Jump to content

Kompuran painekytkimen sielunelämä ?


Recommended Posts

Onkos kenelläkään tietoa tällaisesta kompuran painekytkimestä, mikä on toimintalogiikka ja olisiko sille mitään tehtävissä ? Alkaa pikkuhiljaa mennä käpy laitteen kanssa, kun tämä on alkanut napsauttelemaan itseään sammuksiin ja aika tiuhaan. Viimeisen vuoden aikana on mennyt vain pahemmaksi. Välillä saa laulattaa kompuraa pitkäänkin mutta tänään esim. sai käydä napsauttamassa päälle usemman kerran kun pöhistelin peltejä hiekalla puhtaaksi. Aikansa kun on pörissyt, niin napsauttaa tuon vihreän napin ylös ja lähtee kyllä heti uudelleen käyntiin kun käy vain painamassa napin takaisin pohjaan. 

 

image.thumb.jpeg.01757b1b7238bac74be358cfdd9f0f60.jpeg

Link to comment
28 minutes ago, Tuomo Lehmikangas said:

Mulla taitaa olla vika samassa paikassa, mutta niin päin ettei se aina tajua sammuttaa itseään. Onneksi varoventtiili toimii.

 

Paikallinen harrastaja neuvoi kyllä että noita on ostettavissa irrallaankin, mutta jäänyt toistaiseksi sopiva etsimättä.

Itellä sama strongissa, painat napin alas ja illalla oli kompura keräämässä paineita taas. Nousee itteksiään ylös nappi, ratkaisuna piuha pois seinästä.

Toisin päin kyllä vittumaisempi vika.

 

Minulla tosin ylös/alas kytkin ainoastaan, mut ostinhan tuon 2003 muistaakseni->vanha jo.

Tehnyt jo varmaan 10v. tuota nappi kikkailua.

Edited by portu
Lisää tekstiä
Link to comment
7 hours ago, Tuomo Lehmikangas said:

 

Paikallinen harrastaja neuvoi kyllä että noita on ostettavissa irrallaankin, mutta jäänyt toistaiseksi sopiva etsimättä.

 

Joo, on näitä mutta IKH:n listoillakin näyttää hinnat olevan 100-159€. 

Link to comment
Näitä halvempiakin itsekkin pohdin mutta onko tuossa mitään muuta eroa kuin että samalla napilla tehdään on-off kuin tuo kompurassa nyt olevat erilliset on ja off nappulat ?
Ei ole eroa, tuollainen halpis mullakin on kompurassa.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

  • Like 2
Link to comment

Vähän viestiketjua lainaten. Mitä mieltä on rakentelijat kompuran hommaamisesta.

 

Kannattaako miettiä uutta "Strong linea" tms. merkkiä vai 80-luvun V-koneisia valurauta vehkeitä "Hydor"?

 

Hinnat näyttää vapailla markkinoilla olevan suunnilleen samaa luokkaa eli noin 1000€ pintaan.

Tuotot ainakin noin paperilla samaa sarjaa 660-1000l/min (vapaatuotto).

 

Jotenkin itselle tullut kuva, että nuo vanhemmat olisi mahdollisesti hiljaisempia käytössä kuin nuo uudet italialaiset rivikoneiset, lie sitten ihan laitekohtaista.

Ero siis on vain siinä, että toinen on yli 30 vuotias ja toinen uusi, mutta jostain syystä vanhakin näyttää hintansa pitävän.

Edited by Henkar
Link to comment

Ekana tulis mieleen, että missähän kunnossa tuollaisen 80-luvun kompressorin säiliö on. Ihan siis siitä näkökulmasta ettei räjähdä jos on ruostunut sisältä.

 

Mulla on ollut vuodesta 2006 tms Veljekset Sarvelan valmistama Jere-kompura (tuotto joku 500l/min) ja nähdäkseni se on aika pitkälle noista Italialaisista osista kasattu. Huollot on olleet tähän saakka: veden tyhjennystä säiliöstä, ilmansuodattimen vaihto (kerran), öljyjen vaihto muutaman kerran. Tosin sanottakoon että laite on tässä matkalla ollut erinäisistä syistä jonkun vuoden aika vähällä käytöllä.

Link to comment

Mulla vuoden -78 Atlas Copco LE11, puusepänliikkeestä poistettu ruuvikompuran tieltä täydellä huoltokirjalla. Putsailin kontaktorit ja avasin säiliön, kotelovahan vetäsin perään kun raaputtelin hilseet veks sieltä.  Mukavan pehmonen laitos, vaikkakin talvipakkasella pikkasen ensistartilla valot niiaa torpassa tuolla lähes 10kW moottorilla ilman pehmokäynnistintä.

 

Suosittelen katselemaan moisia vanhempia huollettuja sisätiloissa olleita. Maksoin tuosta 800€ joku 10-12 vuotta sitten (mukana tuli vielä vanhan 40" kuvaputkitelkkarin kokoinen ilmankuivain joka jaksoi tuon tuoton kuivattaakin) Tuottoa 10 barilla luokkaa 0.6 kuutioo muistaakseni. monesti noissa pienemmissä tuotto on vapaatuottona.  Ei oo ilma toistaseks loppunu...

 

Toki koko on iso ja korkeakin vielä, ei ihan joka talliin mahdu, mulla tuo on puolilämpimässä varastotilassa tallin vieressä jossa lähinnä traktorin apulaitteita säilytetään

Link to comment

Kannattaa ruuvikompuroissa sitten ottaa huomioon, että ne ei tykkää jos käyttöä ei ole jatkuvasti, ainakaan uudemmat.
Meillä perkas 2v jälkeen Kaeserin ruuvi duunissa, kun käyttö oli niin vähäistä.

Link to comment
On 4/20/2022 at 10:10 AM, KimmoH said:

Näitä halvempiakin itsekkin pohdin mutta onko tuossa mitään muuta eroa kuin että samalla napilla tehdään on-off kuin tuo kompurassa nyt olevat erilliset on ja off nappulat ?

Voima vai valovirtakompura

Link to comment
 
Voimavirta
Jaahas, jos se onkin 3-vaiheinen, niin onkohan tuossa alkuperäisessä mukana moottorin suojakytkn? Ja olisikohan se säädettävällä virtarajalla? Jos on, niin hiukan virta-arvoa suuremmaksi..

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Link to comment

Joku kyseli strong linestä. Semmoinen 3-vaiheinen tonnin kone tuossa on papattanut nyt olisko kymmenkunta vuotta. Öljyt olen vaihtanut kun olen muistanut eli kaksi kertaa. 

 

En tiedä voiko suositella, mutta kyllä se mulla on asiansa ajanut. 

 

Link to comment

Tää oli varmaan trolli 😅😅 Eipä tule yhtään akkukäyttöistä konetta mieleen millä voisi noi mun paineilmatyökalut korvata. No, ehkä joku pulttipyssy mutta tuota yli 20 vuotta palvellutta pulttipyssyäkään en kehtaa alkaa vaihtamaan ennenkuin se hajoaa, todennäköisesti kestää kauemmin kuin käyttäjänsä ja sitä ei tartte kuin pari kertaa vuodessa. 

 

Vieraalla voi teettää ja teetänkin isommat hiekkapuhallukset mutta kaikki kokonaista autoa tai oikein ruosteista vannetta pienemmän hommat tehdään itse. Ei järki riittäisi pikkuosien kiikuttamiseen vieraalle. Sitten pitäisi vielä odotella ja maksaakkin siitä lystistä että puhaltavat joskus kun sattuu hommat kiinnostamaan. Lisäksi jotain kansia, lohkoja tai muita pikku nippeleitä en uskaltaisi edes antaa vieraan puhallettavaksi. Kuluneen talven aikana tuosta lasikuulakaapin läpi on kulkenut niin paljon osaa läpi että olisi tullut henkilökohtainen konkurssi jos siitä työstä olisi pitänyt jollekkin rahaa maksaa 😄

 

Mutta joo... käytin painekytkimen auki ja siinähän oli heti on-off nappuloiden vieressä säätö virralle. Säädin karvan verran isommalle ja seurataampa tilannetta auttaako ongelmaan. 

  • Like 2
Link to comment

Kompurakeskusteluun, myö ostettiin entisestä leipomosta Hydorin kompura, japanilainen V-lohko ja kotimainen säiliö, olikohan se 80-luvun lopulta. Moittettomasti toiminut ja kertaalleen oon vaihtanut öljyt. Hyvin pehmeä-ääninen, sen vieressä voi jutella ja kun se puksuttelee toisessa huoneessa niin ei sitä oikein edes erota. Tuossa V-lohkossa on 2 eri kokoista pyttyä ja eka pytty puskee paineen toiseen joka nostaa sitten korkeammaksi. Tuo menis 12 vai peräti 14 bariin, 10bar oon laittanut rajaksi kun tuppaa hyötysuhde huononemaan mitä suurempi paine. Kompuran lisäksi vanha rekan painesäiliö tallissa lähisäiliönä. Huonona puolena oli kyllä paino - 170 kg, oli siinä kolmestaankin pieni nujuaminen tallin perille.

Link to comment

Kuinka monta akkukonetta mun pitäisi ostaa että korvaisin paineilman? Ja en usko että jumal-milkkarillakaan on mitään devilbiss flg:n veroista maaliruiskua tarjolla.

 

Ja edelleen pidän suuresti ir:n kolmevarttisesta pulttipyssystä. Sillä voi tehdä lähes mitä vaan ja on kevyt ja pieni kones.

Link to comment
13 hours ago, KimmoH said:

 

 

Mutta joo... käytin painekytkimen auki ja siinähän oli heti on-off nappuloiden vieressä säätö virralle. Säädin karvan verran isommalle ja seurataampa tilannetta auttaako ongelmaan. 

Mikäli tää korjas ongelman kannattaa seurata koneen laakerointia. Ennen pitkää joudut säätämään lisää ja seuraus on että kone ylikuumenee ja lopulta kärvähtää. Laakerit on simppeli operaatio uusia.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...