Jump to content
Sign in to follow this  
Guest BugPower

vw 1.6 viritys!

Recommended Posts

ihan mielenkiintoista keskustelua, mut omasta kokemuksesta ei noi tehot juuri koneesta kerro. mulla on käytös 1.6 4-piste ruisku (mega) ja jos sitä vertaa siihen et kone on täysin sama kuin ennen ruiskua ja tehoja oli mitä oli niin huippu tehoja ei varmaan oo yhtään sen enempää kun kaasari (dellorto) toimi siinä yhdellä alueella parhaiten ja vei koppaa ihan hyvin, mut nyt kun on ruisku ja saa säädöt todellakin kohdalleen vimpan päälle on kone aivan uskomaton ajaa. ei ne pelkät tehot vaan myös se vääntö...jos haluat hyvin kulkevan pelin niin ei muuta kun ruisku kehiin ja ei mielellään mitään k-jettiä hermo menee, kerralla kuntoon toi bensa puoli niin tietää et jos menoo ei ole riittävästi niin ei ole vika sillä puolella.

 

ettei kaasari hemmot vedä hernettä neunukkiin niin en siis todellakaan väitä etteikö kaasari vehjettä kulkeen saisi mut on se paljon isompi säätöurakka ja ei onnistu keneltä vaan kotipihassa. ja kaasarilla joutuu melkein aina tekeen jonkinlaisen kompromissin jos haluaa et kone toimis kaikilla kierrosalueilla.

 

mun pitäis kans omasta mitata tehot kesällä niin näkis minkälaista kippuraa koneesta lähtee.

 

kokoonpano on siis just noi 85.5 pytyt, pikkusen w120 järeempi hiottunokka ja muu onkin vakioo(kansia viilailtu). silti yksi koeajaja veikkasi sitä 1.8L ja pitempi iskuseksi koska vääntöä ja kulkua oli niin mukavasti :)

Share this post


Link to post
Guest BugPower

juujuu sit siihe olis hyvä viel 044 kannet (42x37) venoilla

paljoko teho ero 1.6 verrattuna noilla muutoksilla suunnilleen???

 

tarkotin tuossa että 1.6 noilla seteillä mitä alus oli vastaan 1.8 42x37 venoilla

paljoki eroa? :)

 

1.8 koneessa taitaa olla jo hyödyksi noi pykälää isomman venat...

Share this post


Link to post
Guest BugPower

tietääkös kukaa muuten mistä saa suuttimia ja muita paloja weberin 44 IDF:ään ja mitkä suuttimet siinä on vakiona? pitäis tuoki joskus oppia säätämään :(

Share this post


Link to post
Guest ritariässä

sylinterikansissa noi ventiilikoot on vain yks tekijä. kanavien koko ja muoto on se ratkaisevin virtauksen kannalta. myös palotilan muodolla/tilavuudella vaikutusta. miksi ajat takaa 42 venan laittamisesta? noinkin pienessä varsinkin vakioiskuisessa koneessa enemmän koneen käytöksen kannalta hyötyä pienemmistä kanavista ja silti 40 millisen venana ja kanavan kautta saadaan yli 150 hepan teoreettisetehot(virtaus) kevyesti osaavan tekijän kautta.

Share this post


Link to post
Guest BugPower

emt oon kai suuruudenhullu :P no ei no jos 40x35.5 venoilla pärjää 150 heppaan asti ni kyllä mä kai sitten hankin ne "vakio" 044

Share this post


Link to post

http://www.freetechnics.fi/

 

Sieltä saa neuvot + osat webereihin.

 

No on noissa ruiskuissa aika turaaminen ennenkuin kone käy. Kaasareista löytyy aikalailla tietoa valmiinakin, että ihan kaikkea ei tarvi itse keksiä.

 

Se vähä mitä k-jettien kanssa olen touhunnut niin aika hyvin ovat pelanneet ja vianhaku on ollut aika iisiä. Mutta on noissakin touhuamista ennen kuin kone käy.

Share this post


Link to post
Guest

Mielenkiinnosta ja hieman skeptisenä kysyn ootteko oikeesti saanu k-jetit säätöihin kuplan koneelle? Käymään saa vaikka millä kaasarilla mutta miten on toinen juttu. Oma mielipide et jos jaksaa turata k-jetin niin samalla vaivalla heittää jo sähkösen ohjelmoitavan ruutan.

Share this post


Link to post

Eiköhän kaiken saa säätöihin kun tarpeeks yrittää. Ite ostin k-jetin kattoo sitten miten saan sen toimimaan..

Share this post


Link to post

Sanoisin, että ko. k-jet on bolt-on.

 

Turbolla on "vähän" haastellisempi ja ilman on ollut käännä avaimesta homma.

Share this post


Link to post
Sanoisin, että ko. k-jet on bolt-on.

 

Turbolla on "vähän" haastellisempi ja ilman on ollut käännä avaimesta homma.

 

Jep. Mun mielestä K-jetti on ihana laite. Yhteen kolkkiin sellaisen joskus laitoin, ja oli täysin plug and play -laite. Ainakin siinä versiossa oli vain yksi säädettävä ruuvi.. Tehoja ei tosin tullut koskaan siitä 1930cc koneesta mitattua. Käynti oli laakista kohillaan.

Share this post


Link to post
Guest BugPower

Lohko AR 1300

 

85.5 takomäntä setti

cb vastapainokampura 69mm

vakio veivit

2x weber 44 IDF

044 (40x35.5) loppuun viilatut

bug pack teräs tönärit

Keinuvivustoakseli hi-perf

empi 1.25:1 keinut

Rutut ~9.5:1

6kg tasapainotettu vauhtipyörä

engle w-125

bug pack nostajat

race T1 pakosarja bug pack (41mm)

30mm öljypumppu shadek + full flow

 

miltäs tämä kuulostaa ? :)

onko liian isot kaasarit imu venttiileihin nähden ja mitkä sisä kurkut noissa on vakiona ja mitkä olis suositeltavaa pistää...

onko paska ajettava tuo kadulla eli onko turhan korkeilla kierroksilla vääntöalue!

 

Olis mielenkiintoista virittää lopuilleen tuommonen 1.6 kone ja kerätä kokemusta hieman enee kun en oo ikää auton konetta avannu :D

sitten kun nälkä kasvaa syödessä niin kokoaa mörkö koneen 2275cc

ja on sitten sitä tietouttakin enemmän! =)

Share this post


Link to post
Guest Pore

Lainaan tätä topic:ia.

 

Eli ostin hiljattain (eilen) vm.67 1600cc kuplan, joka ei käy kunnolla tyhjäkäyntiä. Myyjä sanoi sen johtuvan bensan saannin vähyydestä ja imusarjan pituudesta, mikä on mielestäni ihan uskottava selitys. Kaasari ja imusarja vakiot, ilmeisesti 1300cc koneen?

 

Koneeseen siis tehtyä:

 

-1600 cc putket + männät

-hiottu vääntönokka, ajotettu 0

-1500cc lasketut isoventtiili kannet

-Öljypumppu 32:lla hampaalla

-6kg vauhtipyörä..

-yms. millä ei ole tässä niin merkitystä.

 

Eli mitkä nurkkakaasarit tuohon kävisi, sekä mikä käärmeenpesä+vaimentaja olisi tuohon hyvä? Katukäytössä, joten äänet ei mielellään mitkään aivan järkyttävät.

Share this post


Link to post
Eli mitkä nurkkakaasarit tuohon kävisi, sekä mikä käärmeenpesä+vaimentaja olisi tuohon hyvä? Katukäytössä, joten äänet ei mielellään mitkään aivan järkyttävät.

 

http://www.aircooled.fi/shop/index.php?productID=1225

http://www.aircooled.fi/shop/index.php?productID=524

http://www.aircooled.fi/shop/index.php?productID=479

 

Siitä passeli setti, ja tuon putkiston kanssa käy vielä alkuperäiset lämmönvaihtimetkin ;)

Share this post


Link to post

Koneeseen hiottu vääntönokka ja sit sipastu vauhtiksesta painoa pois. Mitä ihmeen järkeä tässä on? Vakiopainoinen 200 mm vauhtis vaan kiinni, niin jo rupee tyhjäkäyntikin tasottumaan.

Share this post


Link to post

mullahan on joku 3.5-3.7 kilonen kilpurissa ja käy kyllä tyhjääkin.

Share this post


Link to post
Guest Pore
Eli mitkä nurkkakaasarit tuohon kävisi, sekä mikä käärmeenpesä+vaimentaja olisi tuohon hyvä? Katukäytössä, joten äänet ei mielellään mitkään aivan järkyttävät.

 

http://www.aircooled.fi/shop/index.php?productID=1225

http://www.aircooled.fi/shop/index.php?productID=524

http://www.aircooled.fi/shop/index.php?productID=479

 

Siitä passeli setti, ja tuon putkiston kanssa käy vielä alkuperäiset lämmönvaihtimetkin ;)

 

Kiitos!

 

Eli 36 solexit käy myös, mikäli halvalla löytää.

Olisikohan edullisesti tarjolla myös putkistoja joista saisi 2 ulostuloa vakio kohdille, sekä lämmönvaihtimet? Rälläköinti ja hitsaus kyllä luonnistuu, joten modaaminen ei ole varsinaisesti ongelma.

Share this post


Link to post

Pitkälle väittäsin että sen huonon tyhjäkäynnin aiheuttaja on se nokka-akseli.

Share this post


Link to post
Guest Pore

No menen huomenna viisaampien juttusille eräälle pajalle, jos vaikka sieltä löytyisi vastauksia. Paha tietysti konetta näkemättä/kokeilematta on netin välityksellä sanoa.

Share this post


Link to post
Paha tietysti konetta näkemättä/kokeilematta on netin välityksellä sanoa.

juuri näin....pitäisi itse päästä katsomaan ja kuuntelemaan...netin kautta hiukan vaikeaa...

Share this post


Link to post
Olisikohan edullisesti tarjolla myös putkistoja joista saisi 2 ulostuloa vakio kohdille, sekä lämmönvaihtimet? Rälläköinti ja hitsaus kyllä luonnistuu, joten modaaminen ei ole varsinaisesti ongelma.

 

Katoppa hot carssin sivuilta VW Sport-putkisto, 85e +postikulut. Ittellä tommonen josta poistin esilämmitys jutskut ja lisäsin lambdan. Aika karkeeta tekoa, vaatii työstöä jonkin verran jos haluaa paremman... Ja toi polttomaalaus ainakin multa paloi pois n.10min aikana käynnistyksestä...

Share this post


Link to post
Guest karipe

Jatkampa vanhaa topiccia taas.

 

Eli tän kesää oli kuplan perässä vakio 1600:nen kone.

Ensi kesäksi tekisi mieli saada vähän terhakampi kone. Ei tarvii mitään 100hv paukutinta vaan semmonen hinta/kestävyys suhteen omaava.

Oisko tohon 1600 lohkoo mahd. laittaa isommat pytyt ja männät?

Vai noilla 1600 vaan. Minkälaista kaasaria, nokkaa ja jakajaa? Pärjääkö vakio kansilla miten.

Share this post


Link to post

Offtopic: miksei voisi rakentaa lähes samalla hinnalla 1776cc koneen jossa on se 140hv

 

 

Engine Type 1, 1776cc

Cam Engle 120

Carbs Dellorto 40 DRLA x 2

Heads JMR 044 (40 x 35.5mm)

Compression ratio 8.5:1

Max BHP 124.9 @ 6100rpm

Max Torque 120.1ftlbs @ 5000rpm

Ring & Pinion 4.37

Gear Ratios 3.78/2.06/1.26/.89

0 - 60mph 6.45 secs

1/4 mile 14.98 @ 88.53mph

 

Varmasti saisi tätä reseptiä kehittämällä sen 140hv

 

 

 

 

Tai sitten tätä reseptiä vähän lieventää =)

 

 

 

Engine Type 1, 1835cc

Cam Engle FK10

Carbs Weber 44 IDF x 2

Heads Street Eliminator (42 x 37.5mm)

Compression ratio 10.6:1

Max BHP 168.9 @ 7000rpm

Max Torque 139.3ftlbs @ 6000rpm

Ring & Pinion 4.12

Gear Ratios 3.78/2.06/1.58/1.21

0 - 60mph 4.8 secs

1/4 mile 13.7 @ 96mph

 

 

http://www.johnmaherracing.co.uk/perfor ... maries.htm

Share this post


Link to post
Offtopic: miksei voisi rakentaa lähes samalla hinnalla 1776cc koneen jossa on se 140hv

 

Yks syy vois olla se, ettei tarvii lohkoa halkasta... Olettaen tietysti, että laakerit olis ees jossain määrin kunnossa.

Share this post


Link to post

Ilman lohkon halkaisua viritys on kyllä melko hankalaa.

Tietenkin kannet, keinut, kaasarit, pytyt ja kannet pystyy vaihtamaan.

Silloin max 1679cc isot puristukset hyvät kannet isot kaasarit ja pakosarja

jää kyllä kaipaamaan isompaa nokkaa....

Share this post


Link to post
Guest
Ilman lohkon halkaisua viritys on kyllä melko hankalaa.

 

ILman lohjkon halkaisua kaikki viritys on melko turhaa. Koko homma alkaa perusasioiden tarkistuksilla ja kunnostuksilla, eli alakerta kuntoon. Laakerit uusiksi jne... Ei ole mitaan jarkea laittaa kuluneen alakerran kaveriksi lisaa tehoa ja vakionokalla lisaksi koittaa polkea niita heppoja ulos.

Share this post


Link to post

Totta, lohko on halkaistava...lohkon kunnon tarkastaminen on yksi tärkeimmistä asioista. Ja syyksi jo riittää nokka-akselin vaihto, vähintäänkin

Share this post


Link to post

joo ja aika usein saa siviililohkon käyttää aarporauksessa kun ottaa auki. samalla uusii sitte kaikki laakerit kun ei oo loppupeleissä niin kallis sijotus (mahlet joku 47e ilman posteja)

Share this post


Link to post
Guest Sammyee

Mitens, huomaako muuten suht vakio 1600 koneessa mitään varsinaista eroa vakionokan ja vaikka w110 välillä? Oisko kannattava sijoitus kun lohkot on jo kerran auki?

Share this post


Link to post
Guest JuMuS
Mitens, huomaako muuten suht vakio 1600 koneessa mitään varsinaista eroa vakionokan ja vaikka w110 välillä? Oisko kannattava sijoitus kun lohkot on jo kerran auki?

 

Vakiokaasarilla oleva kansiremontoitu 85,5 x 69 sai sisäänsä uuden W110-nokan. Kyseessä punaisen lievästi ähtäröidyn 1302:n eka "virikone". Auto tiettävästi rullaa tänä päivänäkin...

 

Mitään muuta eroa ei auton silloinen omistaja ekana kesänä huomannut kuin huonontuneen käynnistymisen. Seuraavaksi kesäksi sai sama kone muistaakseni Taunuksesta adoptoidun rockrock-weberin kaupallista valmistetta olevalla imusarjalla. Tuon jälkeen jo alkoi kone vähän vetääkin, tosin jo maistui bensakin.

 

Eli vakiomoottoriin vakionokka. Virimoottoriin joku muu.

Share this post


Link to post
Guest Sammyee
Mitens, huomaako muuten suht vakio 1600 koneessa mitään varsinaista eroa vakionokan ja vaikka w110 välillä? Oisko kannattava sijoitus kun lohkot on jo kerran auki?

 

Vakiokaasarilla oleva kansiremontoitu 85,5 x 69 sai sisäänsä uuden W110-nokan. Kyseessä punaisen lievästi ähtäröidyn 1302:n eka "virikone". Auto tiettävästi rullaa tänä päivänäkin...

 

Mitään muuta eroa ei auton silloinen omistaja ekana kesänä huomannut kuin huonontuneen käynnistymisen. Seuraavaksi kesäksi sai sama kone muistaakseni Taunuksesta adoptoidun rockrock-weberin kaupallista valmistetta olevalla imusarjalla. Tuon jälkeen jo alkoi kone vähän vetääkin, tosin jo maistui bensakin.

 

Eli vakiomoottoriin vakionokka. Virimoottoriin joku muu.

 

Juu, selvä homma.

Entäs jos laitan esim. keskituplat, käärmeenpesän ja 1,25 keinut? Silloin on varmaan jo tarpeellista vaihtaa, vaiko? Mikähän nokka olisi sopivin tuolle kokoonpanolle, ja onko välttämätöntä vaihtaa nostimen kuppeja samalla?

Share this post


Link to post

pakko viilata pilkkua jottei muu ehdi ensin. Tuskin laitat keskituplia vaan keskituplan ;)

Muista että 1,25 kiikuilla nosto on venttiililtä enemmän. Luonnollista, sen jo taisit tietääkkin.

Share this post


Link to post
Guest

Uuden nokan kanssa aina uudet nostajat. Ja pilkuntarkka sisaanajo / eka kaynnistys.

 

W110 nokan kanssa menee viela 1.25 keinut, mutta osta ne vasta kun kone on kasattu vakiokeinuilla ja olet saanut maistiaiset siita. Ne eivat tuo ihan hirveata tehonlisaa, etka valttamatta koe tarvitsevasi niita. W110 nokkaan on jo valmistaja laittanut nostoa lisaa. Eli jata ne valitetyt keinut myohaisemmaksi optioksi, saasta nekin rahat tarpeellisempaan noyhtaan.

Nurkkatupliin tai brosoleihin vaikka. keskikaasarikyhaelmat on aina kompromissiratkaisu, ja erittain vaikeata saada saadettya. Ja keskikaasarille on pakko olla (kallis) lammitetty imusarja jotta olis mitaan toiveita saada sita toimimaan siedettavasti.

 

Ota laskelmissa huomioon myos koneistusten hinnat. Aika paljon osia taytyy kayttaa koneistamolla jos meinaa kestavan koneen tehda. Seka muutoksia etta tarkistuksia, ja tasapainotuksia. Niihinkin menee rahaa. Toisaalla talla palstalla on esimerkkihintoja yllinkyllin.

 

By The Way, se etta W110 nokka ei toiminut kunnolla muuten vakiokoneessa, johtuu siita etta se ei kuulu vakiokoneeseen. Ei voi vaihtaa vain yhta osaa taysin erilaiseen ja olettaa etta kaikki toimii :)

W110 tarvitsee jo vakiota paremmin virtaavan pakoputkiston ja kaasaripuolelle jotakin isompaa. Ja myos korkeamman puristussuhteen.

Share this post


Link to post
Guest
By The Way, se etta W110 nokka ei toiminut kunnolla muuten vakiokoneessa, johtuu siita etta se ei kuulu vakiokoneeseen. Ei voi vaihtaa vain yhta osaa taysin erilaiseen ja olettaa etta kaikki toimii :)

W110 tarvitsee jo vakiota paremmin virtaavan pakoputkiston ja kaasaripuolelle jotakin isompaa. Ja myos korkeamman puristussuhteen.

 

Näkisin kanssa (myös kokemuksen kautta) että mielummin jättää vaikka vakionokan koneeseen ja katselee pikkasen kanavia kansissa kuntoon ja vaihtaa vaikka 90.5 putket ja männät, pakosarjaa samaten ja bensapuoli paremmaksi. Jos tuntuu siltä niin laittaa myöhemmin vaikka ne 1.25 keinut vakiokepin kanssa, ei huonoin vaihtoehto sekään.

 

Ex reissubussissani oli periaatteessa tolla systeemillä tehty kone, 69x90,5, vakionokka, vakiokannet + röörit putsattu, kärmes + sopiva pönttö, kaasarina tosin vakio 34 solexi. Toimi hyvin, pieniruokainen (n. 8-8,5 litraa/100km), motarilla kulki tarvittavan 120km/h. Korkeilla kierroksilla loppuu soppa ja ilma kesken, mutta ei ollut tarvetta kierrättääkään. Maltillisesti kaasuttelemalla ei tullut isommin lämpöongelmiakaan. Näin siis täys reissuvarustus päällä -66 risulasilla (ilman alennusvaihteita). Jos olis vaihtanut vaikka nurkkabrosolit, olis lämmöt ja seokset ollut vielä paremmin hallittavissa isomillakin kierroksilla.

 

Eri vakio 1600:seen oli siis huomattava vääntöjenkin suhteen, vaikkei mikään tykki ollutkaan.

 

Tulevaan reissupallikseen näillä näkymin teen pitkälle vastaavalla systeemillä myös koneen.

Share this post


Link to post
Guest Sammyee
Uuden nokan kanssa aina uudet nostajat. Ja pilkuntarkka sisaanajo / eka kaynnistys.

 

W110 nokan kanssa menee viela 1.25 keinut, mutta osta ne vasta kun kone on kasattu vakiokeinuilla ja olet saanut maistiaiset siita. Ne eivat tuo ihan hirveata tehonlisaa, etka valttamatta koe tarvitsevasi niita. W110 nokkaan on jo valmistaja laittanut nostoa lisaa. Eli jata ne valitetyt keinut myohaisemmaksi optioksi, saasta nekin rahat tarpeellisempaan noyhtaan.

Nurkkatupliin tai brosoleihin vaikka. keskikaasarikyhaelmat on aina kompromissiratkaisu, ja erittain vaikeata saada saadettya. Ja keskikaasarille on pakko olla (kallis) lammitetty imusarja jotta olis mitaan toiveita saada sita toimimaan siedettavasti.

 

Ota laskelmissa huomioon myos koneistusten hinnat. Aika paljon osia taytyy kayttaa koneistamolla jos meinaa kestavan koneen tehda. Seka muutoksia etta tarkistuksia, ja tasapainotuksia. Niihinkin menee rahaa. Toisaalla talla palstalla on esimerkkihintoja yllinkyllin.

 

By The Way, se etta W110 nokka ei toiminut kunnolla muuten vakiokoneessa, johtuu siita etta se ei kuulu vakiokoneeseen. Ei voi vaihtaa vain yhta osaa taysin erilaiseen ja olettaa etta kaikki toimii :)

W110 tarvitsee jo vakiota paremmin virtaavan pakoputkiston ja kaasaripuolelle jotakin isompaa. Ja myos korkeamman puristussuhteen.

 

Juu, selvä homma. Tattista vaan kovasteen! :)

Share this post


Link to post
Guest Sammyee

Mites, ostin tommosen arpasarjan 85,5 putkia ja mäntiä. 2 kpl männistä oli 2mm renkailla ja toiset 2kpl 2,5mm. Iskenkö tommosenaan uusilla renkailla kiinni vai hommaanko jostain 2kpl 2mm renkailla olevaa mäntää?

 

Entäs, tilaanko uuden paineasetelman ja käytän sen kanssa kampuran+hihnapyörän+vauhtiksen tasapainotuksessa, vai ajaiskohan tuo vanhakin asetelma asiansa? Kyllä ainakin ehjä oli kun irti otin.

Share this post


Link to post
Guest
Mites, ostin tommosen arpasarjan 85,5 putkia ja mäntiä. 2 kpl männistä oli 2mm renkailla ja toiset 2kpl 2,5mm. Iskenkö tommosenaan uusilla renkailla kiinni vai hommaanko jostain 2kpl 2mm renkailla olevaa mäntää?

 

ma hommaisin toiset 2 etta olis kaikki samanlaiset. Punnitse ne myos, painoeroa mantien valilla ei saisi olla. Itse painotan ne yhden gramman tarkkuuteen, johon ne osuu usein uutena suoraan paketista. 5g alkaa olemaan jo aika paljon pyydetty poistettavaksi yhdesta mannasta. Semmoisessa haarukassa siis pyoritaan. (matskua voi poistaa mannantapin sisalta myos hiukan, vaikutus on isompi kun teras on painavampaa)

 

Entäs, tilaanko uuden paineasetelman ja käytän sen kanssa kampuran+hihnapyörän+vauhtiksen tasapainotuksessa, vai ajaiskohan tuo vanhakin asetelma asiansa? Kyllä ainakin ehjä oli kun irti otin.

 

Ehja voi olla silti vasynyt. Ja ehjan nakoinen voi olla menossa rikki.

Katso etta kaikki kynnet/kapalat ovat samassa tasossa, eli ulkonevat keskelta saman verran.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...