Jump to content

Hyvä kustannustehokan 125mm 60--80 karkeuden lamellilaikka.


Recommended Posts

Taas alkaa vwmopo runkojen hitsaus saumojen ym.hionta viimeistelyjä varten. Lamellilaikat on kivoja , mutta halvat ei kestä juuri mitään ja joskus kun ostin "kerska" laikkoja  niin kestävyys ei ollut hääviä niissäkään. Olisiko suositella jonkun kauppalaadun laikkoja, ihan kokemus pohjalta. Karkeus olisi nuo 60..80 melko hyvät.

Link to comment

Puuilosta matkaan tarttui lamellilaikkoja euron kappale. Vaikka ovat halpoja, niin aika tylsää niitä on vaihdella tiuhaan. Kiinnostaisi myös kohtuuhintaiset kestävät laikat. 

 

Katkaisulaikoista ostin viimeksi Mirkan millisiä laikkoja, oli joku Latela edition. Ne on ainakin ollut toimivia katkaisuhommissa. 

Link to comment

Puuilosta itsekkin olen ostellut lamellilaikat, euron kappale niitä on aina tarjouksesta saanut.  Kestävyyden suhteen en osaa moittia kun parempiakaan en ole nähnyt. 40 ja 60 karkeudella olevat tuntuvat kuluvan tosi nopeasti mutta 80:llä on sitten saanut laulattaa huomattavasti pidemmälle. Euro on mulla kipuraja laikoissa, jos maksaa enemmän niin jätän mieluummin kaupan hyllyyn. 

 

Mirkan (Latelan nimellä oli viimeksi laatikko) milliset katkaisulaikat ovat olleet hyviä. 

Link to comment

Tässä eräs metallipajan kaveri sano että ,osta aina kun LIdleen tulee hiomalaikat tarjoukseen ..että on yllättävän kestäviä hintaansa suhteutettuna. Varmaan teollisuuspalvelun Nortonin kun muutaman kärsis raaempaan hiontaan hankkia, niin sitten nää "irtokivi" laikoilla sais lopuksi spedeillä.

Link to comment

Pferfin lamellilaikkoja oon ittelle ostanu. Mitään muistikuvaa hinnasta ei ole kun ostan noin 50kpl kerralla ja viimeisestä hankinnasta on jo aikaa… Millin katkaisulaikat on Pferf ja Würth, ne tuntuu toimivan ja kestävyys on mielestäni ollut ok noissa. Hinnoista ei liioin muistikuvia..

 

Pferf lamellilla voi myös hioa alumiinia eikä se mene tukkoon sillai kuin halvat.

 

Viimeksi sain kokeiltavaksi Millwaukeen lamellin. On ollut positiivinen yllätys. Hinnasta ei hajuakaan.

Link to comment
1 hour ago, -tipi- said:

Eikun vaan joku tekee tämmösen testin  Suomessa saatavilla olevista laikoista, niin ei tarvii mutuilla.

 

Onkos näkyny näitä läpinäkyviä laikkoja myynnissä Suomen kaupoissa? Pikagoogletuksella Fixusesta pitäs näemmä saada.

 

image.png.66ad4b65eb8a956e49460215c113f7e0.png

Täällä Teollisuuspalvelu ja Etra taisi molemmat myydä näitä. On kyllä hyviä siinä mielessä että näkee hioessa syntyvää tulosta reaaliajassa.

 

Link to comment

Itse käytän fiberi laikkoja paineilmakoneella, kestääneet hyvin ei kuumene samalla tavalla ja purevat lamellia paremmin eikä tarvitse käyttää "voimaa/painetta" niin paljon hioessa.
Kontrollikin tuntuu paremmalta eikä sauman vierestä tule hiottua ylimääräisiä. Tukiakin on monen vahvuisia että saa laikkaan jäykkyttää tai joustoa mielensä mukaan.

Edited by SamiO
Link to comment

My5cents...  Reilut 30v metallihommia tehneenä mä en käytä ollenkaan/ työmaillakaan ei oo lamelleja käytetty aikoihin.

Lamelli syö sauman molemmin puolin perusainetta aina enemmän tai vähemmän. 

Joko paksu kivi tai fiiberi, nykyään "fiiberiä" on myös tukilaikattomana versiona.

Link to comment

Sori ku nyt sotken tätä topikkia, mutta mikä se projamppojen mielestä on oikea hiontatyyli noille hitsisaumoille.. Tolvana sanoi että lamelli syö peltiä sauman molemmin puolin..
Onko se sitten kivi/fiiberi ja viimeistely sitten lamelli..
Ite ku hionut noita aikanaan niin en mä kyllä ole edes noin siistejä saanut ku esmes PenaalinPainaja.. Kait mä en vaan ossaa..

Link to comment

Sama havainto että lamelli tykkää syödä sauman molemmin puolin, kai se hitsi on vaan kovempaa hioa ja lamelli myötää hitsin kohdalla ja syö sitten peltiä vierestä. Tai se on mun teoria.

 

fiiberiä itse käyttänyt jonkun vuoden, enkä edes alulaikkaa vaan pari normaalia päällekkäin.

Koitan muistaa töissä katsoa merkin, joltain kauppiaalta joka verstaalla kävi osti taannoin ison kasan laikkoja. Kestää varmaan 4x määrän hiontaa motonetin boscheihin verraten, eikä hinta mikään mahdoton ollut. Selitti jotain että kun hiova särmä kuluu loppuun tulee alta jotenkin uutta tilalle.

Link to comment
9 hours ago, tolvana said:

My5cents...  Reilut 30v metallihommia tehneenä mä en käytä ollenkaan/ työmaillakaan ei oo lamelleja käytetty aikoihin.

Lamelli syö sauman molemmin puolin perusainetta aina enemmän tai vähemmän. 

Joko paksu kivi tai fiiberi, nykyään "fiiberiä" on myös tukilaikattomana versiona.

Mielenkiintoista.

 

Mites alumiini menee kivellä? En muista milloin olisin kokeillut.

Link to comment
On 1/20/2023 at 6:13 PM, KimmoH said:

Oli muuten Puuilossa alkanut taas tarjoukset. 80 ja 120 lamelilaikat oli euron kipale. Näillä pärjää kesään saakka ;)

 

 


Olin kanssa noita ostanut, kun olivat joskus aikaisemmin tarjouksessa ja oikeiden laikkojen hinnat oli pompsahtanut.

 

Tänään sitten ekaa kertaa noita kokeilin ja ihan rehellisesti sanuttuna, ikinä aikaisemmin ei ole tullut edes lähelle yhtä paskoja lamellilaikkoja vastaan! Ei minkäänlaista kestoa ja pitää olla hanskat kädessä, kun laikasta lentää palasia kokoajan.

Normaalin lamellilaikan voi hioa smirgelillä pienemmäksi, kun ulkoreuna lakkaa puremasta, mutta nämä pienentävät itsensä itsestään heti ekalla käyttökerralla. Mahtaisivatko olla puulle tarkoitettuja?

Link to comment

Oho, nelikymppiset laikat mulla joskus käyttäytyi nuin että murua lensi näpeille mutta nää kasikymppiset on kestäneet ihan hyvin eikä ole ollut valittamista. Tosin en tästä viimeisimmästä erästä ole kokeillut vielä yhtään kun vanhojakin on vielä käytössä, joten voihan näidenkin laadussa olla eroja. 

 

Link to comment
13 hours ago, mikko k said:

Mielenkiintoista.

 

Mites alumiini menee kivellä? En muista milloin olisin kokeillut.

Tavallisella kivellä voi hioa alumiinia täysin ongelmitta. Jälki aika rouheaa ja vaatii viimeistelyn.  Hyvä silloin jos pitää saada paljon tavaraa pois.

Link to comment
On 1/21/2023 at 8:08 PM, peruskallio said:

Koitan muistaa töissä katsoa merkin, joltain kauppiaalta joka verstaalla kävi osti taannoin ison kasan laikkoja. Kestää varmaan 4x määrän hiontaa motonetin boscheihin verraten, eikä hinta mikään mahdoton ollut. Selitti jotain että kun hiova särmä kuluu loppuun tulee alta jotenkin uutta tilalle.

TAF merkkisiä fiiberilaikkoja näkyi olevan. Nopsalla googlauksella ei löytynyt myyjää suomesta, joku niitä kävi ihan tässä paikanpäällä kauppaamassa. Kai tuo keraaminen on se taikasana mikä tämän saa paremmin kestämään.

 

 

6D5BDD40-05D5-4553-8E2C-D17C79CEAF40.jpeg

Link to comment
4 hours ago, KimmoH said:

Pistäppäs kuva minkä näköisestä aluslaikasta on kyse ? Pitääkö tässä alkaa itsekkin testailemaan uusia vaihtoehtoja.

 

4 hours ago, KimmoH said:

Pistäppäs kuva minkä näköisestä aluslaikasta on kyse ? Pitääkö tässä alkaa itsekkin testailemaan uusia vaihtoehtoja.

Tuossa on Biltemassa yksi malli..tuskin paras, mulla vastaava vanha tarralaikoille, joita sattu olee laatikollinen, se alus oli hieman joustava ja toimi tässä hommassa hyvin. Ja laikan vaihto tietysti tosi nopeeta. kuva yhdestä bilikan aluslaikasta..https://www.biltema.fi/tyokalut/hionta/hiomatarvikkeet/tukilaikka-turbo-2000017833

  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...