Jump to content

lämpökotelot ja puhalluksen korjaus


Recommended Posts

Kysymys voi olla hölmö ja erikoinen? Mutta, mutta kupla,  vuoden 65 lämpökotelon anatomia. Eli kun lämmönvaihtimista tulee niillä ns. muovituubeilla lämpö kabiinin puolelle niin onkohan jossain ns. räjäytyskuvaa miten rakenne jatkuu siitä edespäin kotelon sisällä? Lämpökotelon sisällä on ns.neliön muotoinen putki joka menee etujalkatilaan asti mutta miten se supistetaan takaa muovituubista (lämmönvaihtimen jälkeen) eteenpäin neliön muotoiseen ns.putkeen joka lämpökotelon sisällä menee? Siinä haaroitus vielä takajakatilaan eli jossain siellä/sieltä olisi kiva saada joku räjäytyskuva tai selostus miten se siellä jaetaan? Ajatus olisi vaihtaa pyöreä aluumini tms. putki lämpökotelon sisälle koska kotelo itsessään on ehjä ja ei pehmeä mutta tuo neliön muotoinen putki siellä sisällä on mätä ainakin etujalkatilan päässä? Ajatuksia? 

 

 

Edited by UltraVW
Link to comment
  • UltraVW changed the title to lämpökotelot ja puhalluksen korjaus
14 minutes ago, UltraVW said:

Joo tollanen idea mullakin oli, tosiaan en tarvi etujalkatilaan lämpöä vaan suoraan putki lasille ja suoraan ns.vaihtimesta jotenkin vaan pitäisi ratkaista liittäminen sieltä vaihtimen päästä tai takajalkatilan kohdalta tms.

Siis puhallus tuulilasille? Mulla oli joskus vajaa parituumaiset muoviletkut takajalkatilasta tunnelin viertä eteen ja lasille, päähän vanhat pölynimurinsuuttimet. Kyllä puhalsi.

Link to comment

Harkitse takapenkin alla olevan Y-putken korvaamista putkella, joka johtaa kaiken lämmön oven alla olevaan lämpökanaaliin. Olen tehnyt tämän kesäkäytössä oleviin harraste-VW:eihin ja myös Talvikuplaan. Lämpöä siellä takajalkatilassa ei oikeastaan tarvita, mutta edessä tuulilasilla sitä tarvitaan. Takajalkatilaan laitetut tavarat vain saattavat lämmitä/sulaa sinne johdetusta kuumasta ilmasta.

Link to comment
1 hour ago, Etelän Hetelmä said:

Harkitse takapenkin alla olevan Y-putken korvaamista putkella, joka johtaa kaiken lämmön oven alla olevaan lämpökanaaliin. Olen tehnyt tämän kesäkäytössä oleviin harraste-VW:eihin ja myös Talvikuplaan. Lämpöä siellä takajalkatilassa ei oikeastaan tarvita, mutta edessä tuulilasilla sitä tarvitaan. Takajalkatilaan laitetut tavarat vain saattavat lämmitä/sulaa sinne johdetusta kuumasta ilmasta.

Tällainen oli juurikin ajatus. Onko sinulla kuvaa/kuvia tästä toimenpiteestä? Lähinnä kiinnostaa sen y-putken liitäntä nyt kotelon sisällä olevaan neliön muotoiseen putkeen. Otan tuon vanhan neliöputken pois(se on puhki sieltä täältä) ja tarkoitus olisi korvata se putkella joka menee tuosta y-putkesta suoraan lasille kotelon sisällä? Tuo y-putki on ainakin 2" halkaisijaltaa ja lasille menee noin 1" putki joka sopii tuohon ikkunalle tulevaa suuttimeen. Tämä supistus juurikin kiinnosta miten se on toteutettu ja että, miten siihen saisi tuon tuuman paksuisen putken järkevästi kiinni?

Link to comment

Pysyy kostealla kelillä paremmin auki lasit, kun se etujalkatilan puhalluskin toimii. Kuivaa lattian ja lämmittää tehokkaammin koko kabiinin, kuin pelkästään kylmän tuulilasin kautta tuleva. Kokeilin yhden talven ne jalkotilan läpät tukkimalla.

Link to comment

Kolmessa waunussani Y-putken korvaaminen I-putkella on tehty kussakin eri tavalla. Suositeltavin on ehkä ohut ja joustava alumiiniputki, jota voi muokata molemmista päistä, ja sitten tiivistää kuumuutta kestävällä silikonilla. Ja lopuksi lämpöeristys retkimakuualustasta leikatuilla sopivan kokoisilla paloilla, jotka kiinnitetään nippusiteillä alumiiniputken ympärille. Talvikuplaan olen laittanut kaksi kerrosta lämpöeristystä. Itse olen säilyttänyt etujalkotilojen puhallusaukot.

Link to comment

Mitään järkeähän sitä lämmintä ilmaa ei ole puhaltaa sinne kynnyskoteloon jäähtymään, etenkään molempiin. Viisaampaa ois alunperinkin ollu puhaltaa se yhtä kanavaa pitkin keskeltä, kuten bussissa. Mutta vaikka lujitemuoviseen kanavaan, kuten esim. "lasikuitu". Mulla oli kerran metallijousella vahvistetut muoviputket takapenkin alta tuulilasille. Ne sulahti heti tukkoon, eli tuli sen muoviraakiksen lasitransitiolämpötilaa kuumempaa ilmaa lämmönvaihtimista. Vaihdoin ne putket vanhojen imureiden kangasletkuihin ja ne kesti lämmön, mutta tuulilasi halkes heti nolla keleillä. Piti siirtää puhaltamaan kauempaa lasille.

 

Quote

Pysyy kostealla kelillä paremmin auki lasit, kun se etujalkatilan puhalluskin toimii.

 

Paitsi jos sulattelet jatkuvasti lunta sinne. Niin kun monesti vain lyhyttä ajoa ajaessa käy.

 

1mm pleksit sivu-ikkunoissa teipattuna tiivisteisiin sisäpuolella auttaa niiden huurtumiseen kummasti talviajossa.

Link to comment

Lämmön johtamista etutiloihin ovien alla olevia putkia pitkin voidaan pitää ei-ihanteellisena ratkaisuna, mutta se rakenne säilyi koko kuplan valmistuksen ajan. Ja sitä käytettiin myös tyyppi 3:ssa, tyyppi 4:ssä (411 ja 412) ja jopa VW-Porsche 914:ssä. Transporterin pakettiauton alusta salli yhden keskusputken käytön.

 

Kun hankin Talvikuplan, päätin kokeilla voiko vakio lämmitysjärjestelmää tehostaa siten, että kovillakin pakkasilla pärjää. Vaihdettuani ensin alkuperäisiin lämmönvaihtimiin, tiivistin koko putkiston siten, että vuotoja ei ole. Sitten lämpöeristin putkiston alkaen lämmönvaihtimista ja päättyen suuttimiin, jotka aukeavat tuulilasille. Kuplan kynnyskotelot ja sisällä olevat lämpöputket oli joku edellinen omistaja hitsannut, ja kurkistuspeilillä katsoen olivat sisäpuoleltakin kunnossa, joten sinne en eristystä tuupannut. Lopuksi asensin lämpöpellin (VW:n arktinen lisävaruste) moottorin alle. Talven 2020-2021 kokemuksien perusteella lämpöä riittää. 30 asteen pakkasessa tuulilasi pysyy auki ja ulkovaatteet päällä voi matkaa tehdä mukavasti. 20 asteen pakkasessa lämmitystä ei matka-ajossa enää voi pitää täysillä ja vaatteitakin täytyy vähentää. Ei ole mitään suunnitelmia polttoaineella käyvän lisälämmittimen hankinnasta, kun vakiolämmitinkin - lämpöeristettynä - hoitaa homman.

  • Like 4
Link to comment
On 11/26/2021 at 10:24 PM, Etelän Hetelmä said:

Kolmessa waunussani Y-putken korvaaminen I-putkella on tehty kussakin eri tavalla. Suositeltavin on ehkä ohut ja joustava alumiiniputki, jota voi muokata molemmista päistä, ja sitten tiivistää kuumuutta kestävällä silikonilla. Ja lopuksi lämpöeristys retkimakuualustasta leikatuilla sopivan kokoisilla paloilla, jotka kiinnitetään nippusiteillä alumiiniputken ympärille. Talvikuplaan olen laittanut kaksi kerrosta lämpöeristystä. Itse olen säilyttänyt etujalkotilojen puhallusaukot.

Mahtaa retki makuualusta sulaa niissä lämmöissä mitä vaihtimilta tulee.

  • Like 1
Link to comment

Ei ole makuualustat sulaneet - kovettuneet kylläkin. Toisessa versiossa olen käyttänyt lämpöeristeenä huopamaisempaa mattoa, joka oikeastaan alunperin ollut äänieriste. Mutta joo... ekassa Talvikuplan tehostetussa lämmitysversiossa asensin tunnelipuhaltimet takapenkin alle - ne sulivat käyttökelvottomiksi, heh-he... joten lämpöä tulee nyt matkustamoon moottorin käyntinopeuden mukaan. Kaupunkiajossa ehkä hieman niukasti, mutta maantieajossa aivan riittävästi.

  • Like 1
Link to comment
20 hours ago, Etelän Hetelmä said:

Ei ole makuualustat sulaneet - kovettuneet kylläkin. Toisessa versiossa olen käyttänyt lämpöeristeenä huopamaisempaa mattoa, joka oikeastaan alunperin ollut äänieriste. Mutta joo... ekassa Talvikuplan tehostetussa lämmitysversiossa asensin tunnelipuhaltimet takapenkin alle - ne sulivat käyttökelvottomiksi, heh-he... joten lämpöä tulee nyt matkustamoon moottorin käyntinopeuden mukaan. Kaupunkiajossa ehkä hieman niukasti, mutta maantieajossa aivan riittävästi.

katalasti tuli mieleen että jospa laittaisikin puhaltimen(-met) konehuoneeseen ja puhallinkopasta reiät umpeen. Toisaalta virtausvastus lämmönvaihtimien ja putkiston läpi lienee merkittävä että millään (veneen konehuoneen) tuuletuspuhaltimella ei saa minkäänlaista virtausta.

Link to comment
1 hour ago, Kharon said:

katalasti tuli mieleen että jospa laittaisikin puhaltimen(-met) konehuoneeseen ja puhallinkopasta reiät umpeen. Toisaalta virtausvastus lämmönvaihtimien ja putkiston läpi lienee merkittävä että millään (veneen konehuoneen) tuuletuspuhaltimella ei saa minkäänlaista virtausta.

Tässä riittäisi teho, mutta ei taida mahtua kuplan konehuoneeseen

Link to comment
1 hour ago, Kharon said:

katalasti tuli mieleen että jospa laittaisikin puhaltimen(-met) konehuoneeseen ja puhallinkopasta reiät umpeen. Toisaalta virtausvastus lämmönvaihtimien ja putkiston läpi lienee merkittävä että millään (veneen konehuoneen) tuuletuspuhaltimella ei saa minkäänlaista virtausta.

Mikä estää laittamasta niitä puhaltimia sinne nokkapellin alle missä helman putki/putket ottanut omansa pois kuumasta ilmasta niin eivät enää sula niin helposti.

Link to comment

Uudemmissa kuplissa sisäilman kiertoa on tehostettu takasivuikkunoiden puolikuiden avulla, ja se varmasti vaikuttaa sisään virtaavan ilman määrään merkittävästikin. Maahantuojan asentamia poistoläppiäkin on näkynyt ainakin 60-lukuisissa, semmoinen ikävästi kilkattava läppä takakontissa tulipellin läpi. Talvikuplan varusteena varmasti molemmat ajaa asiansa, eikä olisi paha toteutukseltaankaan.

 

Muistan entisessä -69 kuplassa talvikäytössä, että huurteet lähti tuulilasilta paljon nopeammin ja virtaus "heilaamalla" kokeiltuna varmaan tuplat, kun laittoi vaan vähän ikkunat raolleen. Siinä oli ennen kynnyskoteloiden hitsaamista väliaikaisesti juurikin imurin letkut takapenkin alta keskitunnelin kupeesta tuulilasille yhden talven.

 

Pallis-doppeliin mie en oo saanut koskaan kovin kaksisesti lämpöä, vaikka suht tiiviit ja kohtuullisen eristetyt putket ovatkin olleet. Siinä poisto menee vakiona takaosaston palkista kaksi reikää läpi ulos konepellin yläpuolelle. Mutta kyllä matka-ajossa sai kabiinin selvästi plussan puolelle pakkasellakin, ja Mäkistartissa radalla oli jo ihan lämpöisää.

Link to comment

Unohdin kertoa, että askartelin läpivirtausta aikaansaavan, DWL_Puavon kuvaaman poistoläpän takaikkunan alle. Selvä se, että läpivirtausta täytyy olla, jotta lämmitys toimii. Harkitsin puhaltimia ennen lämmönvaihtimia, mutta aika ahdasta konehuoneeseen tulisi. MESIKÄMMEN on ansiokkaasti tehnyt selkoa etutavaratilaan asennetuista tunnelipuhaltimista ketjussa "Paksutolpan lämmityksen ja sisäilman kierron parantelua", mutta en halunnut pienentää ennestään vaatimatonta etutavaratilaa.

Link to comment

Paras tehostus tulee lämmitykseen kun aukaisee tuuletusikkunaa vähän raolleen niinkuin ainakin alkuperäisessä 1969 vuoden käyttöohjekirjassa kerrotaan. Ehjät lämpökotelot alkuperäiset lämmönvaihtimet ja täysikokoinen hihnapyörä kampiakselilla niin -25°c ulkolämpötilassa saa sisälle +30°c lämmintä ilman lisäeristyksiä. Mut vaatii ajamista vähän pitempään kuin 15min. Nopeasti ei lämpöä tule lämmönvaihtimista mut tulee kyllä paljon kun vaan ajaa reiluilla kierroksilla.

Link to comment
16 hours ago, Tutkija said:

Paras tehostus tulee lämmitykseen kun aukaisee tuuletusikkunaa vähän raolleen niinkuin ainakin alkuperäisessä 1969 vuoden käyttöohjekirjassa kerrotaan. Ehjät lämpökotelot alkuperäiset lämmönvaihtimet ja täysikokoinen hihnapyörä kampiakselilla niin -25°c ulkolämpötilassa saa sisälle +30°c lämmintä ilman lisäeristyksiä. Mut vaatii ajamista vähän pitempään kuin 15min. Nopeasti ei lämpöä tule lämmönvaihtimista mut tulee kyllä paljon kun vaan ajaa reiluilla kierroksilla.

Pappavainaa aikoinaan kertoi että kuplan lämmityksessä on neljä asentoa ja sitä säädetää vipujen lisäksi vaihdekepillä.

  • Like 2
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...