Jump to content

Talviautoilu


Recommended Posts

Minkä verran on kalustoa talviajossa?

Ajatteko samalla autolla vuoden ympäri vai onko erikseen talvilintta?

 

Onko käytössä jotain erityisiä talvivarusteita?

 

Oma kupla alkaa kohta olla taas valmis talveen, samalla vehkeellä vuoden ympäri. Itsellä ei ole muita talvivarusteita kuin renkaat ja eberiin kohdistusputket tuulilasille.

 

Huolto tehty, vanha kunnon itsemurha eberiin uusi tulppa vaihdettu hajonneen tilalle sekä hajonneet alustan nivelten kumit vaihdettu uusiin. Tukin myös lopullisesti lämpökanavat kun ajoittain pääsi käryä hyttiin.

 

Itselläni on kaksi kierrosta orkkisvanteilla nastakumeilla. Toiset joissa on suht röyhkeä maastokuvio vien uudelleen nastoitettavaksi ja saavat kokeilla saako sinne tökittyä uudet nastat joko vanhoihin tai uusiin reikiin. Ajattelin pyytää mahd. rouheat nastat kun on kaksi sarjaa mistä valita kelien mukaan.

  • Like 2
Link to comment

Jos on myydä jotain kivoja talvivarusteita tai muita zubehörejä/lisävarusteita volkkari autoiluun liittyen niin olen aina kiinnostunut.

 

Volkkari karvalakki kiinnostaisi eritoten

 

Lohkolämppäreitä ja ebereitä tosin on jo yli oman tarpeen eli ei tarvitse tarjota, myydä voin kylläkin 😁

Link to comment

Hyvin meni kupla ihan perus nastoilla, kiinan lämmittimen asensin etupellin alle ehjien vakio lämmönvaihtimien lisäksi ja hyvin tarkeni -33 pakkasellakin ajella 80km sivu työmatkat. Perus öljypohjalämmitin oli tietenkin moottorille ja lisävalo kattotelineessä.
Myöhemmin möin auton.

Nyt pallikseen on ruuvattu nastarenkaat alle ja siinä myös 2kw kiinan lämmitin, vakio lämmitysputkia tässä ole enää, hyttiä joutuu tässä vähä eristään/tukkii vielä ku jostain vinkkaa kintuille.

 

rits.jpg.354e2d78c33fd44abf1d9e325efdad2f.jpg

Edited by SamiO
  • Like 2
Link to comment

Ovaalilla paahdettu ny reilu 12tkm sitten toukokuun, vieläkin aamuviideltä töihin, tosin talviquattro valmiina, jos tulee lumi maahan. Kuplaan ei sopivia talvinakkeja oo, enkä hommaa. Hyvin pärjänny kiinan 2KW eberillä toistaiseks pikkupakkasilla. Pikku jääkerros asvaltille tekee vaan lisää hevosvoimia vakiokoneelle...

 

20221114_055010_sanitized.thumb.jpg.ba453c98efb1919120ce9e6021ed2287.jpg

  • Like 1
Link to comment

Nämä ei nyt ole täysin omia kokemuksia mutta asioita mitä kantsii ottaa huomioon.

 

Jos eberin ilman olet suoraan ohjannut tuulilasille niin voi puhaltaa sen verran kuumaa että rikkoo lasin. Eberin kanssa hyvä myös järjestää joku luukku mistä kabiinin ilma pääsee pois autosta jos ei ole jo olemassa. Vanhoissa tämä luukku oli usein jälkiasenteisena takalasin alla.

 

Vanhat "ryöhkellä" kuviolla varustetut renkaat kantsii melkein jättää sinne tallinperukoille ja hakea jotkut uudet kumit alle. Tämä siis sen takia että voi olla kumi kovettunut kovemmaksi kuin kesärenkaissa ja sama kuin saippuanpalat olisi renkaina. Tiettu jos riittää että alla on black, round whatewer niin sitten antaa mennä vanhoilla.

 

Koneen alle on saatavissa ns. talvipeltiä mikä edesauttaa koneen lämpeämistä ja samalla tietenkin myös lämmönvaihtimien lämpeämistä mutta tämä ei nyt niin kovasti sinua koske mutta olisi ihan fiksu päivitys.

Link to comment

Talvivarusteina Talvikuplassani ovat nykyaikaiset talvirenkaat, led kaukovalot , sisätilanlämmitin (ennen ajoon lähtöä), öljypohjanlämmitin ja lämpöpelti, jota myös talvipelliksi kutsutaan. Olen lämpöeristänyt vuotamattoman vakiolämmitysjärjestelmän lämmönvaihtimista alkaen, joten mitään polttoaineella käyviä lisälämmittimiä en tarvitse. Takaikkunan alle olen tehnyt luukun poistoilmalle. Kummastelen harrastajien intoa tavaratilasta tilaa vieviin lisälämmittimiin, kun vakiolämmitysjärjestelmänkin saa toimimaan täysin riittävästi. Huolehtinut siitä, että kaasuttimen imuilman esilämmitys toimii suunnitellusti. Asentanut toisen akun takapenkin alle. Puolana on korkeajännite puola. Moottoriöljynä synteettinen 5W-40 ja vaihdelaatikossa normaalia ohuemmat öljyt. Todettu, että paketti toimii -30 asteessa. Meneillään on Talvikuplan kolmas ajokausi.

  • Like 3
Link to comment
4 hours ago, Tanhis said:

Vanhat "ryöhkellä" kuviolla varustetut renkaat kantsii melkein jättää sinne tallinperukoille ja hakea jotkut uudet kumit alle. Tämä siis sen takia että voi olla kumi kovettunut kovemmaksi kuin kesärenkaissa ja sama kuin saippuanpalat olisi renkaina. Tiettu jos riittää että alla on black, round whatewer niin sitten antaa mennä vanhoilla.

Tätä kannattaa uskoa.

 

ei myöskään omakohtaista kokemusta, mutta kaveri joskus kyseli kuplaansa talvirenkaille vanteita. Mulla oli nurkissa vanteet joissa päällä muistaakseni hakkapeliitta malliset renkaat. Tuskin oli nokia, vaan pelkkä hakkapeliitta. Kuvio oli ainakin sentin syvä ja nastat ulkoni varmaan 3-4mm.

laittoi kokeeksi alle, ajoikin useamman viikon. totesi että mitään eivät pitäneet ja kun renkaat alkoivat kirjaimellisesti murenemaan alle kävi hakemassa uudet alle.

 

älä niihin ainakaan nastoitukseen rahaa käytä

Edited by peruskallio
Link to comment
2 hours ago, Etelän Hetelmä said:

Talvivarusteina Talvikuplassani ovat nykyaikaiset talvirenkaat, led kaukovalot , sisätilanlämmitin (ennen ajoon lähtöä), öljypohjanlämmitin ja lämpöpelti, jota myös talvipelliksi kutsutaan. Olen lämpöeristänyt vuotamattoman vakiolämmitysjärjestelmän lämmönvaihtimista alkaen, joten mitään polttoaineella käyviä lisälämmittimiä en tarvitse. Takaikkunan alle olen tehnyt luukun poistoilmalle. Kummastelen harrastajien intoa tavaratilasta tilaa vieviin lisälämmittimiin, kun vakiolämmitysjärjestelmänkin saa toimimaan täysin riittävästi. Huolehtinut siitä, että kaasuttimen imuilman esilämmitys toimii suunnitellusti. Asentanut toisen akun takapenkin alle. Puolana on korkeajännite puola. Moottoriöljynä synteettinen 5W-40 ja vaihdelaatikossa normaalia ohuemmat öljyt. Todettu, että paketti toimii -30 asteessa. Meneillään on Talvikuplan kolmas ajokausi.

 

Vakiolämmitysjärjestelmä täysin riittävä on vähän yleistävä käsite. Splitti/ovaali-ikäsessä se on hieman eri kaliiberia kuin esim 70-lukuisessa jossa ääni/lämpöeristystäkin aikalailla reilummin ja kynnyskoteloissa erilliset sisäkanavat jne. Mulla lämmitin on vaihteiston vierellä auton alla just siks etten halunnut tehdä mitään reikiä minnekään, hyvin mahtui sinne, uudempiin ei taida mahtua. Mulla ei oo myöskään esilämmitystä käytössä imarille ollenkaan, apparin puolen esilämmitys "jalka" on katkaistu ja irroitettavissa että moottorin saa mukavammin pois paikaltaan, samaten myöhemmät lämmönvaihtimet estää koneen irroittamisen pakettina joten niitäkään ei siksi ole, kuten ei lähtöjä puhallinkopassakaan. 60-luvun lopun kuplalla aikanaan tuli talvia ajeltuakin, hyvin pärjäsi vakiokamppeilla, jopa sinne lähelle -30 pakkasia. Liian mukavuuden haluiseks tullu näin vanhemmiten ja taidan sääliä autoakin sen verran että kun alkaa rapa jäätymään kiinni, on aika pestä kalusto huolella ja laittaa lämpimään viltin alle odottamaan kevättä :)  harvoin kyllä tulee ilmavolkkareita talvisin enää vastaan, muualla ku ralleissa

Link to comment
5 hours ago, Tanhis said:

Nämä ei nyt ole täysin omia kokemuksia mutta asioita mitä kantsii ottaa huomioon.

 

Jos eberin ilman olet suoraan ohjannut tuulilasille niin voi puhaltaa sen verran kuumaa että rikkoo lasin. Eberin kanssa hyvä myös järjestää joku luukku mistä kabiinin ilma pääsee pois autosta jos ei ole jo olemassa. Vanhoissa tämä luukku oli usein jälkiasenteisena takalasin alla.

 

Vanhat "ryöhkellä" kuviolla varustetut renkaat kantsii melkein jättää sinne tallinperukoille ja hakea jotkut uudet kumit alle. Tämä siis sen takia että voi olla kumi kovettunut kovemmaksi kuin kesärenkaissa ja sama kuin saippuanpalat olisi renkaina. Tiettu jos riittää että alla on black, round whatewer niin sitten antaa mennä vanhoilla.

 

Koneen alle on saatavissa ns. talvipeltiä mikä edesauttaa koneen lämpeämistä ja samalla tietenkin myös lämmönvaihtimien lämpeämistä mutta tämä ei nyt niin kovasti sinua koske mutta olisi ihan fiksu päivitys.

 

Itse olen jo vuosikaudet työntänyt eberin lämmitysilman lisäputkella suoraan tuulilasille mutta ilma ohjataan loivasta kulmasta lasiin. Tämä tosin sulatussyistä eikä lasin suojelemiseksi. En ole vielä saanut lasia rikki ihan sama miten putket olleet. Vaara tosin aina olemassa.

 

Itselläni on juuri siksi kaksi sarjaa että toiset voi laittaa alle kun lähtee leikkimään.

 

Omat kokemukseni vanhoista nastakumeista (vanhoissa autoissa) on kyllä ollut ihan vähintäänkin välttäviä. Eihän ne uusia vastaa mutta kun pintaa tarpeeksi ja kaikki nastat tallella niin en ole vielä pitoa ongelmaksi kokenut. Mikä on vanha rengas kellekin on tietenkin myös miettimisen arvoinen asia, arkikäyttöautoon en kovin vanhoja laittaisi.

 

Fakta on tietenkin myös se että jos etsii turvallista auto niin ilmajäähy volkkarit on väärä valinta.

 

  • Like 1
Link to comment
3 minutes ago, ovaaliheppu said:

 

Vakiolämmitysjärjestelmä täysin riittävä on vähän yleistävä käsite. Splitti/ovaali-ikäsessä se on hieman eri kaliiberia kuin esim 70-lukuisessa jossa ääni/lämpöeristystäkin aikalailla reilummin ja kynnyskoteloissa erilliset sisäkanavat jne. Mulla lämmitin on vaihteiston vierellä auton alla just siks etten halunnut tehdä mitään reikiä minnekään, hyvin mahtui sinne, uudempiin ei taida mahtua. Mulla ei oo myöskään esilämmitystä käytössä imarille ollenkaan, apparin puolen esilämmitys "jalka" on katkaistu ja irroitettavissa että moottorin saa mukavammin pois paikaltaan, samaten myöhemmät lämmönvaihtimet estää koneen irroittamisen pakettina joten niitäkään ei siksi ole, kuten ei lähtöjä puhallinkopassakaan. 60-luvun lopun kuplalla aikanaan tuli talvia ajeltuakin, hyvin pärjäsi vakiokamppeilla, jopa sinne lähelle -30 pakkasia. Liian mukavuuden haluiseks tullu näin vanhemmiten ja taidan sääliä autoakin sen verran että kun alkaa rapa jäätymään kiinni, on aika pestä kalusto huolella ja laittaa lämpimään viltin alle odottamaan kevättä :)  harvoin kyllä tulee ilmavolkkareita talvisin enää vastaan, muualla ku ralleissa

Olen kanssa samaa mieltä että ei vakiojärjestelmä toimivana huono ole. Eberin etuna onkin auton sisätilojen esilämmitys ja lämmitys pysäköitynä ilman moottoria.

 

Mutta kuten sanottu, lisämukavuuksia eikä pakollisia. Itse käytän näitä ominaisuuksia paljon.

 

Myöskin virimoottorit sulkevat usein alkuperäislämmityksen pois.

Link to comment

Matka-ajossa alkuperäinen lämmitys on riittävä. Mutta kaupunkiajossa ruuhkassa tahtoo tulla kylmä ja ikkunat mennä umpeen, jos on pitkään tyhjäkäynnillä. Hieno, että teistä jotkut ajelee kuplalla talvella on sitten alla pystäri, ovaali tai splitti.

  • Like 1
Link to comment
1 hour ago, mikan said:

Matka-ajossa alkuperäinen lämmitys on riittävä. Mutta kaupunkiajossa ruuhkassa tahtoo tulla kylmä ja ikkunat mennä umpeen, jos on pitkään tyhjäkäynnillä. Hieno, että teistä jotkut ajelee kuplalla talvella on sitten alla pystäri, ovaali tai splitti.

Pappavainaa aikoinaan kertoi että kuplan lämmittimessä on neljä asentoa ja näitä asentoja kontrolloidaan vaihdekepillä.

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
13 hours ago, ovaaliheppu said:

Ovaalilla paahdettu ny reilu 12tkm sitten toukokuun, vieläkin aamuviideltä töihin, tosin talviquattro valmiina, jos tulee lumi maahan. Kuplaan ei sopivia talvinakkeja oo, enkä hommaa. Hyvin pärjänny kiinan 2KW eberillä toistaiseks pikkupakkasilla. Pikku jääkerros asvaltille tekee vaan lisää hevosvoimia vakiokoneelle...

 

20221114_055010_sanitized.thumb.jpg.ba453c98efb1919120ce9e6021ed2287.jpg

 

Sut on nähty :) On muutens piristävä näky iltapäivä ruuhkassa myös tähän vuoden aikaan ! 

  • Like 1
Link to comment

Ja sitten ku on jotain muuta kuin vakio/alkuperäis tekniikka ja lämpöä pitäs saada. palliksessa itselläkin puuttuu lämmönvaihtimet jne niin jotain sinne on laitettava ja nykyään on halpa ja helppo tapa tuo kiinan lämppäri.
Jokaselle jotaki ajelee sitte pussihousut jalassa tai jotain muuta.

Link to comment
  • 1 month later...

Tänään pääsin vihdoin tallille ja sain talvipyörät alle ja tuli ajeltua se reilu 100km testilenkkiä. 

 

Moottori todettu tiiviiksi ja vanhoissa hakkapeliitoissa on pito tallella.

 

Moottorin lämmöt on turhan alhaiset. Pitää perehtyä pellityksiin että saa lämmöt ylös.

  • Like 2
Link to comment

Talvipelti ruuvattu kiinni, lämmöt kohosivat parempiin lukemiin.

 

Mukava on ajella kun kaikki toimii. Nurkka solexeja ei paljoa kiinnosta onko +20 vai -20, käynnistyvyys kuin kesällä.

 

Syksyllä vaihdettu eberin tulppa teki lämmittimestäkin taas sähäkästi käynnistyvän.

 

Ruuvasin keulaan vielä vanhat talmut ja boschin ämpärin kokoiset lisäpitkät kiinni, näkee paremmin kuin hyvin myös metsätaipaleilla.

 

Ensi talveksi tarkoitus laittaa vielä öljypohjalämmitin paikalleen ja ehkä jopa sisätilalämmityksen pistoke. Ajattelin jättää älylaturin kiinteäasenteiseksi  että lataa akkua aina kun roikan päässä.

 

Vanhoja öljypohjalämmittimiä löytyy aika kasa niin nämä olisi tarkoitus muuttaa defa roikalle sopiviksi. Defalta kun löytyy hyvä valikoima tarvikkeita esim. kesä/talvikytkin ja taitaa olla kuitenkin se yksi yleisimmistä. 

 

Teen itselleni yhden koekappaleen ja riittää niitä muillekin jos ei käyttäminen jännitä.

  • Like 2
Link to comment
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...