Jump to content

Kleinbus -72 korjausapua


Recommended Posts

Tästä on ollut tarinaa täällä jo paljon. Nyt tilanne on sellainen, että viime syksynä aika, tilat ja taidotkin loppuivat kesken. Toiveissa olisi kevään koittaessa saada auto taas ajokuntoon.

 

Moottori ei oikein halua käynnistyä, ja jos käynnistyy, sammuu vähän ajan päästä. Toinen asia on sitten ohjauksen väljyys, jota kyllä yritin kiristellä, mutta en siitäkään päässyt oikein varmuuteen.

 

Nyt kysynkin, onko täällä ketään, joka voisi tulla ihan paikan päälle asioita tutkimaan? Auto on Helsingissä, Kumpulassa. Toinen vaihtoehto voisi olla siirtää se jonnekin muualle, johonkin sisätiloihin. Olen kyllä valmis maksamaan kohtuullista korvausta työstä. Tuntuu vaan, että tavalliset korjaamot eivät oikein näiden päälle enää ymmärrä, ja että täällä palstalla on paljon asiantuntemusta.

Link to comment

Jos se käynnistyy, se saa bensaa ja sähköä. Jos se sammuu käynnistymisen jälkeen se ei välttis saa sitä bensaa? Esimerkiksi jos sammuu tyhjäkäynnillä ilman kaasua voi olla että kaasarin pesu ja suuttimen (tyhjäkäynti) huolellinen putsaus auttaa jo eteenpäin. Mikäli käy koko ajan huonosti sytkän ajoitus on varmaan eka minkä tsekkaisin. 

 

Sitten voi olla imusarjavuotoja (ikivanhat kumiosat) jne. Lista on pitkä mutta läpi käymällä (poissulkeminen) se siitä selviää. 

Link to comment

Käyntiinsaamiseksi saa polkea kaasua ja sahata pitkään. Sitten tyhjäkäynti on luonnottoman korkealla. Ja sitten sammuu kuin seinään. Ehkä silloin kuin automaattiryyppy menee pois päältä.

 

Yksi oire on vielä sellainen, että käynnistimen teho (nopeus) tuntuu vaihtelevan kahden eri asennon välillä, joista hitaampi ei millään riitä.

 

Tällä hetkellä isoin ongelma on nuo ulko-olosuhteet, joissa ei kyllä viitsi tehdä oikein mitään. Akun voisi laittaa lataukseen.

Link to comment
On 2/18/2022 at 9:06 AM, ristosu said:

Käyntiinsaamiseksi saa polkea kaasua ja sahata pitkään. Sitten tyhjäkäynti on luonnottoman korkealla. Ja sitten sammuu kuin seinään. Ehkä silloin kuin automaattiryyppy menee pois päältä.

 

Yksi oire on vielä sellainen, että käynnistimen teho (nopeus) tuntuu vaihtelevan kahden eri asennon välillä, joista hitaampi ei millään riitä.

 

Tällä hetkellä isoin ongelma on nuo ulko-olosuhteet, joissa ei kyllä viitsi tehdä oikein mitään. Akun voisi laittaa lataukseen.

Kuulostaa laihalta käynniltä. Ensimmäisenä b-paineet ja pumpun toiminta, sitte imuvuodot ja kaasuttimen puhdistus.

Link to comment
  • 2 months later...

Olen taas pitkästä aikaa päässyt tutkimaan tätä käyntiongelmaa. Säädin kärkiväliä, ja arvioin kosketuskulmaa. Pyöritin myös virranjakajaa sytytysennakon saamiseksi 10:een (eykk). Ongelmani on nyt, että en saa kosketuskulmaa säätöarvoihin (40-50), vaan se näyttää jäävän alle 30:een, vaikka katkojan kärkivälin laskisi 0,2 mm:iin (ohjearvo 0,4-0,6). Olen skoopilla katsonut puolan ensiöpuolelta jännitettä, ja arvioinut tuon kosketuskulman sen perusteella, että 70 % ajasta jännite pysyy 10 V:ssa, ja putoaa 0:aan vain 30 %:ksi ajasta. Lopputulos on, että moottori ei meinaa käynnistyä, ja jos käynnistyy, sammuu tyhjäkäynnillä aika pian, heti kun ryyppy alkaa mennä pois päältä. Ainakin 1-sylinterin kipinä tuntuu pätkivän.

Link to comment

Minulla on aika selvä muistijälki, että kaikki muu onkin jo aika uutta, paitsi puola on alkuperäinen. Lisäksi virtalukon tueksi on laitettu puolan viereen rele, jolla tuo pitkän johdon jännitehäviö on ohitettu. Ja käynnistyminen on siis vaikeaa lämpimällä koneella.

Edited by ristosu
Link to comment

No niin, vaihdoin puolan: ei se ratkaisevasti parantanut asiaa, mutta ei nyt huonontanutkaan. Kärkiväli on nyt säädetty 0,5 mm:in, ennakko 10 °:eseen. Kylmänä lähtee hyvin, ja pysyy käynnissä, mutta lämpimänä saa taas sahata. Kaasun pitäminen pohjassa tuntuu hiukan auttavan. Kokeilen nyt vielä vähän ajaa. Viimeksi oli sellaista nykimistä kovemmalla kuormituksella, kiihdytyksessä.

Link to comment

Onko tulpat vaihettu milloin ja onko venttiilit säädetty.

 

Ja tässä vielä säätöarvot jos siellä on orkkis '72 1700 (lunttasin muualta että sulla oli siinä type4 kone) jakaja.

 

Distributor: VW 021-905-205E, Bosch 0231 173 005
Can Use:
Points: 01 011
Points Replacement Plate Assy: VW 311-905-227C, Bosch1237 110 161
Condensor: 02 054
Rotor: 04 033
Note: Originally equipped with Speed Limiting Rotor 04 016 (5400rpm)
Dust Cover: 039-905-241, Bosch 1230 500 139 > 1230 500 147
Cap: 03 010
Distributor Cap Clip: 034-905-265, Bosch 1231 251 033
Parts Kit (Shims, Washers & Hardware): 059-998-211, Bosch 1237 010 007
Coil: 00 015 (Blue Coil: 00 012)
Vacuum Can: 07 101
Ignition Wires: 09 171
Spark Plug: W8CC
Timing Set At:: 5deg ATDC @ 800-950rpm w/strobe, vacuum hose(s) connected
Advance/Retard Range: Vacuum: 8-12deg Adv, 11-15deg Ret; Centrifugal: 13-16deg @ 2000rpm, 23-26deg @ 3600 rpm

Tietty sanoisin että tuo 10astetta ennakkoa mihin olet säätänyt on varmaan ihan ok nykybensan kanssa.

  • Like 1
Link to comment

Tietääkseni ainut joka on nuo ongelmat selättänyt orkkisosilla on KimmoH.  Rahaa menee kolminumeroinen summa ja aikaa päiviä+ osien metsästys ja käsiin saaminen viikkoja...

 

Tätä kyseistä autoa/ murheita puitu jo vuosia.... 

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment

Kondensaattori oireilee yleensä niin että autoa ei saa kuumana käyntiin. Mutta kurkkaappa kuitenkin ensin mikä jakaja siellä on, ennakot vaihtelevat 7,5 ennen ja 10 astetta jälkeen YKK riippuen jakajan mallista... eli tuo 021 905 205 numerosarjan jälkeinen kirjain.

 

image.thumb.png.aa87f8c062d10ce367afbc3955eaf707.png

  • Like 2
Link to comment

Kone suosiolla irti ja jonkun pajalle täysremppaan tai ainakin ihan perustsekkaukseen. Kyllä se vika/viat sieltä löytyy lopulta kun tarpeeksi kauan tekee vianselvitystä. Vaatii aikaa, rahaa ja mahdollisesti vaihto-osia rikkinäisten tilalle. 

 

Mitä ilmeisimmin siellä on monta eri ongelmaa yhtäaikaa. Ainakin tässä edellä kulkeneessa kuvauksessa on useampikin asia pielessä ja näihin ei ilmeisesti ole niitä korjauksia tehty mitä on vuosien varrella näissä keskusteluissa annettu. 

 

Jos muuten on tekniikka oikeasti kunnossa ja kuumana joutuu nelkkua sahaamaan orggis Solexeilla, niin 110% varmuudella väittäisin että kaasarit eivät ole kunnossa ja niissä on liian korkea bensapinta nykybensalle. Vehje siis tulvii kuumana ja vaatii sahaamista. Mutta tämä ei taas liity sitten mitenkään nuihin aikaisempii kommentteihin että lähtee käyntiin mutta sammuu hetken käytyään tai nykii ajossa. 

 

 

  • Like 1
Link to comment

Uusi huomio, että takapäästä vuotaa öljyä. Tuulettimen pyörä on ihan märkä.

 

Viime kesänä tilanne oli vielä se, että kaikki toimi, kuten piti. Sitten joku ilmeisesti tankkasi dieseliä. Eikä saanut konetta käyntiin. Ja korjaaja onnistui tekemään jotakin, jolla paluu onnistui Tampereen seudulta Helsinkiin, mutta sitten tilanne muuttui kerralla. Totesin, että useita ruuveja puuttui mm. kaasuttimista. Epäilen, että se korjaaja oli niitä irrotellut vikaa selvitellessään. Olen niitä lisäillyt, mutta alkuperäisenlaisia ruuveja ei ole ollut ihan helppo löytää.

Link to comment

Varmaan tyhjentänyt tankin ja kaasarit dieselistä ja puhdistanut mutta ei ole kasannut sitten ihan loppuun asti.

 

Itse tekisin niin että kone irti ja jollekin pajalle joka noita ilmajäähyjä tekee. Silloin tulee ainakin oikeasti katottua se motti kuntoon. Nyt jos siellä on jotain kikka kolmosia tehty kaasuttimille niin tulee nekin kuntoon samalla. 

  • Like 1
Link to comment

Mistäköhän niitä pajoja sitten löytyisi täältä Helsingin seuduilta? Ja millainen homma se irrottaminen on? Paljonko se painaa? Jaksaako sitä liikuttaa? Saako sen pakettiautoon? Tarvitaanko pumppukärry, vai millä sitä siirrellään? Tässä on ollut minun kohdallani se kynnys. Kaiken, mikä irtoaa, olen jo irrottanut, suurelta osin uusinutkin, ja laittanut takaisin, mutta en koko moottoria.

Link to comment

Ihan yleisenä huomiona käyntiongelmista, ei koske pelkästään tätä volkkaria. Väljää ja vuotavaa konetta harvemmin saa säätämällä toimimaan kunnolla. Aina jokin osa alue kärsii...

 

Kuten ylempänä onkin ehdotettu niin monesti helpommalla pääsee kun kaivaa koneen pois poterostaan ja tutkii sen tarkemmin. Yleensä remontoitavaa löytyy... Kannet mm. alkavat olemaan semmoisia tänä päivänä että venttiilit ja ohjurit menevät melkein aina vaihtoon, myös muutakin niille yleensä joutuu tekemään... Toki tämä panostus palkitseekin.

  • Like 1
Link to comment

Nyt tutkin taas tulpat. 1 oli menettänyt keskikärkensä kokonaan. 2 oli nokinen. 3 ja 4 olivat ok. Varaosakaupan myyjä osasi kertoa, että se 1 oli liian laihan seoksen syytä. Mutta eikö tuo nokisuus sitten viittaa liian rikkaaseen? Joka tapauksessa tuntuu, että vika olisi enemmän 2-kaasuttimen puolella. Kaupassa oli vain yksi tulppa, ja sekin oli lyhyempi kuin alkuperäinen (NGK B5HS vs B5ES). Vaihdoin sellaisen tuohon 1:seen. Ongelma ei kuitenkaan poistunut. Kuinka paljon tuo kierteiden lyhyys mahtaa merkitä?

Edited by ristosu
Link to comment
2 hours ago, ristosu said:

Mistäköhän niitä pajoja sitten löytyisi täältä Helsingin seuduilta? Ja millainen homma se irrottaminen on? Paljonko se painaa? Jaksaako sitä liikuttaa? Saako sen pakettiautoon? Tarvitaanko pumppukärry, vai millä sitä siirrellään? Tässä on ollut minun kohdallani se kynnys. Kaiken, mikä irtoaa, olen jo irrottanut, suurelta osin uusinutkin, ja laittanut takaisin, mutta en koko moottoria.

 

Kuplapaja.com nyt äkkiseltää tuli mieleen. Tiedä sitten onko toiminnassa mutta soita ja kysy. Kouvolassa on mikonas.fi joka sitten oikeasti osaa noi ilmajäähyt. Moottorin irroitus nyt ei vaikeaa ole.  Youtube pullollaan videoita. Tai sitten hommaat T2:sen korjausoppaan ja sieltä kohta kohdalta eteenpäin. 1600 moottori paino sen 120kg pyöristettynä. Isompi sit enempi. Hommaa kaveri siirtelemään ni ei hajoa selkä. 👍

  • Like 1
Link to comment
3 hours ago, ristosu said:

Nyt tutkin taas tulpat. 1 oli menettänyt keskikärkensä kokonaan. 2 oli nokinen. 3 ja 4 olivat ok. Varaosakaupan myyjä osasi kertoa, että se 1 oli liian laihan seoksen syytä. Mutta eikö tuo nokisuus sitten viittaa liian rikkaaseen? Joka tapauksessa tuntuu, että vika olisi enemmän 2-kaasuttimen puolella. Kaupassa oli vain yksi tulppa, ja sekin oli lyhyempi kuin alkuperäinen (NGK B5HS vs B5ES). Vaihdoin sellaisen tuohon 1:seen. Ongelma ei kuitenkaan poistunut. Kuinka paljon tuo kierteiden lyhyys mahtaa merkitä?

Saa sillä ainakin kannen pilattua ellei muuta....

  • Like 1
Link to comment
1 hour ago, ristosu said:

Niin, ne käyttämättömät kierteet saattavat likaantua, vai?

Niin no ajattele jos pytty on niin kuumana että pystyy sulattamaan tulpan kärjen irti niin mitä tapahtuu tulpan kierteille jotka ovat matalemmassa lämpötilassa sulavaa materiaalia ja tottahan toki myös likastuvat.

 

Kyllä tämä koko sun homma alkaa nyt vahvasti kuulostamaan siltä että se olisi hyvä antaa jollekkin asiansa osaavalle tutkittavaksi ja maksaa siittä summa x. Tässä topickissa mainitulla tavalla en usko että se missään vaiheessa tulee kuntoon. Auton kuntoon saaminen kun yleesä vaatii asioden kuntoon saattamista tietyssä järjestyksessä ja jos järjestystä ei noudata voi seuraavan vaiheen säätötyön pilata jättämällä edellisen vaiheen puolitiehen.  Esim. kerran menin katsomaan kaverin kaasarin säätöjä kun ei millään saanut toimimaan antamillani ohjeilla. No paljastui että kaksi tulppaa pimeänä kolmas pätki ja tätä hän oli kompensoinut säätämällä sytkän lähes 10 astetta vinoon ja sen jälkeen kompensoi vinossa olevaa sytkää kaasarin säädöillä. Ja tarina kertoi että oli sytkän säätänyt ja joo tulpat just vaihdettu. 

  • Like 1
Link to comment

Tätä varsin perusteellista esitystä olen pitänyt jonkinlaisena ohjenuorana: https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=399195

 

Tietenkään en pidä itseäni vielä minään asiantuntijana, mutta tuntuu, että keskimääräisen juuri koulusta päässeen asentajan kyllä päihitän, mitä tähän autoon tulee. Yksi vanhan koulun käynyt ammattiasentaja on myös ollut ajoittain apunani. Tukenani on myös ollut erilaisia korjauskirjoja.

 

Pitää nyt vakavasti miettiä myös tuota pajalle vientiä. Minulla on vaan omat pelkoni senkin suhteen. Minulla on ollut paljon vanhoja autoja, joita olen korjaillut itse ja vienyt korjaamoille vuorotellen. Ja korjaamoilta tulleista ei sitten tiedä, mitä on tehty. Eivätkä ne ammattikorjauksetkaan aina ole kovin kauas kantaneet.

Edited by ristosu
  • Like 1
Link to comment
3 hours ago, ristosu said:

Tätä varsin perusteellista esitystä olen pitänyt jonkinlaisena ohjenuorana: https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=399195

 

Tietenkään en pidä itseäni vielä minään asiantuntijana, mutta tuntuu, että keskimääräisen juuri koulusta päässeen asentajan kyllä päihitän, mitä tähän autoon tulee. Yksi vanhan koulun käynyt ammattiasentaja on myös ollut ajoittain apunani. Tukenani on myös ollut erilaisia korjauskirjoja.

 

Pitää nyt vakavasti miettiä myös tuota pajalle vientiä. Minulla on vaan omat pelkoni senkin suhteen. Minulla on ollut paljon vanhoja autoja, joita olen korjaillut itse ja vienyt korjaamoille vuorotellen. Ja korjaamoilta tulleista ei sitten tiedä, mitä on tehty. Eivätkä ne ammattikorjauksetkaan aina ole kovin kauas kantaneet.

Siis homman nimihän on juurikin se että jos sen johonkin korjaamo x viet niin varmasti saat itse paremmaksi jos vain noudatat annettuja ohjeita oikein. Tuo samban topickki on hyvä mutta tosiaan sinun pitää silti osata pysähtyä jos joku ei menekkään niinkuin siinä puhutaan.

  • Like 1
Link to comment

Sambassa viitattu orggis dokumentaatio mikä löytyy osoitteesta http://www.itinerant-air-cooled.com/viewtopic.php?t=7767 on hyvä tai itseasiassa täydellinen mutta sitä pitää noudattaa täysin orjallisesti, yhtään toimenpidettä ei saa jättää puolitiehen tai tekemättä. 

 

Ennenkuin kaasareita voi alkaa edes säätämään edellä mainitun ohjeen mukaan, pitää niiden alla olevan tekniikan olla täysin kunnossa. Joka pytyssä puristuspaineet kunnossa, kannet kunnossa, venttiilit, venttiilien säädöt,  ei imuvuotoja missään, jakaja täysin kunnossa (ei väljää, alipaine toimii, kärjet kunnossa), tulpat, tulpanjohdot. Sitten myös kaasarit pitää olla täysin tikissä, puhtaat, rempatut, ei väljää läppäakseleissa, kaikki sähköhimmelit täysin kunnossa, kaikki kaasareihin kuuluvat osat paikoillaan, jne. 

 

Sitten voi tai kannattaa vasta alkaa tuota Solexien säätöohjeistusta kahlata läpi. Itseasiassa jos tuo kaikki muu edellä mainittu on kunnossa, niin auto kyllä pelaa ilman ongelmia kun kaasareista on väännetty vaikkapa säätöruuvit 2,5 kiekkaa auki ja sytkä asetettu valokynällä sinnepäin jakajaa pyöritellen. Samoin sinne keskustyhjäkäyntipiirille (jos kaasareissa on sellainen) voi ruuvata ne ohjeessakin mainitut pari kiekkaa auki perus säädöt, loppu on sitten hipistelyä. Pamahtaa laakista käyntiin ja voi lähteä vaikka samantien koeajolle. Sitten sytkän voi asettaa ajoituslampulla alipaine irti 8-10 asteeseen, kun kone pärisee tasaista 850-900 kiekkaa minuutissa. Tuo Solex ohjeistus on tarkoitettu hienosäätöön ja kaiken viilaamiseen pilkulleen kohdalleen kun auto muuten pelaa OK. 
 

Tsemppiä ;)

Edited by KimmoH
  • Like 1
Link to comment

Tuo kosketuskulmaongelma oli minulle juuri tuollainen pysähtymisen paikka. Ymmärsin kuitenkin, että se ei nyt aiheuttaisi näitä ongelmia. Joka tapauksessa puolan latautumisaika jää ilmeisesti lyhyemmäksi kuin uudella jakajalla.

 

Olisiko ajatuksia tuon öljyvuodon lähteestä, ja voisiko sillä olla millaisia seuraamuksia?

Link to comment

Ei kannata kosketuskulman kanssa alkaa ollenkaan murehtimaan, sekin on niitä hipluuhommia jos/kun auto muuten toimii. Riittää kun kärjet aukeavat niin auto kyllä toimii, minimi välys taitaa olla jotain 0,4mm jos en nyt väärin muista. Tällä hetkellä omassa tallissa ei ole kuin yksi kärjellinen jakaja ja senkin asensin jo vuosia sitten joten e ole tarvinnut sitäkään hiplata.

 

Öljyähän nämä voivat vuotaa sitten ihan mistä tahansa ja nekin vuodot selviää pääsääntöisesti kun koneen ottaapöydälle tutkittavaksi. Huom! selviää, eivät välttämättä korjaannu vaikka mitä tekisit 😅 Jos nelkun puhallin on märkä niin oiskohan siellä kampuran stefa entinen tai sitten jotain muuta niillä nurkilla. Teoriassa sinne puhallinkoppaan päin ei öljy oikeastaan pääse muualta tulemaan, kun ropelli puhaltaa tavaraa kokoajan ulospäin. 

 

Puhaltimen pään stefan pystyy vaihtamaan kone paikoillaan tai ainakin puhaltimen irti käyttämällä näkee tuleeko se öljy sieltä vaiko jostain muualta. 

 

Jos haluat tehdä itse ja säästää, niin kaupasta tämä kirja https://www.adlibris.com/fi/kirja/rebuild-aircooled-vw-engines-hp255-9780895862259?gclid=EAIaIQobChMIhpTwjYS29wIVhpiyCh0HFAwREAQYASABEgLP6PD_BwE
 

Siinä on myös nelkut käsitelty. Täyttä asiaa ja kone tulee kuntoon. Sitten kun kone on niputettu tuon kirjan oppien mukaisesti ja käy, niin voi alkaa hifistelemään sen Solex säätöohjeen tai kosketuskulmien kanssa. 

  • Like 1
Link to comment

niin ja itse jos askartelet niin jotain 1500-2000€ kun varaa lompakkoon rahaa remonttiin, niin ei tule pahoja ylläreitä. Osiin ja koneistuksiin saa helposti tuon verran katoamaan nelkun kanssa varsinkin jos kyseessä on joku 70 luvulta peräisin oleva moottori. 

  • Like 1
Link to comment

Kiinnostaisi periaatteessa kyllä tehdä itse mahdollisimman paljon, mutta sisätiloja siihen ei ole (kaupungissa, ja kun mökkikin on saaressa..) :(

 

Laitoin tuon kirjan nyt tilaukseen.

Edited by ristosu
Link to comment

Yritin nyt tehdä puristuspainemittauksia. Unohdin kuitenkin moottorin lämmityksen, joten en ole varma, minkä arvoisia ne lukemat ovat. Joka tapauksessa sain 1:stä ja 2:sta n. 9,0 ja 3:sta ja 4:stä n. 4,5.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...