Jump to content

Kuplan DIY-ilmajousitus


Recommended Posts

Mikäs nykyään olisi järkevin tapa tehdä kuplaan itse ilmajousitus? Taikka lähinnä että mistä ja millaiset pussit on laitettu. Edessä säätöakseli, edessä vois laittaa pussin säätämään etuakselin korkeutta siitä keskeltä, mutta entä takana? Saako jollain ilmaiskareilla riittävän matalaksi, sekä sopiiko jostain vehkeestä ilmaiskarit suoraan pystäriin? Ohjain on jo, sekä letkut, säiliö yms. varsin yksinkertaisia. Mietityttää vain, että mistä porukka on hommannut värkit alustan tekemiseen...

Link to comment
On 6/13/2022 at 12:18 AM, Urbantoy said:

Tsekkaa tuolta, siellä ainakin jotain ohjetta ja kuulemma hyviä pussi-iskareita
https://limebug.com/category/suspension-tech-articles/

 eteen tuolta löytyikin iskarit, ihan ok hintaan vielä.. Mutta ite en löytänyt että miten takapää toteutettu, onko sinne jotain valmiita iskareita vai pitkääkö tommosesta noiden sivuilla myytävästä palkeesta ite väsätä?

Link to comment
Mikäs nykyään olisi järkevin tapa tehdä kuplaan itse ilmajousitus? Taikka lähinnä että mistä ja millaiset pussit on laitettu. Edessä säätöakseli, edessä vois laittaa pussin säätämään etuakselin korkeutta siitä keskeltä, mutta entä takana? Saako jollain ilmaiskareilla riittävän matalaksi, sekä sopiiko jostain vehkeestä ilmaiskarit suoraan pystäriin? Ohjain on jo, sekä letkut, säiliö yms. varsin yksinkertaisia. Mietityttää vain, että mistä porukka on hommannut värkit alustan tekemiseen...
Jos meinaat katsastaa sen niin pitää olla valmistajan todistus setistä että se on tarkoitettu tuollaiseen autoon, tai puolueettoman tarkastuslaitoksen hyväksyntä muutoksille.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Link to comment
4 hours ago, metake said:

Jos meinaat katsastaa sen niin pitää olla valmistajan todistus setistä että se on tarkoitettu tuollaiseen autoon, tai puolueettoman tarkastuslaitoksen hyväksyntä muutoksille.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla
 

 

Onko kenelläkään ollut koskaan katsastuskonttorilla mukana säädettävästä etuakselista tai droppiolka-akseleista valmistajan todistus? 😲

Link to comment
 
Onko kenelläkään ollut koskaan katsastuskonttorilla mukana säädettävästä etuakselista tai droppiolka-akseleista valmistajan todistus? 
Se on vähän eri asia kuin jousitustyypin muutos.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Link to comment

Viimeksi kun itse tehtyä ilma-alustaa katsastettiin niin riitti kun palkeet oli jousien paikalla ja tehdastekoiset ja palkeet tyhjänäkään renkaat ei ottanu koriin kiinni.

 

Varmaan olisi ollu eri tilanne jos jousitusgeometriat olis muutettu siirtämällä jousien paikkaa. 
 

Palkeet tuli tuolta: https://www.onlychargeddubs.co.uk/categories/air-static-suspension/air-suspension-parts/bags-by-ocd.html

Link to comment



Viimeksi kun itse tehtyä ilma-alustaa katsastettiin niin riitti kun palkeet oli jousien paikalla ja tehdastekoiset ja palkeet tyhjänäkään renkaat ei ottanu koriin kiinni.


Säännöt muuttui aika radikaalisti ilma-alustan osaltan kun nämä uudet säännöt astui voimaan. Käytännössä itse tehdyn ilma-alustan muutoskatsastus muuttui likipitäen mahdottomaksi (kts. kuva). Ja siellä on muitakin hauskoja vaatimuksia, kuten se että koko auton pitää nousta yhdellä kertaa, etu- ja takapää ei saa olla erikseen säädettävissä, yms.

40b7d2e553f00a3ba33125ed37c9d110.jpg

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Link to comment
15 hours ago, metake said:

Se on vähän eri asia kuin jousitustyypin muutos.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla
 

 

Onhan se eri asia, mutta pykälien kannalta näyttää ihan samalta nuo vaatimukset. 🙄

 

Ajoneuvon alustan korkeutta saa muuttaa käyttämällä ajoneuvoon soveltuvia tehdasvalmisteisia alustan madallus- tai korotusjousia, madallus- ja korotusosia, por-taaliakseleita, ilmajousitusta tai korkeussäädettäviä alustasarjoja. Soveltuvuudesta on esitettävä osan valmistajan tai nimetyn tutkimuslaitoksen todistus.

 

Link to comment
1 hour ago, mikan said:

 

...... osan valmistajan tai nimetyn tutkimuslaitoksen todistus.

 

Millaisesta todistuksesta tässä on kyse kun valmistaja on vaikka kuinka ja tässä ei nyt taideta kumminkaan puhua TUV todistuksesta. Esim käykö jos Pekan ja Penan jousipaja tmi tekee 5 akselia ja antaan mukaan todistuksen vannon kautta kiven ja kannon että tämä sopii kuplaan '46-'92

Link to comment

Tässä määräyksessä tarkoitetaan tehdasvalmisteisella osalla kyseiseen tarkoitukseen valmistettua, tieliikenteeseen tarkoitettua osaa, jonka valmistajalla on riittävä ammattitaito sekä tarkoituksenmukaiset laitteet ja tilat kyseisen osan valmistamiseksi.

Link to comment

Säädettävistä akseleista piti muinoin olla katsastuksessa ostokuitti mukana, Hot Cars ne oli jotenkin hyväksyttänyt  tieliikennekäyttöön ja konttoreilla oli ohjeet tästä. Itse ei missään nimessä saanut säätöpaloja hitsata... Ja kyllä, ihan oikeasti tätä tehdastekoisuuden todistavaa kuittia kyseltiin. Ihan hyvä niin, aika toivottomia hitsareita on olemassa.

Link to comment
2 hours ago, mikan said:

Tässä määräyksessä tarkoitetaan tehdasvalmisteisella osalla kyseiseen tarkoitukseen valmistettua, tieliikenteeseen tarkoitettua osaa, jonka valmistajalla on riittävä ammattitaito sekä tarkoituksenmukaiset laitteet ja tilat kyseisen osan valmistamiseksi.

En nyt haluaisi tarkertua pikkujuttuihin mutta missävaiheessa esim kolarikorjaamosta tulee tehdas.

 

Esim akseli missä laserleikatut päädyt ja sorvissa sorvatut poikkiputket ja sorvatut pronssilaakerit. Tästä esim paikallisen kolarikorjaamon todistus että heidän sarjavalmisteinen tekele 1/5.

 

Link to comment

Jos minulla olisi kolarikorjaamo tai konepaja olisin aika varovainen mihin laitteisiin CE merkkiä tai vastaavaa todistusta liittäisin, en muutaman satasen projektista haluaisi ottaa mitään riskiä :) Pahimmassa tapauksessa voi joutua vastuuseen jos tulee ruumiita kolarissa ja joku osapuoli saa päähänsä syyttää etuakselin valmistajaa.

Link to comment

Jaa lienee turha tästä jankata. Täällä tiedetään asiat paremmin kuin ne oikeasti on. Onnittelut siitä. Siellä ne palkeet jossakin päin Suomea menee edelleen.

 

Kyse siis oli rautajousien korvaamisesta ilmajousilla ja näistä oli valmistajan todistus kantavuudesta ja käyttötarkoituksesta. 
 

Ja airliftin ohjauksessa tuon noston ja laskun saa ohjelmoitua ihan miten vaan ja saa tasonsäädön jos sellaisen haluaa.

 

Semmoinen huomio että kyse ei siis ollut kuplavolkkarista. Vaikka niihinkin on monta juttua tullut tehtyä mitkä täällä on tuomittu. Mutta sehän vaan kivaa kun saa aiheutettua joukkopaheksuntaa.

 

 

  • Like 1
Link to comment
8 hours ago, Anssi said:

Säädettävistä akseleista piti muinoin olla katsastuksessa ostokuitti mukana, Hot Cars ne oli jotenkin hyväksyttänyt  tieliikennekäyttöön ja konttoreilla oli ohjeet tästä. Itse ei missään nimessä saanut säätöpaloja hitsata... Ja kyllä, ihan oikeasti tätä tehdastekoisuuden todistavaa kuittia kyseltiin. Ihan hyvä niin, aika toivottomia hitsareita on olemassa.

Itellä riittä 7 vuotta sitten tulostettu kuva jonkun myyjälafkan sivuilta (taisin ottaa hotcars), että "samanlaisia" akseleita on yleisesti myynnissä = tehdastekoisia.

btw. on muuten hankala löytää tehdastekoista etuakselia sway-away paloilla toteutettuna.

Link to comment

Joo nyt kun rikokset ovat vanhentuneet voi kai paljastaa että samalla ostokuitilla taisin ainakin neljä eri akselia rekisteröintikatsastaa... sway a way palat taisi loppua tehdasakseleista jo kauan sitten, 90-luvulla niitä oli. Ihan päin v@#tua niihin tosin oli brasilian sepät palat hitsanneet, yhden kolarissa taipuneen joskus rälläköin auki ja sauma ei ollut edes puoliväliin putkea.

Link to comment
11 hours ago, Tanhis said:

En nyt haluaisi tarkertua pikkujuttuihin mutta missävaiheessa esim kolarikorjaamosta tulee tehdas.

 

Esim akseli missä laserleikatut päädyt ja sorvissa sorvatut poikkiputket ja sorvatut pronssilaakerit. Tästä esim paikallisen kolarikorjaamon todistus että heidän sarjavalmisteinen tekele 1/5.

 

Kolarikorjaamot ei tähän lähde, orkkis akseli pitäis olla (tai alkuperäistä vastava). Ei ne jaksa tuollaisten madallus/kavennus asioidenkaa jumppailla. Ei tosin kuplat tai ilmajäähyt kolarikorjaamoilla suuremmin käykään, eli ei tän palstan ongelma.

Link to comment
7 hours ago, portu said:

Kolarikorjaamot ei tähän lähde, orkkis akseli pitäis olla (tai alkuperäistä vastava). Ei ne jaksa tuollaisten madallus/kavennus asioidenkaa jumppailla. Ei tosin kuplat tai ilmajäähyt kolarikorjaamoilla suuremmin käykään, eli ei tän palstan ongelma.

Se ei nyt ollut se kysymys lähteekö korjaamo homman vai ei. Vaan voihan sen korjaamon omistajalla olla tarve vaikkapa omaan autoon rakentaa.

 

Vastauksia on kyllä mutta ei määritelmää mikä määrittää sen että yrityksellä on tarvittavat taidot.

Link to comment
1 hour ago, mikan said:

Luulis, että pätevöitetty hitsaaja tai kansainvälisen hitsaajan tutkinnon suorittanut omaisi tarvittavat taidot vaikkapa avis-palojen asentamiseen. Asetuksesta en löydä Tanhiksen pohdintaan vastausta.

Asetus jättää asian katsastusmiehen päätettäväksi ja luultavasti katsastusmiehen hyväksynnän jälkeen nämä muutokset vielä jossain trafin norsunluutornikonttorissa tarkistetaan.

 

Ja tässä nyt vielä tuo asetus pilkottuna osiin ja oma pohdinta näistä.

Tässä määräyksessä tarkoitetaan ...

...tehdasvalmisteisella osalla kyseiseen tarkoitukseen valmistettua,....  Suunnitelin itse solidworkisllä akselin kyseiseen autoon ja teetin työn paikallisessa metallialan yrityksessä. Täyttää minusta vaatimuksen.

 

....tieliikenteeseen tarkoitettua osaa,.... TUV hyväksyntä?? mitä ei näin vanhojen autojen osalta vaadita vai onko olemassa jokin muu mikä määrittää mikä soveltuu tieliikenteeseen ja mikä ei. Esim kävin aikoinaan pitkän keskustelun aiheesta täytyykö peräkoukku vanhaan autoon olla tehdasvalmisteinen vai ei lopputuloksena autossa on itse modattu koukku.

 

....jonka valmistajalla on riittävä ammattitaito.... Edellä mainittu luokkahitsarinpätevyys?? mikä ei taida olla vaatimuksena lähimainkaan kaikissa tehtaissa.

 

....sekä tarkoituksenmukaiset laitteet.... Osat poltettu alihankintana yrityksessä x, hitsattu 70 lukuisella puikkomuuntajalla kasaan ja puslat sorvautettu alihankintana. Jättää edelleen paljon tulkinnanvaraa.

 

....ja tilat kyseisen osan valmistamiseksi. Tehtaitahan on monenmoista pienimmät sarjatuotantopajat toimii autotallin kokoisissa tiloissa ja isoimmat megakokoisilla tuotantolinjoilla.

 

Ja sitten päästään viimeiseen tiukkaan kysymykseen, kysyykö katsastusmies vastaukset minun edellä esittämiin pohdintoihin vai katsooko se A4 paprulle printattua todistusta missä sanotaan että tämä akseli sopii tähän autoon ja kyseenalaistaa samalla jonkun kiinalaisen pajan yrityksen koon ja ammattitaidon tai vaihtoehtoisesti sen pekan ja peran konepajan/kolarikorjaamon/koneistamon/tms. kyvyn valmistaa autonosia kun samalta pajalta tulee ulos osia paljon vaativampiin teollisuuskohteisiin. Ja vielä kirsikka kakun päälle, missään ei ole taidettu mainita että osien pitäisi olla sarjatuontannossa valmistettuja, tai minimituotantomäärää tehtaassa.

 

Link to comment

Hyvä kooste! Jälleen tulee eteen se tärkein, eli pitää löytää fiksu katsastushenkilö, joka ymmärtää vanhojen autojen harrastajaa. Jos on fiksusti ja hyvin tehty, niin se on oikeasti ihan sama kuka sen on tehnyt ja missä. Tuo kiinalaisen pajan kyseenalaistus oli hauska! 😁

Link to comment

Sehän se ongelma on kun fiksuja katsastusmiehiä ei ole joka konttorilla. Ja sit kun auton seuraavan kerran katsastaa niin saattaa olla joku vähemmän fiksu vastassa. Sikshän tuommonen lappu on kaikkein selvin, valmistaja kertoo että käy tähän autoon niin ei tartte kinastella. Meinasin oman kuorkin katsastaa ilmajousilla niin että ne on "apujousia". Vanhat lehtijouset pidetään vaan tukivarsina oikeasti. Karvas kokemus oli karmanin takajarruista että melkonen selvitys on jos meinaa omavalmisteita tarjoilla. Tehtävissä kyllä mutta jos tuon työmäärän ois tienny aiemmin niin olisin jättäny tekemättä.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...