Jump to content

akun kansien koko, kuplaan ?


Recommended Posts

Mitkä on kaikkien 6 ja 12 v kansien koot? Lähinnä mikä on ns. isoin akun koko leveys/pituus ja korkeus mikä orggis kannen alle mahtuu ja orggis kiinnitystä käyttäen? Kokemuksia varmaan on? Kuplasta 1965 kysymys ja 12 voltin akusta?

Edited by UltraVW
Link to comment

Minusta Kuplaan ei ollut kuin yksi koko ja se oli samalla suurin mikä sen vakiokannen alle mahtuu. Kokolailla 215 x 200x 190mm.

 

Kahdesta kannesta yhdistelemällä saa paljon pidemmänkin, penkin allahan on tilaa melkein tuplakokoiselle akulle.

Link to comment
13 hours ago, x-pj said:

Akun kansia on ainakin kolmea kokoa. Mitoistakaan ei minulla ole varmaa tieto. Leveys ja korkeus käsittääkseni kaikissa sama 175. Pituus vaihtelee, pisin taisi olla 245.

Aivan näin minäkin muistelen, siis että on muita kokoja. Tarkoitus olisi saada mahd ns.iso/tehokas akku orkkis kannen alle ja pannalla kiinni?

Link to comment

Minä sekä levitin että jatkoin kantta, jotta sain haluamani akun kannen alle. Pantaa joutui myös muuttamaan, kun ympärysmitta kasvoi. Pähkäilyä ja askartelua se vaati, mutta kansi siinä pitää olla ja alkuperäisellä kiinnitystapa on oivallinen.

  • Like 1
Link to comment
53 minutes ago, x-pj said:

Minä sekä levitin että jatkoin kantta, jotta sain haluamani akun kannen alle. Pantaa joutui myös muuttamaan, kun ympärysmitta kasvoi. Pähkäilyä ja askartelua se vaati, mutta kansi siinä pitää olla ja alkuperäisellä kiinnitystapa on oivallinen.

 

Hmm. minkä akun valitsit ja minkä version kantta levitit?

Link to comment

Minulla on optiman redtop. Ei tehon, vaan kestävyyden takia. Siinä on ah-tehoon nähden erittäin suuri starttausteho (CCA). Siitä taitaa olla jo 10v ja akku priima kunnossa. En enää muista minkä kansi se oli. Otin tallinnurkista sen mikä näytti parhaiten sopivan. Kansissa oli muistaakseni eroja myös sen suhteen missä johtojen vaatimat kolot olivat. Muistaakseni niitäkin piti vähän muokata.

Link to comment
On 10/20/2021 at 6:56 AM, x-pj said:

Minulla on optiman redtop. Ei tehon, vaan kestävyyden takia. Siinä on ah-tehoon nähden erittäin suuri starttausteho (CCA). Siitä taitaa olla jo 10v ja akku priima kunnossa. En enää muista minkä kansi se oli. Otin tallinnurkista sen mikä näytti parhaiten sopivan. Kansissa oli muistaakseni eroja myös sen suhteen missä johtojen vaatimat kolot olivat. Muistaakseni niitäkin piti vähän muokata.

 

Ok, mulle kelpaa myös redtop, niitäkin tosin eri kokoja. Mikäs optima sulla? Oliko muilla mitä ratkaisuja? 

Link to comment
9 hours ago, UltraVW said:

Ok, mulle kelpaa myös redtop, niitäkin tosin eri kokoja. Mikäs optima sulla? Oliko muilla mitä ratkaisuja? 

Punakantinen 50ah se on. En muista mallimerkintää. Ostin sen mikä sattui juuri silloin olemaan jossain lähikaupassa tarjouksessa. Taisi olla joku veneliike mistä sen hain. Ennen konversiota minulla oli otiman 6V versio, mutta siitä ei taida olla kun yksi vaihtoehto.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...