Jump to content

Hihnapyörät


Recommended Posts

Mikä on mennyt pieleen talven aikana kun laturin hihna lensi paikoiltaan 15km ajon jälkeen. Eikä pysynyt enään paikoillaan vaan lensi pois muutaman metrin ajon jälkeen.

Kone oli aika lämmin kun päästiin kotiin. Toivottavasti en saanut aikaiseksi hirveitä vahinkoja. Öljyn lauhdutin oli onneksi keulassa niin että öljy ainakin hiukan jäähdytti

 

Pitäisikö tai varmaan pitää, hihnapyörien olla samassa linjassa. Mulla näyttö heittävä 10mm.

 

Ai mitä sille on tehty.

Moottorin kampiakselin ja vaihdelaatikon stefojen vaihto, termostaatin lisäys. Elikkä moottorin päältä oli kaikki purettu. Ja kaikkea muuta. Tuli ehkä vähän  kiire että pääsi vappuajelulle.

 

 

 

 

IMG_20220503_183134.jpg

Link to comment

Mahdollista joo, mutta ainakin vanhempi 6V 1300-kuutionen jumitti ensimmäisenä männät pyttyihin kun jäähdytys petti. Ei leikannut edes kiinni. Ensin hävisi veto ja tuntui jotenkin voimattomalta, se vähän paheni, joten ajoin pysäkille ihmettelemään ja kone sammui samantien kun päästi jalan kaasulta.

 

Konehuoneen pahvi oli irti ja oli tukkinut ilmanoton: Puhallin kyllä pyöri, mutta ei saanut ilmaa sisään, ei ihme että kävi hiukan kuumana ... konehuoneen luukku oli kuin kiukaan luukku, aivan törkeän kuumaa, öljynkäryistä ilmaa pöllähti silmille.

 

No, aikani odottelin että kone vähän jäähtyy ja siinä ootellessa revin koko pahvin kuuseen. Vartissa kone jo jäähtyikin sen verran että uskalsi yrittää käyntiin ja kyllähän se lähti. Koneella ajeltiin vielä monta kesää että ei se ainakaan pahasti vetänyt hernettä nenään siitä. Öljyt kyllä vaihdoin kuin pääsin kotiin, öljyjen keittäminen ei varmaankaan voitelua parantanut.

Link to comment

Onko kellään teoriaan mistä johtuu hihnapyörien harittaminen. Puhallinkotelo on paikoillaan ja sen paikkaa ei voi vaikuttaa, laturi on siinä missä se on, ..... Eikä kampiakselin paikka voi muuttua.

 

Voiko puhalin kotelo olla jostain muusta vehkeestä. Auto on rakennettu uudestaan 1980 ja päälle on isketty lasikuitukoppa. En huomannut katsoa miten hihnapyörät olivat kun aloin syksyllä purkamaan.

Link to comment

Minusta se näyttää oikealle 12v hihnikselle. Joku vidurallaan kun laturi näyttää olevan sen sentin liian takana, vanha laturinjalan jälki on näkyvissä vielä laturin rungossa. 

Onko mahdollista saada koko koneesta kuvaa?

Link to comment

Ohessa kuva laturista. Saattaa olla joku keräily laturi pallokeulasta. Täytyy harkita vaihtoa vaihtovirta laturiin siirtymistä. Jotenki se toimi viime kesän.

 

Koneen numero on pelkkä A kirjain mutta kun otti puhallinkotelon irti sieltä löytyi ohein lappu.IMG_20220405_102751.thumb.jpg.719df54d352701f14720b57f61591948.jpgIMG_20220504_061425.thumb.jpg.a64cfa178676262435b87f0e631d28b4.jpg

Link to comment

Jep, palliksen 38A laturi, vaatii erilaisen "sisään vedetyn" kiinnityspellin tai muuten käy noin. Eli kiinnityspelti tai laturi vaihtoon. Kiinnityspeltejä ei käsittääkseni saa uusina, mutta Valtosella taisi joskus olla näitä?

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

  • Like 1
Link to comment
42 minutes ago, Jami50 said:

Taidan laittaa laturin vaihtoon. Päivittää sitten vaihtovirta laturiin niin virtaa piisaa.

 

Kiitos tiedoista. Olisi ollut vaikea keksiä selitystä ko. ongelmaan

Laita viestiä jos olet tuosta laturista luopumassa 0405464097

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...