällä, vakioakselisto.

 

Kääntymiskulmaa säätämällä olisi myös saanut, mutta kun piti renkaita vaihtaa muutenkin, niin aika sama sitten ottaa hiukan kapeampi. Noilla tuo ei kyllä juurikaan pysähdy, mutta ei se 145mm gummi juuri sen parempi ollut: Keula kun on kevyt niin etupyörät saa helposti lukkoon ja se on siinä sitten.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Noniin sain vihdoinkin nuo rengasasiat kuosiin. 356-kopiot, takana 155/80 ja edessä kokeillaan 135/80 kumeja. Ulkonäöllisesti ihan jees. Katotaan sitten millainen on ajella. Nuo auraukset on vieläkin kyllä ihan päin perperiä, vaikka olin niitä pähkäilevinäni. Pitää varmaan käyttää ammattiauttajalla, niin saa kohdilleen. 

 

 

20220513_191234.jpg

  • Like 3
Link to comment

Tyhmä kysymys mutta säädithän auraukset renkaat maassa ja ajon aikaiset romppeet keulapellin alla. 

 

Näissähän keulan korkeus vaikuttaa heti raidetankojen asentoon joten renkaat ilmassa aurauksia on turha säädellä ja akselin korkeuden säätökin vaikuttaa heti aurauskulmiin.

 

Pari milliä aurausta eteen niin kulkee suoraan.

 

 

Edited by Kemin Karavaanari
Link to comment

Nykii perskeles tasakaasulla ja kaasua avattaessa. Kunnolla kun kiihdyttää, lähtee ihan ok. Tyhjäkäyntikin normaali. Venat, sytty ja kaasaria säädetty parhaan mukaan. 

Sitten kolusin täällä palstalla, ja jollakulla oli ollut samaa ongelmaa, jonka syyllinen oli löytynyt jakajan alipainekellosta.

Tarkistin tuossa omaani sitten. Mulla on siinä 043-alkuinen jakaja. Imin siitä kellon letkusta ja täytyy sanoa, että ei poskilihakset eikä keuhkot riittäneet niitä jakajan sisuskaluja siirtämään. Kyllä siinä pientä liikettä tapahtui mutta ei paljon mittään. Kokeilin samaa hyllyssä olevilla 60-luvun alun isokansijakajilla. Niissäpä se sisukalu siirtyi ihan selvästi ja vähällä imulla. 

Pitäisikö tuon 043-jakajankin toimia ilman hirmuimua, vain onko tuo ominaisuus? Kaasareista mitään ymmärrä, mutta jotenkin tuntuu oudolta, että kaasarin alipaine pystyisi ennakkoa muuttamaan kun mun posket ei siihen riittäneet. 

 

Kuis on? Otanko jakajan irti ja putsaan ja voitelen ja kokoan?

 

Mulla on tuossa hyllyssä noita vanhoja isokansijakajia mutta ei taida kannattaa niitä tähän koneeseen laittaa?

 

 

20220518_184400.jpg

Edited by Jyrki Toivanen
  • Like 2
Link to comment
On 5/21/2022 at 7:08 PM, Jyrki Toivanen said:

Seuraava kysymys: Onko muidenkin KG:t yhtä pieniä kuin mun? Ks. kuva:

 

On. Ihan samalta näyttää kun ajaa nykymöhköjen kanssa samaan riviin.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...