Jump to content

Aloittelijan tyhmät kysymykset säätöakselin ja -lattojen käytöstä


HPo

Recommended Posts

Kuplassani on edessä jonkun muun aikoinaan asentama säätöakseli jossa ylä- ja alapuolen säätöpalat ovat molemmat akselin ETUpuolella. Haluaisin nostaa keulaa hieman ylöspäin. Pitääkö kuusikolopultteja kääntää hahlossa alas- vai ylöspäin? Lukitusmutterit tietty pitää löysätä jotta hammastettu pala pääsee liikkumaan. Entäs säätölatat. Säädetäänkö korkeutta vain niitä kuusiokantaruuveja kiertämällä vai pitääkö jotain muutakin tehdä?

Link to comment

Toki auton ilmaan tunkkaaminen helpottaa nostamista. No etupäässä harvoin säädölle pääseekään ilman, mutta takana ruuvi on hyvin käsillä ilman tunkkaustakin, mutta tunkkaamalla pyörii huomattavasti kevyemmin. 

 

Joskus myös iskari voi kirrata nostoa edessä, etenkin droppiolkien kanssa. Tällöin pitää irrottaa iskari alapäästään, säätää korko kohdalleen, laskea auto maahan, ja kiinnittää iskarin alapää vasta sitten.

 

Joissain säätölatoissa on myös lukituspultit, jotka pitää löysätä (kuvassa sinkityt). Mutta suurin osa latoista on ilman.

 

image.png.efba3ccb83a3da0369742dc1cb56c2e4.png

Link to comment

Eteen pitäisi saada/jäädä esijännitystä toiseen jousipakkaan. Jos molemmat jouset ottavat yhtä aikaa kuorman vastaan, jousituksesta tulee kivirekimäinen. Esijännitystä saa esim. niin, että lukitsee ensin toisen säätöpalan, laskee autoa hieman alemmas ja lukitsee sen jälkeen toisen säätöpalan.

  • Like 3
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...