Jump to content

Karmann Ghia 1962


Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Vielä vähän nypytti tasakaasulla, mutta kun kaivoin hyllystä siistin orkkiskaasarin, jota vähän putsailin ja heitin paikalleen, rupesi toimimaan oikein mainiosti. 

 

Jotta ei näprääminen loppuisi, rupesi ilmenemään vähän käynnistymisvaikeuksia. Kuumana startti pyörii tuskallisen hitaasti, niin hitaasti, ettei jaksa käynnistyä. Akku näyttää tällöin navoista mitattuna 6,2 volttia (6 V sähköt siis.) Kunhan jonkin aikaa jäähtyy, startti pyörii taas iloisesti. Osoitammeko syyttävän sormemme startin puslaan? Muita mahdollisuuksia? 

Link to comment

Onk puolalla jännite kuinka paljon?

Itellä juniksessa samansuuntaisia ongelmia ollut reilu 15 vuotta.

On maadoitus, pusla, startti, kaapelit ja muutakin vaihdettu.

Seuraavana ohjelmassa releen kautta suoraan sähköa puolalle.

Link to comment
16 hours ago, Jyrki Toivanen said:

Jotta ei näprääminen loppuisi, ilmenemään vähän käynnistymisvaikeuksia. Kuumana startti pyörii tuskallisen hitaasti, niin hitaasti, ettei jaksa käynnistyä. Akku näyttää tällöin navoista mitattuna 6,2 volttia (6 V sähköt siis.) Kunhan jonkin aikaa jäähtyy, startti pyörii taas iloisesti. Osoitammeko syyttävän sormemme startin puslaan? Muita mahdollisuuksia? 

Mulla omassa 6 volttisessa ilmeni vastaavia oireita pari kesää sitten. Puslan vaihdoin, mutta oireet jatkui vaan. Sylliseksi osoittautui loppujen lopuksi tiensä päähän tulossa oleva akku.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Hiukan olen ajellut toisella akulla, ja tuntuu lähtevän kuumana paremmin käyntiin.

 

Vielä hieman kiusaa kuitenkin. Kovemmilla kierroksilla, sanotaanko että kahdeksankympin vauhdissa menee kivasti mutta kun satasta lähestytään, rupeaa nypyttämään ja nykimään. Sama tietysti kovemmissa kiihdytyksissä alemmilla vaihteilla. Normiajoa pystyy ajamaan ihan kivasti mutta jos käy riehumaan, tai ajamaan sitä satasta, rupeaa tökkimään. Perskeles. Säädöt pitäis olla kohdillaan. Mitähän sitä vaihtais uuteen seuraavaks? 

 

 

20220611_133237.jpg

Edited by Jyrki Toivanen
Link to comment
On 6/23/2022 at 7:27 PM, tolvana said:

Mä kokeilisin toista bensapumppua tai bensanpinnan nostoa/isompaa suutinta, haiskahtais bensamurheelta.

Toinen ääni tälle, hämärä nykiminen vauhdissa viittaa bensapulaan.

 

Mutta se voi johtua myös siitä että bensapumpun käyttötanko takertelee kuumassa koneessa. Helppo varmistaa: Kylmä kone toimii ihan OK, mutta kuuma ei. Se on nimenomaan (bakelliittiholkin) lämpöongelma tai ehkä jopa ominaisuus kun kaikilla alkaa olla niin vanhoja osia että näin käy. Omalla kohdalla myös, jo kahdesti.

 

Siihen on 2 ratkaisua: Joko vaihtaa koko holkin tai kairaa siihen std-kokoisen reiän (~8mm), kun holkin reikä on bakelliitin turpoamisen myötä kutistunut 

  • Like 1
Link to comment

Bakeliitin reikä hieman jäähtyneessä koneessa oli ihan käsittääkseni normiväljyydessä. Ainakin akseli liukui siinä ihan kitkatta. 

 

Tutkin sitten vähän kaasaria. Sehän on hyllystä löytämäni 31 pict-3. Nämä on näköjään tarkoitettu alunperin kaksireikäkantisiin 1300-kuutioisiin, ja pääsuutin on alunperin ollut 145, lisäilmansuutin 170 z ja pilot jet (mikähän suomeksi) 60. Lunttasin täältä

Kaasarissani näyttäisi olevan tuo pääsuutin juuri 145 mutta muiden numeroista ei kyllä saa selvää. 

 

Millaisillahan suuttimilla ja siittimillä tuo toimisi yksireikäkantisessa 1600-motissa, vai heitänkö takaisin ullakolle? Onko asiantuntijoilla hyviä ehdotuksia?

 

Tuo ei kai selitä ähkimistä kovilla kierroksilla? Rikkaalla tuntui käyvän ainakin tulppien perusteella.

 

 

 

 

Link to comment

Saman tien päivitystä tähän. Kaivoin sitten kuitenkin hyllystä tuon Solex/Brosol H30/31 -kaasarin. Siinähän oli sitten kaupasta lähtien ollut 120 pääsuutin. Isojen poikien mukaan tuossa voisi olla 127,5 suutin. No sellaista mulla ei ollut, mutta 130 löytyi, joten laitoin sitten sen. On kyllä kuulemma jo liian iso, mutta jokatappauksessa korttelikaahauksessa moottori toimi vallan mainiosti. Ihan kivaa kun homma etenee välillä. 

 

Jos jollakulla on siinä liivintaskussa ylimääräinen 127,5 pääsuutin, maksan siitä ihan rahaa, ja lähtetyksestä.

 

Kuvituskuvana pussi.

 

 

 

 

20220627_111052.jpg

  • Like 2
Link to comment

Ja paaskapuhetta, se mitään toimi. Tai toimii, mutta nykii kiihdytettäessä lappu pohjassa. Tarkennuksena vielä, että kun esimerkiksi kakkosella kiihdytän talla pohjassa, se nykii, mutta jos jään isoilla kiekoilla ajamaan sillä kakkosella kiihdytyksen jälkeen, toimii ihan tasaisesti. 

Olen kokeillut kahdella kaasarilla ja kahdella läpikäydyllä pensapumpulla, mutta tekee ihan samaa. Virranjakaja kumminkin, alipaine-ennakko? 

Link to comment
14 minutes ago, Jyrki Toivanen said:

Ja paaskapuhetta, se mitään toimi. Tai toimii, mutta nykii kiihdytettäessä lappu pohjassa. Tarkennuksena vielä, että kun esimerkiksi kakkosella kiihdytän talla pohjassa, se nykii, mutta jos jään isoilla kiekoilla ajamaan sillä kakkosella kiihdytyksen jälkeen, toimii ihan tasaisesti. 

Olen kokeillut kahdella kaasarilla ja kahdella läpikäydyllä pensapumpulla, mutta tekee ihan samaa. Virranjakaja kumminkin, alipaine-ennakko? 

Alipaine/sytkäennakon puutetta tai kiihdytyspumppua työntämään tavaraa reilusti enemmän...

  • Like 1
Link to comment

Nythän tuo moottoriosasto rupeaa jekkasemaan. Vaihdoin alipainekelloa ja rämppäsin nuo säädöt vielä läpi. 

Tänään vein vielä ammattiauttajalle, joka laitteli aurauskulmat kuntoon. Mukavasti kulkee nyt ja suoraan. 

 

Eilen kuitenkin huomasin, että Solex/Brosol h30/31 vuoti akselin juuresta. Harmi, koska olin netin isojen poikien ohjeiden mukaan laitellut siihen just suuttimet niiku pitääkin ja se toimi oikein mukavasti. Vuodon takia piti heittää Solex 31 pict-3 paikalleen. Siinä on ne ihme suuttimet, jotka on ilmeisesti alkuaan ollut 1300-kuutioisessa kaksireikäkansikoneessa, ja tuntuu ettei ihan niin nätisti kule kuin Brosolilla. Mutta voisinhan mä vaihtaa Brosolin suuttimet tähän Solexiin? Eikös ne aika lailla samanlaisia noin periaatteessa ole? 

 

 

 

 

20220707_094006.jpg

Link to comment

Nuo vuotaa oikeastaan aina akselin juuresta jos kaasua räplää kun kone ei käy. Käydessä ei vuoda kun korkeintaan ilmaa sisäänpäin.

 

Toisia tuo haittaa ja hyvä niin, mä saan hyviä/ehjiä kaasareita halvalla....

Link to comment
On 7/8/2022 at 7:12 PM, Jyrki Toivanen said:

Yhen nurkan kun saa kuntoon, kummittelee jostain muualta sitten. Huomasin tuossa ihme naputuksen tyhjäkäynnillä. En oikein saa selvää, mistä se tulee. Naputtaa vähän niinkuin moottorin tahdissa. Se kuuluu oheisella videolla, jos tietää mitä kuunnella. Mahtaako se tuosta hahmottua? 

 

Tässä ääninäyte

Ihme ääniä etsiessä kannattaa ottaa hetkeksi hihna irti ja laittaa käyntiin niin saa rajattua puhaltimen ja laturin mahdolliset rapinat pois. Tai vaihtoehtoisesti rajattua ongelman niihin.

 

Link to comment

Se varmaan muuttuu tuo ääni huonoilla nauhoitusvehkeillä. Se on ehkä tuo kuvaamasi töh-hommeli, mutta livenä se on kyllä naputusta. Ja siinä on tosiaan tuollainen hauska rytmi, ei ole siis tasaista naputusta.

 

Ja tosiaan katoaa parissa minuutissa kun kone lämpiää.

Edited by Jyrki Toivanen
Link to comment

Puhelimen kaiuttimesta kuuntelin taustahälinässä ilmeisesti puhelimella kuvattua videota joten muuttujia tosiaan on🙂

 

Ensimmäisenä vain tuli yhden pakolähdön halkeama/vuoto joka sitten lämmetessä laajenee umpeen. Jossain autossa oli itsellä tällainen ongelma ja vuoto kuulosti terävältä naputukselta.

 

Kauempaa haettua: eihän kansi pääse vuotamaan.

  • Like 1
Link to comment
On 7/14/2022 at 12:56 PM, Jyrki Toivanen said:

Naputtaa ilman hihnaakin, joten ei tule laturista tai puhaltimesta. Naputtaa näköjään vain kylmänä. Minuutin pari kun käyttää, häviää naputus. Venttiilinvälyksetkin tarkistin ja ne olivat kohdallaan. Ohessa uusi video, jonka otin kylmästä motista, joten naputus kuuluu selvemmin.  Tässä naputusvideo

 

Voisiko olla männän kippausääni ylä- ja alakuolokohdassa kun noin nopeasti katoaa? Kuinka suuri männän välys putkeen nähden?

Link to comment
  • 4 weeks later...

Naputushommelit olleet vähän taka-alalla, kun katsastuksen takaraja rupesi häämöttämään. Tänään kärry sai leiman huomautuksitta, mikä on tietysti ihan mukavaa, varsinkin kun tuli noiden madalluksien kanssa pelleiltyä. Mutta eihän tuo mitenkään tontissa ole. Lisäksi auto muutoskatsastettiin 1600-kuutioiselle koneelle, mikä sekin meni asiallisesti ja auton vakiojarruilla oheisen maahantuojan lapun mukaan. Seuraavaksi voi hommata itselleen vaikeuksia pöydän alla pari vuotta maanneiden kaasareiden kanssa...

 

 

 

 

 

20220811_160013.jpg

Moottorinvaihtolupa.jpg.907a57da2cb37ee034f97d42a46ee5a8.jpg

Edited by Jyrki Toivanen
  • Like 3
Link to comment

Startinprlkl ei vaan toimi kunnolla. Käytin sen asiantuntijalla, joka sen mittaili ja rassas jotain hapettumaa solenoidista. Pientä jännitehäviötä oli mutta ei pitäisi olla enää. Tänä aamuna startti lähti pyörimään ihan normaalisti, mutta rääkäisi sitten yhtäkkiä ja ikäänkuin jumitti. Teki tämän useammalla starttauksella. Olen vältellyt puslan vaihtoa kone paikallaan kun tuntuu niin ärsyttävältä hommalta, mutta pitää varmaan lähteä se näpräämään, niin onpahan se sitten ainakin kunnossa. Vai voiko se "rääkäisy" johtua puslasta vai onko se startti tai solenoidi kumminkin romuna? 

Link to comment

Juu, kävin sitten puslan kimppuun. Täältä löytyneiden ohjeiden mukaan väänsin puslaan M14-kierretapin. Hyviä neuvoja sitten, kierretappiin vähän vaikea kiinnittää mitään? Varmaankin sopivaa pitkää pulttia ehkäpäs tehtyyn kierteeseen ja sitten pyydetään se kauniisti ulos?

Edited by Jyrki Toivanen
Link to comment

En tiedä miten loppuun sait kierteen tehtyä, mutta eikö sen puslan pitäs nousta sieltä "ylös" ku vaan väännät pulttia tarpeeks pitkään jos kierre meni läpi asti puslasta.. "Lohkon takaseinähän" siellä on vastassa kyllä.. 
Tai sitten jollain ulosvetäjällä millä siellä ahtaassa mahdut työstään ku oot laittanut sen pultin sinne.. 

 

  • Like 2
Link to comment
4 hours ago, Urbantoy said:

En tiedä miten loppuun sait kierteen tehtyä, mutta eikö sen puslan pitäs nousta sieltä "ylös" ku vaan väännät pulttia tarpeeks pitkään jos kierre meni läpi asti puslasta.. "Lohkon takaseinähän" siellä on vastassa kyllä.. 
Tai sitten jollain ulosvetäjällä millä siellä ahtaassa mahdut työstään ku oot laittanut sen pultin sinne.. 

 

Just näin, itse laittanut tapin jopa porakoneeseen kiinni ja full send.

  • Like 1
Link to comment

Joo, kiitoksia, helpostihan tuo tuolta tuli kun väänsi vaan kierretappia ja sieltähän se nousi. 

Sitten se puslan rasvaus. Olen kuullut ja täälläkin kirjoiteltu, että pusla peukun ja etusormen väliin ja öljyä sinne ja sitten rutistetaan. Pitäisi öljyn tihkua puslan läpi. No mä tein näin, vaikkakin olen aiemminkin ajatellut, kun noita puslian olen pyöritellyt, etten usko ennekuin näen. Äsken sitten puristin niin perkeleesti, että varmaan kohta on pyöreät mustelmat sormissa. Ihan kuin yrittäisi puristaa vettä kivestä. Montako tuntia sitä öljyä pitää rutistaa? Onko näitä puslia eri materiaaleja? Huokoisia ja vähemmän huokoisia? Vai onko tämä öljynrutistusohje vain jekku ja pränkki, jolla hassutetaan aloittelijoita? 😅

 

Toisekseen korjausohjekirja -60-luvun alusta sanoo, että se pusla voidellaan kuumalaakerirasvalla (mitä se sitten lieneekin).

 

Terveisin epäilevä Tuomas

 

 

 

 

20220818_160647.jpg

Edited by Jyrki Toivanen
Kuvan lisäys
Link to comment

Päätin sitten ihan itse, että puslia on olemassa eri materiaaleista ja kipaisin kaupasta laakerirasvaa, joka kehui kestävänsä helvetin kuumaa. 

Epäilyttävän helposti lupsahti pusla pesäänsä, mutta kyllä se ihan oikea pusla oli. 

Startti lähti pyörimään, katsotaanpas tässä toimiiko yhtään paremmin. Raporttia odotettavissa parin päivän kuluessa. 

 

Seuraava pulma onkin sitten se, että 90 - 100 vauhdissa ratti tärisee. Pyörät on kyllä tasapainotettu paikallisessa liikkeessä. Siellä oli kevättalvella joku oldskool-miäs, joka osasi tasapainottaa isoviitosjaon vanteet ja renkaat. Muut eivät osanneet, vaan tämä vannekuiskaaja piti ihan soittaa paikalle. Mitenhän se sen oikein teki? Korvakuulolta vai näppituntumalta? Luulishan että jos rengasliikkeessä on adapteri isoviitosjaolle, sitä osaisi joka poju käyttää? Onko tällaisesta havaintoa tai ajatusta kellään?

Link to comment

Parisen kertaa oon euromasterilla ja vianorilla joutunu sanomaan että ihan aikuisten oikeestiko. Sen jälkeen oon tasapainottanu kylällä yhden maajussin koneella omalla adapterilla. Nappaavat usein vaan isolla kartiolla keskireiästä ja toivovat että vanne ei heittäis. Isojakin heittoja ton pipariprässäyksestä keskittämisessä on ollut kun mielenkiinnosta muutamia vuosia sitten tyhjiä vanteita pyörittelin, kun irroittelin kulahtaneita renkaita pois.

Palvelusta otetaan kyllä hinta, mutta ei noita ison vitosen painottamiseen kykeneviä nykypuljuja montaakaan ole.   Jopa sprint stareissa on melkosta heittoa, vaikka siinä "keskireikä" onkin.

Edited by ovaaliheppu
  • Like 1
Link to comment

Just tommosta vähän tässä tuumailinkin, että mitenkähän mahtoi mennä - varsinkin kun vauhdissa ravistaa. Lasin takaa näin kun viisissä miehin ensin yritettiin saada vannetta koneeseen kiinni vaikka minkä murkulan kanssa. Kun ei onnistunut, soitettin paikalle heppu, joka kuulemma on ainoa, joka osaa tasapainottaa isoviitosvanteen. Se varmaan käsissään pyöritteli sen sitten.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...