Jump to content

Viinahöyryistä mopoilua


Recommended Posts

Nyt alkaa tuo polttoaineen hinta pännii. Mitäpä jos tankkaisin toisen tankin mopossa (2 osainen tankki) viinalla ja toisen bensalla, ne sitten sekoittuu siina aikanaan. Mitä kokemuksia lajitovereilla on tuollaisen 1.6 T1 koneella kun viinapäissään ajaa..mitä on jouduttu säätelee. Mulla on mopossa Volvon iso SUkaasutin ja siinähän ei mitään suuttimia /kumikalvoja ole ja seoksen koko alueelle saa säädettyä vaikka ajaessa . Entä jos ajaisin pelkällä viinalla, saisikohan sen enää kylmänä käyntiin??

 

Link to comment

Kylmäkäynnistys ja öljynvaihtojen tihentäminen tulee ensimmäisenä mieleen haasteista. Alkoholipolttoaineet pitävät korkeasta puristussuhteesta ja kunnon kipinästä. T1- alustalla kumpikaan ei toteudu vakio-osilla.

 

E85 sisältää lisäainepaketin jolla kylmäkäynnistys on parempi kuin itse sekoitetulla gasoholilla, myös kylmätyhjäkäynti on parempi. Vähemmän etanolia kertyy moottoriöljyn sekaan vaikka näennäisesti mittarilla tarkistaen molempien etanoli% oli 85 eli itse blendailu ei vastaa valmista pumpputuotetta. Puhtaalla alkoholilla käyvät moottorit käynnistetään yleensä bensalla jotta moottoriin saadaan lämpöä höyrystämään alkoholia.

 

Nämä omia henkilökohtaisia kokemuksia, ei kuitenkaan typ1- moottorista. Muutoin kummempaa kikkailua ei tarvita kuin oikeat suutinkoot jolla moottori käy hyvin. Eikös tuo etanoli ole aika kallista pienissä erissä ostettuna, kannattaako kikkailu 2-osaisella tankilla? Nykyaikaisella moottorinohjauksella ja anturoinneilla toteutettuna toiset suuttimet sumuttaisivat etanolia ja toiset bensiiniä, silloin voisi hakea makeimman seossuhteen €/litra/100km tai käyttöominaisuuksien pohjalta. Muutoin E85 on selkeästi yksinkertaisempi ratkaisu, ehkä parasta olisi kuitenkin optimoida sytytysennakko, puristussuhde ja SU-kaasuttimen seokset siten että nykybensasta saa kaiken hyötysuhteen irti.

Link to comment
2 hours ago, wp said:

Kylmäkäynnistys ja öljynvaihtojen tihentäminen tulee ensimmäisenä mieleen haasteista. Alkoholipolttoaineet pitävät korkeasta puristussuhteesta ja kunnon kipinästä. T1- alustalla kumpikaan ei toteudu vakio-osilla.

 

E85 sisältää lisäainepaketin jolla kylmäkäynnistys on parempi kuin itse sekoitetulla gasoholilla, myös kylmätyhjäkäynti on parempi. Vähemmän etanolia kertyy moottoriöljyn sekaan vaikka näennäisesti mittarilla tarkistaen molempien etanoli% oli 85 eli itse blendailu ei vastaa valmista pumpputuotetta. Puhtaalla alkoholilla käyvät moottorit käynnistetään yleensä bensalla jotta moottoriin saadaan lämpöä höyrystämään alkoholia.

 

Nämä omia henkilökohtaisia kokemuksia, ei kuitenkaan typ1- moottorista. Muutoin kummempaa kikkailua ei tarvita kuin oikeat suutinkoot jolla moottori käy hyvin. Eikös tuo etanoli ole aika kallista pienissä erissä ostettuna, kannattaako kikkailu 2-osaisella tankilla? Nykyaikaisella moottorinohjauksella ja anturoinneilla toteutettuna toiset suuttimet sumuttaisivat etanolia ja toiset bensiiniä, silloin voisi hakea makeimman seossuhteen €/litra/100km tai käyttöominaisuuksien pohjalta. Muutoin E85 on selkeästi yksinkertaisempi ratkaisu, ehkä parasta olisi kuitenkin optimoida sytytysennakko, puristussuhde ja SU-kaasuttimen seokset siten että nykybensasta saa kaiken hyötysuhteen irti.

Joo..toin asiani hieman huonosti esiin. Tarkoitin tuolla "viinalla" ihan pumppu etanoliseosta. Kaksiosainen tankki on näissä jo vakiona, sitä ei tarvi vaihtaa. Vakio nokalla olen omat koneet tehnyt ja puristus on maltilliset 8.4 . Sytkä on WBX:n ja siihen saisi kyllä mukavasti ennakoita jos laittaisin vielä alipaine säädön päälle(vaikka 1 lähtöisesti) tuosta SU:sta tulee niin kovat alipaineet että sitä ei voi muuten käyttää. Normaalisti nyt tuo kuluttaa kahden kuormalla liikenteen mukana ajettaen 6..7 l/100 tien nopeudesta riippuen,ja jos pihistellään niin on päästy 5,6l/100km. Kulutuksen kannalta ei juurikaan mitään sellaista ole tehtävissä millä tuota kulutusta saisi alemmaksi ,ilman että mukavuus kärsii. Seostahan näissä vanhoissa Su kaasareissa säädetään ihan kääntämällä neulaputkea vaan alemmas/ylemmäs ja sen voi tehdä vaikka ajaessa ja seos muuttuu samalla koko alueella, nokkelaa! Tuolla kokoonpanolla on nyt ajettu n. 70 000km ja kaikki pelaa hyvin. MUTTA sen polttoaineen hinta nyppii, se pumppuviina olis halvempaa.

Edited by Matti-Pekka
Link to comment

Hyvin toimivalla paketilla tuossa olisi noin 40c/litra säästöpotentiaali jos kulutuksen saisi pysymään puolitoistakertaisena. Ei kun kokeilemaan, lambda putkeen ja neulaputken korkeutta säätämään. Jos alipainesäätö ei vielä käytössä voi olla sen kanssa jopa enempäänkin.

Link to comment
9 hours ago, Matti-Pekka said:

 MUTTA sen polttoaineen hinta nyppii, se pumppuviina olis halvempaa.

Litrahinta on halvempi, mutta kulutuksen kasvu pienentää säästöä. E85 sisältää noin 30% vähemmän energiaa kuin normibensa.

Edited by x-pj
Link to comment

Onko lajitovereilla oikein ajettua henkilökohtaista kokemusta miten tuollainen 1600 T1 (oikein säädetty ja toimiva kone) toimii tuolla viinalla? siis ajokokemuksia ja teknisesti tarvittavia muutoksia jotta homma pelaisi lähes samoin kun bensalla? Ja kesäajo kokemukset riittää, en vanha ukko oikein enää jaksa talvella mopolla ajaa. Mopossa tuo kone menee kyllä helpolla. Normi ajossa ei kyllä tarvitse kun max. 1/2 kaasun alueesta käyttää, motarilla on hieman alle 1/2 kaasulla nopeus kaksipäällä 115..120 km/h.ja koneen kierrokset on 3200..3500 .

Edited by Matti-Pekka
Link to comment

Pelkällä suutinjumpalla onnistuu E85. Täällä Jyväskylässä just talvella/keväällä yks kaveri modauksen teki kuplaan T1 koneeseen. Kysäisempäs tarkempia speksejä kun näen jossain välissä. Mulla on ollut haaveissa tuon yhden Dneprin muuttaminen "maissiviinalle".

 

Edited by KimmoH
Link to comment
3 hours ago, KimmoH said:

Pelkällä suutinjumpalla onnistuu E85. Täällä Jyväskylässä just talvella/keväällä yks kaveri modauksen teki kuplaan T1 koneeseen. Kysäisempäs tarkempia speksejä kun näen jossain välissä. Mulla on ollut haaveissa tuon yhden Dneprin muuttaminen "maissiviinalle".

 

Ok kiitos ja kysäse..tässä mopossa ei tosiaan suutinjumppaa tarvi kun on kaasari jossa ei ole suuttimia ..eli mutteria kiertämällä seos rikastuu ja laihenee koko alueella ja ryyppy lisää portaattomasti seosta  ja nostaa kierrosnopeutta. Polttoaine pumppu(sähköinen) ja paineensäädin (petrolking) molemmat on viinan kestävät samoin kun letkusto. Käyttökokemukset tosiaan kiinnostaa ja mahdolliset ongelmat. Vai meinaat Ukrainan poikain koneen opettaa ihan vegeruualle...mitähän se siitä tykkää? No lämmöstä ei ainakaan ole pulaa ..sitä riittää kaasarin puolesta kyllä, ja kun ei detonoi niin sytkää saa säädettyä miten vaan.

  • Like 1
Link to comment

Tänään tankkasin 10 litraa 95:sta ja 10 litraa E85 :sta ja vetasin sellaisen 70km testilenkin. Ensin ajoin isompaa tietä jonkun 25 km ja siinä jätskitauon jälkeen säädin hieman rikkaammalle kun ajon jälkeen oli tyhjäkäynti hieman matala (1/4 kierrosta neulaputkee alemmas).Siitä sitten isompaa väylää n.10 km ja sitten kurvikkaalle kantatielle. Tuossa kantatie tiukoissa mutkissa ja melkein  nollasta lähtevissä kiidytyksillä huomasi ettei alavääntö ole ihan sitä parasta tasoa mikä tässä koneessa on aina miellyttänyt, muuten kierroksilla veto on hyvä. Käänsin seuraavalla pysähdyksellä vielä 1/4 kierrosta neulaputkee alemmas, ja se paransi kyllä ihan alavääntöä hieman. Kaikenkaikkiaan testi tuolla maltillisella 50/50 satsilla meni hyvin. Jos kytkisi sulkuhana kanssa tuohon WBX jakajaan 1 toimisen alipainekellon , niin tuon SU:n antama roima alipaine läppää avatessa antaisi kyllä aimo buustin tuolle alhaalta lähtevälle väännölle..mutta jos ajetaan tavan bensalla pitäisi se hana sulkea koska alhaalta kakspäällä vedätettäesä (isommalla vaihteella) se ennakko nousee liian nopeasti isoksi ja alkaa välillä detonoimaan.Eli hana kiinni ja bensaa ja hana auki ja viinaa..testit jatkuu.

  • Like 1
Link to comment

Mie oon ajellut e85:llä T1-pohjaisella koneella hyvän tovin ja olen ollut kovin tyytyväinen, mutta kone ei ole erityisemmän vakio (ja just nyt telakalla kun nostaja antautui, ei liity etanoliin). Kuten on keskustelussa käynyt jo ilmi, rahallista säästöä ei oikeastaan saa ja tankkausväli tihenee, ja harrastekilometreillä ekologisuuskin vähäisemmässä roolissa.

 

Etua etanolista tuleekin oikeastaan kahdesta asiasta:

  • Korkeampi puristuksen kesto
  • Matalampi lämmöntuotto

Ensimmäinen tulee etanolin oktaanilukemasta joka normi e85 bensalla on "aina yli 104". Toinen taas siitä, että polttonestettä on suurempi määrä seoksessa kuin bensan kanssa, ja sen höyrystyminen vaatii korkeampaa lämpötilaa, jolloin etanoli simppelisti absorboi sylinteristä enemmän lämpöenergiaa ennen syttymistään.

 

Toisin kuin monesti näkee väitettävän, etanoli palaa nopeammin kuin bensa. Vastaavasti sen syttyy hieman myöhäisemmässä vaiheessa, josta syystä sytytysennakkoa voi kokonaisuutena lisätä. Tyypillisesti sytytystä voi aikaistaa e85:llä 2-4 astetta bensaan verrattuna, jopa enemmänkin koska se ei ole niin herkkää nakuttamaan.

 

Mutta tuo höyrystymisen vaatima korkeampi lämpötila edellyttää kylmäkäynnistyksessä tosiaan huomattavasti bensaa tanakamman rikastamisen / ryypyn.

 

Miulla on ollut T1-koneeksi varsin korkea dynaaminen puristussuhde (nokka scat c35 ja staattinen puristus 10,5:1, nettisuositus em. nokalle on 8-8,5:1), oon ajellut etanolilla aivan tyytyväisenä ilman nakutusta. Sytkän perusennakko normaalia suurempi 10-12 astetta, maksimiennakko ilman alipainetta 36. Alipaineen kanssa ennakko nousee jopa yli 40 asteen, mutta niissä tilanteissa sylinterin täyttö on niin pieni että ei se silloinkaan nakuta (ts. korkeat kierrokset ja kaasu just ja just auki että alipainetta on mahdollisimman paljon).

 

Asia minkä olen myös huomannut, e85 kestää kovin huonosti talvisäilytystä kohokammioissa ulkona. Se tekee semmoista valkeaa höttöä joka ei sula bensasta, mutta esim. bräkleenillä tai kaasarin putsausaineella liukenee helposti. Jos ei siis laske kaasareita tyhjäksi tai käytä konetta pitkin talvea, keväällä on edessä hieman enemmän tekemistä.

 

Miun mielestä vakiokoneen kanssa ainoa hyöty on tällä hetkellä ekologisuus. Tai no, jos kone käy rikkaalla eikä jaksa säätää, niin pieni määrä etanolia auttaa. Mie tein näin kiinaskootterissa kun en jaksanut enää enempää ropata kaasaria :D

Link to comment

Joo..se saattaa olla ettei tälläisessä mopokäytössä tuo viinalla läträäminen kannata. Nyt ihan alkumetreillä on tullut eteen se että tämmöinen alumiini konekikkara vapaassa ilmassa (siis ilman mitään kotelointia) jäähtyy nopeesti ja lämpenee hitaasti. Ihan pienen ajon jälkeen pitää käytää konetta hieman aikaa että kone vetää kuumaa esilämmitettyä ilmaa, muuten ajoon lähdössä saa käyttää rikastinta aika pitkään.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...