Jump to content

Vakio kampiakselin kesto


Recommended Posts

Moi.

 

Muistan jossain nähneeni juttua vakio kampiakselin kestosta (hevosvovoimat/max rpm) nyt en vaan kuollakseni muista missä tästä oli juttua.

 

Löytyisikö täältä mielipiteitä tai kokemusta asiasta?

Lähinnä nyt arveluttaa, että kuinka korkealle uskaltaa vakio kampuralla kierrättää.

Link to comment

Vakiovauhtipyöriäkin useammanlaisia, vwanhan liiton pyörät terästä ja kestävät sen mitä vakiokampiakselin kanssa kannattaa lähteä tavoittelemaan.

Kampiakselin vastapainottomuutta pidän itse isompana ongelmana kestävyyden kannalta etenkin jos moottorin kierroslukua nostetaan.

Kuten Mikko tuossa jo edellä totesikin niin valetut kiinanpyörät huonoin vaihtoehto. 

Link to comment
On 4/6/2023 at 9:43 PM, mikko k said:

1,6 litran turboahdettu vakiolla kammella oleva kiihdytysmoottori naapurivaltiosta tais tuottaa muistikuvani mukaan noin 400hv. Kierrosluvusta ei muistikuvia.

 

Riittäisköhän se?

 

Ei ollut siis hitsattuja vastapainoja? Sellaisia hitsattuja kampuroita aikoinaan suosittiin. Mulla on hämärä muistikuva, että Bugpackin 69-iskuiset vastapainoakselit olisi ollut alkuperäisistä VW-akseleista tehtyjä. Siis joskus +20 vuotta sitten. Mulla on turbokuplassa sellainen. Ainoastaan 8-tapitettiin se ja orggis vauhtipyörä.

Link to comment
3 hours ago, mikan said:

 

Ei ollut siis hitsattuja vastapainoja? Sellaisia hitsattuja kampuroita aikoinaan suosittiin. Mulla on hämärä muistikuva, että Bugpackin 69-iskuiset vastapainoakselit olisi ollut alkuperäisistä VW-akseleista tehtyjä. Siis joskus +20 vuotta sitten. Mulla on turbokuplassa sellainen. Ainoastaan 8-tapitettiin se ja orggis vauhtipyörä.


Tuolla on haasteen tiedot ja rajoitukset.

 

https://1600challenge.com/index.html#

 

Dryseliuksesta siis kysymys.

Link to comment
On 4/6/2023 at 10:48 PM, Mattius said:

Kuinkahan tuo vauhtipyörännlaita?

Vakio ei varmasti kummosia kestä mutta onko tuollaisesta kiinalaisesta 200mm valetusta ja kevennetystä mihinkään?

Kuinka monella on hajonnut oikealla tavalla kiinnitetty alkuperäinen vauhtipyörä? 

Entäs kiinalainen valettu?

Jätetään nyt pois laskuista ne joissa ohjuritapppien reiät on kuluneet, käytetty venynyttä pulttia tai kiristetty väärään momenttiin.

Link to comment



Kampiakselin vastapainottomuutta pidän itse isompana ongelmana kestävyyden kannalta etenkin jos moottorin kierroslukua nostetaan.


Samaa mieltä. Itsellä tullut vastaan pari lohkoa virikoneista joissa keskimmäisen laakeripukin vastinpinnat hieroontuneet toisiaan vastaan, ja yhtenä syynä tähän oletan vakiokampiakselin värähtelyä?

Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla

Link to comment
On 4/6/2023 at 10:48 PM, Mattius said:

No eihän tässä ole sitten vielä mitään hätää. Kuinkahan tuo vauhtipyörännlaita?

Vakio ei varmasti kummosia kestä mutta onko tuollaisesta kiinalaisesta 200mm valetusta ja kevennetystä mihinkään?

Kylläpä se volsun oma teräspyörä kestää. Mitään valupyöriä turha laittaa kun vakiokoneisiin.

Link to comment
On 4/9/2023 at 10:58 AM, mikan said:

 

Ei ollut siis hitsattuja vastapainoja? Sellaisia hitsattuja kampuroita aikoinaan suosittiin. Mulla on hämärä muistikuva, että Bugpackin 69-iskuiset vastapainoakselit olisi ollut alkuperäisistä VW-akseleista tehtyjä. Siis joskus +20 vuotta sitten. Mulla on turbokuplassa sellainen. Ainoastaan 8-tapitettiin se ja orggis vauhtipyörä.

Omaan 1914 moottoriin on DPR vw saksalaisesta x poratusta akselista tehty hitsatuilla vastapainoilla. Niitä saa vieläkin ja varmaankin parhaita mitä on. 

Edited by Racing
  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...