Jump to content

Lyijyllinen menovesi


Recommended Posts

Tässä tuli mieleen eräs kysymys moottorin kulumiseen liittyvää tutkimusta tehdessä.

Eli kun bensiinissä on ennen käytetty lyijyä, jonka tehtäväksi määritellään usein:

  1. Oktaaniluvun kasvattaminen nakutuksen ehkäisemiseksi.
  2. Pakoventtiilien ja seetien voitelu.

Nyt kun sittemmin on luovuttu lyijyllisistä polttoaineista ja venttiilien istukat on tehty lujemmasta materiaalista -> Oktaanilukua on täydytty nostaa, esimerkiksi nyt etanolilla.

 

Millä tämä voiteluominaisuus on nyt sitten hoidettu? Vai eivätkö lujemmat istukat tarvitse voitelua?

Kaikki faktat ja mutuilut asiaan liittyen ovat toivottuja!

 

Link to comment
3 hours ago, mikko k said:

Bensaan tuli kaikenlaista muuta lisäainetta ja ties mitä myrkkyä… Ei bensa mielestäni kyllä vaarattomammaksi muuttunut. En toki välttämättä tiedä mistään mitään enkä ota vastuuta lausunnoistani.. 😁

 

Kuuklaa: MTBE

MTBE:llä päästiikin ihan hyvin kaivamaan tätä asiaa lisää. Eipä tuo paljoa lyijyä puhtaammalle ainakaan vaikuta 😄.

Tuon aineen voiteluominaisuuksista en tosin tietoa löytynyt.

 

Toki nykyisessä bensiinissä varmaan lisäaineita vaikka minkämoisia, mistä en tietoa löytänytkään. Kuitenkin eteen tuli tietoa joistakin "itsevoitelevista" seetimateriaaleista, sekä että bensiini sisältää pieniä määriä kaliumia ja natriumia, jotka nimenomaan voitelevat seetejä.

 

Eli tämän kanssa voidaan tulla lopputulokseen, että voiteluominaisuuksia tarvitaan polttoaineelta edelleen. -> Eli jos tulevaisuudessa siirrytään ajamaan puhtaalla etanolilla, niin silti tarvitaan lisäaineita juuri esimerkiksi tuohon venttiilien voiteluun.

Link to comment
8 hours ago, Insinöörirukka_ said:

MTBE:llä päästiikin ihan hyvin kaivamaan tätä asiaa lisää. Eipä tuo paljoa lyijyä puhtaammalle ainakaan vaikuta 😄.

Tuon aineen voiteluominaisuuksista en tosin tietoa löytynyt.

 

Toki nykyisessä bensiinissä varmaan lisäaineita vaikka minkämoisia, mistä en tietoa löytänytkään. Kuitenkin eteen tuli tietoa joistakin "itsevoitelevista" seetimateriaaleista, sekä että bensiini sisältää pieniä määriä kaliumia ja natriumia, jotka nimenomaan voitelevat seetejä.

 

Eli tämän kanssa voidaan tulla lopputulokseen, että voiteluominaisuuksia tarvitaan polttoaineelta edelleen. -> Eli jos tulevaisuudessa siirrytään ajamaan puhtaalla etanolilla, niin silti tarvitaan lisäaineita juuri esimerkiksi tuohon venttiilien voiteluun.


MTBE:n voitelevista ominaisuuksista ei kyllä mullakaan ole tietoa. Taitaa olla vaan lyijyn korvike.

 

Eri bensafirmoilla on eri lisäaineita ja ne on luonnollisesti salaisuuksia…

 

Puhtaalla etanolilla taidetaan ajaa meksikossa ja ehkä brasseissa. Niillähän on kuplia ihan vaan etanolille. Löytyiskähän siitä suunnasta jotain infoa?

 

 

Link to comment

Itse aikoinaan museokuplan kanssa sekoittelin omat bensiinit kun hanasta tuli pelkkää kuravettä.

 

Ostin 20l pytyn lentokonebensiiniä (tais olla 110LL laatu) ja sekoitin 98 kanssa keskenään. Muistaakseni 1L lentokoneainetta ja 15L hanabensaa oli sekoitussuhde. Sillä tuli muistaakseni saman verran lyijyä bensan joukkoon kuin mitä vanha punainen 97 sisälsi. Jokainen käyttäköön ohjetta omalla vastuulla ja hankkikoon lentokonebensat omia (ehkä hieman laittomiakin) keinoja käyttäen 😊

 

 

Link to comment
31 minutes ago, -tipi- said:

Gene Berg on kohta ollu jo 30v haudassa, mut hänkin jo tiesi:

https://www.geneberg.com/cat.php?cPath=2811_2812

Siinä se on viisas mies!

Lyijy siis oli ennen kaikkea oktaanilukua nostava aine ja samalla toimi tehokkaana voiteluaineena.

 

Nykyäänkin bensiinissä on jonkinlaista voiteluainetta mukana, joka ei ilmeisesti kuitenkaan voitele yhtä paljon kuin lyijy. Eli siis jos oikein tämän ymmärrän niin nykyiset "liukkaammat" ja kovemmat venttiili- ja seetimateriaalit tarvitsevat vähemmän voitelua kuin vanhoilla materiaaleilla.

 

Eli siinä vaiheessa, kun nykybensiiniä ei enää ole saatavilla ja alan tislaamaan omat polttoaineeni, tarvitsen jotain lisäaineita, jotka voitelevat venttiileitä ja seetejä. Ja tarpeeksi kun näitä lisäaineita lisäilee niin ei tarvitse enää puhtaista ja ilmastoystävällisistä polttoaineista puhua 🤣

Link to comment

Toi lyijyn lisääminen bensaan on mielenkiintoinen tarina, etanolihan olisi toiminut yhtä hyvin puristuskestävyyden lisääjänä mutta GM ei voinut patentoida sitä eivätkä kemiantehtaat kuten DuPont olisi saaneet tarpeeksi voittoa.

Ilmassa leijuva lyijyhän sitten siirtyi isoissa kaupungeissa suoraan ihmisten verenkiertoon ja väitetään että USAn suurkaupunkien väkivalta johtui tästä, porukalla oli jatkuva lyijymyrkytys päällä... väkivaltarikosten määrä kääntyi laskuun kun lyijystä luovuttiin.

Lead–crime hypothesis - Wikipedia

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...