nokeilija Posted May 29 Share Posted May 29 (edited) Myytävänä: Musta ovaali 1954 kupla Volkswagen 2D Sedan 1/11 museoajoneuvoksi entistettäväksi, ja sen kotipaikka Suomessa pysyvästi pidettäväksi. Nyt myynnissä paljon maailmaa nähnyt ja satojen tuhansien ajokilometrien aikana muutamia osumiakin muista autoista saanut kupla. Tuskin sopii lähes ajamatonta uudenveroista ”latolöytöä” etsivälle suoraan museoautoksi kelpaavaa, mutta entistämistyöhön pystyvälle harrastajalle jolla riittävät tilat kaikille korjaustoimenpiteille, saattaisi auto olla kiinnostava kohde ja tarjoaa pitkäksi aikaa kiinnostavaa tekemistä. Kunnostamattomanakin melkein "filmitähtiauto" 1990: Vuokrasopimus elokuvayhtiön kanssa CERNin ydintutkimuskeskusta esittelevän elokuvan pääesiintyjän autoksi, jolla saapuu ulkomailta tutkimuskeskukseen ajamalla ja joutuu auton takia koomiseen tilanteeseen. Tosin elokuvasta leikattu kaikki autokohtaukset pois. ======================================================================== Hintapyyntö: 9900 € Hintapyyntö päivitys: 6900 € Alkuperäinen hintapyyntö taitaa olla liian korkea entistämistyöhön pystyville harrastajille, joten hintapyyntöä laskettu. Soita tai lähetä tekstiviesti 12.00 – 18.00 välillä puhelinnumeroon 0408136272 ja ehdota sopivaa tapaamisaikaa, niin pääset tutkimaan auton kuntoa paikan päällä Espoo, Lintuvaara, Pensaskertuntie, niin neuvotellaan sopiva hinta. ======================================================================= Hintapyyntöä nostaa vuosimallin vähäinen tarjonta maailmanlaajuisesti ja se, että melko helppo kunnostustyö saada katsastettua normaaliin liikennekäyttöön, mitä en kyllä pidä järkevänä tehdä edes tilapäisesti ennen entistämistyötä. Hintapyyntöä laskee suuri työmäärä entistää kaikilta osin siistikuntoiseksi museoajoneuvoksi. Sijainti: Auto tutkittavissa omistajan autotallissa: Espoo, Lintuvaara, Pensaskertuntie Soita tai lähetä tekstiviesti 12.00 – 18.00 välillä puhelinnumeroon 0408136272 ja ehdota sopivaa tapaamisaikaa, niin pääset tutkimaan auton kuntoa paikan päällä, jos edellytyksiä entistää auto museoautoksi ja pitää sen kotipaikka pysyvästi Suomessa. Auton kunnosta ei kannata kysellä puhelimessa, sillä kaikki tiedot kerrottu alla mitä omistajamyyjällä on. Myydään vain entistämiseen ryhtyvälle. Jos useita ostajakandidaatteja sopivalla hinnalla, etusija sille, joka suurimmalla todennäköisyydellä saa auton entistettyä ja suomalaiseen museorekisteriin, esim. entistämistaidot osoittanut henkilö. Miksi myynnissä: Olen yrittänyt 50 vuotta aloittaa auton täydellisen entistämisen, mutta ollut käyttöauto 1990 asti, sen jälkeen vain yksittäisiä osia estetty rapistumista. Ikävuosien myötä tarmoni ei enää riitä viime päivien yrityksistänikään huolimatta laadukkaaseen entistämistyöhön, eikä nykykunnossa auton tallissa säilyttäminen tunnu mielekkäältä. Omistushistoria (rekisteröidyt omistajat) 1. 23.10.1954 (Myyjällä ei kirjallista varmistusta, tieto saatu puhelitse) 2. 26.11.1956 (Oikeaksi todistettu rekisteriotteen kopio löytyy) 3. 1.6.1966 (Oikeaksi todistettu rekisteriotteen kopio löytyy) 4. 28.5.1971 (Oikeaksi todistettu rekisteriotteen kopio löytyy) 5. 26.6.1972 Nykyisen omistajan ostopäivä. Eri perheenjäsenten nimissä kesäkuu 1972 -> (rekisteriotteita tallessa) Poistettu rekisteristä 24.10.2005, jolloin mustat uudelleenhankitut alkuperäisnumeroiset kilvet palautettu, viimeisinkin rekisteriote tallessa rekisteristäpoisto leimoin. Liikennevakuutus päättyi 24.10.2005, vakuutusyhtiön ilmoitus tallessa. Ollut kylmässä tallissa ajamatta 2002 jälkeen, silloin täysin ajokuntoisena ja katsastuskelpoisena. Viimeinen katsastus 9.4.2002 hyväksytty ilman vikoja, raportti tallessa. Tekninen kunto myyntihetkellä Autoa ei voi nyt ajaa yhtään vaan ainoastaan vinssata trailerin kyytiin autotallissa, koska kaikki jarruosat irrotettu ja kunnostettu. Uusi Exide Vintage 77 Ah 6-voltin akku hankittu kesä 2021, ladattu säännöllisesti. Valot toimivat. Moottoriöljy vaihdettu syyskuussa 2021. Kaasutin ja bensapumppu purettu ja puhdistettu useaan kertaan maaliskuussa 2022, jolloin moottori saatu pysymään käynnissä, bensiini letkulla kanisterista, koska tankki puhdistettuna varastossa, bensahana ehkä rikki. Nyt 2023 taas ongelmia, startti ei jaksa kunnolla pyörittää vaan startti pysähtyy puristustahtiin, ei lähde käyntiin. Nyt autosta poistettu sisustusta lämpimään varastoon jotta mahdollista tarkistaa korin kunto. Teknisiä tietoja Nykyisen omistajan aikana vuosina 1973 – 2002 ajettu n. 150 000 km. Alkuperäiseltä vaikuttava melko hyväkuntoinen maali (ei ainakaan 1972 jälkeen maalattu) noin ikkunoiden alareunasta ylöspäin, näkyvissä pinnoissa sisätiloissa ja takaluukussa. Istuinverhoilut melko ehjät mutta pesun jäljiltä hieman laikkuja. Oviverhoilut kohtalaisen siistit. Kattoverhoilussa kiinnitystukien kohdalla ruostetta, takaikkunan alla verhoilussa eniten korjattavaa. Alkuperäiset matot kynnyskoteloiden päällä puuttuvat, muut matot kuluneita, kumimatot melkein ehjät. Korin alaosia ja pohjalevyn reunoja on hitsannut 70 - 80 luvuilla kaksi ammattihitsaria ja myös omistaja. Korjaukset kelvanneet ongelmitta katsastuksissa, mutta eivät ulkonäöltään aivan alkuperäisen kaltaisia, siistittävä hitsaamalla. Joissakin 70-luvulla hitsatuissa kohdissa alkavaa ruostumista. Kynnyskanavien pohjapellit vaihdettu VW-alkuperäisosiin. Tuulilasi, lokasuojat, astinlaudat, oven lukollinen kahva, ajovalokatkaisija, suuntaviitat, ajovalojen lasit ja virtalukko ostettu uusina 1980-luvulla sekä kaksi uutta täydellistä VW vaihtomoottoria vaihdettu 1974 ja 1981. Osittain vaihdettu etupuskuri käytettyyn. Keulan ulkupuoli tuulilasiin asti maalattu noin 1988: käsittely fosforihapolla, happomaalilla, välimaalilla, selluloosapintamaalilla, kiillotushionta ja vahaus. Ikkunalinjan alapuoliset ulkopinnat maalattu kesällä 1987. Ohjauspyörä vaihdettu kauan ennen vuotta 1972. Polttoainetankin nurkan luona ohjausakselin yläpuolella tavaratilan pellissä havaittavissa lievää epätasaisuutta, ehkä joskus jokin vaurio kylkisuunnasta. Runkonumerokilpi kuitenkin täsmää keskitunnelin numeroon, ja kilven vieressä oleva stanssattu numero 650230 näyttäisi sopivan oletettuun korin valmistusajankohtaan. Kuljettajan puolella takapenkin kohdalla astinlaudan tasolla näyttäisi olleen jokin vaurio koska koritinaa ja siisti hitsausjälki sisäseinässä. Ehkä joskus 1950-luvulla jokin lievä vaurio kylkisuunnasta. Nykyinen moottori Volkswagen-liikkeen täydellinen vaihtomoottori asennettu huntikuussa 1981. Moottorilla ajettu noin 50 000 km. Yksi mäntä vaihdettu noin 1990 kun lievä ylikuumeneminen jumitti männänrenkaita lisäten savutusta. Vaurioitunut mäntä säilytetty. Ei ongelmia moottoristakaan katsastuksissa. Vaihteistossa numerot 1-626533, (113 210 102, alapuolella 25), vaihdettu rattaita hammasvaurion takia 1990, vanhat osat tallessa. Takaluukun lukon avaimessa runkonumeron viimeiset numerot, lieneekö alkuperäinen avain? Uusittu 1976 vaihteiston ja alustatunnelin välinen siiirtovipu joka murtui heilahduksesta, kun takalokasuojaan ja takapyörään osui auto sivusuunnasta. Tallessa bensiini, varaosa ja korjauskuluja ajokilometrilukuineen ja kuitteineen kesäkuu 1972 - lokakuu 1982, uudemmista vain osa. Kauppaan kuuluvat varaosat: 1. Kauppaan kuuluu vanhat Hakkapeliitta nastarenkaat vanteineen, tässä autossa ollut perävaunun vetokoukku, etuvalojen varalaseja, polttimoita, öljypohjalämmitin, hieman uudemman vuosimallin starttimoottori, korjauskirjoja yms. 2. Koska auton alkuperäistä moottoria numero 1-0880496 ei ole vielä löytynyt, entisöimisessä mahdollisesti hyödyllisiä 1950-luvun varaosia osiin puretuista 30 hv:n moottoreista: i. 58-mallinen N:o 2699541 moottori ii. Teollisuusmoottori N:o 122-039635, joista mukana laturi BOSH LJ/REH 90/6/2000, ilmanputsari, virranjakaja VJU 4 BR8, Solex 26 VFIS kaasutin, puola ja moottoripeltejä. Ei myytävänä erikseen, ostaja voi myydä tarpeettomat osat muille harrastajille tai viedä metallikierrätykseen. Myyntiehdot: Jotta myyjä tai ostaja ei epähuomiossa unohda auton omistajanvaihdosta koskevia rekisteröintiä, vakuutuksia, liikennekäytöstä poistoa, veroja, entistämistyötä ja tulevaa käyttöä koskevia määräyksiä, tai kauppalain säädöksiä, seuraavassa kokoelma oleellisia seikkoja myyntiehtoina. Erityisesti liikennevakuutuksen ja liikennekäytöstä poiston suhteen tehdyt virheet tulevat tähtitieteellisen kalliiksi, jopa yli 60€ vuorokaudessa laiminlyönnin ajalta, kuitenkin korkeintaan 6 vuoden ajalta. 1. Auton kunnon tutkiminen: Auto myydään siinä kunnossa kuin se on kaupantekohetkellä. Ostajan on tutkittava auton kunto perusteellisesti sen selvittämiseksi ennen kaupantekoa, vastaako auton kunto ja ominaisuudet sitä mitä ostajan suunniteltu käyttö vaatii. 69 vuotta vanhassa autossa on todennäköisesti vikoja jotka löytyvät vain ammattilaisen tekemässä perusteellisessa tarkastuksessa, eikä myyjällä ole ammattitaitoa arvioida auton kuntoa tulevan käytön kannalta. Myyjän oletuksena on, että ostaja purkaa auton osiksi entistämistyön aikana kunnostusta ja tarpeellisten osien korvaamista varten. Auton tekninen historia, mahdollisesti vaihdetut osat, vauriot ja niiden korjaukset ja ajokilometrit ovat myyjän tiedossa vain kesäkuusta 1972 alkaen. Myyjän tiedossa olevat vaihdetut osat verrattuna maahantuontihetkeen 1954 ainakin 20 % ”Vna ajoneuvoista 34 §” liitteessä ”Ajoneuvojen osien osuudet” listatuista osista, eli ainakin moottori 14 % ja lokasuojat 4 %, muiden mahdollisesti vaihdettujen osien kohdalla myyjällä ei varmaa osaamista asetuksen tulkinnasta, alkuperäisten osien sarjanumeroista tai muista tunnusmerkeistä. 2. Maastavientikielto: Ostaja sitoutuu siihen, ettei autoa myydä tai siirretä hallintaa ulkomaille, vaan auton pysyvä kotipaikka on Suomessa. 3. Omistajanmuutoksen rekisteröinti: Ostaja ja myyjä rekisteröivät omistajanmuutoksen kaupantekotilaisuudessa rekisteröintiasioita hoitavalla viranomaisella kuten katsastuskonttorilla, jossa kauppakirjat allekirjoitetaan ja myyjän ja ostajan henkilöllisyyden tarkistaa rekisteröintiviranomainen. Näin varmistetaan asiantuntijaviranomaisen luona, ettei myyjä tai ostaja ei tee rekisteröinteihin, liikennekäytöstä poistoon, vakuutuksiin tai veroihin liittyviä virheitä. Samalla ostaja siirtää kauppahinnan myyjän pankkitilille. Ostaja saa uutena omistajana ja haltijana siirtää auton myyjän tallista, kun myyjän tilille on saapunut koko kauppahinta. Koska auto on poistettu rekisteristä eikä autossa ole liikennevakuutusta, ostajan tulee siirtää auto trailerilla. Auto on siirrettävä myyjän autotallista kahden viikon kuluessa omistajanvaihdoksesta. 4. Ostajan vastuun ymmärtäminen: Ostaja ymmärtää että vastaa omistajanvaihdon hetkestä lähtien kaikista lakisääteisistä omistajaa koskevista velvollisuuksista. Ostajan vastuulla on selvittää mahdollisesti välittömästi tarvittavasta liikennevakuutuksesta, jos auto tulee liikennevakuutuslain mukaisesti liikenteeseen, tai siirtoluvasta ja siirtovakuutuksesta. Koska autolla ei nyt ole liikennevakuutusta ja auto on poistettu liikennekäytöstä 2005 eikä sitä ole käytetty liikenteessä vaan on ollut tallissa säilytettävänä, ostajalla ei ole 7 päivää aikaa ottaa liikennevakuutusta, mikä olisi tarpeen vain jos ei olisi ostohetkestä lähtien ostajalla liikennekäytöstä poistettuna ja säilytettävänä, korjattavana, huollettavana tai pestävänä liikenneväylistä erillään olevassa paikassa. On ostajan velvollisuus varmistaa rekisteröintiviranomaiselta, että auto on kaupantekohetkestä lähtien liikennekäytöstä poistettuna ja säilytettävänä liikenneväylistä erillään olevassa paikassa, kunnes siihen on otettu liikennevakuutus. Ajoneuvon omistaja ja haltija ovat velvollisia vakuuttamaan ajoneuvon sen omistus- tai hallintaoikeuden siirtymispäivästä lukien, paitsi liikennevakuutusta ei tarvitse ottaa ajoneuvolle, joka on poistettu liikennekäytöstä ja on säilytettävänä liikenneväylistä erillään olevassa paikassa. 6. Kauppalaki: Ostaja ymmärtää että: Ostettaessa auto yksityiseltä myyjältä ei kauppaan ja sen vastuisiin sovelleta kuluttajansuojalakia, vaan kauppalakia. Tällöin ostajalla on vastuu tarkistaa kaupan kohteena oleva tuote myyjän kehoituksesta, eikä ei-ammattimaisen myyjän vastuu kata virheitä, joita tarkastuksessa ei ole käynyt ilmi. Kauppalain mukaan viat, jotka tarkastuksessa olisivat havaittavissa, ovat ostajan vastuulla. 7. Kaupan purkaantumisen ehdot: Jos kauppa purkaantuu kauppalain mukaisen myyjän tekemän virheen, tai sellaisen salaisen virheen johdosta jota ostaja ei olisi voinut havaita tarkastaessaan kaupan kohdetta, myyjän vastuu kaikista kaupan peruuntumisen aiheuttamista kuluista minkälaatuisia ne ovatkaan, rajoittuu korkeintaan kauppahinnan palautukseen, jolloin ostaja palauttaa kaupan kohteet. Kauppalain mukaan myyjä on vastuussa virheestä vain jos auto on olennaisesti huonommassa kunnossa kuin ostajalla on ollut perusteltua aihetta edellyttää. Edited June 19 by nokeilija Hintapäivitys 2 Quote Link to comment
mikeandkirsti Posted May 29 Share Posted May 29 (edited) Lisää kohtaa 2 maastavientikielto: ”Jos auto kuitenkin päätyy ulkomaille ostajan tai jonkun muun toimesta, on ostaja velvollinen suorittamaan myyjälle XX suuruisen sopimussakon. ” sopimussakko voisi olla esim 10 000€ joten kokonaiskulu 19 900€ vastaisi samanlainen projektin käypää hintaa esim Saksassa. Muuten myyjä myy auton kaverilleen, joka myy sen hetimiten Saksaan tai Belgiaan. UK on ollut myös trokareiden kärjessä. Kun nimet on paperissa sakko on helpoo periä summaarisena asiana Espoon käräjäoikeudessa ostajalta ja maksuhaluttomuuden iskiessä laittaa suoraan täytäntöön (ulosottoon). Näytöksi riittää se, että kykenee osoittamaan, että auto on jossain ulkomailla. Jos et näin tee, auto päätyy muutaman vuoden sisään melko varmasti ulkomaille, ainakin trokarit ovat tähän mennessä putsanneet Suomen parhaista Suomi-Kuplista jotka myynnissä. Kätevää, verottajankaan ei tarvitse tietää myyntovoitoista ja rahat, usein tuplahinta, kolahtaa myyjän tilille riihikuivana….. Edited May 29 by mikeandkirsti Korjaus 1 Quote Link to comment
ovaaliheppu Posted May 30 Share Posted May 30 (edited) Early ovaaliprojekteja, vastaavan kuntoisia saa euroopasta satunnaisesti halvemmalla kuin 10K€ esim. seuraamalla Kleinanzeigenia (ruotsista löytyy välillä muutamia tuhansia halvemmalla) joten ei liene pelkoa että tämä kympillä menisi etelämmäs trokareiden toimesta. Toisaalta taas suomessa harrastajakunnalla harvemmin on muuhun varaa kuin puhelimessa kyselemiseen tässä hintaluokassa :( ps. viranomaiset seuraa kyllä yllättävän hyvin ulkomaalta tulleita tilisiirtoja, ja verottaja muistaa kysellä perään myös Toivotaan että autolle löytyy hyvä koti osaavista käsistä, ei näitä enää täälläkään suht ajokuntoisena juuri löydy kun ei ole tuolloin 53-55 tuonti kovin suurta ollut Edited May 30 by ovaaliheppu Quote Link to comment
nokeilija Posted June 19 Author Share Posted June 19 (edited) Hintapyyntö: 9900 € Myyty: Auto myyty entistämistyöhön pystyvälle harrastajalle jolla riittävät tilat kaikille korjaustoimenpiteille, ei enää ostettavissa. Hintapyyntö päivitys: 6900 € Alkuperäinen hintapyyntö taitaa olla liian korkea entistämistyöhön pystyville harrastajille, joten hintapyyntöä laskettu. Soita tai lähetä tekstiviesti 12.00 – 18.00 välillä puhelinnumeroon 0408136272 ja ehdota sopivaa tapaamisaikaa, niin pääset tutkimaan auton kuntoa paikan päällä Espoo, Lintuvaara, Pensaskertuntie, niin neuvotellaan sopiva hinta. Edited Monday at 03:55 PM by nokeilija MYYTY Quote Link to comment
nokeilija Posted Monday at 03:57 PM Author Share Posted Monday at 03:57 PM Myyty: Auto myyty entistämistyöhön pystyvälle harrastajalle jolla riittävät tilat kaikille korjaustoimenpiteille, ei enää ostettavissa. 1 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.