Jump to content

Etuvilkkujen paikka


Recommended Posts

Kuplaan mallia 66 asennettiin tarvikelokasuojat ilman reikiä etuvilkuille. Nyt olisi tarvis laittaa ne, mutta netistä löytyvien ohjeitten mukaan toimittaessa vilkut asentuisivat hiukan kenolleen auton keskiviivaan päin. Ilmeisesti nämä tarvikelokarit eivät ole ihan vuosimalli- tai mittatarkkoja, joten miten olette määritelleet näitten kanssa vilkuille oikean paikan? Pyrkimys kuitenkin olisi päätyä aika lailla oikealta näyttävään ratkaisuun.

Link to comment

Hyvä keino on myös mallata vilkulla miltä näyttää. Kapeista vilkuista luovuttaessa 63 oli 64 paksutolpissa isompi vilkku turhan lähellä loksun tiivaria, siksi niitä ulospäin siirrettiin tuo 2mm. Kantsii kattoa malli vilkun kanssa sivustapäin ettei ihan taivaalle osota. Usein ei hoksata sitä vaan tartutaan just tohon auton suuntaseen linjaukseen.

Link to comment

Väittäsin että kapeet vilkut on ollu huomattavasti lähempänä etulamppua, kuin leveät vilkut. Eli yllä olevat mitat ei toimi molemmille vilkuille. Jos kapeet laittaa leveen reikiin (jos loksuissa on valmiit reijät), näyttää ne vilkuttavan taivaalle.

 

Vertailuna kuvat 1962 ja 1965 esitteistä, katso matkaa vilkun takareunasta koristelistan alkuun.

 

image.png.78ddd24f54e600a83c0ebb751be1438a.png image.png.f4c1eb42194eb3b8dc1a3643a4124eb1.png

Link to comment

Tuollaisen kuvan löysin, ja sillä saadaan asemointi aika hyvin kohdilleen. Näissä loksuissa vaan tuo valaisimen keskilinja ei tunnu antavan ihan sellaista paikkaa, että vilkku olisi sivusuunnassa vatupassissa. Jos tuon etäisyyden valaisimesta pitää kohdallaan, niin vilkkua pitäisi siirtää selvästi ulospäin, ettei se olisi edestä katsoen kenollaan sisäänpäin. Välimatka koriin nähden kasvaa siis isommaksi kuin yleensä on ohjeistettu.

1323020.jpg

Link to comment

Palaan vielä aiheeseen alkuperäisen ongelman kanssa, eli ilmeisesti nuo tarvikelokarit ovat profiililtaan erilaiset kuin alkuperäiset 66-malliset. Tämä johtaa siihen, että noitten em. ohjeitten mukaan asemoiden vilkku asentuu hivenen kallelleen auton keskelle päin. Jos vilkun haluaa vaakasuoraan sivusuunnassa ja kohtisuoraan eteenpäin, pitää sitä hivuttaa runsaat pari senttiä ulospäin ajovalon keskiviivalta. Kumpi on pahempi, vinossa oleva vai pois keskiviivalta oleva vilkku?

Link to comment

Tarvikeloksuissa on paljon heittoja etuvalon paikassa. On haastavaa löytää paria, jossa ne olisivat edes lähellä toisiaan korkeussuunnassa. Myös töötin ritilän paikka vaihtelee paljon. Omassa '60 räbässä oli aikoinaan niin eripari loksut, että auto näytti ihan Picasson maalaukselta, kun sen kerran huomasi. Luulen että sinun pitää vain päättää mikä on omaan silmään paras kompromissi ja mennä sillä. Tai etsiä paremmat etuloksut.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...