Jump to content

Kleinbus -72 korjausapua


Recommended Posts

11 hours ago, ristosu said:

Yritin nyt tehdä puristuspainemittauksia. Unohdin kuitenkin moottorin lämmityksen, joten en ole varma, minkä arvoisia ne lukemat ovat. Joka tapauksessa sain 1:stä ja 2:sta n. 9,0 ja 3:sta ja 4:stä n. 4,5.

Ei huonoa puristusta pysty korjaamaan sytkän tai kaasarin säädöillä. Hylkyraja on 6.89bar/100psi.

 

Ja tietty voit nyt kurkata ettei nyt ole tullut fibaa venttiilien säädön kanssa mutta tuskin se varsinkaan kylmänä kantaisi.

Edited by Tanhis
  • Like 1
Link to comment

Eivät ne venttiilinvälyksetkään nyt enää ihan kohdillaan olleet, vaikkei niiden säädöstä nyt kovin kauaa mielestäni ollut. Imuventtiilit vasemmalla olivat liian pienillä välyksillä. Oikealla taas pakoventtiilit liian suurilla. Täytyy jatkossa yrittää pitää tarkempaa kirjaa näistä, ja tarkistaa ne säännöllisemmin.

Link to comment
7 hours ago, ristosu said:

Eivät ne venttiilinvälyksetkään nyt enää ihan kohdillaan olleet, vaikkei niiden säädöstä nyt kovin kauaa mielestäni ollut. Imuventtiilit vasemmalla olivat liian pienillä välyksillä. Oikealla taas pakoventtiilit liian suurilla. Täytyy jatkossa yrittää pitää tarkempaa kirjaa näistä, ja tarkistaa ne säännöllisemmin.

Noniin. Tees nyt niin että säädän kaikki venttiilit. Käytä auto lämpimäksi ja uusi puristuspainemittaus. Ja tämä on oikein malliesimerkki jos ei asioita tarkista tai tee oikeassa järjestyksessä niin lopputulos on yleensä samaa laatua.

  • Like 1
Link to comment

Vanhan koulukunnan ukot kokeili öljyllä muutosta huonoihin puristuksiin.

Jos puristukset alhaiset ruiskastaan tippakannulla vähän öjlyä sylinteriin pyöräytetään pari kierrosta ja sitten uusitaan mittaus.

Jos tulos parani oli männärenkaat lopussa.

Tosin ilmajäähybokserin kanssa se kone pitää kuitenkin tiputaa pois sieltä, ni samoin tein uusii kaiken mihen lompakko riittää,

  • Like 2
Link to comment

Nyt mittasin uudestaan, ja kokeilin myös tuota öljyä vasemmallle puolelle. 3:ssa sain hiukan parempia lukemia, 4:ssa kehitys oli pienempää. Edelleen ollaan alle 7:ssä, 3:ssa aika lähellä kyllä. Oikealla puolella jäätiin 8:n vaiheille, eli hiukan laski kylmään, säätämättömään koneeseen verrattuna. En osaa sanoa, oliko se odotettavissa.

 

Silmiin pistävää oli, että oikealla puolella tulpat olivat nokiset.

Link to comment

Vois kannattaa kurkata endoskoopilla männän päälle ni näkis onko naulannu. Eihän tämä toimenpide tuota konetta korjaa mutta pääsishän jäljille. 

 

Itse laitan veikkaukseni juurikin tuolle laihalla käyntiin joka on särkenyt moottorin. Ja syyksi epäilen väljiä/väljää kaasaria. 

  • Like 1
Link to comment
  • 1 year later...

Tämä homma on nyt lopulta edennyt niin pitkälle, että moottori on ulkona ja suurimmaksi osaksi purettu. Männänrenkaita oli katkeillut, jokin tiivisterengas kannen ja sylinterin välissä oli saanut hiukan osumaa. Muuten ei mitään minun silmiini pistäviä vikoja ollut. Mietin nyt, kannattaako jatkaa purkamista puolittamalla lohko. Vai olisiko tässä jo riittävästi syytä käyntiongelmiin ja öljyvuotoon. Toisaalta varmaan pitäisi käydä loputkin läpi, kun näin pitkälle on kerran päästy.

 

IMG_3430.thumb.jpeg.c035ec287d0ac79becf0fbb8c650cd26.jpegIMG_3432.thumb.JPG.1433086fc057b961381c419d9d0569a1.JPGIMG_3434.thumb.JPG.33f187b5939c6307335fecce1c22b662.JPG

 

Edited by ristosu
Link to comment

Kyllä se kannattaa aukoa loppuun asti.. Tämä on tietysti minun mielipde.. Mutta jos renkaita mennyt niin sieltä varmasti lyötyy muutakin "ei kivaa"
ei tuo enää iso homma ole purkaa loput.. Kasaamine on sitten oma juttu.. Luotettavaa konetta tuskin tulee ku vetäset nyt sen kiinni yläpää uusilla osilla

 

  • Like 2
Link to comment

Juu, tuota kirjaa olen seuraillut tähän asti. Kun se tosiaan näyttää olevan jo vuodelta 1987 ja ilmeisesti Amerikan oloja kuvaava, niin tulee kyllä mieleen, että jokin on ehkä eri lailla täällä ja nyt, koskien vaikkapa varaosien valikoimaa taikka tarjolla olevia koneistuspalveluja yms.

 

Tämä on ihan ensimmäinen moottori, jota olen purkanut näin pitkälle, ja ensimmäinen Volkkarin moottori minulle muutenkin.

Link to comment
1 hour ago, ristosu said:

Juu, tuota kirjaa olen seuraillut tähän asti. Kun se tosiaan näyttää olevan jo vuodelta 1987 ja ilmeisesti Amerikan oloja kuvaava, niin tulee kyllä mieleen, että jokin on ehkä eri lailla täällä ja nyt, koskien vaikkapa varaosien valikoimaa taikka tarjolla olevia koneistuspalveluja yms.

 

Tämä on ihan ensimmäinen moottori, jota olen purkanut näin pitkälle, ja ensimmäinen Volkkarin moottori minulle muutenkin.

Ei niissä ole mitään eroa.. Vaikka kirja voi olla Jenkkimarkettiin tehty, se kone on kummiskin sama mikä niissä on aina ollut.. Ehkä jotain saastehöttöä niihin lisätty mutta ei merkitystä..
Kaikkia osia saa Suomesta/EU:un alueelta.. Se on pienin ongelma jos lompsassa riittää painetta.. Sitä hilloa menee väkisellä remonttiin, mutta kummiskin kohtuu edukasta versus modernin auton koneremppaan

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...