Jump to content

VW Typ 1 1965 Kylmäkäynnistys


Recommended Posts

Hei,

 

Kupla pitäisi saada käyntiin ja ajettua katsastukseen ennen kuin keli kylmenee entisestään... Auto on 1965 Typ1 ja muutettu 12v sähköille. Koska en täysin tiedä mitä autoon on aikoinaan kytketty tai jätetty kytkemättä entisöinnin yhteydessä, ja koska työpäivän jälkeen ei ole kovin montaa minuuttia valoisaa, ja illatkin kylmenevät, niin ajattelin kysyä viisaammilta mitä minun kannattaa tarkistaa ja käydä läpi. 

 

Olenko ymmärtänyt oikein että autossa kuuluisi olla kylmäkäynnistys solenoidi, ja automaattiryyppy? Kuinka näiden toiminta on helpoin testata? Jos eivät toimi, niin löytyykö joltain PK-Seudulta nopealla aikataululla varaosia? 

Link to comment

Lataa akku täyteen, kaada huikka bensaa kaasariin ja päräytä käyntiin.

 

Solenoidi vaikuttaa tyhjäkäyntiin. Sen pitää olla kunnossa ja sille tulla puolan plussalta virta (jos se on 12V solenoidi).

 

Automaattiryypyn voi testata ottamalla ilmanputsarin pois, polkaisemalla kerran kaasua, silloin pitäisi olla ryyppyläppä kiinni. Sitten virrat päälle pariksi minuutiksi, kaasun polkaisu ja jos läppä on kääntynyt auki. On se kunnossa/oikein säädetty.

Link to comment

Vahva veikkaus että tuo solenoidi ei ole kytketty, tai on edelleen 6v versio. Onko 12v solenoidi bolt-on, ja mistä sellainen kannattaa ostaa nopealla aikataululla? 

Kesälläkin kylmäkäynnistyksessä ei auto pysy itsestään käynnissä, vaan pakko painaa hiukan kaasua, jotta pysyy käynnissä, kunnes lämpiää. Vaikuttaa siis siltä että automaattiryyppykään ei toimi.

Link to comment

Jos auto jää yleensä joskus käymään matalaa tyhjäkäyntiä (vaikka kuumana/osalämpöisenä) on tyhjäkäyntipiirin solenoidi ehjä tai sitä ei ole käytössä lainkaan, eli polttoaine tulee kiinteän suuttimen kautta. Jos auto ei käy tyhjäkäynti koskaan ..on kiinteä tyhjäkäyntisuutin/suutinpiiri tukossa tai asennettu tyhjäkäyntisolenoidi ei toimi. Jos automaatti ryyppy(nopeajoutokäynti ja sulkuläppä) ei toimi ,niin silloin on vaikeaa saada konetta käyntiin ilman kiihdytyspumpulla polttoainetta pumppaamatta ja kone ei jää tyhjäkäyntiin ennen kun moottori lämpeää (siis jos se tyhjäkäyntipiiri on siis kunnossa).

 

Link to comment
7 hours ago, Axelman said:

Hei,

 

Kupla pitäisi saada käyntiin ja ajettua katsastukseen ennen kuin keli kylmenee entisestään... Auto on 1965 Typ1 ja muutettu 12v sähköille. Koska en täysin tiedä mitä autoon on aikoinaan kytketty tai jätetty kytkemättä entisöinnin yhteydessä, ja koska työpäivän jälkeen ei ole kovin montaa minuuttia valoisaa, ja illatkin kylmenevät, niin ajattelin kysyä viisaammilta mitä minun kannattaa tarkistaa ja käydä läpi. 

 

Olenko ymmärtänyt oikein että autossa kuuluisi olla kylmäkäynnistys solenoidi, ja automaattiryyppy? Kuinka näiden toiminta on helpoin testata? Jos eivät toimi, niin löytyykö joltain PK-Seudulta nopealla aikataululla varaosia? 

Suomen Pääkaupunkiseudulla on Keiteleen Kone Oy, sinne saa tulla ostoksille kun myymälä on avoinna.  Katsastukseen kannattaa mennä sen jälkeen kun tarkistaa samat asiat kuin katsastuksessakin katsotaan : valot, korin ja alustan kunto, iskunvaimentajat, äänimerkki. Siinä tärkeimpiä kohteita. Tyhjäkäyntipiirin sulkusolenoidi voidaan ohittaa kun laitetaan tilalle toisen mallinen tyhjäkäyntisuutin.

Link to comment

Kiitoksia kaikille vinkeistä! Tänään kävin vähän tutkimassa tuota epäonnen autoa, ja totesin että solenoidi vetää. Automaattiryypyn toimintaan en tutustunut sen enempää, kuin että totesin että johto sille ainakin menee ja virtaakin johdossa on, eli automaattiryypyn mokkula menee ainakin ostoslistalle. 

 

Tässä autossa on jo aikaisemmin ollut haasteena että virta-avainta joutuu ronklaamaan edestakaisin, ja joka toinen kerta startti pyörii, ja joka neljäs kerta bendixi lyö startin kehälle, mutta silloinkin vain noin sekunniksi tai kahdeksi... Eli tämäkin antanut lisämaustetta tuohon käynnistämiseen. Noh tänään startti lopetti täysin toimintansa, vahva epäilys kuitenkin että vika olisi virtalukon pohjassa. 

Link to comment
1 hour ago, Axelman said:

Kiitoksia kaikille vinkeistä! Tänään kävin vähän tutkimassa tuota epäonnen autoa, ja totesin että solenoidi vetää. Automaattiryypyn toimintaan en tutustunut sen enempää, kuin että totesin että johto sille ainakin menee ja virtaakin johdossa on, eli automaattiryypyn mokkula menee ainakin ostoslistalle. 

 

Ryyppyä pystyy säätämään. Löysää kolmea ruuvia, joilla kansi paikoillaan. Sen jälkeen kantta "pyörittämällä" voi lisätä tai vähentää ryypyn päälläoloaikaa. Muutaman millin siirrolla voi tulla hyvä. Ongelmakuvauksen perustella voisi päätellä, että ryyppy kyllä toimii, mutta avautuu liian aikaisin. Kun ottaa ilmanputsarin pois, niin näkee kuinka ryyppyelementin kääntäminen vaikuttaa läpän asentoon.

Link to comment

Starttausongelma kuulostaa kuluneelta startin puslalta, voi tietysti olla startissakin vikaa.

 

Virtalukon pohjaa voi säästää isoilta virroilta asentamalla starttireleen akun viereen (releen maadoitusta ei tarvi viedä imusarjaan kuten kaaviossa 😁):

 

DIAGRAM] RANGER SCOOTER WIRING DIAGRAM - fanpa.paradiseoffires.it

Link to comment

Kiitos -tipi- tuossa voisikin olla ideaa että releyttäisi startin herätteen, pitää nyt muutenkin ohittaa tuo virtalukon pohja viikonloppuna, niin saa tarkemmin diagnostisoitua tuota ongelmaa. Startti itsessään minulla olikin irti tuossa vähän aikaa sitten, ja silloin tuli todettua että startin pusla oli kunnossa. Itselläni on tosiaan se epäillys että virtalukossa olisi hämminkiä, koska avainta kääntäessä se hyvinkin usein jumittaa niin että ei mene starttauspykälälle asti.

Link to comment
15 minutes ago, hpa said:

Onko muutettu 6 voltin startin tilalle 12 volttinen ja siiden sopiva vauhtipyörä? Pitäisi olla samallaiset hammastukset ainakin.

 

Valistunut arvaus että on jätetty 6v startti & vauhtis konversiossa... 🙄

 

Edit... Lisään nykyisin joka kuplaan tuon Hard Start Relayn, parantaa käyntiin lähtemistä oli 6 tai 12 voltin sähköt...

Edited by NO H2O
hard start relay
Link to comment

Niinhän siinä kävi että virtalukon pohja oli antautunut. Kytkin nyt väliaikaiseksi vaihtoehdoksi nappistartin. 

Tässä autossa on rattilukolla varustettu virtalukko, niin pitää jostain etsiä siihen sopiva uusi virtalukon pohja. 

 

Ryypyn bimetal kierukka oli ilmeisesti alkuperäinen 6V versio, vaikka merkintää en siitä löytänyt. Eilen vaihdoin 12V version, ja pikaisella säädöllä sain auton käymään nätisti tyhjäkäyntiä kylmällä koneella. 

 

Mitä starttiin tulee, niin vahva veikkaus on että autossa on 12V vauhtipyörä, ja 6V startti, ja tämän takia startin hammaspyörä ei halua pysyä vauhtipyörän kehällä. Eli tuohon pitää sitten keskittyä seuraavaksi. 

Link to comment
40 minutes ago, Axelman said:

Mitä starttiin tulee, niin vahva veikkaus on että autossa on 12V vauhtipyörä, ja 6V startti, ja tämän takia startin hammaspyörä ei halua pysyä vauhtipyörän kehällä. Eli tuohon pitää sitten keskittyä seuraavaksi. 

Vahva veikkaus on, ettei 12V vauhtipyörä ja 6V startti osu kohdalleen ollenkaan. 
Kulunut hammastus vauhtipyörässä olis uskottavampi selitys.

Link to comment
On 11/18/2021 at 8:01 AM, -tipi- said:

Starttausongelma kuulostaa kuluneelta startin puslalta, voi tietysti olla startissakin vikaa.

 

Virtalukon pohjaa voi säästää isoilta virroilta asentamalla starttireleen akun viereen (releen maadoitusta ei tarvi viedä imusarjaan kuten kaaviossa 😁):

 

DIAGRAM] RANGER SCOOTER WIRING DIAGRAM - fanpa.paradiseoffires.it

Ei kannata laittaa liian lähelle akkua, aikanaan yksi vw alkoi kiehuttamaan akkua ja hapot sulatti releen.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...