Jump to content

Nuorelle ensiauto


Guest Vihannes

Recommended Posts

Moi!

1) Tämä on ihan vakavissaan kirjoitettu

2) Tämä ei ole Ostetaan -ilmoitus

3) En tunne kuplia kovinkaan hyvin; kolkeista jotain tiedän

 

Taustat:

Esikoinen (tyttö) sai kortin noin kk sitten.

Seuraava, tyttö hänkin, saanee kortin reilun vuoden päästä.

Perheessä on jo 1 ilmajäähy, fb -66, mutta se on minun ajoihin.

 

Tarve:

"Tytöille" oma (kesä)auto.

Ja nyt arvuutellaan "valmiin" ilmajäähyn perään. Esteettistä laittoa voisi olla edessä, mutta ei mitään hitsi- ja alustahommia. Ja koneen pitäisi olla luotettavassa kunnossa.

Notsi olisi hyvä löytö, koska on oikeasti erinomainen ajettava, mutta eihän noita edukkaasti tarjolla ole, ei. Kuplia löytyykin sitten joka lähtöön..

 

 

Kysymys:

Minkä vuosimallin kuppelo fiksuin hankinta? Mitä tuoreempi, sen huolettomampi ja ajettavampi?

Jos löytyisi avo (esim. Jussilla nyt myynnissä), niin onko ton laskettavan katon kanssa yleensä ikuinen vaiva ja riesa edessä?

Auton haltijoiden tulisi tietty jollain lailla "ihastua" autoon, että tuntuisivat sen omakseen, ja sitä kautta kiinnostuisivat myös sen ylläpidosta...

 

avaan yleiskeskustelun... "tytöllle ilmajäähy, järkee vai ei?"

 

-J

Link to comment
Guest Raggare

 

tuoreempi ei välttämättä oo parempi, jos ruostetta miettii :D

kärjetöntä, uutta kaasaria jne jos sattuu viel olemaan ni huolto hommatki vähenee aika reippaasti, ei tartte yrittää tehdä "paskasta konvehtia"

käytön kannaltahan kupla on kuitenki aika lähellä nykyautoja, pyörät kääntyy ratista ja idioottivalot pitää huolen että nyt kannattaa pistää homma seis jne :D

muista että tieto lisää tuskaa, mitä vähemmän tajuaa sen huolettomammin sitä ajaa..

Link to comment
Osta sille vanha riisselimersu. Luotettava ja helppohuoltoinen tekniikka, tehoja joilla ei sudita tai ajeta ylinopeutta, halvat varaosat, turvallinen koska isokokoinen, riisseli koska niitä kilometrejä tosiaan kertyy toria kiertäessä.

 

Joo poistat vaan takapenkin.....;)

 

laitat vaikka kaiutinboxin sinne penkin tilalle rispektia lisaamaan :)

 

Jan

Link to comment

Jossain vaiheessa oli myöskin tutkittua tietoa vakuutus tilastoista joissa todettiin että kupla on turvallisin auto. ei yhtään korvauksiin johtanutta kolaria vuosiin... mutta se tuskin on turvallisuutta jos ei vakuutukset joudu korvailemaan. harrastajat ajelee varovaisesti oman turvallisuutensa takia!

Link to comment
Osta sille vanha riisselimersu. Luotettava ja helppohuoltoinen tekniikka, tehoja joilla ei sudita tai ajeta ylinopeutta, halvat varaosat, turvallinen koska isokokoinen, riisseli koska niitä kilometrejä tosiaan kertyy toria kiertäessä.

 

Joo poistat vaan takapenkin.....;)

 

laitat vaikka kaiutinboxin sinne penkin tilalle rispektia lisaamaan :)

 

Jan

 

Eipä ole pakko penkkejä poistella,kaverin kanssa laskettiin että jos ajat vuodessa 5000km niin se riittää kattamaan riiseliveron (joka toki on veronkiertomalleissa halvempi).

Perusteluna tälle on keskikokoisen bensa auton kulutus joka harvemmin on alle 10L/100km esim Vento jonka bensamalli ainakin meillä vie kaupunkiajossa 10-12L ja kaverin vastaava 1.9td 5-6L vaikka ahtoja ja syöttöä nostettu.

Mulla oli -77 220d riiselimersu jolla ajoi tankillisella (60L) helposti 600km eli kulutus noin 10L ja koneena siis 2.2L joka tehoiltaan aivan liian pieni tuollaiseen koppaan. Nyt alla -97 golf variant 1.8 ja seka-ajolla kulutus pyörii 8-10L tuntumassa, muijalla vento tosiaan haukkaa samaa.

Perheessä myös -84 mersu 190d eli koneena 2.0 riiseli jolla kulutus seka-ajolla 5-6L ja esim vsa-tre-vsa oli puoli tankkia eli noin 20L. Kulutus ei kaupunkiajossakaan juuri muutu ja nämä vehkeet kestää eli 300tkm on vasta sisään ajettu.

Link to comment
Guest Raggare

mahtas olla tyttö innoissaan ku mannelavetti pamahtas pihaan, sellanen mis o perä viel vähän lysys :D

vakiokupla ei juuri petroolia vie, ei oo "diiselveroo" ja vakuutuskin edullinen. ja ennenkaikkee se näyttää paremmalle :)

Link to comment

Joo poistat vaan takapenkin.....;)

 

laitat vaikka kaiutinboxin sinne penkin tilalle rispektia lisaamaan :)

 

Jan

 

Eipä ole pakko penkkejä poistella,kaverin kanssa laskettiin että jos ajat vuodessa 5000km niin se riittää kattamaan riiseliveron (joka toki on veronkiertomalleissa halvempi).

 

En ma sita kiisseliveroa ajatellut, vaan lahinna ehkaisya....

 

Vahingot takapenkilla aiheuttavat lapsia.

 

Jan

Link to comment

No niin,

näinhän tässä topicissa kävi, että ei kovinkaan rakentavia kommentteja ole kertynyt :)

 

Jätetään nyt ihan minun itseni arvioitavaksi turvallisuuskysymykset, vertailut vesivehkeisiin, käyttötarkoitus jne... ja kysytäänpä uudestaan, erilailla ilmaistuna:

 

Mistä vuosimallista lähtien ajettavuudessa on selvästi parannusta?

Entä yleisessä "käyttömukavuudessa", hallintalaitteissa jne, jotakin jota huomioida. Oletuksellisesti pohdin 70-lukulaisia, mutta ovatko ne joltakin osin "selvästi parempia", kun nämä tyylikkäämät 60-lukulaiset?

 

Vetailuksi vielä lisäyksenä, että typ3 on oikeasti aika mainio peli ajaa - kupla ei samalle tasolle yllä - ja tämä siis tiedostettu.

-J

Link to comment
Guest Mika Raussi

Uudet autot on parempia ajaa kun vanhat. Osta kaupasta uus jos ajo-ominaisuuksia etit. Jos kiinnostaa joku muu, niin osta sit muiden mieltymysten mukaan.

Link to comment

Vanhoista autoistahan joko tykkää tai sitten ei, hyvien ajo-ominaisuuksien takia ei varmasti kukaan ole päättänyt pörrätä kesiään kuplalla.. Noissa vaan on sitä jotain, en itekkää oikee tiedä mitä.

Muija taasen on semmonen joka ei volkkareista niinkään välitä, joku jenkki olis jees mutta kupla ei tunnu mieltä lämmittävän, yksin saa ajella tai si mennään käyttiksellä.. :|

 

Jos "edistyksellistä" kuplaa hakee, niin eikös tuo 1303S olis aikalailla kärkipäätä? Joku varmaan vois kertoo jos siinä teknisesti jotain parannusta olis tullu, ite en viitti sanoo mitää ku en oo täysin varma.. Mutta kannattaa tuo malli tutkia "sillä silmällä"

Link to comment

1302S ja 1303S oli 1600 koneella, ilman S merkkia ne on 1300cc.

Kuten kaikkia 70 lukulaisia vokkeloita, noita vaivaa ruoste keskmimaarin enemman kuin 60 lukulaisia. Sen lisaksi etuakselistron tarinat ja vatkaukset tyyppivikana, joka kuitenkin on korjattavissa kun tietaa mita palikkaa vaihtaa uuteen.

 

Jan

Link to comment
1302S ja 1303S oli 1600 koneella, ilman S merkkia ne on 1300cc.

Kuten kaikkia 70 lukulaisia vokkeloita, noita vaivaa ruoste keskmimaarin enemman kuin 60 lukulaisia. Sen lisaksi etuakselistron tarinat ja vatkaukset tyyppivikana, joka kuitenkin on korjattavissa kun tietaa mita palikkaa vaihtaa uuteen.

 

Jan

 

Niin, 70-lukulaisissa pelti ohuempaa. :) Jos itse olisin valkkaamassa niin ottaisin läpikäydyn 1303S:n. Kaareva tuulilasi, pehmustettu kojelauta, vakaampi ajettava, ohjaustangon käyttäytymiseen kolaritilanteessa hieman panostettu,turvavyöt eteen ja taakse, huurteenpoisto ja ilman kierto parempi kuin edeltäjissä, levyjarrut edessä, isommat jarruvalot takana...

 

60-lukulaiset on tyylikkäämpiä, mutta itse en toivoisi joutuvani omistamallani -66:lla kolariin koska siinä on tuulilasi niin kovin lähellä, metallinen kojelauta, ei rullavöitä vaan klippanit, ratti ikävästi metallia ja epäilen, että ohjaustanko tulee kolarissa kohtisuoraan rintakehään. Ei siis kiva.

 

Nykyisiä turvastandardeja nämä autot eivät vastaa. Ne ovat oman aikansa tuotteita ja niillä pitää ajaa sen mukaan muita väistellen. :)

 

-Timo

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...