Jump to content

Lyhyt suodatin öljynsuodatinpumppuun?


Recommended Posts

Hei, hommasin kuplaan (1300, vm. -73) suodatinjalalla varustetun öljypumpun. Pumpussa tuli mukana aika iso suodatin ja se ottaa pakoputkeen (vakio tarvike putki). Suodatin ottaa imusarjan lämmitykseltä tulevaan pieneen putkeen niin että ei mahdu paikoilleen. Täytyisi löytää lyhyempi suodatin tilalle. Onko muut törmänneet samaan ongelmaan ja miten ootte ratkaisseet asian? Mikä olisi sopiva suodatin?

Link to comment

Hitsautin imusarjan lämmitykseen uudelleen muotoillun putken, joka ei ota öljynsuodattimeen kiinni.

 

Tämän tyyppisissä suodatinjaloissa ei yleensä ole öljynpaineen rajoitinta. Siksi kannattaa kylmäkäynnistyksen jälkeen ajaa aluksi pienillä kierroksilla, jotta öljy notkistuu, eikä hajoita öljynsuodatinta. Legendaarinen tarina kertoo suomalaisista harrastajista, jotka saivat tälläisen suodatinjalan suodattimen räjähtämään kesällä kylmäkäynnistyksen jälkeen saksalaisella lentoasemalla. Joutuivat maksamaan satoja euroja öljyn siivoamisesta...

 

 

Link to comment
Hitsautin imusarjan lämmitykseen uudelleen muotoillun putken, joka ei ota öljynsuodattimeen kiinni.
 
Tämän tyyppisissä suodatinjaloissa ei yleensä ole öljynpaineen rajoitinta. Siksi kannattaa kylmäkäynnistyksen jälkeen ajaa aluksi pienillä kierroksilla, jotta öljy notkistuu, eikä hajoita öljynsuodatinta. Legendaarinen tarina kertoo suomalaisista harrastajista, jotka saivat tälläisen suodatinjalan suodattimen räjähtämään kesällä kylmäkäynnistyksen jälkeen saksalaisella lentoasemalla. Joutuivat maksamaan satoja euroja öljyn siivoamisesta...
 
 
Öljynsuodattimeksi kannattaa laittaa sellainen jossa on ylipaineen rajoitinventtiili.


Lähetetty minun TA-1032 laitteesta Tapatalkilla

Link to comment
Öljynsuodattimeksi kannattaa laittaa sellainen jossa on ylipaineen rajoitinventtiili.


Lähetetty minun TA-1032 laitteesta Tapatalkilla

Minkälaisessa öljynsuodattimessa on ylipaineventtiili, ja miten se toimii?

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Link to comment

When Does the Oil Filter Safety Valve Open?

EXAMPLE 1

One example is when you start the motor when cold. The oil is thick and does not pass easily through the filtration medium, thus building up to a high pressure drop. So, the bypass valve opens to prevent oil-starvation of the motor. How long it stays open is dependent on how cold the oil is and how long it takes to get near operating temperature. When the pressure drop across the filtration medium drops below the bypass valve setting the valve then closes.

EXAMPLE 2

Another example is when you are racing and can occur when the motor is fully warmed. At idle, the oil pressure is about 10 to 15 psi, and the pressure drop across the filter is about 1 or 2 psi. You take off towards the redline, and quickly build oil pressure. During that full-throttle acceleration the pressure drop across the filter will exceed the bypass setting, and send unfiltered oil to the motor, until the pressure across the filter has time to equalize. During a drag race, shifting through the gears, the bypass will open several times.

EXAMPLE 3

A third example, which you should never experience with frequent oil and filter changes, is when a filter becomes clogged. A spin-on filter can commonly hold 10 to 20 grams of trash before it becomes fully clogged. The bypass valve opening is the only way to keep the motor from becoming oil-starved if the filter becomes clogged.

Link to comment
7 minutes ago, metake said:

Eihän tuo rajoita painetta kuin sen vuoksi jos öljy ei virtaa suodattimen läpi. Jos paksu öljy ei kulje kanavissa, joka sen kylmän öljyn paineen nostaa, niin tuo ei siihen auta mitään.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla
 

 

Jaa-a, sitten pitää porata kanavat isommiksi ja varmistaa kampikammiossa olevan paineventtiilin toiminta.

Edited by mikan
Link to comment
 
Jaa-a, sitten pitää porata kanavat isommiksi ja varmistaa kampikammiossa olevan paineventtiilin toiminta.
Öljynpainemittarin anturihan on (yleensä) öljynsuodattimen jälkeen, ja näyttää aika helposti melko huimia lukemia kylmäkäynnistyksessä. Ja se paine on kyllä myös öljynsuodattimessa, joten suodatinta tuo ei juurikaan suojaa. Itse väittäisin että paineventtiilillä varustettu öljypumpun kansi on parempi vaihtoehto.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Link to comment
Öljynpainemittarin anturihan on (yleensä) öljynsuodattimen jälkeen, ja näyttää aika helposti melko huimia lukemia kylmäkäynnistyksessä. Ja se paine on kyllä myös öljynsuodattimessa, joten suodatinta tuo ei juurikaan suojaa. Itse väittäisin että paineventtiilillä varustettu öljypumpun kansi on parempi vaihtoehto.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Öljynsuodattimien suunnittelijat ovat sitten erehtyneet pahasti...on se harmi että heidän 50 vuoden työt ovat menneet täysin hukkaan...mutta onneksi Suomesta löytyi siihen maailman laajuinen apu... asiantuntijan ( metaken ) kannattaa mennä töihin maailman suurimpaan öljynsuodatintehtaaseen....palkan voi itse määrätä.

Lähetetty minun TA-1032 laitteesta Tapatalkilla



Link to comment
Öljynsuodattimien suunnittelijat ovat sitten erehtyneet pahasti...on se harmi että heidän 50 vuoden työt ovat menneet täysin hukkaan...mutta onneksi Suomesta löytyi siihen maailman laajuinen apu... asiantuntijan ( metaken ) kannattaa mennä töihin maailman suurimpaan öljynsuodatintehtaaseen....palkan voi itse määrätä.

Lähetetty minun TA-1032 laitteesta Tapatalkilla



Älä jauha paskaa. Jos sun tietämys moottorin öljynkierrosta on tuota luokkaa niin vuosien moottorin rakentamisesta saatu kokemus on valunut hiekkaan kuin kusi hanhen selästä.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

  • Haha 1
Link to comment

Vois miettiä, että kuinka isolla paineella suodatin hajoaa ja miksi niitä on hajonnut kuplassa, mutta en muista kuulleen yhdessäkään "käyttöautossa". 

 

Kuinka isoksi paine nousee kuplassa kylmänä ja kuinka isoksi paine nousee suodattimessa kylmänä, jos siinä ei ole safety valvea? Eli kylmä paksu öljy yrittää tunkea suodattimen läpi eikä venttiilistä ohi.

Edited by mikan
Link to comment
Älä jauha paskaa. Jos sun tietämys moottorin öljynkierrosta on tuota luokkaa niin vuosien moottorin rakentamisesta saatu kokemus on valunut hiekkaan kuin kusi hanhen selästä.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Pinna kireällä ?

Lähetetty minun TA-1032 laitteesta Tapatalkilla

Link to comment

Ainoa kerta kun itsellä on mennyt suodatin tukkoon oli kun vesipumppu prätkässä alkoi vuotamanaan koneen sisään. Kierroksilla ei tainnut olla ongelmia mutta tyhjäkäynnillä paineet tippui.
 

kuplassa ei liene ongelma ellei pääse sadevesi koneeseen. 

Edited by peruskallio
Link to comment
Vois miettiä, että kuinka isolla paineella suodatin hajoaa ja miksi niitä on hajonnut kuplassa, mutta en muista kuulleen yhdessäkään "käyttöautossa". 
 
Kuinka isoksi paine nousee kuplassa kylmänä ja kuinka isoksi paine nousee suodattimessa kylmänä, jos siinä ei ole safety valvea? Eli kylmä paksu öljy yrittää tunkea suodattimen läpi eikä venttiilistä ohi.
Kuplassahan on hyvin erilainen paineenrajoitus kuin uudemmissa autoissa. Kuplan koneessa öljynpaine rajoitetaan öljykanavan lopussa laskemalla öljyä ulos kierrosta jos painetta on liikaa. Kun öljy on kylmää eikä virtaa kunnolla vaan kanavat ja öljynkierto ahdistaa, niin paine nousee alkupäässä väkisinkin vaikka kuinka yrität laskea öljyä loppupäästä pois. Uudemmissa autoissa paine rajoitetaan jo heti öljypumpussa ja lasketaan pois jos paine on liian korkea, ja tällaiseksihan VW muutti myös uudemmat konstruktiot, Typ4, CT ja wasser moottorit esimerkiksi. Ja paineenrajoittimella varustetulla öljypumpun kannella sen saa myös T1 koneisiin.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Link to comment

Metake, kommentoisitko myös tuon toisen asian? Mä arvelen, että kyse on juuri tuosta, että suodatinkankaan läpi virtaa huonosti kylmä paksu öljy, jolloin paine nousee suodatinkankaan ja metallikuoren välissä mikäli safety valve ei aukea tai sitä ei ole. Eli voisko siellä nousta paine isommaksi kuin kanavissa, vaikka 10 bar?

 

Edited by mikan
Link to comment
Metake, kommentoisitko myös tuon toisen asian? Mä arvelen, että kyse on juuri tuosta, että suodatinkankaan läpi virtaa huonosti kylmä paksu öljy, jolloin paine nousee suodatinkankaan ja metallikuoren välissä mikäli safety valve ei aukea tai sitä ei ole. Eli voisko siellä nousta paine isommaksi kuin kanavissa, vaikka 10 bar?
 
Rehellisesti pitää myöntää, että en ole koskaan mitannut öljynpaineita ennen ja jälkeen suodattimen, joten ei ole omakohtaista kokemusta, mutta varmasti se suodatinkin läpäisee paksua öljyä huonommin kuin ohutta, mutta kuinka paljon huonommin niin en tiedä.

Mun pointti oli lähinnä se, T1 moottori tehokkaammalla öljypumpulla, 20W-50 öljyt ja nollakeli tai pakkasta, niin helposti loppuu öljynpainemittarista asteikko jos vähänkään nostaa kierroksia. Siinä ei auta öljynsuodattimen ohivirtausventtiili yhtään mitään kun öljynsuodattimen molemmin puolin on liikaa painetta, tosin ei se mitään haittaakaan...

Tuo ohivirtausventtiilihän on alunperin kehitetty päästämään öljyä öljynsuodattimen ohi jos suodatin tukkeutuu, niin moottori ei kärsi öljynpuutteesta.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Link to comment
Pinna kireällä ?

Lähetetty minun TA-1032 laitteesta Tapatalkilla

Joo, me ollaan niin kuin siitä elokuvasta, Vanhat äksyt herrat. Mä olen se äksy ja sä olet se ärsyttävä

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Joo, me ollaan niin kuin siitä elokuvasta, Vanhat äksyt herrat. Mä olen se äksy ja sä olet se ärsyttävä

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Onko sellainen ihminen ärsyttävä joka tietää enemmän kuin sinä ? Tapiolan Autokeskuksen vuosina tuli tehtyä yhteistyötä Suomen johtavimman suodatin valmistajan kanssa, sinä aikana tuli opittua yhtä ja toista suodattimista ( joskus jouduin jopa neuvomaan heitä teknisissä asioissa eivätkä he koskaan käyttäneet alatyylin sanontoja )

Lähetetty minun TA-1032 laitteesta Tapatalkilla

Link to comment
1 hour ago, metake said:

Kuplassahan on hyvin erilainen paineenrajoitus kuin uudemmissa autoissa. Kuplan koneessa öljynpaine rajoitetaan öljykanavan lopussa laskemalla öljyä ulos kierrosta jos painetta on liikaa. Kun öljy on kylmää eikä virtaa kunnolla vaan kanavat ja öljynkierto ahdistaa, niin paine nousee alkupäässä väkisinkin vaikka kuinka yrität laskea öljyä loppupäästä pois. Uudemmissa autoissa paine rajoitetaan jo heti öljypumpussa ja lasketaan pois jos paine on liian korkea, ja tällaiseksihan VW muutti myös uudemmat konstruktiot, Typ4, CT ja wasser moottorit esimerkiksi. Ja paineenrajoittimella varustetulla öljypumpun kannella sen saa myös T1 koneisiin.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla
 

Se loppupään poistoreikä saattaa myös käydä liian pieneksi. Se on paljon kanavaa pienempi.

  • Like 1
Link to comment
10 hours ago, Maasturi said:

Onko sellainen ihminen ärsyttävä joka tietää enemmän kuin sinä emoji1787.png ? Tapiolan Autokeskuksen vuosina tuli tehtyä yhteistyötä Suomen johtavimman suodatin valmistajan kanssa, sinä aikana tuli opittua yhtä ja toista suodattimista ( joskus jouduin jopa neuvomaan heitä teknisissä asioissa eivätkä he koskaan käyttäneet alatyylin sanontoja ) emoji106.png

Lähetetty minun TA-1032 laitteesta Tapatalkilla
 

 

Nyt kun aloit kehumaan tiedollasi niin esitetäämpä pari kysymystä.

 

Kulkeeko suodatinjalallisessa öljypumpussa kaikki öljy suodattimen läpi?

 

Onko suodatinjalassa samankokoiset öljykanavat pumpulta ulos ja pumppuun takaisin.

 

Link to comment
9 hours ago, arvuuttaja said:

Type-4 koneessa öljynpaineen venttiili suodatin jalassa ja joissakin kuplan suodatin pumpuissa vastaavasti kuusioruuvin takana. Yleisesti käytetyssä golfin suodattimissa on jousellinen ylipaineen ohitus. Tässäpä lyhyt type-4 suodatin vertailun vuoksi..

20220406_224140.jpg

20220406_224224.jpg

 

Jees, kiitoksia vastauksista. Löysin mielestäni sopivan MANN 77/2 suodattimen tarvikeliikkeestä. Siinä on paineenrajoitusventtiili 2.2bar. Sopii paikalleen hyvin.

Link to comment
 
Jees, kiitoksia vastauksista. Löysin mielestäni sopivan MANN 77/2 suodattimen tarvikeliikkeestä. Siinä on paineenrajoitusventtiili 2.2bar. Sopii paikalleen hyvin.
Tehtaan mukaan kuplan öljynpaine 2500 rpm on 3 bar, eli normaaliajossa melko suuri osa öljystä virtaa suodattamattomana suodattimen ohi.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Link to comment
1 hour ago, metake said:

Tehtaan mukaan kuplan öljynpaine 2500 rpm on 3 bar, eli normaaliajossa melko suuri osa öljystä virtaa suodattamattomana suodattimen ohi.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla
 


Parempi kait sekin kun ei suodatusta lainkaan.. 🤔😊

Link to comment

Aika paljon työtä, kun järjestää öljynsuodattimen tyyppi 1 moottoriin; sen vuoksi haluan, että kaikki voitelukohteisiin menevä öljy on täysin suodatettua. Sen takia käytän ylipaineventtiilittömiä suodattimia. Suodatinjalassa ei ole paineen rajoitinta, ja sen vuoksi ajan pienillä kierroksilla kylmäkäynnistyksen jälkeen, ja hyvin on mennyt. Muissa moottoreissa on öljypumpun kannessa paineen rajoitin, ja kylmäkäynnistyksen jälkeen voi ajella ihan normaalisti. Käytän tavallisia suodattimia, en erityisesti painevahvistettuja, ja koskaan ei ole vuotoja tai sellaista ollut.

Link to comment
2 hours ago, metake said:

Tehtaan mukaan kuplan öljynpaine 2500 rpm on 3 bar, eli normaaliajossa melko suuri osa öljystä virtaa suodattamattomana suodattimen ohi.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla
 

Ei välttämättä virtaa yhtään ohivirtausventtiilin kautta jos suodattimessa ei ole yli 2,2bar paine-eroa sisäänmenevän öljyn ja ulostulevan öljyn välillä.

Edited by Tutkija
Link to comment
Ei välttämättä virtaa yhtään ohivirtausventtiilin kautta jos suodattimessa ei ole yli 2,2bar paine-eroa sisäänmenevän öljyn ja ulostulevan öljyn välillä.
Hyvä pointti, en osannutkaan ajatella näin pitkälle.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Link to comment
16 hours ago, Tanhis said:

 

Nyt kun aloit kehumaan tiedollasi niin esitetäämpä pari kysymystä.

 

Kulkeeko suodatinjalallisessa öljypumpussa kaikki öljy suodattimen läpi? = ei kaikissa malleissa.

 

 

Onko suodatinjalassa samankokoiset öljykanavat pumpulta ulos ja pumppuun takaisin. = riippuu pumpun valmistajasta, jokainen malli on oma yksilönsä

 

 

Edited by Maasturi
Link to comment
7 hours ago, Maasturi said:

 

Pointti tosiaan on että miten se suotimen sisäinen venttiili estää suotimen kuoren halkeamisen kun ei se pääse sitä sisäistä painetta laskemaan mihinkään kuoren ulkopuolelle. Kun tosiaan ne suodatinkannet jotka omista käsistä on mennyt omaavat saman kokoiset kanavat sisään ja ulos niin ei siellä mitään maagista paisuntasäiliötä ole mihin ylimääräinen paine menisi. Ja minulle aika yllätys että löytyy suodatinpumppuja mistä ei kaikki öljy kulje suotimen läpi.

 

Oma ymmärrys miksi siellä suotimessa on sisäinen venttiili liittyy öljyn virtaavuuteen. Kylmä öljy paksua ja ei mene suodattimen läpi joten paine nousee ja jos ennen suodatinta paineen rajoitus niin silloinhan ei suotimen läpi menisi öljyä suunnitellusti ja jos pääöljykanava lähtee suotimesta niin silloinhan tämä tosiaan on ihan oikea ongelma. Kun taas jos suotimen sisäinen venttiili päästää öljyn läpi helpommin kuin pumpun pään paineventtiili kaikki toimii kuten pitääkin.

 

 

Link to comment

mitenkä tuo pakoputki homma tuon suodatinjalan ja öljynsuodattimen kanssa, kun olen ymmärtänyt että ihan mikä vaan putki ei siihen mene ja itellä pitäisi saada vähän isommalla putkella se pakoputkisto omaan koneeseen kun on vähän viritystä laitettu nii se vakioputki ahistaa liikaa. 

Link to comment
6 hours ago, kuupeli said:

mitenkä tuo pakoputki homma tuon suodatinjalan ja öljynsuodattimen kanssa, kun olen ymmärtänyt että ihan mikä vaan putki ei siihen mene ja itellä pitäisi saada vähän isommalla putkella se pakoputkisto omaan koneeseen kun on vähän viritystä laitettu nii se vakioputki ahistaa liikaa. 

https://www.cbperformance.com/product-p/maxi26early.htm

Laita tollanen ja saat sen öljynsuotimen parempaan paikkaa.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...