Jump to content

Pari kyssäriä ruiskuttelusta


Recommended Posts

Mä laitoin paluulinjan tankin pohjaan lähdön viereen. Molemmat riittävän suuret. Pumppu on varapyöräkotelon pohjalla suodattimen kanssa. Jos sun kuplasta on kyse, niin läppärungot. Sulla on kuitenkin imusarjat, vivustot ja putsarit jo valmiina.

Link to comment

A. Ei vielä käyttökokemuksia mutta päädyin kerääjäsäiliöön tankin alle.

https://www.autoracing.fi/motorsport-performance/moottori/pa-jarjestelma/keraajasailiot/xgbfs01704-k

Mahtui tiukalla sovituksella runkotunnelin oikealle puolelle tankin alle. Hammastanko-ohjauksella menee tanko noin sentin päästä.

Tuonne sisälle pumppu karkeasuodattimen kanssa niin ainakin liitosten määrä vähenee hieman. Ja ovaalin tankin pohja sen mallinen että ilman horimista vajaalla tankilla saattaa tulla.

B. Läppärungot, näyttää paremmilta.

Link to comment

Jos omaani tekisin nyt, laittaisin paluun tankkiin ja kerääjäsäiliöstä lähtö.  Nyt kun kierrättää paluun ja lähdön kerääjäsäiliön kautta lämpenee polttoaine aikalailla ja pumppu alkaa kesällä kuulostamaan sirkkeliltä. Pitäisi tietysti huolehtia että ainetta palaa sinne kerääjäsäiliöön riittävää vauhtia.

Pumppujahan taitaa nykyään olla paineen mukaan säätyviä, ei välttämättä olisi huono ratkaisu. 

 

oma tankki ei tilavuudeltaan liian suuri ole, niin rakensin lisätilavuutta kerääjäsiliöllä.

IMG_2485.jpeg

Link to comment

Jos isotuottoinen pumppu mikä turhaa pienitehoisessa moottorissa, niin pwm ohjaus pumpulle ettei koko ajan pauhaa täysillä ja lämmitä.

Keruusäiliöllä jos mutka-ajoa tykkää ajella vähänkään tai tankin pohjaan syvennys.

Sähköiset läppärungot ja järkevän kokoiset. Ei tarvitse vaijerien kanssa tapella. Ahdetussa yksi läppärunko.

Link to comment

Itse tein imusarjan vanhasta jokkisimusarjasta ja prätkän läppärungosta. Tavoitteena tiettysti selvitä halvalla, välttää kaasuvivusto viritelmät ja mahdollistaa helppo tulppien vaihto. Huonona puolena tässä on ainakin kovat imuäänet. Luultavasti myös heikompi suorituskyky tupliin verrattuna.

 

Kerääjäsäiliöksi laitoin Ebay halppissäiliön tankin alle ilman siirtopumppua. Ei ongelmaa bensan lämpiämisen kanssa, mutta moottori toki paljon kesympi verrattuma peruskallion rakennelmaan. Paluulinjan vieminen tankkiin toki varmistaisi bensan kylmänä pysymisen.

imusarja2.JPG

imusarja.JPG

kerääjäsäiliö.JPG

  • Like 1
Link to comment
13 hours ago, JaniM said:

Jos isotuottoinen pumppu mikä turhaa pienitehoisessa moottorissa, niin pwm ohjaus pumpulle ettei koko ajan pauhaa täysillä ja lämmitä.

Keruusäiliöllä jos mutka-ajoa tykkää ajella vähänkään tai tankin pohjaan syvennys.

Sähköiset läppärungot ja järkevän kokoiset. Ei tarvitse vaijerien kanssa tapella. Ahdetussa yksi läppärunko.

No mikkäs olis hyvä sähköset läppärungot?

Link to comment
13 hours ago, Ketsa said:

Kerääjäsäiliöksi laitoin Ebay halppissäiliön tankin alle ilman siirtopumppua. Ei ongelmaa bensan lämpiämisen kanssa, mutta moottori toki paljon kesympi verrattuma peruskallion rakennelmaan. Paluulinjan vieminen tankkiin toki varmistaisi bensan kylmänä pysymisen.

 

Kaipa se siitä pumpun tehosta on kiinni, bosch 044 itsellä, ei kai tuossa mikään tolkuton tuotto ole, mutta kun aikansa pyörii alkaa ääni pumpussa muuttumaan. 
 

en ole lämpöjä mitannut, mutta käteen tuntuu tankki lämpöiseltä, eli varmaan jossain 40-50 asteen välillä ollaan. Voihan sitä lämpöä konehuoneestakin hieman johtua. 

Link to comment
6 hours ago, peruskallio said:

Kaipa se siitä pumpun tehosta on kiinni, bosch 044 itsellä, ei kai tuossa mikään tolkuton tuotto ole, mutta kun aikansa pyörii alkaa ääni pumpussa muuttumaan. 
 

en ole lämpöjä mitannut, mutta käteen tuntuu tankki lämpöiseltä, eli varmaan jossain 40-50 asteen välillä ollaan. Voihan sitä lämpöä konehuoneestakin hieman johtua. 

Kyllähän se kun bensa menee säätimen pienen reiän kautta ohi, niin lämpöä syntyy jo siinä. Varsinkin kun joku pieni vakio säädin ja siihen isotuottoinen pumppu laitettu.

044 on kyllä muutenkin äänekäs pumppu ja niissä ääni muuttuu kyllä. Etenkin kun hörppii vähänkin ilmaa. Imupuolen letku pitää olla kans tarpeeksi suuri ja hyvin virtaava karkeasuodin. On ollut tuossa suotimia mitkä tukossa tai muuten vaan pieni imuletku.

 

Link to comment
10 hours ago, Lasse said:

No mikkäs olis hyvä sähköset läppärungot?

No itsellä tuossa R1 Jammun rungot. Edulliset aihiot suuttimien kera. Eli kahdella moottorilla ja synkkaus toimii nätisti. Tosin MaxxECUn Race oltava.

IMG20220720185413.jpg

 

Sit oli tuo norskien kauppa missä vaikuttais olevan mielenkiintoinen vaihtoehto. En tiedä sit kuinka hyvin mahtuu ja tietenkin kuinka imusarjat osuu.

Ovat jo aika isot.

https://www.folkevogn.no/product/racing/motorstyring-64/spjeldhus-642/spjeldhus-elektronisk-2x54mm-tb54d

Kolmas rakentaa normiläppärungoista moottoreilla/moottorilla, mutta menee jo rakentelun puolelle.

 

Link to comment

Näyttää kyllä nuo fajs ihan asiallisilta mutta mikähän lie laatu lopulta. Saakohan noita läppärunkoja ns boxer mallisena eli peilikuvana vai käännettävissä jousi/vivut toiselle puolelle heittämällä? 

Edited by Racing
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...