Jump to content

rättikatosta kysymyksen tynkää


Recommended Posts

Tässä olen jonkin aikaa etsiskellyt omaan kuplaan tuollaista rättikattoa ja nyt se viimein näyttäisi löytyneen. Voisiko joku ystävällinen vahvistaa, että tässä kapistuksessa on kaikki osat tallella. Itse en ainakaan keksinyt muuta puuttuvaa kuin tuo rätin aukaisumekanismin lukituskahva.

 

Eli nyt kaivattaisiin rättikaton omistajilta kommentteja. tämä olisi tarkoitus sijoittaa ovalin katoksi.

 

Kuvat on todella huonoja, mutta toivon mukaan niistä jotain saisi selvää.

Pari kuvaa siis selventämään asiaa:

10-02-07_1754.jpg

10-02-07_1756.jpg

10-02-07_1758.jpg

 

Seuraava kysymys onkin sitten, että mikä lienee oikea etäisyys luukulle etuikkunasta taaksepäin mitattuna. Onko ovalissa ja uudemmissa ollut tuon etäisyyden suhteen eroja kun tuo etuikkuna on erikokoinen?

 

Kiitos!

Link to comment

joo-o...näyttäis olevan 'kaikki' tarvittava..yläpuolelle pl. kahva.

 

-ainoo puute itse KATTO+ALUMIINILISTAT..eli haitari mekanismi sulla on ja riepu.

 

näyttäis että, joku kyläseppä itse tehny ruman "raamiin" missä

haitarikatto nyt kiinni.

 

öh...normaalisti noi laitetaan kiinni oikeeseen haitarikaton aukkoon..

johon tulee alumiinilistat liukuja varten ja kulmapalat. +kiinnikkeet verhoiluja varten...jne.

 

 

Minä etsisin jostain oikeen rättikaton 57-1963 "aukon" ja pitkittäis alumiini liutut + kulmapalat jne...

ja sitten vasta kiinni.

 

????kai sen voi jotenki äheltää tommosena, jotenkin hitsaamalla tukilatta rautoja? tuskin kovin tiivistä siitä saat.

 

-js-

 

jk..kysyminenn, ymmärtäminenn: kysyminenn sitten ostaminenn tuttavilta..pikkasenn enenmänn maksaminenn.. =Complite sunroof.

Link to comment

Joo, jotenkin epämääräiselle vaikuttaa tuo "aukko-osa". Ensivilkaisulla ihan kuin olisi profiilista itse tehty. Toisaalta en mene vannomaan etteikö voisi olla jopa aitokin, joka vaan niukalla sentin kauluksella laikattu irti... Alumiinisista kiskoista ei myöskään luotettavaa havaintoa. Kuvat sen verran heikkolaatuisia ovat...

 

Itse mekanismissa alumiininen latta vaikuttaa myös viritykselle, ainakaan omassa ´63 hässäkässä ei tuollaista ole.

 

Rätti itsessään näkyy olevan, mutta liekö kuitenkaan täysin ehjä ja käyttökelpoinen kun tarkemmin tutkii...?

 

Riskihän tuon osto on, varsinkin jos ulukomailta asti joutuu tuottamaan rahteineen ja mahd tulleineen.

 

Mitä hintaa tuosta on pyydetty?

 

Itse hiljattain ostin ´63 "only" hanurin (aukko, kaikki mekanismit ja nippelit täydellisenä räpeltämättömässä alkuperäiskunnossa, mutta ilman rättiä tai verhoiluja). Hintaa kertyi kotiin kannettuna hieman alle 500 euroa.

Link to comment

Kiitokset vastauksista, tosiaankin noista kuvista on vähän paha sanoa yhtään mitään. Voi kun nyt olisi pari kuvaa johon verrata. No harva varmaan säilyttelee omaa rättikattoaan ilman verhoiluja =)

 

Hintaa tälle kertyisi tuollaiset 420e rahteineen +sitten mahdolliset tullit.

 

Myyjä kovin minulle vakuuttelee, että kaikki muut osat on tuota kahvaa lukuunottamatta. Tuo keskimmäinen (kiiltävä/alumiininen) palkki itseäkin alkuun häiritsi, että se taitaa olla joku oma viritelmä, mutta nyt kun noita kuvia noista mekanismeista on tullut selailtua, niin kyllä niissä tuollainen näyttää olevan.

Link to comment

Joo noita nurkkia itsekkin katselin, että nurkista näyttäisi jotain puuttuvan. Jollei muuta, niin ainakin ne vahvikeraudat. Ramien etu ja takapää tosin näyttää vähän siltä, että ne on voinut joku itse tehdä. Tämä selvinnee paremmin jos tosiaan voisi noita kuvia verrata esim. toisten raameihin.

 

Sivun pokkaukset ainakin amatöörin silmään näyttäisivät siltä, että sielä nuo kiskot voisi olla. Tosin itse kiskoista ei ole kuvien perusteella havaintoa. Tässä vielä yksi kuva, jossa näkyy tuo kahvan kohdan vahvike paremmin mikäli sen perusteella joku osaisi sanoa jotain:

10-02-07_1757.jpg

Link to comment
  • 2 months later...

Nostetaanpa tämä vanha aihe ylös ja kysellään vähän lisää. Eli onko nuo hanukaton takareunan soikeat rei'ät vain sitä varten soikeat, että rätin saa asettumaan oikeaan kohtaan? ts hienosäätöä varten vai onko niillä jokin hienostuneempikin tarkoitus?

 

 

 

Tässä niitä kuvia:

Joo, selvästihän tässäkin se alumiinipalkki on kun ottaa silmän käteen :)

Olisikohan liikaa pyydetty, että voisit mitata etäisyyden tuosta etuikkunan "palkista" haitarikaton poikittais palkin etureunaan. Ja vielä jos sen saisi sekä reunoilta, että keskeltä samat mitat. Toki jos muilla on mahdollisuus mitata tämä etäisyys, niin olisin kiitollinen mitoista. Tarkoitus siis kartoittaa tuon aukon paikka etuikkunasta taaksepäin mitattuna.

 

Kiitos!

Link to comment

Lieneeköhän mitta sama paksutolpassa ja ovaalissa? Ovaalin lasi kun on matalampi. Mulla oli aikoinaan sama propleema kun 55:seen laitoin 58:n haitaria. no mittojahan ei oo tallella enää, kun ei oo autookaan, mutta tallissa on aito hanu ovaali, siitä nuo mitat kyllä saan otettua. Sit verrataan kuinka oli, niin muutkin viisastuu.

Link to comment

No toihan ois vallan mainio homma jos viitsit mitata!

 

Samallahan sitä voi sitten verrata ei-ovaali-paksutolppaan. Mulla on jostain vaan jäänyt sellanen käsitys, että toi mitta ois sama ikkunan koosta huolimatta...

Link to comment

Olisikohan liikaa pyydetty, että voisit mitata etäisyyden tuosta etuikkunan "palkista" haitarikaton poikittais palkin etureunaan. Ja vielä jos sen saisi sekä reunoilta, että keskeltä samat mitat. Toki jos muilla on mahdollisuus mitata tämä etäisyys, niin olisin kiitollinen mitoista. Tarkoitus siis kartoittaa tuon aukon paikka etuikkunasta taaksepäin mitattuna.

 

Kiitos!

Edellä kuvatusta ´63 hanurisysteemistä mitattuna:

 

Mitattu "saumasta", johon tuulilasin tiiviste kiinnittyy:

- keskeltä hanuriaukon poikittaispalkin etureunaan 128 mm (vahvikepalan kohdalta)

- reunasta vahvikepalan kohdalta vastaava mitta 137 mm

 

Edit: Tarkennuksena vielä, että mitta on poikittaispalkin tuulilasin puoleisesta reunasta, ei aukon puolelta.

Link to comment
  • 8 months later...

niinpä näyttää olevan suossa seisseeltä... ;)

 

 

Rievun saat "tehdas tekoisena" tmi:n valmistamana.

niitä myy ainakin hot cars suomessa ja Csp saksassa,

saatavuus on sitten ihan toinen juttu..

 

Jos haluut hifistellä, niin sellaisen voi yrittää teettää autoveroilijalla. Mutta ihan kuka tahansa ei pysty sitä tehdä. Rievun valmistamisessa on hyvä olla malli, kun tehdään muutoin mitoituksesta voi tulla kohtuullisen torso esitys, roikkuu tai on liian pieni jne.

 

-Rättimateriaali:

jossa toinenpuoli on jotakin kumiseosta toinen kangasta..alk 100.- m2

 

-osia saa:

http://www.wolfsburgwest.com/

"kahvan, mekanismin rullat, kumitiivisteen, riepu?

 

Hot Cars:

TMI:n valmiit rättikankaat.

 

Csp

Tmi:n kankaat, kiskojen rullat srj, Tmi:n sisä kattoverhoilut, taakse "kiristys" rauta..

"Rear Rag Top Bow"

 

Huomioitavaa:

sisä kattoverhoilu saattaa mennä/tai menee uusiksi reikää tehdessä, hitsaus kipinöiden johdosta polttaa koko paskan..

 

 

jos oot tilaamassa uudet rättikaton alumiini kiskot... voisin ostaa sulta pois noi vanhat alumiiniset kulmapalat.. =)

Link to comment
  • 6 years later...

Tjaah... Nostetaas vanhaa aihetta kun on edelleen rättikatosta kysymys...

 

Saakos tuommoista jälkiasennettavaa uutta kuplaan sopivaa kattoa keneltäkään osamyyjältä vai pitääkö leipoa tuo Unon sähkökäyttöinen rätti kuplaan?

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...