Jump to content

3/8 NPT kierretappi


Recommended Posts

Mun mielestä 44€ hintainen 3/8 tappi on erittäin kohtuu hintainen.

ALV tietysti tohon päälle.

 

Noi kierretapit ja leuat on loistava esimerkki tuotteista mitä kandee aina ostaa hyviä, synonyymi kalliille, eikä ikinä halpoja.

Link to comment
Noi kierretapit ja leuat on loistava esimerkki tuotteista mitä kandee aina ostaa hyviä, synonyymi kalliille, eikä ikinä halpoja.

 

Riippuu tietysti mihin tarkoitukseen tappi tulee. Jos käyttötarkoitus on vain putsata/aukaista vanhaa kierrettä, niin halpistappi on ihan ok, muuhun ei sitten olekaan...

Link to comment

Pitipäs hiukan penkoa noita kierretaulukoita, kun rupes mietityttää helpompi konsti...

 

Itse tekisin tuossa tapauksessa UNF 5/8 - 18 kierteen, NPT 3/8 sopii siihen, mutta kierre ei ole kartio vaan suora, hiukan helpommalla vois tappikin löytyä. Siihen sitten vaan liitin kiinni kunnollisella hydraulilukitteella ja kovaa ajoa.

Link to comment
Mito aatteli kierrettä vw-lohkoon.

 

Ja aattelit sit aloittaa helpommasta päästä ja vetästä siihen NPT-kartiokierteen? Huolellisuutta sitten niin kyllä siitä hyvä tulee.

 

Mitäs vaikeeta kartiokierteen vetämisessä tapilla on ?

Link to comment
Mitäs vaikeeta kartiokierteen vetämisessä tapilla on ?

 

Annappa ensikertalaisen (ei tarkoita Mitoa ;) valita sopiva pora ja tehdä siihen kartiokierre. Itse löisin vetoa sen puolesta, että vajaaksi jää :)

 

Okei, ehkä vähän vaikea tajuta kun mä vetäsin ekan kartiokierteen noin 25v sitten ja sen jälkeen tehny satoja jo ihan työnkin puolesta.

Mutta ei kai sitä vajaaksi saa jätettyä, kun liittimellä sovittaa. Ja oikea pora kokohan katotaan aina taulukosta, paitsi jos muistaa ulkoa.

 

Jaa, vai meinaat sä että esiporaus jää vajaaksi?

No, näit hommii oppii vaan tekemällä ja mokaamalla.

Link to comment
Okei, ehkä vähän vaikea tajuta kun mä vetäsin ekan kartiokierteen noin 25v sitten ja sen jälkeen tehny satoja jo ihan työnkin puolesta.

Mutta ei kai sitä vajaaksi saa jätettyä, kun liittimellä sovittaa. Ja oikea pora kokohan katotaan aina taulukosta, paitsi jos muistaa ulkoa.

 

Jaa, vai meinaat sä että esiporaus jää vajaaksi?

No, näit hommii oppii vaan tekemällä ja mokaamalla.

 

Lähinnä meinasin sitä, että kierre jää vajaaks. Poraus on kuitenkin suora ja siihen kun tekee kartiokierteen, niin tappi "kiristyy" koko ajan, saattaa alkaa tuntua jossain vaiheessa (kun voimaa tarvitaan lisää) että nyt se on hyvä. Jos on liitin vieressä niin sillä on helppo sovitta, mutta jos ei, niin helposti jättää vajaaksi. Muutenhan tuossa ei ole mitään erikoista normikierteen tekoon verrattuna.

 

Tuo viimeinen lause on niin totta, kantapään kautta kun opettelee, niin se on tehokasta mutta tuskaista :)

Link to comment
  • 10 years later...

Itse tonkaisin ebaysta kiinalaisia kierretappeja. Terävyys ei ollut huippuluokaa, mutta auttavan teräväksi (menee alumiini-magnesiumiin ihan ok) sai itse teroittamallakin dremelillä. Ebay.com ja hakusanaksi 1/4 NPT tap jne. Hinta ei huimannut päätä kun ostin kaikkia kokoja mitä VW lohkon FF tulppaamiseen menee. Huom. obs kannattaa varoa NPT tappian kanssa kun ovat kartioita. Vääränkokoista reikää kierteyttäessä halkeaa lohkon materiaali helposti. Useimmat reiät pitää porata oikeaan kokoon ennen kierteytystä (en muista nyt ulkoa).

 

Mistä edulliset kierretapit tälle setille http://aircooled.fi/tuote/5189/oljykanavien-alumiininen-tulppasarja-empi

 

1/8" sattui omasta pakista löytymään mutta 1/4" ja 3/8" pitäisi löytää, kohtuu hintaan....

Link to comment
  • 3 weeks later...

Eilen tuli maailmalta halpis tapit, 1/4 ja 3/8 NPT. Mutta vaikka sopivan alkureiän tein, niin ei nuo tunnu edes alumiiniin uppoavan. Omassa hyllyssä oli ennestään joku vanha Bilteman 1/8 NPT tappi ja sillä syntyi kierteet heittämällä joten oiskohan nuo maailmalta tulleet halpistapit nyt vain tylsiä/muuten vain paskoja ?

 

Poranterät oli

 

1/8 -> 8,5mm 

1/4 -> 11mm

3/8 -> 14,5mm (tälle tein harjoitusreiän 15mm terälläkin eikä tappi siihenkään uponnut kunnolla)

Link to comment

Mistä maailmalta halpistapit tulivat ??

 

E-bayssä myydään myös käytettyjä tappeja. Olihan nämä varmasti uusia. Joskus e-bayn ilmoituksista vaikea huomata, ettei kyseessä olekaan uusi osa. Myyjiltä maininta osan alkuperäisestä käytöstä unohtuu joskus aivan sinne ilmoituksen alaosaan, jolloin se saattaa vielä aivan vahingossa tulostua muuta tekstiä pienemmällä fontilla ;-)

Link to comment
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...