Jump to content

Megaruutta avo


Recommended Posts

Terve.

 

Ostin tälläisen museoinnilta pelastetun laikka-avon  harrasteautoksi ja megasquirt tiin perehtymisen tutkimisalustaksi.

 

Läppärungot, ja ja ilmeisesti volvo peräisiä osia käytetty. (Näistä pitäisi saada tunnistus apua?)

 

Hukkakipinä puola.

 

Entinen omistaja ajellut useita vuosia tyytyväisenä nyk setuppiin. Mutta itse halusin hieman muutoksia. 

 

Röpöttelee välillä hieman ja nyhtää pintakaasulla, tosin uusi pa suodatin koitetaan vielä vaihtaa. Jos nyt sais vaparina säätöihin niin voisi alkaa suunnitella paineennostoa imupuolella. 

 

 

 

IMG_20230513_123219.jpg

Link to comment
23 hours ago, mikan said:

Mitataanko imusarjan alipainetta? Onko lambda ehjä ja sen mukaan säädetään seosta? Mistä mitataan moottorin lämpötila, imuilman lämpötila? Varmasti kaipaa vain säätöä....

Joo map mittaus on käytössä. 

tps kin löytyy

Lambda ei ole tällä hetkellä käytössä, olen hankkimassa tähän nyt laajakaistaista, (auto on joskus säädetty lambdalla/sen kanssa ja sen jälkeen ei ole ollut käytössä?)

 

Imuilman lämpö mitataan ilmanputsarista, moottorinlämpö puhallin kopasta

 

 Joo säätöä tarvinnee.

 

Mielessä ensitalvi jotta kannattaisiko suoraan siirtyä ms3? Tuning studioon lisenssi ostettu. Nyt megassa v2.2 levy jollain lisäpalikalla?

 

 

Pintakaasulla kuorman alla/kuormitettaessa ampuu imusarjassa. ! Sellainen lyhyt nykäys

 

Samalla käy tuning studion rpm mittari punaisena.

 

Suuttimet on tosi isolla %, kartan päässä jopa 100% seoksista ei varmaa tietoa, haisee välillä rikkaalle

 

Ennakot 15-30

 

Pitkähköt imukurkut

Piper Cross suodattimet.

 

 

Edit. Vähän kirotus_vihreitä vähemmälle. 

 

 

 

 

 

IMG_20230514_215730.jpg

Edited by JariKoo
Luettavammaksi?
Link to comment

Lambda hankintaan. Sitten logeista kuikuileen mitä tapahtuu. Välinäppäimellä voit merkata logiin kohdan mistä suunnileen sitten etsiä ongelmakohta.

 

Yksi jos kiihdytysrikastus kovin herkällä, niin pieni tps liike heti lisää rikastusta. Aiheuttaa inhottavaa nykimistä tai potikka mennyt rikki.

Myös muut säädöt kans vaikuttaa.

  • Like 1
Link to comment
2 hours ago, JaniM said:

Lambda hankintaan. Sitten logeista kuikuileen mitä tapahtuu. Välinäppäimellä voit merkata logiin kohdan mistä suunnileen sitten etsiä ongelmakohta.

 

Yksi jos kiihdytysrikastus kovin herkällä, niin pieni tps liike heti lisää rikastusta. Aiheuttaa inhottavaa nykimistä tai potikka mennyt rikki.

Myös muut säädöt kans vaikuttaa.

 

Nykiminen ilmenee oikeastaan kun ajaa tasakaasulla loivaan ylämäkeen ja ei lisätä kaasua. Jos siinä painaa kaasua  niin pelaa paremmin mielestäni.

 

Oispa dyno.

Link to comment
3 hours ago, JariKoo said:

 

Nykiminen ilmenee oikeastaan kun ajaa tasakaasulla loivaan ylämäkeen ja ei lisätä kaasua. Jos siinä painaa kaasua  niin pelaa paremmin mielestäni.

 

Oispa dyno.

 

Niinkuin Jani tuossa aiemmin viittasi logien merkkaukseen niin vänkäri kyytiin läppärin kanssa ja tapahtumat muistiin. Ennen sitä kuitenkin läppärungot jos useampi synkronointi ja TPS:n kalibrointi. Voi olla niinkin pienestä kiinni että polttoainekartalla viereinen säätöpiste laihalla ja laskennassa extrapoloi liian lyhyen suihkutusajan kyseiselle kuormituspisteelle. Nämä voi olla joskus kinkkisiä säädettäviä, 80% ajon aikaisista häiriöistä hienosäädetään muualla kuin dynossa. Lisäksi tuon MS- levyversion kanssa kiinnittäisin erityistä huomiota logeissa kierroslukutietoon ja anturiarvojen häiriöpiikkeihin.

Link to comment

Niin ja jos läppärungot nurkissa, niin harvemmin toimii hyvin MAP-arvolla vaikka kaikki kurkut letkutettu yhteen.

Eli kartat TPS pohjaisiksi. Saa huomattavasti resoluutiota toimintaan ja varsinkin tuohon tasakaasualueeseen.

Logien tuijottelua vaan ja katsoo ettei resetoi purkki itsekseen ja kierrostieto pysyy koko ajan tasaisena.

Vastukselliset kynttilät syytä olla myös, mutta yleensä sen huomaa heti ja häröä tulee koko ajan.

 

Link to comment

Lambda kannattaa laittaa ehdottomasti. Helpottaa miljoonasti säätämistä. Pari tuntia hyvässä dynopaikassa ei ole kovin iso satsaus, joten se kannattaa ehdottomasti ja "maksaa" itsensä takaisin ajellessa. Missäpäin suomea tämä sun avo on?

Link to comment
7 hours ago, mikan said:

Lambda kannattaa laittaa ehdottomasti. Helpottaa miljoonasti säätämistä. Pari tuntia hyvässä dynopaikassa ei ole kovin iso satsaus, joten se kannattaa ehdottomasti ja "maksaa" itsensä takaisin ajellessa. Missäpäin suomea tämä sun avo on?

Nykyään amme on kajaanissa.

Kyllä tässä on tarjoitus lambda laittaa ja dynossa säätää, tuo vapaa aika vaan niin kovin rajallista. 

Esit siis laajakaistaista on jo tilattukkin.. 

Ja tosiaan harkinnassa on tuon moottorin ohjauksen päivittäminen uudempaan, onko se megasquirt tai maxxecu tai joku muu, en ole varma vielä. 

Edited by JariKoo
Laajakaistan hankinta
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...